Fæstegårmand

Startet af Aase Madsen, 06 Dec 2015 - 11:12

Forrige emne - Næste emne

Aase Madsen


Jeg har et problem i min slægt:

Der findes 2 med samme navn Christen Jensen de er halvbrødre i Dover sogn, sikkert begge født i Boes.

Den ene overtager faderens fæste i 1718, og jeg går ud fra det er den ældste søn, som på det tidspunkt er ca. 40-45 år, og jeg går ud fra det er ham der også bliver gift i 1718.

Kirkebogen for de følgende år har huller.

Men ud fra fæstebrevene kan man se at en Christen Jensen får fæster, ved at gifte sig med en enke i 1724.

Mit spørgsmål er så, kan man have 2 fæster, eller er det 2 mænd med samme navn og hver sin kone, men halvbrødre?

I 1725 bliver det ene fæste overladt til en uden for familien, det beskriver det samme som i 1718, med 49 fag hus. Jeg går ud fra det er den ældste broder.

I 1751 bliver det andet fæste overladt til en søn, og jeg går ud fra det er den yngste broder.

Det er noget rod, med de søskende der har samme navn.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Grethe Leerbech

Hej Åse

Det var meget almindeligt at der var 2 fæstere på samme gård - også 3 kunne forekomme - Det var jo et slid og der skulle megen arbejdskraft til-så ofte delte 2 bønder en gård. Og med et 49 fags hus så er der rigelig plads til 2 . Og selvfølgelig kunne det godt være halvbrødre -de kender jo hinanden, måske har den første bror endda sag til den anden (ugifte) at du skal gifte dig med enken.
Men ud af dine oplysninger kan vi jo ikke se om den ældste brors kone muligvis er død....og så har han som normalt hurtigt omgiftet sig. Er den enke en enke på gården? som Christen bliver gift med eller er det bare en enke fra sognet.

Jeg forstå ikke dit næstsidste spørgsmål om at een udenfor familien overtager fæstet og det er den ældste bror - der hvad? dør?
 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Aase Madsen

147 (fol 52)
Chresten Jensen, Boes fæster hans afgangne fader Jens Christensens gaard. 7 td 1 alb red til 6 td 5 skp Hkorn hvoraf han til indf betaler 12 Rdr. Bygningen bestaar af 49 fag hus ved magt og besætningen er 6 bæster 2 stude 3 køer 4 ungnød 6 faar vogn etc. 28 Sept 1718.

45 (fol 211)
Rasmus Thomasen, Boes fæster Christen Jensens, til ham afstandne gaard, hvor ved er en svag og sengeliggende Kone, som han med livs ophold skal forsyne. Hkorn 7 td 1 alb Skov 1 skp 1 alb hvoraf han til indf betaler 5 Rdr. Bygningen er 49 fag hus og besætningen er 6 bæster 4 køer 4 ungnød 6 faar vogn og plovredskab etc. 11 Octob 1725.

Disse 2 går jeg ud fra er den ældster bror.


15. Dec. 1724, fol 189.
Christen Jensen, Boes, fæster afgangne Anders Sørensens gaard, med vilkaar at han ægter enken ved stedet Anne Laursdatter.
Hkorn 6-6-3 fc og skov, 1 skp 1 alb hvoraf han til indf. (indfæstning) betaler 10 Rd.
Bygninger er 49 fag hus og besætning 6 bæster, 4 4 køer, 6 ung ?, 6 faar etc.


14 (fol 113)
Jens Christensen, Boes (Baas) fæster faderen Christen Jensens fradøde gaard, som enken hans moder har overladt ham, imod Tilkommende Lifs ophold. Hkorn 6-6-3 fc Skov 1 skp 1 alb indf 7 rdr. Bygningen er 53 fag og Besætning 8 b 6 k 5 ungn og 16 faar etc. 4 Novb 1751.

Disse 2 går jeg ud fra er den yngste bror.

Mit spørgsmål var om 1 mand kunne have 2, fæster?
Desværre er kirkebogen for Dover sogn med et hul, så jeg ikke kan se om nr. 2 Christen Jensen er enkemand da han bliver gift i 1724, men jeg går ud fra det må være 2 personer med samme navn, der bliver gift med hver sin hustru.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen


Den ene Christen Jensen er den person der bliver gift med enken Anne Lauridsdatter

Den anden, Christen Jensen, som jeg formoder det er, må være den person der nævnes i skiftet.

Hans hustru Maren Christensdatter bliver begravet 19. juni 1724.

Så er spørgsmålet kan han, søskendebarns mand, uden kongebrev gifte sig med enken.

Eller er det den yngre broder, Christen Jensen, der gifter sig med denne enke? Formentlig i 1724-1725, hvor hullet i kirkebogen begynder.



1145 Anders Sørensen i Boes. 17.2.1724. fol 214.
E: Anne Lauridsdatter.
LV: Knud Nielsen i Bjedstrup.
B:
Gunder 6,
Laurids 3.
FM: fars søskendebarns mand Christen Jensen i Boes.
Første ægteskab med [Gunder Nielsdatter], skifte 27.1.1717 lbnr.946.
B:
Søren 18,
Gertrud 17,
Anne 11,
Kirsten 7.
FM: farbror Søren Sørensen i Alken, morbror Jørgen Nielsen i Svejstrup.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Grethe Leerbech

Hej igen Åse

der er lidt uoverensstemmelser i din beretning.
Du skriver at i optegnelsen om nr. 1 Christen har han en syg og sengeliggende kone og den er dateret d 21.10.1725 -men du skriver, at hun begraves 19.6. 1724-så det stemmer ikke.

Omkring giftermålet: Da du ikke har nogen kirkebog vil jeg anbefale dig at se i KKermits opslag om Jyske registre og ægteskabstilladelser.  De skal have en tilladelse med den beslægtning, at det er en nevø hun gifter sig med, enten på moderen eller faderens side.
Og så tror jeg ikke der er tale om en dobbeltgård men om 2 gårde-den ene Jens Christensens gård -  drenges fader, de er halvbrødre  (på moder eller faders side?) - og så  Anders Sørensens gård. Det er efter den tid meget store gårde 49-53 fags og 6-8 tønder land...
Hvem er de fæstere under?

Er de i tvivl om det er een eller flere gårde i Boes vil jeg anbefale dig at slå op i Chr. 5 matrikel-her kan de se en oversigt over gårdene i Boes og deres størrelser mv. Jeg ved ikke hvor Boes ligger-men det er i hvert fald ikke nord eller vestjylland - også med det antal dyr.

mvh
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Aase Madsen


Hej Grete.
Da der desværre er huller i kirkebogen, så kan denne Christen Jensen jo godt have giftet sig igen og i 1725 have en sengeliggende kone.


Jeg vil prøve Chr. 5. matrikel.

De 2 hvis det er halvbrødre, har samme far, men hver sin mor.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Grethe Leerbech

Hov Åse
Jeg har tolket det forkert.
Den første Chr. Jensen afstår jo sin faderes gård i 1725 til Rasmus Thomsen, og jeg vil tro det er Christens mor som skal vedblive at bo på gården på aftægt.
Og som du siger så dør 1. Chr. Jensens kone i juni 1724.  Så det gør dette jo lidt sværere at tolke om det er hans lillebror 2. Chr. der får den anden gård- altså Anders Sørensens og gifter sig med enken Anne.
det er sandsynligt at det er 1. Chr. som fæster Sørensens gård, selvom fæstetiderne overlapper hinanden og gifter sig med enken Anne. For når 1.Chr. afstår fædregården-hvad får han så til gengæld- Kan du se pointen -Hvem gifter hans sig med????

Og så det med slægtskabet. De er jo ikke blodbeslægtede. Det er fars søsterdatters mand
eller fars brordatters mand -så her tror jeg ikke du skal regne med en tilladelse.

Så jeg vil først og fremmest slå op i Chr. 5 matrikel og se om der er to gårde der har disse antal tønder i 1688 og muligvis se hvem der ejer dem dengang.
Men så vil jeg også gå frem -hvornår begynder kirkebogen-kan du se de to brødre som døde?
Eller findes der skifte fra dem begge to?

Men det er med at holde tungen lige i munden når det er indviklet.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Aase Madsen


Den ene finder jeg som død i 1749 og han er derfor født i 1695.

Desværre mangler der døde fra midt 1724 til 1730.

Jeg vil prøve på anden vis om jeg kan finde ud af dette "rod".

Men mange tak for din hjælp.
Venlig hilsen.
Aase Madsen