Söker föräldrarna till Hans Rasmussen och Christiana Torp, gift 1787 i Köbenhavn

Startet af Magnus Moding, 11 Nov 2015 - 10:07

Forrige emne - Næste emne

Magnus Moding

Hej!

Nu har jag lyckats finna vigseln som jag efterfrågade i en tidigare tråd, mellan Hans Rasmussen och Christiana Torp. Den skedde den 11:e maj 1787 i Sankt Nikolaj sogn, Köbenhavn. Dessvärre gav den inte så mycket uppslag till att gå vidare från. Jag söker deras föräldrar och skulle behöva hjälp med tips från någon som vet hur man går tillväga med forskning i Köbenhavn, för att kunna komma före folketellingernes början 1787 och på så vis kunna finna deras föräldrar.

Det jag vet om paret är som sagt att de gifte sig 11 maj 1787 (vigseln har notis nr 56 i vigsellängden). I FT 1801 så bodde de med sin familj i St Annae Öster kvarter i Köbenhavn. Hans Rasmussen anges där vara 42 år gammal och Pedel och Portner (i en läkarmatrikel där sonen Alexander finns med så specificeras det till Pedel och portner vid den Chirurgiske akademi). Christiana/Christiane Torp anges där vara 41 år. Äldste sonen Alexander Rasmussen, döptes den 11 augusti 1788 i Garnison sogn, Köbenhavn.

I FT 1787 bodde paret på Borgergade i St Annae Vester Kvarter. Hans anges där vara 28 år och Thehandler. Christiane/Christiana ska enligt den också ha varit 28 år.

Det jag har på paret är som sagt att de bör ha fötts någon gång kring 1760+/- några år, men jag har inte lyckats få fram någon födelseort, eller föräldrar utifrån de uppgifter jag har och skulle således behöva hjälp med att komma vidare.

Tack på forhand
Med venlig hilsen,
Magnus   

Poul Erik Edsen-Johansen

hej
har du set denne
samme kvarter? thehandler?
en mulighed?


Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Adelgade 237, 1381, FT-1787, C1746
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Christen Jensen Torp    53    Gift    Hosbonde    Theehandler    
Ane Anders Datter    43    Gift    Hans Kone       
Stephen Jensen    10    Ugift    Deres Barn       
Søren Jensen    3    Ugift    Deres Barn       
Chatrine Bosbøll    22    Ugift    Tieneste Pige       
Jacob Jensen    28    Ugift    Logerende    Arbeids Karl    
Jørgen Mathisen    30    Ugift    Logerende    Arbeids Karl    
mvh
poul erik
Med venlig hilsen
Poul Erik Edsen-Johansen
Roskilde

Anne Messmann

Hej,
Har du tjekker fadderne ved børnenes dåb?
Har du tjekket, om Christiane er døbt i Skt. Nikolaj?
Har du kigget på Alexander Kølpin - der var forlover ved vielsen? Han er godt nok ugift, men måske en slægtning? : http://www.danishfamilysearch.dk/cid442749

Og så er det en stor hjælp for hjælpere, at du linker til de opslag, du nævner.

Vh, Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Magnus Moding

Hej,

Tack för uppslagen. Jag ska se efter om jag kan hitta Christianas dop i Sankt Nikolaj. När jag gick igenom äldste sonen, Alexanders dopnotis från Garnisons sogn 11 augusti 1788 (opslag 34 i den danska doplängden 1784-1810) så finner jag ett antal dopvittnen. Om jag lyckats tyda texten korrekt så är de: justitieråden Kölpin och Frennings, därefter följer ett svårtytt namn som slutar på löf, därefter apotekare Grönlund, därefter ännu ett svårtytt namn, sedan doc Grönlund och slutligen fru Rasmussen.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17114961#150065,24853931


Eva Morfiadakis

#4
Kan det stå: Pastor Winsløf, Läret Gudveroff, Jfr=Jomfrue Svennigsen?  Efter Kölpin står det Svennigsen

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#5
Nej, det ska nog vara Frennings, och Jfu? Frennigsen.

Eva M
Eva M