Har nogen set Wilhelm Ansteen Ingmann, født 20. juni 1817 i Elsdyrgaden 42?

Startet af Annegrete Ingmann Khan, 23 Nov 2015 - 19:08

Forrige emne - Næste emne

Annegrete Ingmann Khan

Min tipoldefar Wilhelm Ansteen Ingmann boede med sin hustru Johanne Marie Hansen i Krusemyntegade i Nyboder
ved FT 1840. Han næves også i FT 1845 og 1850 som "Matros fraværende til søs." I 1855 er hans hustru Johanne Marie Hansen flyttet med sønnen Christian Frederik Ingmann til Enhjørninggaden. Johanne Marie blev da kaldt enke. Det er dog min opfattelse, at det dengang ofte blot betød, "ikke samlevende med ægtefælle". Jeg har ikke kunnet finde Wilhelm Ansteens dødsfald i Holmens Kirkebog, men han var jo sømand, så han kan selvfølgelig være omkommet til søs, og derfor ikke registreret nogen steder.
Johanne Marie døde den 24. okt.1898 og blev da kaldt fraskilt. Det sidste tror jeg mest på, men jeg ved ikke, hvor jeg skal lede for at få løst gåden om tipoldefars forsvinden.
Med venlig hilsen
Annegrete Ingmann Khan

Birte Wienecke

Har du prøvet Sankt Pauls kirke, den kan du finde på www.oa.salldata.dk den er mærkelig nok ikke på www.sa.dk , jeg ville mene det var der de døde fra Nyboder skulle være. Johanne er omtalt på politiets registerblade.
mvh Birte

Annegrete Ingmann Khan

Hej Birte!
Tak for tippet! Det vil jeg prøve. Den talstærke Ingmann-familie holdt sig ellers til Holmens Kirke gennem generationer. Derfor har jeg nok stirret mig lidt blind på den mulighed.
Med venlig hilsen
Annegrete Ingmann Khan

Anne Mortensen

Sankt Paul se under Staden København og ikke Københavns Amt.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770


Birte Wienecke

Hvad med Begravelsesprotokollerne fra stadsarkivet, de ligger jo nu på nettet.
mvh Birte

Annegrete Ingmann Khan

Tak Birte. det var  helt nyt for mig! Jeg har været inde og kigge lidt. Det ser ud til at være en større opgave, men jeg klør på! 
Mvh Annegrete

Birte Wienecke

Jeg synes den er til at overkomme når man ikke har et sen navn, og du slipper for at slæbe de tunge bøger op til bordet.
Birte

Annegrete Ingmann Khan

 :)enig! Jeg skulle bare lige gennemskue systemet, og det fungerer fint. Desværre fandt jeg ham ikke. Jeg vil prøve at se om Nyboder-husbøgerne kan kaste lys over sagen.
Mvh
Annegrete

Birte Wienecke

Kan man ikke finde skilsmissen et eller andet sted?
Har du prøvet om han er udvandret?
mvh Birte

Bente Aaris

#10
Hej Annegrete,

Har ikke set ham, men har du tænkt på om en sømand måske har gået i land et sted  ;), måske et andet land ?

Hvis du ikke finder ham på anden måde må du ant. til Stadsarkivet (Rådhuset i København),
og se efter skilsmissen (ant. 1850-1855) i Magistratens arkiver, og om hustruen har søgt
Alimentationsbidrag, understøttelse eller andet, familiesager som du kan læse om her er først digitaliseret fra 1858:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/collection/theme/3

Har ellers søgt lidt efter ham og fundet begge hans forældre sidste gang i Elsdyrgaden 42 A i FT:1850:


København, København (Staden), Nyboder, Nyboder, 2 divisions 3 kompagni, Elsdyrgaden no. 42 A, 1422, FT-1850, C7847

Christian Ingmann 65 Gift  dreierswend Do.  
Marthe Ingmann 57 Gift  hustru Do.  
Pauline Margrethe 19 Ugift  börn i familien Do.  
Christiane Wilhelmine 16 Ugift  börn i familien Do.  

I FT:1855 finder jeg ikke Elsdyrgaden no. 42 A, men i FT:1860 står Marthe som enke, lever af pension og har datteren Pauline boende:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=10147#10147,245994

d.v.s. faderen Christian Ingmann ant. døde 1850-1860, så må du kunne finde skiftet efter ham og se om sønnen Wilhelm står der!

Du ved måske nok en broder Conrad Frederik f. 1819 finder man bor i Brooklyn New York før 1860, hvor man finder ham:

Name     Conrad Ingman    
Event Type     Census    
Event Year     1860    
Event Place     2nd D 14 Ward Brooklyn, Kings, New York, United States    
Gender     Male    
Age     41    
Race     White    
Birth Year (Estimated)     1819    
Birthplace     Denmark    
Page     74    
Affiliate Name     The U.S. National Archives and Records Administration (NARA)    
Affiliate Publication Number     M653  

Husstanden:Birthplace
Conrad Ingman   M 41 Denmark
Salina Ingman    F 31 Denmark
John Ingman    M 4 Denmark

Du finder ham også i New York 1870 med 5 børn og i FT:1880 i en anden gade:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MZNJ-S6C

Men i 1890 havde Conrad nok behov for at besøge Danmark:

Navn:  Ingemann, Conrad Stilling:  Modelsnedker
Alder:  71 Bestemmelsessted:  N.Y.
Kontrakt nr.:  189100 Forevisningsdato:  20-08-1890
Fødested:  ? Fødesogn:  ?
Sidste oph.sogn:  ? Sidste oph. amt:  - Amerika
Sidste oph.sted:  Amerika Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  New York City Bestemmelses stat:  New York State
Skibsnavn:  Island
IDkode:  D8991J2513

Nåh, så lige Birte havde samme tanke!


Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Du kan lige få med at sønnen John blev født i Kirke Stillinge:

Name    John Vashington Ingmann     
Gender     Male     
Christening Date     10 May 1856     
Christening Place     , KIRKE-STILLINGE, SORO, DENMARK     
Father's Name    Conrad Frederik Ingmann     
Mother's Name     Serine Petronelle Petersen
 
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=204713&side=11&kb=Kirkebog: Sorø, Slagelse, Kirke Stillinge 1852 - 1882 FKVD (HM)&height=806

Kan ikke se der er nogen med som faddere fra faderens familie!

Der er et eller andet som går fejl i tilkoblingen til kirkebogen ???
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Annegrete Ingmann Khan

Hej Birte og Bente!
Tak for jeres interesse og ildhu!
Jeg tror, jeg har været omkring alle mulig og umulig forklaringer på Tipoldefars forsvinding også om han skulle være udvandret. Derved fandt jeg også hans bror Conrad, dennes hustru Sørine ( i USA kaldet Serina)
og deres søn John Washington, --- men ingen Wilhelm Ansteen.  Deres far Christian C. Ingmann døde under koleraen i 1853. Skiftet efter han skal undersøges!
Wilhelm og Johannes skilsmisse er også et spor, der skal følges!
Hvad angår Conrad, så fik han et sørgeligt endeligt. Han ville ganske rigtig besøge Danmark på sine gamle dage, men forsvandt en nat sporløst fra skibet, og blev aldrig set siden! Det sidst fandt jeg ved at søge i New Yorks avisarkiver. Hvorvidt hans forsvinden blev efterforsket, nævner historien intet om.
Jeg har netop fået kontakt med nulevende efterkommere efter Conrad og Sørine. De havde ingen anelse om bl.a. at nedstamme fra danskere, så stor var deres overraskelse over min henvendelse.
Det var et sidespring! Endnu engang tak for jeres input!
Med venlig hilsen
Annegrete

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Annegrete Ingmann Khan

Hej Bente!
Du har virkelig fundet mange oplysninger! Noget af de vidste jeg, men der er dog en virkelig overraskelse, idet du har fundet Conrads returrejse i 1890. Det vidste jeg intet om. Rejsen med hans sørgelige endeligt var i maj
1898. Lidt en trøst, at han så trods alt havde besøgt Danmark 8 år tidligere.
Til Gitte:
Tak for dit opslag vedr. Chr. Ingmanns skifte. Det havde jeg ikke fundet. Jeg kan desværre ikke læse alle ordene, men har dog fået det ud af det, at der ingen værdier var i boet.  Ikke overraskende. Nyboderfolkene havde vist kun nøjagtig til dagen og vejen på den tid.
Med venlig hilsen
Annegrete Ingmann Khan


Gitte Johansen

Hvornår dør Fru Ingmann (Christians kone). Det kunne være der stod noget der??
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com