Lisette Sophie Johanne Westphal g. Dahl og måske Westphal. Hvem var hendes foræl

Startet af Hanne Westphal, 19 Okt 2015 - 17:41

Forrige emne - Næste emne

Hanne Westphal

NU MÅ JEG HAVE STYR PÅ DET!
Min tipoldefars bror kirurgen Carl Heinrich Vilhelm Westphal f.6.1.1802 i Waren (Mecklenburg Schwerin) d.17.11.1841 KBH g.m. (hvor ved jeg ikke i DK eller Waren?) L.S. Westphal f. Westphal. (det underskriver hun sig i  dødsannoncen i avisen)Hun er så  enke i 1841.........25.1.1845 gifter en 36 årig enke (født ca. 1809)ved navn Lisette Sofie Johanne Westphal sig med den 22 årige hofpianist Peter Waldemar Emil Dahl. Han dør 1872 og hun år 1900. (hvor ? jeg har ikke fundet det, oplysningerne om dødsårene stammer fra en notits om deres søn pianisten Holger Dahl) Er de 2 koner identiske? Hvem er hendes forældre? Ved det 2. bryllup er det ene vidne Carl Wilhelm Westphal  formodentlig lægesønnen af amtskirurg af samme navn.(min tip tip oldfars bror) Er de i familie??? og hvordan??
Denne historie pirrer mig jeg har kun fundet Lisette i to FT 1845 og 1850 sammen med hendes hofpianist og en søn Sofus.
De fik sammen 3 sønner
Sophus Leopold Waldemar Dahl døbt 1846 i Garnison Kirke
Herman Christian Frederik Dahl døbt 1848 hjemme, død 1848 inden dåb i Vor Frue Kirke
Holger Adolph Emil Dahl  døbt 1850 i Vor Frue
Ved ingen af børnenes dåb er der Westphal familie til stede.
Jeg mangler "brikker til at få puslespillet til at gå op"

Venlig hilsen Hanne Westphal

Hanne Westphal

Nu fandt jeg Lisette Dahl i FT som 70 årig enke,  hun bor på Frederiksborggade 25 3.sal sammen med sin søn Holger samt en familien Stage. Nu må jeg lede i kirkerne i omegnen, og se om jeg kan finde hende død i 1900 og om der evt er nogle oplysninger.
Hilsen Hanne

Anne Mortensen

#2
Har du prøvet Begravelsesprotokollerne på nettet.



kbhv, København (Staden), Webersgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Østervold Kvarter, Webersgade 1,Matr.159 4.Sal, 10, FT-1885, C5169

Holger Adolf Emil Dahl 34 Gift Husfader Musiker Kjøbenhavn 
Anna Dorthea Kirstine Dahl 33 Gift Husmoder  Nakskov 
Valdemar Johan Dahl 10 Ugift Søn  Kjøbenhavn 
Anna Emilie Lisette Dahl 9 Ugift Datter  Kjøbenhavn 
Elisabeth Augusta Frederikke Dahl 7 Ugift Datter  Kjøbenhavn 
Alfred Ludvig Villiam Dahl 6 Ugift Søn  Kjøbenhavn 
Lisette Dahl 75 Enke Bedstemoder  Schwerin  
Edel Bernhardine Erasmine Kiær 29 Ugift Husfrøken  Tillitze Sogn,Lolland 
Anne Marie Sørensen 16 Ugift Tjenestepige Tjenestepige Slagelse 
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Hvis Lisette ikke dør i Københavns kommune og da familien ikke ses i Mandtal efter 1888 er hun måske flyttet med til Frederiksberg - hvor Holger iflg. dette link dør.

http://www.komponistforeningen.dk/node/1479
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hanne Westphal

Jeg kan ikke finde hende i begravelsesprotokollerne, og ja jeg fandt også ud af at sønnen Holger er flyttet til til Frederiksberg, så nu må jeg lede der. Der ligger ret mange links på nettet til den musikalske familien Dahl.  Jeg har også skrevet efterlysning på en tysk ane forsker side og håber på af få svar der. Tak for hjælpen. Jeg fortsætter spionarbejdet.
Venlig hilsen Hanne Westphal

Hanne Westphal

Så lykkedes det at finde Lisette død og begravet i Frederiksberg Sogn
d.26/2/1900 bgr. 6/3/1900  AO opslag 92 døde kvinder 1898-1902
De havde godt nok kaldt hende Elisabeth Hanne Sophie Dahl og manden var blevet journalist i stedet komponist. Til gengæld stod der at hun var født 17/7/1809 i Mecklenburg Schwerin.
Nu er der mere at arbejde med...

Venlig hilsen Hanne

Hanne Westphal

Nu har jeg fundet Lisette Johanne Sofie Dahl f. Westphal i Register for sagsliste og skiftebog Frederiksberg Birk opslag 32 1897-1902 hun står som nr. 1292 1899-1900 (de har godt nok ændret noget i hendes navn) Men når jeg finder den protokol de henviser til handler det slet ikke om hende???? Hvad gør jeg galt??? Hvor finder jeg det rigtige skifte?

Hilsen Hanne Westphal

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Westphal

Nej det er register til sagsliste og skiftebog opslag 32 1897-1902

Der er en henvisning til (formoder jeg skiftebogen) Vlll  side 125 og 271 men der finder jeg slet ikke noget der handler om afdøde Lisette Dahl/Westphal

[vedhæfting slettet af admin]

Hanne Westphal

Undskyld Gitte
Jeg var lidt hurtig, du har jo fundet den rette henvisning .TAK
Men jeg troede der ville ligge et større skifte men der er måske ikke mere en det?
Hilsen Hanne

Gitte Johansen

Jeg ved ikke, om der er mere, men jeg tror det ikke. Hun har jo ikke rigtig noget at skifte.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Westphal

Nu fandt jeg en hvidbog i KBH efter Carl Heinrich Wilhelm Westphals død, og her skriver Lisette under, så det en den samme kvinde først gift Westphal siden Dahl. Men det første ægteskab har jeg ikke fundet og desværre fik de ikke børn så jeg kan ikke gætte mig helt til tidspunktent. Men hvis hun var ca. 20 da hun blev gift må det være mellem 1829 og 1841 hvor manden dør. I København? eller Waren? Og hendes forældre er jeg heller ikke blevet klogere på.

[vedhæfting slettet af admin]

Hanne Westphal

Jeg fik vedhæftet et forkert billede og kan ikke finde ud af at fjerne det igen ....Undskyld

Hanne Westphal


Hanne Westphal

JUHH...HUUU Nu er det lykkedes mig at løse mysteriet om hvem Lisettes forældre er. De sidste dage har jeg med skoletysk og Google oversæt tilmeldt mig Ahnenforschung.net under Mecklenburg Vorpommeren og jeg har fået god hjælp og flere folketællinger tilsendt med mine Westphal aner. Elisabeth Hanna Sophia Westphal f.17/7/1809 er identisk med Lisette Sofie Johanne Westphal og hun er datter af Kirurgen Leopold Samuel Westphal og Magdalene Eleonore Lautensack og hermed er hun søster Luise gift med Bagermester Westphal i KBH. Det var hendes fødselsdata ved død der blev afgørende. Ud over de to kendte søstre er der 3 børn mere en Henriette f.21.4.1812som jeg fandt på family search.org samt 2 jeg ikke helt kan tyde.

Hanne Westphal