Aplona Lauritzes forældre, Højen sogn, 1799

Startet af Erik Vrang, 02 Nov 2015 - 15:27

Forrige emne - Næste emne

Erik Vrang

Læser jeg Højen kirkebog korrekt?

Den 21/2 1816 bliver Jens Peter Sørensen Wrang (f. 28/8 1795 i Vonsild sogn af Søren Jensen og Anna Catharina Krop[opslag 25 KB 1782-1851 Vonsild]) gift i Sønder Stenderup sogn med Aplona Lauritzes (formodentlig døbt 17/2 1799 i Højen sogn [Folie 56 opslag 55 KB (EM) 1750-1815 Højen, Jerlev]). [KB (EM) 1763-1819 Sønder Stenderup.]
Da de bliver gift hedder forældrene Lauritz Jacobsen Johanne Peters.
I FT1845 hedder parret Jens Petersen Vrang og Abbelone Lauritzen, født i Høien.
Jeg har fundet en konfirmation i Højen: Folie 56 opslag 105 KB (EM) 1750-1815 Højen, Jerlev Confirmerede i Jerlev Kirke sidste søndag efter fasten 1814 [3 april 1814] Piger nr 4
"Abelone Lars Dtr ?? Lars ? Datter i Jerlef? 15 ??"

Jeg har også fundet en dåb i samme kirkebog: Folie 56 opslag 55 KB (EM) 1750-1815 Højen, Jerlev
Fødte 1799 [døbt] 17 Febr
"Lars ? og Johanne Jensen datter af Stuberup - Datteren Abelone baaren af Maren Jenses Datter af Højen. Test [faddere]: Kirstine Peders Datter, og Christen Mortensen, begge af Meisling, samt Hans Kaltoft og Anders Andersen Hansen, begge af Stuberup."

Yderligere har jeg et bryllup i Højen i 1795: Folie 10 opslag 12 KB (EM) 1750-1815 Højen, Jerlev
Trolovede og Copulerede 1795
"d: 23 Maij Trolovet Enkemand Laust Jacobsen og Pigen Johanne Pedersdatter Orluff begge af Meisling - og Copuleret den 24de October samme Aar i Jerlev Kirke"

Laust Jacobsen blev gift første gang i Højen i 1776: Folie 6 opslag 8 KB (EM) 1750-1815 Højen, Jerlev, Trolovede og Copulerede 1776
"d: 23 Januar trolovet Laurs Jacobsen og Enken Appolonne Christophers Dtr og d: 6te July Copuleret i Jerlev Kirke. " og Appolonne bliver begravet 20/4 1795.

Jeg har en gammel Slægtsbog som mener at Laust Jacobsen er den samme som Jacob Jacobsen, søn af Jacob Faaborg, skoleholder i Højen, men det er jeg ikke overbevist om.

MEN
Er det Aplones forældre jeg har fundet i det sidste bryllup?
Er der nogen der kan finde mere om Laust Jacobsen?

I første omgang ønsker jeg at finde ud af om jeg har læst kirkebøgerne korrekt.

Med venlig hilsen
Erik

Peter Grishauge

jeg  læser

"Lars Knudsøn og Johanne Peders Datter datter af Stubdrup 1 Datter
Abelone baaren af Maren JensDatter af Høijen. Test: Kirstine
Peders Datter, og Christen Mortensen, begge af Meisling, samt Hans Kal-
toft og Anders Andersen Hansen, begge af Stubdrup."

mvh Peter

Erik Vrang

Tak for hjælpen.

Der er noget der ikke hænger sammen, så jeg bliver nok nødt til at starte et andet sted for at finde Abelone i Højen. Der må være en anden Abelone født omkring 1798/1799.

Har du bud på de andre opslag?

Med venlig hilsen
Erik

Bjørn Sommer


JACOB JACOBSEN FAABORG (døbt 13/8 1747 i Højen, død 15/9 1808 i Gudbjerg). Ved sin dåb båren af Præstens kone. Faddere: Christen Kye i Stubberup, Jens Bojsens kone ibid:, Jens Vanggaards datter ibid:, Niels Pedersen i Horsted og Mads Pedersens kone. – Degn og Skoleholder i Gudbjerg. - Se: Knud Bierfreund og E. Juel Hansen i "Personalhistorisk Tidsskrift, 15. række, II (1968), s. 209-17: "En slægt Faaborg (Højen-Slægten)".

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Erik Vrang

Kære Bjørn Sommer
Tak for opdateringen.
Jeg har selv i mellemtiden set i det nævnte nummer af Personalhistorisk tidsskrift, hvilket yderligere bekræftede mig i at der ingen forbindelse er mellem Aplona Lauritses og Faaborg familien.
Siden har jeg fundet den rigtige far til Aplona Lauritses, nemlig Laust Jacobsen/Laus hansen døbt 6 januar 1750 i Viuf og død 14 oktober 1827 i Sønder Stenderup.
Med venlig hilsen
Erik Vrang