Peter Martin Andersen senere Hjalmar.

Startet af Jørgen Chr., 13 Nov 2015 - 17:16

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej.

Peter Martin Andersen (Hjalmar) blev født 04.03.1870 i Frederiksborg amt, Hillerød sogn, AO's opslag 57 nr. 5.

I kirkebogen er der under Anmærkninger angivet "Navneforandring i Henhold til Skrivelse af 26. Marts 1914 fra Overpræsidenten i Købh.".  Jeg vil meeeeeget gerne prøve at finde ud af, hvorfor Hjalmar og hvor kommer navnet fra.  Hvad skal jeg gøre for at få svar på min "nysgerrighed"?  Er der nogen, der kan hjælpe mig hertil?

De venligste hilsener.

Jørgen




Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Chr.

Kære Gitte.

Nej, hvor flovt.  Tak for din skarphed.

Til alle jer andre der læser mit indlæg.  Jeg er så flov, så flov over at have skrevet forkert.  Jeg har straks rettet overskriften men kan ikke rette i selve mit indlæg.  Der skal naturligvis også stå HYLDMAR.

Jeg håber alligevel på, at en af jer derude kan hjælpe mig med at svare mig på mit spørgsmål.

De venligste hilsener og rigtig god weekend til jer alle.

Den flove (Jørgen)

Inge Nissen

#3
Hej

Da der efterhånden var mange, der havde de samme (-sen) efternavne, prøvede man med flere love, at få borgerne til at ændre i første omgang til et fast slægtsnavn, så det ikke skiftede for hver generation og med loven fra 1904, blev man opfordret til at bruge et familienavn, der kunne have være tilknyttet slægten i flere generationer - eller man kunne selv konstruere et navn, der blev endda lavet lister med forslag til ny navne.

Så vidt jeg kan se er der ikke lokaliteter i Danmark der hedder Hyldmar, så det kunne være et navn, der er "opfundet" af Peter Martin. Man skulle søge om navneændringen, men mig bekendt ikke begrunde hvorfor, når det drejede sig om et nyopfundet navn.

En googlesøgning på navnet Hyldmar giver mange hints - af en eller anden grund kan jeg søge i Krak lige nu.

https://da.m.wikipedia.org/wiki/navnelov

Jørgen Chr.

Kære Inge.

Tusind tak for dit svar.  Det, du henviser til, er meget interessant og lærerigt for mig, som jeg kun lige har skannet.  Jeg vil nu nærlæse det og tage det til efterretning samt bruge det, hvis/når jeg kommer i lignende situationer  som med Peter Martin HYLDMAR.

De venligste hilsener og rigtig god weekend selvom det tegner til at blive trist rent vejrmæssigt.

Jørgen