Husmandskolonien Margrethehåb Huuse

Startet af Niels Sten Andersen, 10 Mar 2011 - 11:42

Forrige emne - Næste emne

Niels Sten Andersen

Margrethehåb Huuse blev indstiftet som en husmandskoloni i 1768 i forbindelse med ophävelse af hoveriet. Den var beliggende mellem Svogerslev og Roskilde.
En slägtning til undertegnede boede i Matrikel 14. Har desuden fået et kort fra Arkivet i Roskilde over området i 1779 (Stockenfleth). Kolonien eksisterede et ukendt antal år, men jeg ville blive meget tacksam, om der eksisterer tegninger eller til og med fotografier fra området!!

Venligst Niels Sten Andersen

Judith Olsen

Hej Niels

Prøv - hvis du ikke allerede har gjort det - at spørge Lokalhistorisk Arkiv - se følgende:

http://www.roskildebib.dk/lokalhistorie/roskildebilleder.aspx

Måske har de billeder fra området.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Niels Sten Andersen

Hej Judith

Tak for brevet. Har haft kontakt med Roskilde Arkiv og jeg fik to fine kort. Det äldste var fra 1779.
Men fotografier fandtes ikke!
Har idag sendt brev til Rigsarkivet og Landsdelsarkivet (Matriklerne).

Venligst Niels Sten Andersen

Judith Olsen

Hej Niels

Jeg har holdt en fridag i dag, og var så lige på besøg på Lokalhistorisk Arkiv i Roskilde for at se, om jeg kunne finde noget til dig.

Desværre var der ingen "betjening" på arkivet, mens jeg var der, og umiddelbart kunne jeg ikke lige finde anden omtale, end den jeg tidligere har givet dig fra Lotte Fangs bog.

Har forsøgt at se om Google kunne frembringe noget, men synes ikke at jeg finder så meget.

Dog kunne der måske findes noget, hvis du ville oplyse navnene på dine aner og årstal.

Jeg har også søgt på Danpa (findes via www.arkivalieronline.dk - i nederste højre hjørne), og der er afleveret lidt - prøv at søge Margrethehåb på Danpa.

En mulighed kunne også være brandforsikringsprotokoller. Har ikke selv prøvet at kigge i disse, men de findes formentlig på Landsarkivet for Sjælland.

Jeg giver ikke op. Er kommet i tanke om, at jeg kan huske, at Margrethehåb omtalt i min familie. Tror måske, at mine forældre kendte nogen derude i 1960-erne. Jeg vil spørge min mor ved lejlighed.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Niels Sten Andersen

Hej Judith

Tak for dit imponerende engagement. Som svar på dit brev anföres fölgende:  Bogen af Axel Linvald har jeg aldrig hört om. Skal forsöge at fåå den gennem bibliotekerne. Har allerede bestilt en bog af Arthur Fang 1937 "Sct. Jörgensbjeg". Der skulle väre en kort beskrivning af Margrethehåb.
Vil nu forsöge at få fat i  Axel Lindvald.
Har fået fastlagt matrikelnummeret, hvor slägtningen boede. Det var nr. 14 i Skyttemarken, Roskilde Jorder.
Hans navn er Hans Hansen fra Sct. Jörgensbjerg (f. 1794-?). Gift med Maren Thomasdatter (1799-1834). Hun döde desvärre tidligt og allerede i december viedes han med Anne Kirstine Anderdatter(1804-?). Hun kom fra Glim Sogn ved Roskilde.
Ser frem til din samtale med dine foräldre. Jeg har allerede skrevet til Rigsarkivet og Landsarkivet f. Själland.
Venlig hilsen Niels Sten Andersen

Judith Olsen

Hej Niels

Fandt lige Hans Hansens død og begravet:

Sct. Jørgensbjerg, Roskilde 1847-1857, opslag 198:

Død 15. april 1856, 63 år gammel
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk