søger forældre til Jens Hansen præst i Viborg

Startet af Kurt Arne Empacher, 26 Dec 2015 - 07:27

Forrige emne - Næste emne

Kurt Arne Empacher

Hej Charlotte
Den ane min kone har vil jeg sige hedder Knud Nilsen,det ser ud til at det er hans kone der har navnet Brynild ,og de får også en søn der hedder Knud Knudsen Brynild ,så skal vi bare have alle data fundet og sat på plads
Hilsen og Godmorgen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Hej, søde Kurt:

Dét er jeg 100% "nede med", som nogen siger - også ligefrem det mere norskklingende Nilsen.

Hans hustru Maren var såvidt vides den oprindelige bærer af navnet Brynild, ja - og dét har Knud så forståeligt taget til sig.

Jeg fandt en søn til af parret, men I har nok allerede støvet langt mere op, end jeg har:

http://www.wernerstrauss.dk/Web_Strauss/individual.php?pid=I7024&ged=strauss...

Siden jeg traf på den i flere henseender fugtige Hans Esbernsøn, har jeg ikke rigtigt nået noget, men dét er der jo altså råd for.

Knud Nielsen/Nilsen var efter min opfattelse født i Norge, og selv om Knud Knudsen var i Ribe for at studere, tror jeg alligevel på, at Fatter Knud ret hurtigt (hvis ikke omgående) har slået sig ned i Viborg.

Lis fandt jo også Knud Knudsen Brynild gift med Anna Christensdatter Bering fra Viborg.

Grunden til min usammenhængende ævlen er, at jeg i hyperudmattet tilstand har overset Christans bidrag angående tingbøger fra Ribe eventuet før 1561 - det går ikke an at halvsove, når jeg har med dette at gøre, men umiddelbart tror jeg på Viborg, og sønnikes præstegerning i Rødding er rasende tæt på.

Ja-ja, der har såmænd været en lind trafik, og ulig forleden er jeg faktisk ved at være af den opfattelse, at vi når langt videre med dette emne end først antaget - er det ikke prægtigt, venner?

:)



Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Charlotte
Jeg har de sidste par dage googlet rundt på nogle sider omkring Knud Nielsen og der er nogle der skriver at han er født i Norgemen det skal nok lige studeres lidt før man sætter det ind jeg fik ikke skrevet det ned men  en af siderne hed Familiehistorien?? ja der er lidt skred i denne tråd
Hilsen og godmorgen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

#33
Hej med dig, ven!

Jeg tror, det er denne her, du omtaler:

https://familienshistorier.wordpress.com/tag/vitus-biering/...

Jo, det er sandt nok, at man ikke behøver hoppe på hvadsomhelst uden fundament, og han virker noget gådefuld - men hvis han er født ca. 1475, er det under Kalmarunionen, og også mange danske(!) danskere drog gennem lange tider sydpå for at dygtiggøre sig.

Det med Kalmar bedes venligst ikke misforstås - det har sådan set ikke meget med sagen at gøre overhovedet, men når folk har moveret sig i ældre dage, ja, så gjorde de det; og i langt videre udstrækning end jeg har forestillet mig.

Jeg har ikke ret til andet end at tro; jeg ved ikke med sikkerhed, om Knud var jyde, men med dén migration der alle dage har været, er det ikke utænkeligt, at han har været fra Sæteren.

Ét er teori, Kurt A, et andet er virkelighed, og jeg væver mig et helt tæppe, som måske bør trevles op.

Jeg er enig med dig:

Dette er en herlig tråd, og det er også herligt, at du har påbegyndt den:

Du er og bliver ophavsmanden hertil (mine utidige kommentarer til trods)...

Det er i hvert fald ikke faldet mig ind at lægge dette emne op til debat, og derfor takker jeg igen.

Vil du hilse din kone fra mig også?

:)



Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej og godmorgen min ven
Tak for dit indlæg og din belysning af sagen,jeg håber at alt til sidst løser sig så vi endelig kan fastslå hvor Knud kommer fra
God Dag til dig
Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

#35
God aften, lille du; jeg er helt ærligt hyperglad for dette sted og har endog meget svært at holde mig væk:

Det er en hel hyggekrog, og disse damer og herrer er hver især mine aner et par gange.

Jeg havde da ikke fantasi til at forestille mig, at der kunne være nyt at hente på dette felt, og sikket spark der så er i Jens' historie!

Kurt A, du dejlige menneske, jeg har ikke haft megen tid, men jeg kan aldeles uden at overdrive berette, at der for mit vedkommende er noget ved disse historier - overgangen fra katolicismen til protestantismen var drabelig, og Viborg var øjensynligt et af arnestederne for stor turbulens med henrettelser "ad libitum"...

Der ligger masser af overspændende artikler om katolske natmesser (og af og til et par drab inden fremmøde) - det er s** ikke just det Jylland, jeg har forladt!

Jeg priser ikke kun Kurt A (min skønne frænde) - også min Skaber får stor tak - der ligger en ordentlig omgang middelalderkilder og godt med anekdoter, som får nutiden til at føles som en art vatlandskab!

Hvis vi ikke umiddelbart "snakkes", kære, ønskes I alle en herlig weekend af jeres tilhænger, Charlotte...

PAX VOBISCUM & SALUT!

:)






Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Godmorgen Charlotte
Og tak for dit indlæg,ja jeg er ikke så høj men ældre HA HA .Jeg de ter en god historie vi har fat i her så hæng du bare på med input du finder.Det var religions krige vi havde den gang .min slægt blev fordrevet fra Østrig af katolikker,og endte i Østpreusen og min 2 tipoldefar endte i Odense og startede slægten der
og Kære Latin kan jeg ikke og Gotisk er heller ikke min spidskompetance
Hav nu en God Weekend
Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

#37
Godaften, søde ven, og mange gange tak for din altid hyggelige og opbyggelige væremåde.

Jeg har endnu ikke fået åbnet godteposen, men jeg er da glad for at høre lidt personalia, og jeg var faktisk så vanartet at søge lidt på dit navn, Kurt A - Empacher er jo utvivlsomt tyskklingende, og sikke meget du ved - er det for indiskret at spørge dig, om historien er blevet dig mundtligt overleveret, eller om du helt selv har været dygtig nok til at finde svar?

Min farmors morfar var tysk og er arriveret i Jylland havende med teglværksbrænderi at gøre; ham skænker jeg ofte en del tanker, fordi der dengang var krig og ballade mellem danskere og tyskere, men i et interview med hans datter fremstår han som en vældigt rar og afholdt mand, som skattede sin familie højt.

Min farfars farfar var svensker og en sand Dario, som "snød" min tipoldemor - men han vedgik sig dog at være far til hendes søn; det er i øvrigt denne forsmåede kvinde, som er Jens Hansens efterkommer.

Og hvorfor indvier jeg nu dig i dét?

Fordi 1/16 svenske aner + 1/16 tyske ditto får mig til at tænke på mangt og meget.

På min mors side er der en sød historie om en tysk gartner, som behandlede sin brorsøn (sidstnævnte = min ane - født 1738-1739) som sin egen.

Jeg har fundet over 40 nationaliteter i mit anetræ indtil nu, men jeg ligner en veritabel viking på hud og hår bortset fra de mørkebrune øjne, tyske tipoldefar medbragte.

Uden én person kollapser hele moletjavsen - og det er da forunderligt, hvorledes "noget tilfældigt" afgør vor eksistens - ingen kan undværes, om de har været nok så belastende eller ej; de er os, og vi er dem.

Jeg ønsker en rigtigt herlig aften og weekend til jer også og takker igen for dette sted:

Jeg værdsætter det i allerhøjeste grad.
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

 Godmorgen Charlotte
Tak for dit indlæg,ja vores aner kommer mange steder fra,med hensyn til min slægt så har jeg måtte hente alt fra Østrig og Østpreusen fra andre kilder ,så det er ikke så meget jeg kender til deres liv.Men fra Odense,København  og Randers,har jeg selv søgt og fundet.Det kan blive for meget at fortælle her,så det må vi finde udad på en anden måde,men her til sidst min Oldefars mor hed Heitmann og hendes Oldefar havde Plantageog slaver på Sct.Croix og jeg var derudeog se efter det her sidste sommer
God Søndag
Hilsen
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Nøj, det er spændende, og flot at du selv har ordnet så meget plus været på øen; *woof*...

Hvem har dog sagt, at historie er en tør omgang?

Jeg fik af vanvare udnævnt min tipoldefar til én, som futter værker af - han støbte blot mursten.

God søndag aften, Kurt A...

:)



Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Så er morgenmanden her godmorgen Charlotte
Ja de tvar meget spændende at være så langt tilbage i tiden min 4x tipoldefar ankom til øen i 1749,nå men vi søger videre og der er da lidt forskel på fyrværkeri og mursten,man kan selvfølgelig kaste med dem
Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Kære Kurt A, godmorgen og goddag til dig - ja, det er lige så det snurrer i ens hoved med alle de historier:

Men det er nu alligevel lige til at holde ud at få noget mere at vide om dem.

Alt vel herfra...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Charlotte
Sidder lige nu i Slægts cafeen i Hundested,ser om jeg kan få hjælp til at finde mere
Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Kurt A, darling, du er da også alle vegne, du flittige individ!

Jeg håber, der er held ved det - og så hygsomt et sted (ikke at jeg selv har besøgt det - men det lyder godt)...

Fra Fyn til Havnen over Kronjylland til Øen og nu Hundested; en driftig globetrotter er du.

Ærbødig hilsen fra din groopie.

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Groopie
Du er nu morsom Charlotte,ja jeg er meget omkring i min søgning efter aner,men det e lidt svært nu,vi er jo ret langt tilbage i tiden ,men der skal nok dukke noget indtil det Hav en God Aften
Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Nåeh, der er du, Kurt A, og vi takker mange gange for komplimenten:

Velkommen hjem!

Det er så sandt, som det er sagt, min ven, man støver ikke sådan det hele op over natten, men jeg tror vitterligt stadigvæk på succes; du er jo ikke alene landstryger i andres tjeneste; du er tillige inspirator:

Jeg agter at kopiere dit mod til at efterlyse en herre i Viborg, hvis forfædre også er lidt for vanskelige at stampe op.

Der er ganske vist ingen grund til at foregribe en given situation, men ikke alle ynder min facon; jeg er "for meget", ved du, men jeg er sat til at være mig - ikke til at være en anden!

Der vanker godt med gode tanker fra din trofaste følgerske.

God kvæld, min dreng!

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Charlotte
Jeg har skrevet en mail til dig for at undgå de nærtagende
Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Kære Kurt A, jeg takker igen for dine sammenhængende ord - både her og privat - men i kolonne 11 bedes du venligst se bort fra ordet "ikke" efter "s**", da det er komplet overflødigt.

Det er rart med lidt sladder; jeg glemte i min selvfedme helt at spørge til Jens Hansen:

Er det både du og fruen, han er ophav til, eller søger du for din udkårne alene?

Han var jo alletiders; måske er det slægtskabet med ham, som giver den udsøgte forstand?

:)



Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Charlotte
Jeg er ikke helt med hvad du mener med kolonne 11,men pyt, det går jo nok og ja det er min konens slægt at Jens Hansen er ,vi søger videre

Mvh Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Det er jeg helt med på:

God aften og gode tanker...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

C. C. K. Fogsgaard

Vær venligst vel hilset, Kurt A (et alii), og mange tak for svar!

Jeg har en kende tid i dag til at få lidt fra hånden, og af interesse er jo Jens' ophav.

Fastholder vi indtil videre, at dén Hans Esbernsøn, hvis våde vej vi var så lyksalige at krydse, er en mulig far til Jens, eller er der nye strømninger i tiden?

Måske er konklusionen milevidt fra den sidste dag i januar 2016...

:)



Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Charlotte
Ja ind til videre er det det det bedste bud,har været lidt væk fra tråden, jeg er istedet igang med en del aner jeg har fra Norge i 1500 tallet og det er lige så svært der som her så langt tilbage i tiden, du har en del tråde selv jeg håber at du får løst nogle af dem,hvis jeg finder noget om Jens skal jeg fluks være der
Hav en god uge
Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Gode tanker fra Charlotte...