Ufborg i Ringkøbing amt 1708 - 1772

Startet af Egon Hansen, 30 Okt 2015 - 22:02

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Iflg A Kaae blev fæsteren på den ene part af Damgaard (Erik Christensen) sat fra gården i 1708. I 1712 bliver enkemand Jens Christensen Damgaard, Ulfborg,  gift i Sønder Nissum.
Han får døbt børn i Ulfborg 1714 - 1722.
Derefter nævnes familien ikke mere i Ulfborg Kirkebog, heller ikke som døde.
Den ældste søn, Christen Jensen bliver gift med en enke, (eriksdatter, hvis første mand,Jens Andersen døde i 1737). Da hun dør i 1755 har hun en søn, Erik Jensen, og det oplyses i skiftet (Sdr Vosborg) at hans fædrende arv indestår i "gården". (vel Damgaard? hvorfor hvis ikke Jens Andersen har haft Damgaard i fæste?)
Desværre er Sdr  Vosborgs fæsteprotokoller ikke bevaret.
Nogen som har en ide om hvor jeg finder ud af om Jens Christensen også bliver sat fra gården, og om det er denne gård som Jens Andersen havde ved sin død?
Og hvor blev Jens Christensen af?
Også Christen Jensen kom fra gården i 1768 og døde som indsidder i Lystlund i 1772. og efterlod sig enke og tre små drenge.
Drengene er fundet i folketællingslister 1787, de fører stadig Damgaard-navnet . Hvor har de og enken opholdt sig efter Christen Jensens død?
Mvh Eron Hansen

Grethe Leerbech

#1
Hej Egon
Du siger at Christen bliver gift med enken efter Jens Andersen -Eriksdatter og hun dør i 1755.
Så siger du at Christen kom fra gården i 1768 til Lystlund, hvor han dør og efterlade sig enke og børn-
Så må han jo være gift 2 gange?? '

Med hensyn til arven der indestår i gården:
I skiftet må der jo stå, hvor hun bor sammen med sin Christen, og er det Damgård, så har Jens jo haft 1/2delen af Damgård. Og Christen  gifter sig til den part af Damgård, hvor hans stedsøn så har sin fædrene arv stående.

Hvor gammel er Erik da hans mor dør, er han ikke gammel nok, kan det tænkes at Christen bliver værge for ham indtil han fylder 25 og derefter vil Erik selv overtage gården og Christen må flytte. Måske bliver Erik gift og vil så have sin stedfar ud. Det kan også tænkes at Christen må flytte, da han omgifter sig. De kan jo også rent ud sagt være blevet uvenner, eller Erik synes måske hans stedfar er blevet for gammel osv.
Er det Erik der overtager fæstet 1768 eller en helt anden mand-kan du se det af kirkebøgerne eller folketællingerne.  
SÅ find ud af hvornår de begge gifter sig og om Erik bliver boende og hvor. Og find ud af hvem der bor i Damgård efter 1768 -det kan sikkert findes gennem kirkebøgerne. For er det en helt fremmed må jo både Christen og Erik forlade gården.
Gifter Erik sig til en anden gård kan han jo have krævet sin arv udbetalt og det kan Christen så ikke og derfor overgår fæstet til en anden mod udbetaling af arven.

Så du kan se der er mange løsninger

Om du evt. kan finde noget i Jyske registre er jeg i tvivl om, men er der andre f.eks. tingbøger fra Sdr. Vosborg fra den tid. Blev gården evt.solgt til en anden herremand? Det har jeg oplevet mange gange i den periode, og den nye herremand vil have andre fæstere ind på de gode gårde.  Andre årsager kan være ingen betaling, dårlige hoveri tilstande, hårde herremænd osv.  
Mvh
Grethe Leerbech    
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Egon Hansen

Hej Grethe
Tak for mailen. Damgaard har gennem hele perioden haft to fæstere, men i navnene  i kirkebogen skelnes der ikke mellem fæsterene i Østre- og Vestre Damgaard. men Alfred Kaae skriver i sine bøger om Ulfborg sogn, at medens søn følger fader i ubrudt række for den ene af gårdene, bliver sønnen af ham som har gården i 1688, Erik Christensen, sat fra gården allerede i 1708 og den næste fæster der kendes er Jens Christensen som er her i 1711. og at den næste fæster der kendes er Christen Jensen, som flytter fra gården i 1768, da en svigersøn til slægten på den anden Damgaard overtager fæstet.
Denne nye "Christen Dangaard" hedder Sørensen og er fra Brøde (stadig Ulfborg sogn)
Fra min slægtsforskning ved jeg at Jens Christensen Damgaard er enkemand, da han bliver gift i Sønder Nissum, og at han kun får denne ene søn (Christen) med denne kone, at han bliver gift igen og får flere børn(der er ikke vielser i Ulfborg kirkebog før 1762), og at den yngste søn af sidste ægteskab, Anders ,bliver gift og fæster gård i Lystlund (Ulfborg sogn).
Jens Christensen og hans kone nævnes ikke i Ulfborg kirkebog efter dennes fødsel i 1722.
Jens Andersens søn Erik bliver født i 1731. Jens Andersen dør i 1737, og hans Enke, Anne Eriksdatter, født ca 1695, bliver gift med Christen Jensen og fra hendes død i 1755 er der bevaret et skifte i Sønder Vosborgs skifteprotokol, hvor der står at hendes søn Erik efter faderens død i 1737 er tillagt ham en fædrende arv som indestår i gården.
Jeg ved ikke hvor Erik Jensen kom til at bo, men jeg har ikke fundet ham død i Ulfborg. Der er ikke nævnt noget stednavn, hverken ved Eriks dåb eller ved Jens Andersens død.
Efter Annes død, bliver Christen Jensen gift igen, og får to piger som dør som små, den sidste koster moderen livet! Christen bliver gift 3 gang (stadig ingen vielser i Ulfborg kirkebog, men ud fra børnenes navne- Jens, Søren og Tobias, og at gudmoderen til Jens er "konens søster Suzanne" har jeg og flere andre efterkommere skønnes at den sidstnævnte kone skulle være Maren Sørensdatter fra Brøde! som netop har en søster som hedder Suzanne !)
Desværre er der ikke bevaret fæsteprotokol for Sønder Vosborg, men hvis Jens Christensen er blevet sat fra gården efter 1722, må der vel findes en retsagt ? (Hvor?)
Kommer Christen "frivillig" fra gården i 1768? Der er jo konens bror som overtager fæstet, og Chtisten kunne jo være syg og ikke istand til at kunne passe gården, eller bliver han også "sat ud" ?
Og et sidste spørgsmål som trænger sig på. De første Jens Christensen Damgaard har sin mor boende. Hun dør i 1720, 85 år gl. Var den Erik som mistede gården i 1706 og Jens Brødre og var den gamle kone enke efter Eriks far?
Løber min fantasi løbsk eller ? 
Hjælp! 
Mvh Egon   

Grethe Leerbech

Hej Egon.
Først et spørgsmål- er selv nogenlunde hjemme i Ulfborg- er kommet meget gennem 20 år i Husby. Hvor ligger Damgård?

Og så er det med at holde tungen lige i munden, fordi de hedder næsten det samme......

Når jeg læser datoerne Erik Chr. ud 1708
Jens Chr. bor 1711
Christen ind 1737 ud 1768

Så tyder det for mig ikke på at Jens Andersen har haft Damgård i fæste- Så skal det være i ret kort tid.
Så skal 1711 Jens Chr. jo også været sat af gården eller selv gået og det efter/omkring 1722  -og Jens A have haft den imellem 1722 og 1737. Men selvfølgelig du skriver, at han ikke er fundet død i kirkebogen.

Du må have fat i tingbøgerne for herredet. Er de sat ud kan det være du finder noget her. Har du kigget i matriklerne nogle gange står der ejerne også de forrige på de gamle kort. 

Har du fundet Jens Andersens fødsel, eller set om han nævnes som fadder. For det virker som om at når man bor på Damgård kaldes man ved dette navn.

1768 Christen havner i Lystlund -åbenbart hos sin yngste søn. Hvor gammel er han da- er han på aftægtsalder -jeg tror nemlig at han går på aftægt hos sin yngste søn-det er årsagen til at han forlader Damgård.

Du spørger hvor 1768 Chr.s enke er efter hans død-hvor finder du børnene i 1787 folketællingen?

Elelrs som jeg før sagde måske Jyske registre''

mvh
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Hej igen Egon

Hvis du i Daisy skriver Ulfborg-Hind herred i øverste linje får du en lang liste
deriblandt findes der nogle auktionsprotokoller helt tilbage fra 1684 og der findes måske mere du kan bruge. Men selvfølgelig disse er ikke på nettet, men de kan vel bestilles til Viborg-hvis du bor i det jyske

mvh
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Hej Egon igen.igen

Nu har jeg slået efter i Ulfborg kirkebog og kan konstatere at Jens Andersen IKKE havde damgård. Han havde to sønner Peder 1728 og Erik, 1731,  hvor Peder dør i 1735.

Til Hans drenges dåb optræder Jens Damgård og Bente damgård, og faktisk er der 2 x Jens damgård For jens Damgårds første børns dåb er Jens Andersen og hans kone faddere, og der optræder endnu en Jens damgård (måske d.æ. ) som fadder -1733 - 1735-1738-. Se disse

Men de har jo kendt hinanden og sikkert været besvogrede eller på anden måde i familie. der er intet om hvilken gård Jens Andersen havde.

Men om du kan finde ud af familiemønstre og hermed stykke ejerskabet-eller rettere fæsteforholdet til Damgård sammen på baggrund af dette ved jeg ikke.

MAnge hilsner
Grehe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Egon Hansen

Hej Grethe
Tak for mailen.Den Jens Damgaard som påtræder som fadder for Jens Andersens børn er desværre fra den anden Damgaard (sørens osse at præsten ikke skriver et efternavn på de mænd, og ikke en stedsbetegnelse på Jens Andersen, men det må være en god gård han har haft, når der i 1737 kunne blive en fædrende arv til Erik på 10 Rdl, selv om han var enebarn).
Gennem årene har jeg arbejdet mig tilbage i anerækken, fra Niels "Podemester" Jensen, født i Staby, og senest bosat på Kronheden, hvor han bl.a. brændte tegnsten og opbyggede den store "Rødstensgaarden" som en søn førte videre,medens min ane, Christen Moustedsgaard Nielsen giftede sig ind på en af Sdr Espgårdene .
Niels Jensen var søn af Jens Christensen (Christen Jensen Damgaards søn) født på Damgaard i Ulfborg i 1762 ,i 1787 podemester(gartner) på Nørre Vosborg og gift med en datter fra Moustedsgaard i Staby.
Jens Damgaards to ældste sønner er født i Staby, medens han arbejdede på Nr.Vosborg. de to næste børn er født i Hee, og endelig de to sidste i Ulfborg, hvor Jens købte en lod af Sdr Vosborgs hovmark da den blev udstykket i 1802.
Dengang bindeledet mellem as slægtsforskere var årsskriftet "Hvem forsker hvad" var jeg i kontakt med en familie i Sønderborg som havde rødder i Fjand i Sdr Nissum( en halvsøster til den pige som enkemanden Jens Damgaard fra Ulfborg blev gift med).
Jens Damgaards første (og eneste søn Christen,) blev født i 1714. så han har altså været 54 år da han forlod Damgaard i 1768. vel ikke en aftægtsalder, men han kan selvfølgelig være syg.
Når han dør i 1772 som indsider i Lystlund, har jeg selv tænkt på den mulighed at han og familien har søgt
tilflugt hos den 8 år yngre halvbror, Anders, som blev født i faderens 3 ægteskab i 1722.
Den unge Jens Damgaard er i 1787 podemester( DDA skriver "fodermester"!) på Nr Vosborg, Søren tjener på en gård i Ulfborg, medens den yngste Tobias ikke er fundet i 1787, men i ekstrasessionsprotokollen i 1792, og drengenes moder (Maren Sørensdatter ?) ikke er fundet endnu, men hvor har de opholdt sig fra faderens død i 1772 til 1787?
Jeg må se om jeg kan få noget ud af de links du giver mig, jeg bor i nærheden af Slagelse,så København skulle være overkommeligt, selv om jeg er 85 og ikke så mobil mere.
Mvh Egon

Grethe Leerbech

Hej Egon
En sidste kommentar.
Nogen gange må vi jo give op og der er ingen kilder mellem 1772-1787, så de eneste måder er som faddere i en kirkebog-men det siger jo ikke noget reelt om hvor de boede og så evt. som arvinger eller vurderingsmænd osv. -altså indblandet i et skifte fra en anden (familie).
Men som min søn siger: "300 år og lidt til er da flot, og mødte vi dem kunne vi jo slet ikke tale med dem og måske heller ikke forstå deres  dialekt/dansk. Jeg har svært nok med at forstå min mormors ravjyske familie".

Det er jo en flot historie du allerede har, så...
Måske kan du få sendt kilderne aktionsprotokollerne og evt. også den gamle tingbog fra herredet til Slagelse hovedbibliotek-det har jeg kunnet før.  Og som du ved så tager det "en hulens masse tid" at gå igennem -bare at læse.

Og så var 1700 tallet jo en urolig tid med mange krige og hvor kronen solgte sit ryttergods med mere, og hvor herremænd og klostre handlede med bøndergods, som man i dag handler med papirer. I nordjylland hvor min fars slægt stammer fra havde man Grevens fejde som gjorde at næsten alle de mange selvejerbønder der, blev livegne. Man tog faktisk en forfærdelig hævn på den fejde som kunne mærkes langt op gennem tiderne.

Jeg ved ikke hvor meget krig, hungersnød, skiftende herremænd osv. har betydet for Ulfborg egnen, men det er jo også en historie at få ind i slægten. Men at det er en fattig egn hersker der vel ingen tvivl om- I 11700 tallet havde man jo også fældet alle skove og træer og kæmpede med heden.
Mine bekendte fra Husby fortæller jo om sandflugt og oversvømmelser mv.  Omkring Madum må der stadig have været noget frodig og måske også skov ved stråsø og vest for Staby -eller også er det alt sammen plantet i hedeopdyrkningstiden.

Men altså god jagt og tillykke med det du allerede har fundet. Sidder lidt i samme situation, at kilderne tørrer ud i slutningen af 1700 årh beg. af 18årh. 
og så ved du vel at Damgård navnet stadig findes blandt familier i egnen, kender i hvert fald til nogen i Husby og Græm .

Mvh
Grethe



Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Egon Hansen

Hej Grethe.
Tak for mailen og din interesse for mine aner.
Hvis den gamle Jens Damgaard og den Erik som måtte forlade gården i 1708, havde været brødre, og Jens også måtte forlade gården ufrivillig, og Christen ligeså kunne man fristes til at spørge hvad Jens og Eriks far havde lavet, hvis man tror på det gamle ord om at straffe fædrenes synder på børnene i indtil fjerde led -
Eriks far havdej  jo iflg Kaae været Sættefoged i Ulfborg herred !
Med at Jens Damgaard havde sin mor boende, kunne det jo være fristende at gætte på at det også var Jenses fødegård!
De to Damgaarde må vel have været lige da de blev delt, men den anden gårds familie fortsætter fra Fader til søn i ubrudt rækkefølge,fra før 1688 til langt ind i 1800 tallet, og det er jo også en datter fra denne gård, som gifter sig med Christen Brøde og overtager fæstet af mine aners gård i 1768. og de to svogre køber også deres gårde til selveje da Sdr Vosborg bliver slagtet i 1790 erne.
Og lige en sidste krølle på historien. For få år siden var jeg her igennem forum i forbindelse med en ejer af Damgaard i Ulfborg, som lige havde overladt gården til en søn. Han kunne i lige linie føre sin slægt tilbage til faderen til den Christen Brøde som kom til Damgaard i 1768.
Med hensyn til fjernlån af arkivalier så er det en tjeneste jeg har brugt meget men som desværre forsvandt da tyverierne på arkivet blev opdaget for et par år siden.
Ærgeligt,filmene er dog ikke uerstattelige, men sådan skal det åbenbart være.
Mvh Egon