Hvor ligger Calltofte (Lorenz Mathias Marxen) i Slesvig?

Startet af Bent Fuglsbjerg, 03 Nov 2015 - 21:03

Forrige emne - Næste emne

Bent Fuglsbjerg

Kære slægtsforskervenner,
Jeg har en ane i familien, Lorenz Mathias Marxen, som er født omkring 1818 i en by/sted, som i folketællingen nævnes som Calltofte.
http://fuglsbjerg.com/ppl/1/8/c59d734a2a600485681.html

Lorenz er ude og tjene og befinder sig ved folketællingen 1845 i Kappel sogn, Slesvig, og ved folketællingen 1855 i Sønder Brarup, Slesvig. Så jeg antager ud fra hans navn og disse to FT at Calltoft måske ligger i Slesvig eller Holsten.

Hans børn bliver født i Ulsnæs 1841, Ravnkær 1844, Dollrotfledt 1848 og Sønder Brarup 1854.

På et tidspunkt bliver Lorenz gift med Sophia Christina Reiner, født omkring 1815 i Ulsnæs.

Men bortset fra folketællingerne og børnenes fødselsår har jeg ikke kunnet finde kilder (kirkebogs optegnelser) om familien, og jeg vil mægtig gerne finde ud af hvor stednavnet Calltoft hidrøre fra. Jeg kender dog til deres efterkommere.
Mvh
Bent H.S.D. Fuglsbjerg
www.fuglsbjerg.com


Henrik Brandt

#2
Et gæt: Dette kunne være hans forældre og søskende:

Sydslesvig, , Boren, Calltoft, Hufengebäude, 25, FT-1845, C8910
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johann Hinrich Marxen   65   Verheir.      Hufner   Boren
Maria Elisabeth Nissen   59   Verheir.      seine Ehefrau   Rabenkirchen
Johann Hinrich Marxen   35   Unverheir.      ihre Kinder   Boren
Anna Magdalena Marxen   29   Unverheir.      ihre Kinder   Boren
Maria Nissen   83   Witwe      Schwiegermutter des Hausvaters   Boren
Jochim Diederich Green   21   Unverheir.      Dienstbote   Siesebye
Catharina Margaretha Green   31   Unverheir.      Dienstbote   Siesebye

En generation længere tilbage:

Sydslesvig, , Boren, Kaltoft, , 4, FT-1803, C0212
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Joh. Hinr. Marxsen   66   Verheir.   Hausvater   Hufner   
Anna Magdalena Bonsen   53   Verheir.   Dessen Frau      
Johann Hinr. Marxsen   23   Unverheir.   Ihr Sohn      
Joh. Casper Stock   51   Unverheir.   Dienstbote      
Magdalena Christina Doroth. Schmidt   22   Unverheir.   Dienstbote

Bent Fuglsbjerg

@ Egon: jeg tror lige præcis det er det sted der er tale om. Tak for hjælpen!

@ Henrik: det kunne godt se rigtigt ud i forhold til alder og sted og Lorenz børns navne. Tak for hjælpen!

Er der en af jer der ved om der er adgang til fødselsfortegnelser i Slesvig og hvordan de var sorteret på daværende tidspunkt (sogne?). Findes de mon online?
Mvh
Bent H.S.D. Fuglsbjerg
www.fuglsbjerg.com

Henrik Brandt

#4
Hej Bent,

Kaltoft ligger i sognet Boren. Her kan du se, hvilke kilder der findes: http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Boren

En Johannes Marxen har skrevet en bog om sognet i 1957. Det kan jo være, det er en slægtning  :)

De sydslesvigske kirkebøger kan du se på en af Rigsarkivets afdelinger. De findes ikke på nettet.

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Peter Deinert

Hallo,Guten Morgen,
Kaltoft ist heute ein kleiner Teil der Gemeinde Kiesby, die heute zur Gemeinde Boren gehört.
Mfg Peter

Bent Fuglsbjerg

Mojn!

@Henrik og Kay-Erik, sjovt med den bog af Johannes Marxen. Det kunne jo sagtens være en efterkommer :-) Og tak for sogne oplysninger. Jeg tager et smut på Rigsarkivet og tjekker fødselsdata på de aner jeg har i Kaltoft, Ravnkær og Sdr Brarup.

@Peter, können Sie mich vielleicht auch erklären die Gemeinde von der Stadt Ulsnæs, Slesvig?

Tusind tak und mfG
Bent
Mvh
Bent H.S.D. Fuglsbjerg
www.fuglsbjerg.com

Søren Agersnap

Ulsnæs, tysk Ulsnis, er en landsby (Dorf). kirkesogn og kommune (Gemeinde). Den er kendt, fordi den gamle biskop Struensee, der ellers boede i Rendsborg, tog til præstegården der, da han gruede for sin søns skæbne. Grev Struensee var blevet arresteret i København på grund af den velkendte kongelige affære. Her fik biskoppen også meddelelse om henrettelsen.

Desuden er der på kirkegården en ligsten for et offer for et bestialsk og meget omtalt mord. Det er et meget smukt sted med udsigt til Slien. Jeg kan anbefale en rejse dertil.

Hele området, der omtales i denne tråd,  kender jeg rigtig godt. Det var en del af mit sogn, da jeg indtil for nylig var dansk præst i Sønder Brarup.

Mvh.

Søren

Peter Deinert

Hallo, Guten Morgen,
Ulsnis ist ein Teil des Amtes Süderbrarup und besteht seit 1974 aus den Teilen Affergynt, Dalager,Dytnaes,Gundeby, Hestoft, Kjis, Knappersfeld und Ulsnis.
Es hat 673 Einwohner und liegt direkt an der Schlei.
MfG  Peter Deinert