opslag på fødselsstiftelsen København

Startet af Jenny Borg, 09 Mar 2011 - 19:35

Forrige emne - Næste emne

Jenny Borg

Kan nogen hjælpe mig ?
Petrine Gjervig/Gervig født 18. marts 1811 i København efter attest fra Bentz. på fødselsanstalten, dette fandt jeg ved hendes konfirmation i Mariager KB Mariager Købstad 1824/29 side 17.
Hendes moder hedder: Lorentze Dorthea Katrine Gjervig / født Bech i Undløse Holbæk sogn, hun bliver gift med Toldbetjent Peter vang Gottlieb Gervig i Garnisions Stokkelund København 1820, men jeg tror ikke det er faderen ? jeg har fået understående fra en meget god DIS hjælper:

PETRINE ses så måske hér: Fødselsstiftelsens KB 1803-13; opslag 402. Hun står med numrene 220 / 78. 220 kan være moderens nummer. Der står sikkert flere oplysninger på Rigsarkivet. Forleden fik vi denne opskrift:
Den Kgl. Fødselsstiftelse har sine protokoller på Rigsarkivet, i selvbetjeningen nede bag den store læsesal (du går forbi de tomme hylder i læsesalen, hvor Nygaards sedler/kasser stod før) igennem glasdøren, ligeud og th. + tv. Protokollerne står i venstre side. Resten af rummet er til FT.
Du skal  have oplysningerne fra Den Kgl Fødselsstiftelse [...] med for at finde barnet i hovedprotokollen.
I hovedprotokollerne står de basale oplysninger om barns navn og nr., fødsel, dåb, muligvis moders navn og nr. etc. Her kan der også stå også oplysninger om udleveringsdag/person og hvorhen b
arnet er bragt. Der findes også nogle "udsætterprotokoller", der evt. fortæller om bortadoptering o.l.
Håber nogen har tid og lyst til at hjælpe mig idet jeg bor i Juelsminde og ikke kommer til staden hverdag
med venlig hilsen
Jenny Borg  ???

Bjarne Smedegaard

Hej.

Der kan gå mange uger før jeg kommer på arkivet igen, så jeg vil ikke love noget.

Jeg vil blot gøre opmærksom på at udsætterprotekollen ikke kun er for bortadopterede børn.

Her står også noteret når moderen tager sit barn med hjem selv.

Man ville måske i dag nærmere kalde det for en "Udleverings journal" eller en "Kvittering for modtagelse"

Først finder man fødslen i hovedprotokollen. Her er et nummer som man skal bruge til at slå op i Udsætterprotokollen, da det ikke står i datoorden eller efter alfabet.

Hilsen Bjarne Smedegaard

Grethe Villum Leegaard

Citat fra: Bjarne Smedegaard Dato 09 Mar 2011 - 21:50
Hej.

Der kan gå mange uger før jeg kommer på arkivet igen, så jeg vil ikke love noget.

Jeg vil blot gøre opmærksom på at udsætterprotekollen ikke kun er for bortadopterede børn.

Her står også noteret når moderen tager sit barn med hjem selv.

Man ville måske i dag nærmere kalde det for en "Udleverings journal" eller en "Kvittering for modtagelse"

Først finder man fødslen i hovedprotokollen. Her er et nummer som man skal bruge til at slå op i Udsætterprotokollen, da det ikke står i datoorden eller efter alfabet.

Hilsen Bjarne Smedegaard



hej
Petrine
i hovedprt.kol  barnets nr 220 moder nr 217
udsat u nr 107 30 marts
forældrene tjener hos Etatsråd Ryberg
Peter Gervig og Catrine Bech.

udsætter prt. nr 107 30 marts  barnet Petrine
medgivet
4 bleer
3 brystduge
4 huer
1 løiter ( det er en sovepose, tror jeg nok)
5 skjorter
1 svøb
4 trøjer
udleveret efter moderens begæring og Budzs attest til Grenader v Kbh art.reg
Henrich Cræmers hustru i Rosen gården no 440
1817 den 19 april indfandt sig ( ? ) sammen med moderen til nævnte barn
der navngiver sig Catrine Bech, tjenende på Store Købmagergade no 16 hos
Grosserer Maribo - og sagde at hun til maj agtede at begive sig i ægteskab med barnefaderen
Peter Gjervig  tjener hos Etatsråd Ryberg
og begærede sig barnets døbeseddel udleveret.
1817 den 18 april udtagen af stiftelsen.

venlig hilsen
Grethe