Goudelsby i Angel - hvor ligger det ?

Startet af Christian Konstmann Autzen, 06 Dec 2015 - 12:59

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg søger oplysning om, hvor Goudelsby i Angel ligger.

Angel ligger i Sydslesvig - se her: https://da.wikipedia.org/wiki/Angel

Jeg har det herfra: Tinglev døde 1927 - 1936, opslag 195, hvor Lorenz Nicolai Mangelsen dør 10. januar 1930. Hans fødsel er så 1. februar 1857 i Goudelsby i Angel.

Folketællingen for Sydslesvig i 1845 - 1860 kan desværre ikke hjælpe videre, heller ikke med hans forældres navne, Peter Henrik Mangelsen og Margarethe Christine Hufen.

PS: En lille sjov ting med denne Lorenz Nicolai Mangelsen er, at han fik patent på ophængning af kranse på kister:

http://www.delcampe.net/page/item/id,208401973,var,Original-Patentschrift--L-Mangelsen-in-UK-Schleswig-1900-Kranzbefestigung-fuuml;r-Sarg-Bestatter-Friedhof-Tod,language,E.html


På  forhånd tak
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Willi Matthiesen

Dit må være Gundelsby, Gemeinde Hasselberg.
Fra Gundelsby giver dit en Chronik

Willi

Christian Konstmann Autzen

#3
Hej Willi

Tak - og det giver da mening. Ordet Goudelsby synes stavet med "ou" men kan så nok være "un".

Se også denne: http://slesvignavne.dk/scripts/suche.php?detail=565

hvor Gundelsby så placeres i Angel.

Maria Christine, født 6. februar 1854, kunne så være denne:

Samtlige personer i husstanden

Sydslesvig, , Munkbrarup, Moos, Inderstested, 115 - F3, FT-1860, D7759
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Claus Jessen   49   Gift   Husfader. Daglejer      Reinberg !!
Marie Margrethe. f. Andresen   36   Gift   Hans Kone      Munkbrarup Sogn, Flensborg Amt
Anne Margrethe Jessen   12   Ugift   Deres Barn      Munkbrarup Sogn, Flensborg Amt
Andreas Peter Jessen   8   Ugift   Deres Barn      Munkbrarup Sogn, Flensborg Amt
Marie Christine Jessen   6   Ugift   Deres Barn      Munkbrarup Sogn, Flensborg Amt
Jes Christian Jessen   4   Ugift   Deres Barn      Munkbrarup Sogn, Flensborg Amt
Peter Christian Jessen   2   Ugift   Deres Barn      Munkbrarup Sogn, Flensborg Amt


Hilsen - og tak igen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anders M. Petersen

Lige et tip: Selvom Sydslesvig er og forbliver tysk, så er dette kort over områdets gamle danske navne ganske brugbart i slægtsforskningssammenhæng:

http://www.graensekf.dk/kort/Sydslesvig1933.jpg

Bemærk at det er en stor fil (8 MB) og et meget detaljeret kort, så husk at klikke på kortet (forstørrelsesglasset) for at kunne se alle detaljerne.

Gundelsby er også med  ;)

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Christian Konstmann Autzen

Problemstillingen - nu hvor sagen faktisk er klarlagt - var den, at i kirkebogen for Tinglev sogn står stedet klart opført som Goudelsby, men hvor det i personregisterførerens dokument faktisk læses som Gundelsby.

Det var først efterfølgende, at jeg fik fundet personregisterførerens dokument fundet frem, og så her, efter Willi's gode oplysninger, kunne se sammenhængen.

Stedet Gundelsby fremgår også på www.maps.google.com.

Det er så i min hustru's Mærsk-fætters efterkommerslægt, at disse Mangelsen og Jessen forekommer.

Desværre skal man så på landsarkivet i Aabenraa for at se kirkebogen for Sydslesvig; men her kan jeg måske ( ;) ) trække på de tilknyttede sønderjyske familiemedlemmer.

Tak for hjælpen.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Willi Matthiesen

I Chronik Gundelsby stå på side 252:
Hans Friedrich Mangelsen, * 24.10.1849 i Stoltebüll, + 08.04.1928 i Mühlenfeld
oo Catharina Maria Clausen.
Måske en Bror?

Willi

Christian Konstmann Autzen

Hej Willi


Det kunne du have ret i; - men ifølge folketællinger i Sydslesvig i perioden 1803 - 1860, så var der mange med efternavnet Mangelsen i dette område, også i Gundelsby (i Gelting sogn). Desværre fremgår navnene Peter Heinrich Mangelsen og  Margarethe Christine Hufen ikke, og jeg kan derfor ikke ad den vej finde mere om disse personer og deres herkomst.

Hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.