søger forældre til Jens Hansen præst i Viborg

Startet af Kurt Arne Empacher, 26 Dec 2015 - 07:27

Forrige emne - Næste emne

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
Der er mange hit til forældre til Jens Hansen f ca 1495 ?-d.1558 i Viborg gift med Maren Knuddatter Brynild f. ca 1510 - d.1573 i Viborg  Borgmesterdatter er der nogen der ved hvem der er forældre til Jens Hansen ,jeg har set at nogle hit at han hed Oldenburg ??? er meget usikker på dette håber at der er en der kan hjælpe
Mvh Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Christian Konstmann Autzen

Her fra Wiberg:

2. 1537. Mag. Jens Hansen (Pedersen?); Kannik; Pr.; ~ Maren Knudsdtr. Brynild; 2 D.; 2 ~ N. Andersen, Bgmstr. i Vibg.; see Etm.; P. Jensen i Bælum-S.; Datteren Anna ~ Biskop Kjeld Jensen Juul i Vibg.; [† 2/9 1558; Eptph.].

DV s. 18 (26/10 1541: »Jens Persen, Ib Povlsen og Morten Hvas, Sognepræster og Prædikere i Viborg«).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jan Koefoed Baastrup Rømer

#2
Finn Holbek har lidt flere oplysninger:
http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I22686&tree=2
Datteren Margrethe blev gift med biskop Peder Thøgersen [Løvenbalk?] og havnede dermed midt i dansk genealogis store og evige diskussionsemner om biskop Thøgersens afstamning, men det er jo en helt anden sag, som jeg ikke vil rippe op i her.
Mvh. Jan

Kurt Arne Empacher

Hej Jan
Tak for dit svar,jeg har set på Finn`s Holbek`s side og det med deres datters mand Peder Thøgersen er stadig til diskussions men Jens hansen`s forældre har jeg stadig ikke
Mvh Kurt Arne Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej christian
Tak for dit svar,jeg har set på det ,men jeg er så ny ,så jeg ikke lige tyde hvad der menes,og hvor er hans forældre som jeg søger??? Der er jo en del omkring deres datter med en måske Løvenbalk??
Mvh Kurt Arne Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Hej til alle:

Jeg har også søgt på Jens Hansen og har på én eller anden led fundet faderen, som kaldes Hans Hansen.

Det er mildest talt sparsomt med informationer, men måske dukker der snart nyt og sandfærdigt op.

Jeg synes, det er underligt, at der vides så lidt - ligeså hvad Maren Knudsdatter Brynild og hendes forældre angår.

Selv er jeg interesseret i at vide, hvordan Kjeld Jensen Juel, som vistnok var søn af fattige (og uadelige!) folk på Ribekanten, alligevel blev biskop.

Det lader til at afhænge af, hvor man søger info - har han haft en altruistisk sponsor, eller var hans biologiske far eller mor i virkeligheden ikke som de ovenfor angivne?

Det var jo en turbulent tid med meget omskiftelige forhold, så jeg forestiller mig både det ene og det andet...

Dette var næppe til den store nytte for nogen, Kurt Arne, men jeg noterede mig for ganske få øjeblikke siden, at "man" forsøger at koble ovennævnte Hans til Kong Hans, og dén går altså ikke!

Jeg håber, du får hjælp hertil og sender gode tanker...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Foghsgaard
Tak for dit indläg ,det med Kong Hans var noget FS havde om dem ,med en del börn der var födt 200år senere så det passede slet ikke,men jeg venter spändt på at der dukker nyt op
Mvh Kurt A Empacher

Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Igen Foghsgaard
Du skriver at Jens Hansen"s far hed Hans Hansen kan du fortælle hvor det kan findes

Hilsen og Godt nytår Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

#8
Kære Kurt, Godt Nytår til dig også og tak:

Jeg har lynhurtigt været nogle af mine bogmærker igennem og fandt i første omgang dette link, hvori vor Jens beskrives som værende "født af Bønderfolk"- dette alene bekræfter ganske vist ikke, at Jens' far hed Hans Hansen, men jeg søger gerne videre, for jeg er vis på at ligge inde med oplysningen et sted.

Indtil da lover jeg at have dig in mente, men Jorden kalder jo indmellem, hvilket ligefrem kan være en hæmsko, når man er nu så ivrig og videbegærlig og er tvunget til at lægge dette fra sig.

Det er fornemt, at du opkalder mig efter min ane (Niels af Foghsgaard (med h)) - jeg hedder også Charlotte blandt andet, og du får en melding fra mig, med mindre du finder guld, før jeg gør; i så fald erfarer jeg gerne, hvad der går forud for denne Jens.

Til orientering har jeg selv et massivt antal aner, som trænger til granskning, og de fylder mine drømme.

Kurt, har du også fundet Jens via Beringfamilien?

Det er ikke for at snage, men dét har jeg, så hvis ikke du har været ad dén vej, kan du måske hitte denne information et sted dér, inden jeg når det - vi ved jo heller ikke om den passer; thi "Jens Hansen havde en bondegaard", og Jørgen Friis klagede til kongen her - "man" havde ikke høje tanker om almuen:

http://www.rytlig.dk/slaegt/languages/da/persons/Person_45009598.html...

Har døgnet for få timer?

Indtil da, søde ven...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Charlotte
Det må du undskylde ,det ned at jeg har brugt et H  i dit efternavn,jeg vil lige fortælle dig at det er min kones slægt jeg forsker i lige nu,og tilgangen er er hendes oldemor Bolette Marie Jakobsen som ender i Jens Hansen/Maren Knudsdatter Brynild.Hvis jeg finder noget vil du få det at vide med det første!!!
Tak for dit svar
Hilsen Kurt À
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

#10
Kære Kurt, det gør søreme da ingenting (jeg kan faktisk godt lide, at de fleste tror, jeg er et mandfolk) - og så to fornavne (hvoraf det første ikke anvendes) samt et mellemnavn og Fogsgaard - det er en ordentlig omgang!

Opsummering; Kurts hustrus oldemors ane, Bolette, som jeg desværre ikke kender, er efterkommer af Jens - så det er ikke gennem Beringerne - eller hur?

Nå, det er nu også ligegyldigt, når alle veje fører til Rom.

Vil du ikke hilse din viv og melde til hende, at jeg er på sagen?

Inden jeg får for friske idéer, bør jeg da vist lige spørge dig, hvorvidt man kan eller MÅ søge på Bolette Marie Jakobsen via Google?

Og endnu tak for din søde væremåde; *trut-trut* til jer...
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Charlotte
Jeg har ikke troet at du var mand,og det med at søge Bolette er du velkommen til,du kan også finde hende på Finn Holbeck"s side da hun langt ude i slægten er i familie med Thøger Jensen Løvenbalk så der er lidt at forske i
Med Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej igen Charlotte
Du kan også finde Bolette på Kraghs2
Nytårs hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Kære Kurt A og frue:

Rigtig Godt Nytår!

Jeg har desværre indtil videre forgæves søgt et svar på, hvem Jens Hansen var søn af; til gengæld har jeg nu mig selv mistænkt for at være nået frem til Hans Hansen, fordi jeg har anført Jens' far som Hans og glemt at fjerne det Hansen, som stod i forvejen (*selvafklapsning*)...

Dét var ikke just "dæjli" news på årets første dag.

Men så dvæler jeg ved følgende, som Christian også har fundet frem fra Wiberg:

2. 1537. Mag. Jens Hansen (Pedersen?); Kannik; Pr.; ~ Maren Knudsdtr. Brynild; 2 D.; 2 ~ N. Andersen, Bgmstr. i Vibg.; see Etm.; P. Jensen i Bælum-S.; Datteren Anna ~ Biskop Kjeld Jensen Juul i Vibg.; [† 2/9 1558; Eptph.].

DV s. 18 (26/10 1541: »Jens Persen, Ib Povlsen og Morten Hvas, Sognepræster og Prædikere i Viborg«).

...

Pedersen?

Jeg gider godt vide, om vi nogensinde får dette løst og har efter din tilladelse kigget nærmere på Bolette.

Jeg er vel bevidst om den usikkerhed, der forekommer vedrørende Thøger Jensens afstamning, men umiddelbart betvivler jeg ikke personligt, at din kones oldemor er efterkommer af Løvenbalkerne; det er jeg selv, og det var ikke småting, der fandt sted på dén egn og dén tid.

Meget bør jo tages med forbehold, når man sådan anskuer det...

Hvis jeg iler tilbage til Jens Hansen og hans ene svigersøn, har de øjensynligt dét tilfælles, at de var uden stamtavle - og sikke noget pladder - grueligt snobberi!

Til trods for de store ændringer i deres samtid kan jeg ikke undgå at fundere over, hvem der har taget dem til sig, så de fik lærdom.

Ak og ve, Kurt, ak og ve!


Gode tanker fra Charlotte...

Jens Styrup Rotne

Poul Helgesen opregner i sin SKIBBYKRØNIKE en røækkle lutheranske reformatorer, der er præstesønner og nævner bl a
Hr Johannesm der fordum var Kansler hos Biskoppen af Viborg
Udgiveren af krøniken (A Heise) skriver i en fodnote;
"Måske Kanniken Jens Hansen, der var et af de mere fremtrædende Medlemmer af det lutherske Parti i Viborg Domkapitel, senere Magister, luthersk præst ved Domkirken og Provst"

Altså søn af en eller anden ikke nævnt katolsk gejstlig Hans NN

godt nytår, JSR

C. C. K. Fogsgaard

Kære Jens, også du ønskes Godt Nytår herfra - dette er jo ikke min tråd, men det er da nærmest banebrydende, hvad du byder ind med her:

Dugfriskt (for mig) og superspændende ser det ud!

Så er der måske håb alligevel.

Gode tanker herfra - og mange tak for dit meget interessante input...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Charlotte & Jens
Tak for jeres indlæg,der er da kommet lidt mere frem i lyset som der skal kigges på
Så tak for det og det med Løvenbalkerne bliver også nøjet gransket
Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Hej, alle!

Hov, Jens' indspark er alle tiders - har I set følgende?

http://historieportalen.gyldendal.dk/sitecore/content/home/gymnasium/historieportalen/elementer/ren-tekst/kildetekster/odk/4/o_dk_kilde_4_2.aspx?layout=new-window...

Den i 4. kolonne nævnte, Hans Esbernsøn, som i drukkenskab omkommer nær Aalborg anno 1526, er måske far til Jens - det er stærke sager, børnlille!

Først i 1554 blev Aalborg By fralagt Viborg Stift, oplyser Gyldendal.

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Charlotte
Tak for dit indlæg,det ville da være godt hvis den Hans der druknede var far til Jens Hansen,jeg har downloadet Skibykrøniken og læst lidt af den,må se på hvad den kan bringe af nyt
Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Christian Konstmann Autzen

Herfra:   http://www.brejl.dk/ribeting.html#1561

112 (1573) Niels Andersen, borgmester i Viborg, og hr. Knud Knudsen [Brynild], præst i Rødding og Krejbjerg i Salling, gav Karen, afd. Bendt Knudsens, afkald, Knud Knudsen på egne og Niels Andersen på sin hustrus vegne, for løsøre efter Bendt Knudsen. De skiftede huse og stalde, så Karen beholdt halvpart i adelhuset ud til Fiskergade og Knud Knudsen og Niels Andersen den anden halvpart ud mod Nygade. Hinghus mod Sønderport forblev uskiftet.

116 (1573) Hr. Knud Brynild, præst til Rødding og Krejbjerg i Salling og Niels Andersen, borgmester i Viborg, sælger til Karen, afd. Bendt Knudsens, deres halvpart. Jordskyld til byen.
Blot som input.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

C. C. K. Fogsgaard

Godaften til jer, I kære!

Christians indlæg fik mig lige til at spærre øjnene op, men jeg har dog Knud Brynild som en Nielsen og død i 1558 (født ca. 1475 i Norge?)...

Nå, men den her nævnte Knud Knudsen, som jeg aldrig tidligere er stødt på (tak, Christian!), har nok været søn af Knud og (halv-)bror til Maren Knudsdatter, tror I ikke?

Dette er ved at udvikle sig til en herlig føljeton!

Og ad Kurt A:

Ja, også dén historie var ny for mig - det er både grumt og herligt så uvidende man er, og dér ser man, at man ikke er ene om dén ære:

Fra Hansen til Pedersen(?) til Jørgen Friis' udlægning og nu tilbage til Hansen/Johannes' søn...

I øvrigt skrev jeg noget vrøvl vedrørende biskoppen, Kjeld Jensen Juel, hvis forældre måske var skibonitter, men dét lader jeg lige hvile en stund.

Fascinerende og voldsom historie, folkens - fortiden er ikke forbi...

Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Tak til Christian
Jeg har Knud Brynild som en Nielsen? det er vist fra Finn Holbek"S side. men jeg går det igennem alt kan bruges.
Til Charlotte
Ja det er en bunke data vi har fået her,nu skal det jo lige pakkes ud og granskes så man ikke får forkerte personer ind i slægten,det har jeg som ny prøvet med en fjern slægtning der havde lavet en del i den slægt jeg tilhører men en bunke fejl som jeg så måtte slette og selv finde tilbage på sporet ,men glæder mig til at følge op på dette der er fundet her
Så mange tak til alle jer der har deltaget og håber at i vil fortsætte med det
Med Mange Hilsner
Kurt a Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Kære Kurt, du har ret; nu fokuserer vi og gør det grundigt!

Jeg har også fulgt et galt spor en gang, og man sætter sig så meget ind i de personer, at de bliver helt familiære; så opdager man, at en anden har forkludret nogle data, og i virkeligheden har man udelukkende sig selv at klandre - for at være doven, naiv etc.:

Dén fadæse gentager man ikke gerne, med mindre den viser sig nyttig i en anden konstellation...

Jeg er rigtigt tilfreds med denne sag; den er i min optik yderst fængslende.

Godt Nytår endnu en gang og Guds Fred...
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Kære Charlotte
Tak og i lige måde,ja det er ret spændende det vi har nu,vender tilbage når der er nyt
Venlig hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Lis Petersen

God aften og godt nytår.

Jeg har noteret dette fra Wiberg:

Rødding og Kreibjerg,
Rødding Herred, Viborg Amt og Stift:

1. (1562) Knud Knudsen Brynild; student Ribe; Præst; (~ Anna Christensdatter Bering født i Viborg ~2 Eftermanden)
Far: C. Jensen. Mor: Kirsten Simonsdatter.
(+ 17/8 1589; Mindetavle; hans Navn på Klokken i Rødding Kirke).

Knud Knudsen Brynild må da vist være en søn af Knud Nielsen Brynild.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

C. C. K. Fogsgaard

Godaften, alle; ja nu blander jeg mig altså igen på Kurts tråd - men lige til Lis:

Dét tror jeg også er tilfældet, og måske gør en Knud Knudsen det nemmere at finde oplysninger om Knud Nielsen end en Maren Knudsdatter (flot, Lis!)...

Og til Kurt A plus enhver øvrig:

Tak for hygge og spænding her på tråden!

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Lis
Det tror jeg er rigtigt at Knud Knudsen Bynild er søn af Knud Nielsen Brynild ,tak for det
Hej Charlotte
Tak til dig også,ja der sker en del med denne tråd vildt spændende hvor vi ender,jeg klør på for at finde mere
Venlig Hilsen til alle der er med her
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Christian Konstmann Autzen

Jeg mindes ikke at have set en Knud Nielsen her: http://www.brejl.dk/ribeting.html#1561

Så selve Ribe har denne Knud Nielsen så næppe været fra.

PS: Gad vide, om der findes tingbøger fra før 1561 i Ribe ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Kurt Arne Empacher

Hej Christian
Min ane er Knud Nilsen Brynild hvis datter blev gift med Jens Hansen det er alt jeg ved der
Mvh Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Gode tanker fra Charlotte...