Jonna Meth's sedler thisted arkiv

Startet af Carl Henrik Jeppesen, 25 Dec 2015 - 17:47

Forrige emne - Næste emne

Carl Henrik Jeppesen

I min søgen efter aner og viden om dem støder jeg hos andre slægtsforskere og i anetavler på "Jonna Meth's sedler fra Thisted arkiv" som har en del informationer om mine aner i Vester Vandet.

Kender nogen disse sedler og hvordan man kan få indsigt i disse?

mvh
Carl Henrik

Carl Henrik Jeppesen


Ralph-Brian Vessel Hørberg

Hej Carl

Jeg har rigtig mange aner fra Vester Vandet og Klitmøller specielt. Jeg har dog aldrig stødt på de sedler du omtaler, men derfor kan de jo godt eksisterer!

Er der noget specielt Du efterlyser?
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg

Carl Henrik Jeppesen

Hej Ralph-Brian,

Her er et eksempel som jeg har hentet på nettet via en slægtsforsker hjemmeside.


Jonna Meth (sedler)
1649, 1650, 1651, 1652, 1653, 1654, 1655, 1656 nævnes Store Poul Enevoldsen under gårdmand i V.V. 1649 og 1650 anføres, at gården er udlagt til ryttergods (Ørum len, Ekstraskattemandtaller 1600-1660).
1673-1674, ældst Poul Enevoldsen og hans hustru, 2 heste, 2 kiør, 2 Kalffve, 1 søn (Kop- og Kvægskat 178)
1662, 1 gård (i v.v.) Poul Enevoldsen og hans broder i Aggerholmgaard, 11 Tdr. 3-1. Fæster under Dueholm (Matr. 1662, V.V.)
1664, 1 gaard, Gl. og unge Poul Enevoldsen, 11-3-1 1/3 - 0 Dueholm Kloster (Matr. 1664, V. V. Sogn)
1688, Gammel Poul Enevoldsen, Unge Poul Enevoldsen, 5-4-0-0 (3-5-3-0, 3-2-3-2) Høyriis (Matr 1688, V. V. Agerholm)
1683, Gl. Poul Enevoldsen, ½ gård, under Højriis (markbog 1683, V.v.
1672, Store Poul Enevoldsen, 1 søn, 1 datter (? og folkeskat 1672)
Gl. Poul Enevoldsen, nu Christen Poulsen, fæster af 1688/A12(I) (Matr. 1688, Kopi II)
1643, 7/11 nævnes Poul Enevoldsen i Agerholm som tingsvidne (Ørum len)
1680, Gl. og unge Poul Enevoldsen, gl. Takst 11-3-1-1-, afkort. for sandflugt 5-7-1-1. Ny takst 5-4-0-0 (afkortn. for sandflugt, bil. 1. konstributionsregnskab)
1682-83, Elst Poul Enevoldsen og hans hustru, 2 drenge, 1 hest, 1 plag, 1 kou, 3 ungkør, 3 får og svin (Korn og kvægskag)
1688, St. Poul Enevoldsen og hans hustru, 1 søn, 1 ? (kop- og ?, 1688)
1690, Gl. Poul Enevoldsen og hans hustru, 1 pige, 1 ? (Kop- og ? skat)
1696, Poul Enevoldsen i Agerholmgård, 1 dreng Ole Poulsen (Fam. og folkeskat). Nævnes her sammen med Bertel Poulsen.
1696, Poul Enevoldsen i Agerholmgård, 1 dreng, Ole Poulsen. Fæster u. Dueholm (Konsum. og folkeskat 1. termin 1696)

Jeg synes at jeg har stødt ind i dit navn under min søgning efter mine aner og måske du ved hvor denne type information kommer fra.
Mine aner er Enevold Christensen - Store poul Enevoldsen - Jens Poulsen - Anders Jensen - Gedske Andersdatter.

mvh
Carl Henrik

Ralph-Brian Vessel Hørberg

Hej igen

Disse oplysninger må være fra i justitsprotokoller, tingbøger mv. og som der også står, fra i Ørum Lens Ekstraskattemandtal.
Om Jonna Meth har samlet disse i system, ved jeg ikke.

Du kan se en del af slægten på min hjemmeside: http://dragsbech.dk/webtrees/individual.php?pid=I004690&ged=Ralph

Her er både Enevold Christensen, Poul Enevoldsen (store og lille) og Gedshe Andersdatter m.fl.

Venlig hilsen
Ralph-Brian
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg

Carl Henrik Jeppesen

Hej Ralph,

Jeg har nogenlunde styr på slægten - ihvertfald frem til Enevold Christensen.
Har også læst de tingbøger m.m. som er afskrevet samt de gode afskrevne kirkebøger som du vist står for.

Disse data fra - muligvis Ørum len - giver dog en meget god indsigt i deres opholdssteder m.m.
Jeg leder efter at kunne verificerer disse - men kan ikke finde kilderne.

mvh
Carl Henrik

Ralph-Brian Vessel Hørberg

Har Du prøvet at spørge vedkommende, der har lagt det op på sin side.

Og ja, det er mig der har renskrevet kirkebøgerne fra Vester Vandet sogn før 1814.
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg

Carl Henrik Jeppesen

Jeg haf skrevet til lokalhistorisk arkiv i Thisted, men venter stadig på svar.

mvh
Carl Henrik