Niels Jørgensen fra Vindelev sogn

Startet af Anita Møller Jensen, 29 Dec 2015 - 21:28

Forrige emne - Næste emne

Anita Møller Jensen

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvem Niels Jørgensens forældre var? og hvor var han født?

Niels Jørgensen er født i ca. 1771. Han er søn af ?
I maj 1804 får Niels Jørgensen et barn med Anna Christensdatter (hun var søster til hans kone Karen Christensdatter) Drengen hed Christen.

Karen Christensdatter er født 1779 i Vindelev sogn. Hun er datter af Christen Underup Jensen og Lisbeth Cathrine Jacobsdatter.
Dåb: 14/3 1779 i Vindelev kirke.

Niels Jørgensen og Karen Christensdatter blev den 13/5 1796 viet i Vindelev kirke.

Niels Jørgensen og Karen Christensdatter får sammen 9 børn:

1.   Michael Nielsen er født den 1/5 1796 i Vindelev sogn.
2.   Christen Nielsen er født den 14/4 1800 i Vindelev sogn.
3.   Jørgen Nielsen er født den 21/11 1802 i Vindelev sogn - Død den 23/4 1809 i Vindelev sogn.
4.   Truels Nielsen er født den 28/7 1805 i Vindelev sogn - Død den 2/2 1808 i Vindelev sogn.
5.   Jens Nielsen er født den 28/3 1808 i Vindelev sogn - Død den 29/3 1808 i Vindelev sogn.
6.   Jens Nielsen er født den 16/4 1809 i Vindelev sogn.
7.   Jørgen Nielsen er født den 2/6 1811 i Vindelev sogn.
8.   Anna Elisabeth Nielsdatter er født den18/2 1815 i Vindelev sogn.
9.   Metta Cathrine Nielsdatter er født den 16/2 1817 i Vindelev sogn.

Karen Christensdatter døde den 11/10 1817 i Vindelev sogn. Hun blev begravet den 19/10 1817 på Vindelev kirkegård.

Niels Jørgensen blev viet med Maren Andersdatter (født i 1796 i Vindelev) den 30/5 1818 i Vindelev kirke. De får ingen børn sammen.

Niels Jørgensen døde den 15/4 1828 i Vindelev sogn. Han blev begravet den 20/4 1828 på Vindelev kirkegård.

På forhånd tak

Anita Møller Jensen

Birte Wienecke

Ved FT 1787 er der en i Grejs der passer nogenlunde, faderen hedder Jørgen Nielsen, men om det kan bevises, er så noget helt andet.
mvh birte

Anita Møller Jensen

Hej Birte

Måske har du ret?

Men ved hans første vielse var forloverne Lars Hendirksen og Jørgen Skræder. Jørgen Skræder stod fadder til nogle af de første børn. Selvom om Jørgen Skræder var 70 år ved FT 1787 og hans kone Anne var 80 år, som ikke kunne være hans moder. Men jeg er sikker på at de må have haft en betydning for dem.

Da Niels Jørgensen første datter blev kaldt Anne Elisabeth. Elisabeth var efter hans kones moder, men Anne må være efter Jørgen skræders kone. Måske har de været hans plejeforældre?


Ole Dorch

Du skrev: hans første vielse var forloverne Lars Hendirksen og Jørgen Skræder. Jørgen Skræder stod fadder til nogle af de første børn.

Forloveren/fadderen hed ikke Jørgen Skrædder, men Jørgen Smed.

Jørgen Smed dør formentligt i 1805: Begravet Jørgen Nielsen Smed 72 år gl. (april 1805) :
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=165719&side=99&kb=Kirkebog: Vejle, Nørvang, Vindelev 1773-1814 FKVD (EM)&height=541

Jeg har set lidt på Jørgen Smed og hans evt. relationer til Niels Jørgensen:

Ved Niels Jørgensens mange børns dåb, nævnes ofte også disse "Jørgensener": Jens Jørgensen, Mette Marie Jørgensdatter, Christen Jørgensen, samt Knud Nielsen (som er gift med en Maren Jørgensdatter). Det er jo nok ikke helt tilfældigt?.

Jeg tror at det her, på trods af afvigende aldersangivelser, må være ovennævnte Jørgen Smed i 1801 og 1787:

vejle, Nørvang, Vindelev, Bemelte Windelef Mark, Hus, Rønkiærhuus, 41, FT-1801, B9142
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Nielsen 66 Gift Mand Huusmand med Jord 
Anna Mette JensDatter 54 Gift Hans Kone   
Maren Jørgens Datter 23 Ugift Deres Børn   
Christen Jørgensen 11 Ugift Deres Børn

vejle, Nørvang, Hvejsel, Ildved Bye, , 39, FT-1787, A1000
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Nielsen 48 -  Hmd. og Smed  (i ægteskab nr. 2).
Mette Jensd. 38 -   
Maren 6 Ugift   
Evald 4 Ugift   NB. Fejl: I originalen (Ao ospl. 9) hedder han "Troels"!

Jeg har fundet familien/familierne nævnt her i Hvejsel og Vindelev kb:

Hvejsel 1774: Jørgen Smed og Mette Jensdatter døbt datter: Mette Marie. http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=164760&side=20&kb=Kirkebog: Vejle, Nørvang, Hvejsel 1763-1818 FKVD (EM)&height=541

1783 Hvejsel: Jørgen Nielsen Smed og Mette Jensdatter en søn: Troels.:
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=164760&side=41&kb=Kirkebog: Vejle, Nørvang, Hvejsel 1763-1818 FKVD (EM)&height=541

Vindelev 1793: Konfirmeret Jørgen Smeds datter Mette Marie:
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=165719&side=105&kb=Kirkebog: Vejle, Nørvang, Vindelev 1773-1814 FKVD (EM)&height=533

Vindelev 1806:Konfirmeret Jørgen Smeds søn Christen:
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=165719&side=106&kb=Kirkebog: Vejle, Nørvang, Vindelev 1773-1814 FKVD (EM)&height=533

Vielse (sep 1805) Maren Jørgensdatter af Rønnekiærhuset og Knud Nielsen af Hatting.
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=165719&side=79&kb=Kirkebog: Vejle, Nørvang, Vindelev 1773-1814 FKVD (EM)&height=541

Der er desværre mange flere indskrifter/begivenheder, som jeg har ledt efter, men ikke kunnet finde i de 2 sognes kirkebøger. Måske har familien også boet i andre sogne?
Jørgen Smed har tilsyneladende også været gift en gang tidligere.
Min fornemmelse er dog, at det kan være det rigtige spor at forfølge i forhold til at finde din Niels Jørgensens "ophav" ???


Det er rigtigt at der også er en Jørgen Nielsen i Grejs med en søn Niels som ses her:

vejle, Nørvang, Grejs, Grejs Bye, , , FT-1787, C2075
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Nielsen 44 Gift Hosbonde Bonde og gaardbeboer 
Kiersten Sørensdatter 47 Gift Madmoder   
Niels Jørgensen 14 Ugift Deres ægte barn   
Søren Jørgensen 8  Deres ægte barn   
Kiersten Jørgensdatter 10  Deres ægte barn   
Anne Jørgensdatter 5  Deres ægte barn 

Dåb af Niels Jørgensen 1772 Grejs, søn af Jørgen Nielsen:
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=162825&side=28&kb=Kirkebog: Vejle, Nørvang, Grejs 1769-1790 FKVD (EM)&height=541

Konfirmation 1790 af Niels Jørgensen i Grejs:
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=162825&side=132&kb=Kirkebog: Vejle, Nørvang, Grejs 1769-1790 FKVD (EM)&height=541

... men denne Jørgen Nielsen er ikke Jørgen Smed, og ingen i den familie synes at indgå i nogen af dåbsrelationerne mm. med din Niels Jørgensen, som Jørgen Smeds familie gør?

Hvis jeg finder tid, ser jeg måske igen på problemet, men nu har du forhåbentligt fået lidt inspiration til selv at gå videre?

Ps. Husk lige at de datoer, du har opgivet på Niels Jørgensens børn ikke er fødselsdatoer, men dåbsdatoer.  ;)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anita Møller Jensen

Hej Ole

Tusind tak for dit indput :) Det kastede lige nyt lys over, at jeg har læst det som Jørgen Skræder og ikke som Jørgen Smed.

Jeg ved godt at det jeg har skrevet som fødselsdato er dåbsdato.

Jeg vil lige undersøge Jørgen smed noget mere, jeg tror at det er et godt spor du er kommet med.

Mvh. Anita

Anita Møller Jensen

Hej

Nu har jeg kryds tjekket med Jørgen Nielsen i Grejs og der ikke noget der passer sammen med at han skulle være i familie med Niels Jørgensen.

Men Jeg er sikker på nu at Jørgen Nielsen Smed må være far til Niels Jørgensen, der er mange sammenhængene i mellem børnenes navne og at Niels Jørgensen stod fadder til nogle af Jørgen Nielsen Smeds børns børn og omvendt.

I tørring har jeg følgende fundet:

Jørgen Nielsen smeds fødsel i 1739, hans far var Niels Smed.

Niels Smed døde i 1763, Niels Smed fik mange børn og mange af drengene blev også smede. Christen var smed i Sindbjerg og Mikkel/Michel smed i Tørring.

Jørgen Nielsen Smed blev viet med Karen Hansdatter i 1767
deres første fødte Niels blev kun 2 dage i 1768

http://www.milloup.dk/bf/aale-torring/torring-1721.htm

Men fra slutningen af 1768 til 1774 kan jeg ikke finde Jørgen Nielsen Smed
I dette tidsrum døde hans første kone Karen Hansdatter og Niels Jørgensen blev født, men hvem var hans mor. Og hvor/hvornår blev Jørgen Nielsen Smed gift med Mette Jensdatter.
Mette Jensdatters forældre er fra Åle sogn.

Hendes forældres skifte:
◦180 Jens Olufsen i Åle. 19.6.1775, side 603. E: Maren Nielsdatter. LV: Poul Fris sst. B: Oluf sst, Maren g.m. Niels Hansen, Niels i København, Mette g.m. Jørgen Nielsen, smed i Ildved.

◦52 Maren Nielsdatter i Åle. 23.2.1797, fol.113B. Enke efter Jens Olufsen. B: Mette g.m. Jørgen Smed på Vindelev Mark, Oluf i Åle, Niels 48, der rømte for 30 år siden, Maren var g.m. Niels Hansen sst, der rømte for 14 år siden. LV: Anders Nielsen Bødker sst.

Er der nogen der kan hjælpe at få styr på den "smede familie"?

Mvh. Anita

Ole Dorch

Hej Anita.

Jeg kan supplere dine skifteuddrag fra Brejl med dette, som viser at Søren Nielsen Smed foruden en broder havde 2 søstre:

629 Else Nielsdatter i Jennum. 5.4.1783, side 296.
E: Christen Nielsen, smed. B: Lene 4. FM: farfar Niels Christensen, smed i Skrædderhuset ved Rugballegård.
Første ægteskab med Oluf Rasmussen i Vonge, skifte 8.11.1777. B: Anne Else 10, Maren 7.
FM: morbror Mikkel Nielsen, smed i Tørring på Stougård gods, morbror Jørgen Nielsen, smed i Ildved på Brandbjerg gods, mosters mand Rasmus Gjerner i Myllerup.

Den sidstnævnte søster hed Johanne og ses her med en ægtemand nr. 2 i 1787:

skanderborg, Vrads, Hammer, Myllerup, , 8, FT-1787, B6555
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Nielsen 36 Gift Hosbond Bonde, Gaardbeboer 
Johane Nielsdatter 28 Gift Madmoder   
Rasmus Giern Sørensen 3 Ugift Barn af sidste ægteskab   
Maren Olesdatter 11 Ugift tienestepige


Vedrørende Jørgen Nielsens vielse med Karen i Tørring i 1767 mm. , bør du være meget forsigtig.
Han kaldes jo ikke "Smed" ved denne lejlighed selvom han minimum 2 andre steder i 1768, hvor han optræder som fadder kaldes Jørgen Smed?
Der ses også en Jørgen Nielsen som i Tørring får døbt en datter (Maren) i 1769 og en søn Niels i 1774. Sidstnævnte Jørgen Nielsen kan ihvertilfælde ikke være din Jørgen Nielsen Smed.

Jeg er ellers enig med dig, at Jørgen Smed må være Niels Jørgensens fader og at sognene i Skanderborg amt må inddrages i søgningen.

Det er dog mærkeligt at han ikke er blevet viet med den sidste kone i Aale, og jeg har heller ikke kunnet finde et  skifte i Stougaard og/eller Brandbjerg godser, hvor han er nævnt.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anita Møller Jensen

Hej Ole

Ja det er lige med at holde tungen lige i munden her ;)

Det var et godt skift du komme med her:
629 Else Nielsdatter i Jennum. 5.4.1783, side 296.
E: Christen Nielsen, smed. B: Lene 4. FM: farfar Niels Christensen, smed i Skrædderhuset ved Rugballegård.
Første ægteskab med Oluf Rasmussen i Vonge, skifte 8.11.1777. B: Anne Else 10, Maren 7.
FM: morbror Mikkel Nielsen, smed i Tørring på Stougård gods, morbror Jørgen Nielsen, smed i Ildved på Brandbjerg gods, mosters mand Rasmus Gjerner i Myllerup.

Så har jeg bevise for at Jørgen Nielsen Smed i Ildved var den person, som var søn af Niels Smed i Tørring.

Men Jørgen Nielsen som blev viet med Karen Hansdatter i 1767, de optræder også begge i folketællingen i 1787 i Tørring.

Skanderborg, Vrads, Tørring, Tørring, , 29, FT-1787, B6561
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
Jørgen Nielsen 49 Gift Manden Bonde, har et lidet Boested, tiener Smeden 
Karen Hansdatter 56 Gift Konen

Det forvirrende er at han arbejdede for smeden :)

Det er underligt at jeg heller har fundet et skifte efter Niels Smed og hans kone Else Jørgensdatter - 72 år døde af brand sammen med Michel Smeds hustru Mette Christensdatter - 24 år.

Mvh.

Anita Møller Jensen