Nyeborg Slaveri

Startet af Klaus Guldager, 14 Nov 2015 - 13:03

Forrige emne - Næste emne

Klaus Guldager

Om en person hedder det at han var "i Nyeborg Slaveri". Det er i 1828 - men  det er svært at finde noget om dette Nyborg Slaveri.

Findes der fangeprotokoller eller andet?

Jeg er opmærksom på at FT 1834 Nyborg købstad har dem, der på det tidspunkt var indsat.

mvh
Klaus

Poul Erik Edsen-Johansen


Der findes en gammel tråd fra 2008 der beskæftiger sig med samme emne




http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,399546,399584

mvh
poul erik
Med venlig hilsen
Poul Erik Edsen-Johansen
Roskilde

Klaus Guldager

Hej Poul Erik

Takker.
Jeg har set den tråd - og der er noget i den, som jeg vil prøve at forfølge, men ikke noget der peger direkte frem mod fangeprotokol eller lign.


mvh
Klaus

Mikkel Eide Eriksen

Hej Klaus

Så vidt jeg ved, var slaveri en straf man kunne idømmes både i en årrække eller livstid. Det var vist kun for mord/voldtægt/osv. i den størrelsesorden. Straffen mener jeg udsonedes på kongelige fæstninger, jeg ved i hvert fald at Kronborg i Helsingør havde slaver indtil op i midten af 1800-tallet, måske endda senere. En af mine aner handlede lidt hælervarer med en Kronborg-slave i 1840, så de har vist haft lov til at have personlig ejendom.

Jeg tænker umiddelbart at det nok skal være fæstningens arkiver du skal lede i.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Aase Madsen



Da jeg stødte på ordene "manden er i slaveriet" i en FT.

Varede det længe før jeg fandt ud af, at han sad i Stokhuset i København for tyveri, selvom han boede i Jylland.

Var der lignende fængsler i Nyborg??
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Arne Feldborg

Citat fra: Mikkel Eide Eriksen [1174] Dato 15 Nov 2015 - 01:38
Så vidt jeg ved, var slaveri en straf man kunne idømmes både i en årrække eller livstid. Det var vist kun for mord/voldtægt/osv. i den størrelsesorden.
Der var to typer af slaver, henholdsvis de ærlige og de uærlige. Forskellen bestod i om de kagstrøget eller ej. Og det afhang så igen af hvor alvorlig en forbrydelse de var dømt for.

Folk der var kagstrøget var pr. definition  altid uærlige, i betydningen at de var æresløse. Dvs. de havde ikke æren i behold. Det havde altså ikke noget at gøre med om de var troværdige eller ej.

De slaver der havde æren i behold var dømt for mindre forbrydelser. Dem der var kagstrøget, og derfor ikke havde æren i behold, var bla. mordere, sørøvere og lign.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Klaus Guldager

Tak for jeres indlæg.

Jeg har nu set en række domme over personer der sad i slaveri på Nyborg fæstning - uden at finde min person.
Man kunne få tre år i slaveri for gentagne gange tyveri, og slaverne kom fra hele landet. Men jeg har nu ikke læst så meget i dommene.
Det er ikke alle slavernes domme, der ligger i arkivet i Odense - langt fra så vidt jeg kan se.

mvh
Klaus

Mikkel Eide Eriksen

Hej Klaus

Ja, jeg kan se der ikke er meget fra Nyborg fæstning. Hvis du har prøvet alle pakkerne er der så vidt jeg kan komme i tanke om ikke andre veje end at undersøge retsbetjentene (herreder, birker, byfogeder) omkring Nyborg og se hvor han skulle være dømt henne. DigDag kan hjælpe med at se hvilke der fandtes på tidspunktet (under retslig til venstre, husk at vælge årstal forneden).

Nogle har strafferegistre på navn, men ellers må man lede i domprotokoller og lignende.

Det er også muligt at han er militært dømt.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Klaus Guldager

Hej Mikkel,
desværre var det en noget om-farende mand, så det er ikke umiddelbart muligt at gå by- og herreds-fogedernes domsprotokoller igennem. Har tjekket hans hjemby Bogense -uden uheld. Han er ikke dømt i Bogense.
mvh
Klaus