antal præster i danmark (og evt. Norge) i årene efter Reformationen?

Startet af flemming chr. nielsen, 03 Jan 2016 - 22:21

Forrige emne - Næste emne

flemming chr. nielsen

Ja, så enkelt lyder mit spørgsmål, men jeg leder indtil videre forgæves efter et tal på, hvor mange præster der mon var i Danmark (og evt. Norge) omkring eksempelvis 1550.
Skulle nogen af jer kunne henvise til en kilde, hører jeg gerne derom. Jeg er også interesseret i antallet af præster i Danmark (og Norge) omkring 1750.
En statistisk oversigt for alle årene efter Reformationen ville være allerbedst.

med venlig hilsen
Flemming

Christian Konstmann Autzen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

flemming chr. nielsen

Så vidt jeg kan se, står der ikke noget derom i Wiberg. Her nævnes 1.227 pastorater, men hvor mange præster har løbende været tilknyttet hvert pastorat? Og har antallet af pastorater mon været konstant siden Reformationen? mvh. Flemming

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: flemming chr. nielsen [10829] Dato 04 Jan 2016 - 11:18
Så vidt jeg kan se, står der ikke noget derom i Wiberg. Her nævnes 1.227 pastorater, men hvor mange præster har løbende været tilknyttet hvert pastorat? Og har antallet af pastorater mon været konstant siden Reformationen? mvh. Flemming

Tja - det vil givet være bedst at få andre til at lave regnestykket; men man kunne jo også selv  :D

Jeg er ikke så sikker på, at slægtsforskere har dette behov, så opgaven må jo ligge andetsteds.

Hilsen - og på med vanten
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

flemming chr. nielsen

Helt enig, men jeg er imponeret over, hvad slægsforskere faktisk ved, fordi de kommer så langt omkring og så dybt ned i fortiden. mange hilsener Flemming

Peter Kristiansen

Jeg tror at antallet af landpastorater har været ret konstant helt op til efter 2. verdenskrig.
Landpastorater har i de allerfleste tilfælde kun haft en præst.

Der hvor der bliver svært er forstadssogne til de større byer, hvor der formentlig også er flere præster tilknyttet de enkelte kirker.
M.v.h. Peter Kristiansen

Christian Konstmann Autzen

Nu gik spørgsmålet på antal præster i år 1550 og år 1750 - og her har der jo nok kun været 1 præst pr. sogn, dog at nogle sogne i enkelttilfælde (vel ?) havde fælles præst med andet nærliggende sogn.

Udgangspunktet bliver vel så antal sogne med 1 præst pr. sogn - og så er der vel kun at gå alle sogne igennem i Wibergs præstehistorie for disse 2 årgange, og så har man et antal præster.

Som slægtsforsker har det næppe interesse overhovedet - men som et studieprojekt på en læreanstalt kan det da have interesse.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Erik Kristensen

Hej Flemming!

Jeg tror ikke dit spørgsmål kan besvares entydigt!
Mange sogne kan f eks ikke føre deres præstetavle helt tilbage til reformationen,
måske fordi man ikke kan finde dem, måske fordi kilderne mangler!
Selv hjalp jeg engang et lokalarkiv med at komplettere deres præstetavle
fra ca. 1600 og tilbage til reformationen, men det tog lang tid. Men arkivet blev glad.

Tidligere når en præst blev ældre tog han sig ofte en kapellan som måske fik 1/3
af præstens løn og så besørgede de to af pastorats tre kirker.
Så antallet af præster varierer altså over tid og sted.

mvh.
Erik Kristensen

Lars J. Helbo

Jeg tror altså ikke, det er mere kompliceret end som så; men det kommer selvfølgelig lidt an på, hvor præcist det skal være. Længere oppe nævnes 1227 pastorater. De allerfleste af dem har kun haft en præst. Der kan være enkelte pastorater, som mangler i Wiberg og i en del købstæder har der jo nok været en præst og en hjælpepræst. Men hvis tallet 1300 - 1400 er præcist nok, så er jeg ret sikker på, at det også er korrekt.