Forbud i forbindelse med vielse

Startet af Peter Bøjesen Jensen, 07 Mar 2011 - 18:56

Forrige emne - Næste emne

Peter Bøjesen Jensen

Hej

I forbindelse med nedenviste vielse har præsten skrevet noget om det mod gommen gjorte forbud.

Kan nogen sige mig, hvad det kan være for et forbud og findes der nogle kilder man kan se det i?

Det skal nævnes, at Morten Nielsen tidligere har fået et uægte barn med Jørgen Lunds Enke. Så det kan jo godt have noget med det at gøre

Humble sogns kirkebog 1789-1814, Fol.20
"6.november 1807
Viet Indsidder Morten Nielsen og Enken Anna Margrethe NielsDatter af Kragnis paa Ærøe, efter Beviis fra Sognepræsten i Marstal, at der var Lyst for Dem, samt at det mod ham giorte Forbud af Jørgen Lunds Enke var forligt og ophævet; Forlovere vare Gaardmændene Niels Snedker(?) og Christen Hansen i Haubølle
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Judith Olsen

Hej Peter

Jeg tænker, at der kan være tale om, at Lunds enke har gjort indsigelse mod brylluppet i forbindelse med lysningen.

Hvis du ser i samme kirkebog, opslag 41, er der er referat af en indsigelse mod et andet ægteskab, hvor det handler om en kvinde som mener sig "besvangret under ægteskabsløfte" - og måske har Lunds enke også ment, at hun var blevet stillet ægteskab i udsigt i forbindelse med det uægte barn, som du omtaler.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Peter Bøjesen Jensen

Hej Judith

Ja, det kan da være du har ret. Må prøve at kigge på det opslag du henviser til og se om jeg kan finde noget lignende. Måske der kan stå noget i kirkebogen fra Ærø. Lysningen er nemlig indført der.

Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk