Fredensborg.

Startet af Jens Ole Jensen, 30 Dec 2015 - 17:29

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

Jeg søger i en slægt som boede i Fredensborg hvor en datter, Ruth, skulle være født 20/10 1936
Jeg regnede med at skulle søge i Frederiksborg amt, Fredensborg slotssogn men kan ikke finde noget der.

Har I et forslag til hvilke sogne jeg skal søge i.

Jens Ole Jensen, Aalborg.

Helmer Christiansen

Fredensborg ligger i Asminderød sogn. Der er ikke noget, der hedder Fredensborg Slotssogn (derimod er der Frederiksborg Slotssogn i Hillerød).
Helmer Christiansen
2000 F

Jens Ole Jensen

Mange tak for hjælp som gjorde at jeg fandt dem i Asminderød sogn

Jens Ole

Lis Petersen

Citat fra: Helmer Christiansen [917] Dato 30 Dec 2015 - 18:22
Fredensborg ligger i Asminderød sogn. Der er ikke noget, der hedder Fredensborg Slotssogn (derimod er der Frederiksborg Slotssogn i Hillerød).

Jo, der er faktisk noget der hedder Fredensborg Slotsogn:

http://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_kb_vis_form.php?amt=Frederiksborg&sogn=Fredensborg+Slotssogn&type=u

Nu er det så ikke aktuelt her, men kan være rart at vide for andre.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Peter Kristiansen

Nu kan man jo diskutere hvad der skal til for at det er et sogn.
Men arkivalielisterne er faktisk ikke korrekte på det punkt - for der er ikke noget Fredensborg Slotssogn. Hvis man åbner kirkebøgerne i "Slotssognet" vil man se, at de gælder for "Fredensborg, Asminderød sogn". Så der har været ført to rækker kirkebøger i sognet - en for Fredensborg og en for resten af Asminderød sogn.
M.v.h. Peter Kristiansen

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Der er også et lokalarkiv man kan forhøre sig hos - jeg har selv slægt via i/ Fredensborg/Humlebæk/Hillerød.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Har du undersøgt info omkring bopæl på Frederiksberg ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

John Nielsen

Hej Peter

Det har sikkert noget med Konger at gøre.
Det er fra gammel tid kaldt et sogn også af arkiverne og AO, der er ligeledes et sognenummer.
Du har tilsvarende uklarhed ved en tidligere dronnings slot i Sønderjylland.

Hilsen John Nielsen

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Har du slægt på Spangsberg anetavlen?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Jens Ole Jensen

#9
Jeg slægtsforsker i Svend Taage Ørnfeldt Svensson født på Ribekanten.
En datter til Svend Taage fik en søn som er gift med xx Spangenberg.

Har du nogle oplysninger?

Jens Ole jojensen(@)stofanet.dk

Lis Petersen

Citat fra: Peter Kristiansen [754] Dato 31 Dec 2015 - 11:41
Nu kan man jo diskutere hvad der skal til for at det er et sogn.
Men arkivalielisterne er faktisk ikke korrekte på det punkt - for der er ikke noget Fredensborg Slotssogn. Hvis man åbner kirkebøgerne i "Slotssognet" vil man se, at de gælder for "Fredensborg, Asminderød sogn". Så der har været ført to rækker kirkebøger i sognet - en for Fredensborg og en for resten af Asminderød sogn.

Når man, som i disse 4 eksempler, bliver døbt i Fredensborg Slotskirke, er man ikke døbt i Asminderød sogn:

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=149560&side=16&kb=Kirkebog: Fredensborg Slotssogn 1946-1954 FVD (KM)&height=601

Slotskirken er en sognekirke og dronningen har fastholdt den århundredgamle tradition, at slotskirken stilles til rådighed for menighederne i Asminderød-Grønholt sogne og derfor holdes der åbne gudstjenester næsten hver søndag.

Jeg har aner i begge sogne, er bosat i området og derfor ret godt kendt med de lokale forhold.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Lise Østerberg Bahr

#11
Hej igen,.


jo, ... bl.a. Ørnfeldt Svensson ...var jeg inde på.....

jo, på via politiets registerblade -  samt de gule sider, find person

Jeg ser bare lidt med, alt mit er pakket lidt sammen lige nu....

Kan sagtens være nogle tilknyttede til dem jeg forsker i. Österberg/ Persson/Persdotter ? Mårtensson ? har selv været langt ude, for at finde ind til "kernen" igen.
for eksempel.

Godt Nyt År
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Jens Ole Jensen

Måske Samuelsson?

Jens Ole

Peter Kristiansen

Apropos Fredensborg Slotssogn:

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=149560&side=1&kb=Kirkebog&height=979

Så står der på omtalte bogs titelblad:

"Kontraministerialbog for fødte, ægteviede og døde i Fredensborg, Asminderød Sogn, Lynge-Kronborg Herred, Københavns Stift."

M.v.h. Peter Kristiansen

Lis Petersen

Jeg trækker mig fra denne tråd, som jo i virkeligheden er Jens Ole Jensens, og ønsker godt nytår ;)

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Samuelsson er jeg stødt på, omkring en anden gren i min slægt, men er ikke kommet videre, så jeg må desværre være dig svar skyldig.

Godt Nytår igen
Lise Østerberg Bahr

Jens Ole Jensen

Tak for svaret og Godt nytår

Jens Ole