Randers Amtssygehus i 1925

Startet af Susanne Andersen, 08 Mar 2011 - 10:07

Forrige emne - Næste emne

Susanne Andersen

Hej

Jeg leder efter Randers Amtssygehus, som skulle ligge på Fabersvej, men nej jeg kunne ikke finde noget på FT 1925. Ok så prøvede jeg at kigge på Gl. Hadsundvej, men vejen fandtes ikke den gang, og hellere ikke Fabersallé. så er mit spørgsmål, hvor lå den så.

Og jeg ved at Sct. Josephs hospital ikke er det samme som Randers amtssygehus.

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig.

mvh. Susanne, Randers

Gitte Johansen

#1
Hej Susanne
Jeg mener den lå på Hobrovejen. Prøv at kigge på ft1925 ulige numre.
  Det er Randers Sygehus.

Amtssygehuset blev iflg. Trap Danmark opført på samme grund som Sct. Josephs hospital.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Hej Susanne

Jeg har lavet lidt detektivarbejde. I 1925 var der plads til 45 patienter på Sct. Joseph, og der er 100 indlagte. I Trap Danmark står der, at de 2 hospitaler havde fælles læger.
Jeg fandt så under døde i 1925 en dame, død Randers Amtssygehus.
Hun står på listen for Sct. Joseph, så Folketællingsmændene har ikke skelnet mellem de 2 hospitaler.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Andersen

Hej

Vil det sige at jeg blot skal kigge i Sct. Josephs Hospital som skulle svare til Randers Amtssygehus

mvh. Susanne, Randers

Gitte Johansen

Ja, det vil jeg mene, du skal. jeg tror, at der er patienter på listen for begge hospitaler på Hadsundvej 1.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Andersen

hej og ha ha nu har jeg endeligt fundet Randers Amtssygehuset. Og for at det ikke skal være løgn, så stod det under Amtssygehus. Havde ikke set det. Så der er to FT for to sygehuse.
Godt jeg fik det opklaret, men tak for hjælpen til alle sammen.

Mvh. Susanne, Randers

Gitte Johansen

og du er sikker på, at det ikke er det i Grenå.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Andersen

øh det var vist ikke så godt, der var noget der smuttede her. ØV! Godt du er mere vågen end jeg er.
Nu må du godt grine ad mig lidt.
mvh. Susanne, Randers

Hanne Fisker

#8
Hej Susanne Andersen

Med fare for at dumme mig vil jeg foreslå dig at kigge efter Østervangsvej her ligger sygehuset i Randers idag, den ældste del vel at mærke, men jeg har ikke kunnet finde ud af hvornår det er bygget.
Men der har også lagt et sygehus på Fabersvej nr. 1 men hvilket et du søger er jeg ikke helt klar over.
Og lige nu kan jeg ikke huske hvad det hed.

Er du helt sikker på at det hedder Randers Amtssygehus?
Det kan ikke være Randers Hospital?
Der har ligget et Klosterhospital i Randers som efter hvad jeg kan se bliver omtalt som Randers hospital, her er jeg dog i tvivl om adressen!

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Tilføjet kl.22.39.

Fundet i bogen - Vejnavne i Randers Kommune, af Peter Bondesen.

Østervangsvej (RKM) -1901-
Opt. som offentlig under dette navn 1941. Opk. efter Østervang, en af vangerne under Rds. markjorder.
Hertil henlagt >>Skovbakkevej<< 24. 11. 1941. >>Mellemvej<< var før 1938 del af >>Østervangsvej<<.

Hertil skal tilføjes at Fabersvej og Fabers Alle ikke ifølge denne bog har haft andre navne.

MVH
Hanne

Gitte Johansen

Hej Hanne og Susanne
Note: Amtssygehuset blev indviet i 1916 i nybygning opført af Sct. Joseph-søstrene, der også varetog behandlingen og plejen. Amtets patienter fra landdistrikterne var hidtil blevet behandlet Randers Købstads Sygehus.I december 1937 overtog amtsrådet og byrådet Amtssygehusets bygninger fra Sct. Joseph-søstrene. Efter overenskomst mellem amtsrådet og byrådet skulle der opføres nyt fælles kirurgisk sygehus m. røntgenafdeling til ibrugtagning 1940 og et medicinsk sygehus til ibrugtagning 1. april 1946. Amtssygehuset skulle indtil da drives som et rent medicinsk sygehus. 1. november 1942 trådte den ny fælles sygehusordning formelt i kraft som Randers Centralsygehus. Epidemisygehuset indgik også heri.

Arkiv-nr: SY-033
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Andersen

Til Hanne

Så kan jeg allerede sige at Randers Centralsygehuset blev opført i 1954, og alle sygehuse blev overført dertil. Med undtagen Klosterhospitalet som er blevet til et slags sted for nogle, der ikke kan klare sig. I øvrigt hed Kloster hospitalet før i tiden Randers hospital. Den ligger på Blegdammen 3 i Randers.
Det var da lidt historie jeg kunne komme med.

mvh. Susanne, Randers

Hanne Fisker

Hej Susanne og Gitte

Det der ærger mig er at jeg faktisk har flere gamle kort over Randers, men de er fra før 1900 tallet så de er helt givet for gamle til at være en hjælp lige her.

Jeg har også en bog om Randers Klosterhospital, men den har jeg ikke fået læst og det var lidt svært at finde rundt i den da siderene ikke er sprættet op endnu.
Randers Købstadshistorie kunne jeg ikke umiddelbart finde noget i, selv om der nok skal stå noget om sygehuse i den da den jo omhandler Randers.

Tak for historietimen, det er rart at lære noget nyt især om denne by som jeg selv bor i. ;-)

MVH
Hanne


Susanne Andersen

Hej Hanne

Nå du bor også i Randers. Ja, det er altid godt at lære lidt nyt om Randers-historie.

Mmmm, kan se at du hedder Fisker. Er du i familie med en der hedder Tage Fisker?

Med venlig hilsen
Susanne, Randers

Hanne Fisker

Hej Susanne

Det skal jeg ikke kunne sige umiddelbart siger navnet mig ikke noget, hvis du vil vide mere kan du jo sende en privat mail.

Mvh
Hanne

Susanne Andersen

Hej Hanne

Ok der er også mange der hedder Fisker uden at være i familie med hinanden.

Det var bare af nysgerrighed.

mvh. Susanne, Randers