Karen Andersdatter og Niels Christensen Kande, f. ca.1750 Ørum Djurs Nørre

Startet af Christina Juel, 01 Nov 2015 - 21:10

Forrige emne - Næste emne

Christina Juel

Jeg er gået helt i stå med anerne Karen Andersdatter og Niels Christensen Kand(e)
I KB for Ørum-Ginnerup sogn kan jeg se, at de får børnene Maren (1783), Ane (1785), Christen (1788) og Anders (1792). Familien kan findes i FT for Ørum, Djurs Nørre både for 1787 og 1801.
Jeg mener at have fundet Karen Andersdatters død den 22. maj 1817 (her er fødested oplyst, men jeg har svært ved at tyde det). Er der nogen, som kan give mig et råd til at komme videre? Jeg har forsøgt mig med skifteprotokollerne, men som jeg forstår det, så hørte Ørum under Ørbækgård, og her findes ingen skifteprotokoller?
Mvh Christina

Gitte Johansen

#1
Så vidt jeg kan se, står der Selkier, og det ligger i Kastbjerg sogn.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Else Skovbo Jensen


Christina Juel

Mange tak for hjælpen.
Jeg havde håbet, at jeg kunne finde Karen Andersdatter i Kastberg sogn, men det var ikke tilfældet. Nu har jeg set hele Djurs Nørre igennem, - uden held (jeg må have overset et eller andet). Dernæst prøvede jeg at lokaliserer den ældste datters fødsel, for måske ad den vej at finde info om parret, men desværre...
Heller ikke Nielses fødsel lader sig entydigt dokumentere. I 1756 lader Christens Nielsen sin søn Niels døbe, måske er det "min" Niels, men navnet Kande nævnes ikke, så jeg er lidt usikker, - men jeg fandt da skiftet efter Niels Christensen Kande.
Hvis der er nogen som kender til slægten eller blot har en god ide til hvordan jeg kommer videre, så vil jeg blive meget glad.
Mvh
Christina

Else Skovbo Jensen

Hej
Kirkebogen for Kastbjerg er ikke just let at bruge. Der kan sagtens være en eller anden man overser, men i folketællingen 1787 er den ældste datter Karen på 6 år. Der er en uægte Karen døbt 12. november 1780 (opslag 94 www.ao.salldata.dk )Moderen er Karen Andersdatter og den udlagte far er soldat Niels Christensen Rousing. Dette par vies opslag 87 den 6. juli 1781 i Ørum. Det kan ikke afvises, at det kan være dem, men du skal selvfølgelig se, om du kan finde en forklaring på, at han både kan kaldes Rousing og Kand(e)
Ved Marens dåb bæres hun af Chr. Kandes datter Ane Lisbeth. Denne Ane Lisbeth er i Ft 1787, da gift.
Find hendes dåb, der står måske heller ikke Kande.
Mht Selkjær vær da opmærksom på, at   to med navnet Andersen er faddere ved Anes dåb. Den ene Ingvard og den anden Jacob. Ingvard/Ingver er i ft.1787. Også en Jacob, men det er jo et mere almindeligt navn, så der kan være flere.

Det nedenstående er fra Djurslandsdatabasen.
Christen  Rousing 
Født mar. 1717  Ginnerup Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted 
Døbt 14 mar. 1717  Ginnerup Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted 
Køn Mand 
Død apr. 1804 
Begravet 22 apr. 1804 


Far Niels Mortensen Rousing,   f. 1680, Mastrup, Ginnerup Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted,   d. 29 maj 1768, Mastrup, Ginnerup Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted  (Alder 88 år) 
Mor Anne Olufsdatter,   f. 1692, Mastrup, Ginnerup Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted,   d. jun. 1753, Ginnerup Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted  (Alder 61 år) 
Gift 08 jul. 1714  Ginnerup Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted 

Familie Karen Eschelssdatter,   f. 1726, Ørum Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted,   d. nov. 1784, Ørum Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted  (Alder 58 år) 
Gift 08 sep. 1752  Ørum Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted 
Børn 
  1. Anne Lisbeth Christensdatter,   f. nov. 1754, Ørum Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted,   d. dec. 1755, Ørum Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted  (Alder ~ 1 år)
+ 2. Kirstine Marie Christensdatter,   f. apr. 1758, Ørum Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted,   d. 20 nov. 1817, Kni, Ørum Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted  (Alder ~ 59 år)
  3. Rasmus Christensen,   f. mar. 1760, Ørum Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted
+ 4. Ane Lisbeth Christensdatter,   f. mar. 1762, Ørum Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted
  5. Mette Christensdatter,   f. mar. 1764, Ørum Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted
  6. Ole Christensen,   f. sep. 1768, Ørum Sogn, Djurs Nørre Herred Find alle personer med begivenheder på dette sted

       I denne børnerække mangler en Niels, f. ca. 1756, men han findes opslag 15, Christen Nielsens søn. ( det er også ham du har fundet)En af fadderne er Anne Rousings. Sammenlign fadderne ved den ældste Anne Lisbeth. 2-3 er identiske med Niels´ faddere.


med venlig hilsen
Else










































































Else Skovbo Jensen

Hej

Supplerende til det jeg skrev i aftes.

Christen  Nielsen Kande/Rousing fødes opslag 56 i Ginnerup i 1717 som Niels Rousings søn

Da han bliver viet i Ørum 8.sept.1752 med Karen Eschelsdatter hedder han Christen Nielsen Kande.
Da konen dør 1784, 58 år gl. i Ørum står der Christen Rousings kone Karen Eschelsdatter, så det kan næsten ikke være mere forvirrende.
Christen dør opslag 26 som Christen Kande den 22. april 1804
mvh
Else

Christina Juel

Hej Else
Tusinde tak for din store hjælp.
Du har ret i, at KB for Kastbjerg sogn ikke er den nemmeste.

Jeg har tidligere set vielsen i mellem Niels Rousing og Karen (at de fik Karen før ægteskab, var jeg ikke OBS på). Jeg vurderede dengang, at jeg ikke havde grundlag nok til at tro, at Rousing og Kande kunne være én og samme person.
Med dine nye oplysninger om Christen Nielsen Kande/Rousing stiller det sig ganske anderledes. Karen Eschelsdatter har jo et ret så specielt navn, og jeg har svært ved at tro, at der har været to af slagsen, eller at hun har været gift med både en Rousing og en Kande.
Nu skal jeg "blot" have dokumenteret, at Christens Nielsen/Rousing er én og samme person, og at det netop er denne Christen, som er far til "min" Niels.
Måske findes der nogle oplysninger om Nielses soldatertjeneste.

Mvh
Christina

Steen Hald Kjeldsen

Hej - du kan også prøve Djurslandsdatabasen - de har 6 personer med efternavnet " Kande ".
Deriblandt nogle fra Ørum
Men du skal være logget ind

MVH
Steen Kjeldsen
Korsør

Christina Juel

Hej Steen

Jeg kender ganske udmærket Djurslanddatabasen, - og er rigtig glad for den. En af "Kanderne" i databasen er søn af "min" Niels Kande. Nu skal jeg bare have fundet forklaringen/linket i mellem  Rousing og Kande.

Med venlig hilsen
Christina