Sønderjyske kirkebøger i AO

Startet af Ester Nørrelykke, 07 Mar 2011 - 20:41

Forrige emne - Næste emne

Ester Nørrelykke

Hvorfor kommer der ikke flere sønderjyske kirkebøger på AO?
Her er man slet ikke med. Fra flere sogne stopper de fødte og viede i 1860erne. F. eks. Oksbøl viede indtil 1864, Svenstrup fødte indtil 1869, døde 1887 osv.
Det kan da ikke passe at nyere kirkebøger endnu ikke er udskrevet.

Ester Nørrelykke

John Nielsen

Hej Esther

Jo det kan godt passe.
Sønderjylland er speciel med hensyn til kirkebøgernes perioder.
Derudover så er 1950 udlægningen er ikke nået til sønderjylland endnu, med undtagelse af Tønder amt.
Oveni så er 20% af de sønderjyske sogne færdige med 1960 udlægningen inden den er begyndt.

Du kan se hvilke kirkebøger der er her: http://www.denjyskekirkebog.dk/

Hilsen John Nielsen

Ester Nørrelykke


Grethe Leerbech

Hej John

Jeg forstår ikke helt dit svar når du f.eks. skriver "1950 udlægningen..., 1960-udlængingen...-
Jeg mangler Broager, hvor jeg i den jyske kirkebog kan se at der er mange kirkebøger der er udskrevet-færdige i 1947 og 1959; men de er ikke kommet på nettet endnu...
Vil du godt for en lægmand forklare, hvad du mener med, at de er færdige med udlægningen i 1960...og ikke nået til udlægningen i 1950 undtagen Tønder...

På forhånd tak
ke
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

John Nielsen

Hej Grethe

Jeg skal forsøge at klargøre.

Alle sogne er færdige med 1925 udlægningen (kirkebøger udskrevet senest i 1925).
Det betyder ikke at alle kirkebøger frem til 1925 er tilgængelige.
Der er fejl og mangler som kan ses her: http://www.denjyskekirkebog.dk/Div/AO-Rebus.txt
Derudover så har AO en fejlliste: http://www.sa.dk/ao/faq/fejlliste.aspx

1950 udlægningen (kirkebøger udskrevet senest i 1950) er ikke færdig,
den har været igang siden 4/9-2008, og blev afbrudt af CPR sagen.
De tilbagetrukne kirkebøger er nu tilbage, og udlægningen fortsætter hvor den slap.
Status på 1950 udlægningen:
På Sjælland mangler Præstø og Maribo helt, og Sorø mangler 2/3.
I Jylland er Århus, Skanderborg og Vejle amt påbegyndt, mens Ribe og Ringkøbing ikke er.
Sønderjylland er med undtagelse af Tønder amt er slet ikke påbegyndt.
I det her tilfælde valgte du broager som ligger i Sønderborg amt,
så der kan du kun forvente kirkebøger frem til 1925, minus fejl og mangler.
Så kirkebøger frem til 1947 varer lidt endnu, og kun AO ved hvornår, måske.

AO har udtalt at de i næste omgang vil udlægge kirkebøger udskrevet før 1960.
Hvornår 1960 udlægningen starter vides ikke.
Det jeg nævnte om 1960 udlægningen var at allerede nu er 20% af de Sønderjyske sogne færdige før den var begyndt,
da de pågældende sogne ikke har kirkebøger udskrevet før 1960.
Når 1950 udlægningen er færdig så er tallet nærmere 30-40%.

Hilsen John Nielsen

Grethe Leerbech

Hej John
Du må undskylde jeg først svarer nu. Men der var en lille ferie

Derfor mange tak for dit svar, som tydeliggjorde hvad du mente og dermed sagen for mig.
Selvom jeg kan se jeg må vente et stykke tid endnu på at få Broager på nettet.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Bent Mortensen

Hej
i kan begynde at glæder jer sønderjyske er på vej jeg har lige modtaget 15 kirkebøger til gennemgang for CPR nr nogle går frem til 1960
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Margaret Munk

Jeg har 30 kirkebøger til gennemsyn, nogle fra ca.1869 og op til ca. 1940 -47.
Det er anden hold sønderjydske kirkebøger jeg har til tjek. Så der er lys forude til jer der savner dem.

venlig hilsen
Margaret Munk

Jytte Moysen

Det var en fantastisk nyhed !  Og tak for jeres  store arbejde  :)

Venlig hilsen Jytte Moysen

Ester Nørrelykke

Hej Margaret.

Tak for det - jeg glæder mig.

Venlig hilsen
Ester

Christian Konstmann Autzen

Det lyder fint - det med at flere sønderjyske kirkebøger snart kommer på.

Men, hvad så med Egernsund sogn i Sønderborg amt - her er ingen bøger på AO overhovedet.

Hvis sognet faktisk findes - og kirken har jeg fundet ved at google (og på krabsen.dk findes sognet også), så der burde vel være nogle/enkelte bøger i dette sogn ?

PS: Heldigvis viste det sig, at jeg ikke havde behovet for at søge i dette sogn alligevel (endnu da !).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Arne Feldborg

#11
Egernsund ligger i Broager sogn.

Ihvertfald frem til omkring 1900. Fra 1905 er der kirkebøger for Egernsund.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.