Christen Christensen Spanggaard - fødsel, forældre og fæste

Startet af Søren Tafdrup, 14 Okt 2015 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Tom Christensen

Vedr: Christen Christensen f. 1693 d. 1766 og hans hustru/hustruer.

1. "Det eneste vi har på hende her i tråden, er vielsen med Chr. Christensen. Om hun var kone til vores Chr. Chr. Spanggård, er stadig et spørgsmål, og det bliver nok svært at bevise via kirkebogen. Da der ikke findes skifter fra det tidspunkt, er det heller ikke en mulighed. Hvis fæsteprotokollerne er bevaret, er der måske et håb om, hustruens navn er nævnt der."

2. "Inger - måske Inger Pedersdatter - har hidtil være nævnt som Christen Christensen Spanggaards kone. Men uden at de er fundet gift eller på anden måde er blevet koblet via skriftlig kilde. Så det er måske bare et gammelt vildspor. Jyttes fund (Anne Marie Andersdatter) passer med, at Christen Christensens første barn fundet i kirkebogen er Anders.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=159822#159822,26871229 ops. 9. Viet 16. nov. 1727

3. Inger Pedersdatter er der ingen data på og bygger sikkert på J.P. Wammens informationer til H.C. Fleng. Der skrives i bogen "Fire slægter fra egnen omkring Viborg" citat: "Christen Spanggård (skrives her med å og ikke aa) må antages at være født ca. 1695. altså i kong Christian den Vs dage. Ligeledes må det antages, at han har giftes sig, omkring 1720" citat slut. I bogen nævnes 5 børn: Peter f. 1722 – Maren f. 1733 – Niels f. 1736 – Karen f. 1739 og Anders f. 1742.

4. I mit system har jeg at han fik 8 børn: Peder f. 1722 -  Peder f. 1724 – Jens f. 1727 -  Anders f. 1730 – Maren f. 1733 – Niels f. 1736 – Karen f. 1739 – Anders f. og d. 1742.

Ovenstående bringer så følgende muligheder i spil:
1. Inger Pedersdatter er mor til alle 8 børn eller

2. Inger er mor til :   Peder f. 1722 -  Peder f. 1724 – Jens f. 10 jan 1727. Inger dør i 1727 efter Jens er født og C.C. gifter sig efterfølgende med " Anne Marie Andersdatter" den 16 nov 1727.

3.  Anne Marie Andersdatter med en vielse den 16 nov. 1727 er mor til: Anders f. 1730 – Maren f. 1733 – Niels f. 1736 – Karen f. 1739 – Anders f. og d. 1742.

Ovenstående model kunne være en mulighed?

Mvh
Tom Christensen
Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen

Hej Tom

Din opstilling er absolut godkendt herfra. Så længe vi har de åbne spørgsmål med, synes jeg, det er ok.
Om det så lykkes at finde den rigtige sammensætning, kan vi kun håbe på.
Jeg tror i hvert fald, vi er nødt til at lede i de omkringliggende sogne, da det er højst sandsynligt, at den unge Chr. Christensen f. 1693 har været ude at tjene i et andet sogn.

mvh
Jytte   

Søren Tafdrup

Jeg har ikke studeret Peder Spanggaard så meget. Kan han med stor sikkerhed kobles med den Peder, som Christen Pedersøn fik døbt 7. juli 1724 (Asmild opslag 50)?

Det vil i sig selv være vigtigt, hvis dette kan konkluderes. I så fald må det også være tæt på (i hvert fald tættere på), at vi kan slutte, at hans lillebror Jens må være identisk med Jens Spanggaard.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jytte Klausen


Jeg skrev d. 6.11.:

Jeg er stadig i tvivl om brødrene Peder og Jens Christensen Spanggård, og er derfor lige nu i gang med at prøve og få styr på de børn, hvor faderen er Chr. Pedersen, Gl. Asmild.

Jeg arbejder stadig (indimellem) med de to brødre, for at se om de kan kobles sammen med Spanggård - så jeg mener, de stadig er et stort spørgsmål.

mvh
Jytte

Søren Tafdrup

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 28 Okt 2015 - 19:38
Jeg har fundet personerne, der relaterer til Spanggårdfamilien i navnereg. for skifteprotokoller for Asmild kloster 1778-1808:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17175694#192333,32260113

Efterflg. har jeg fundet personen på de nævnte sider i skifteprotokollerne som findes her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17175690#192331,32259540

For nemheds skyld kommer de i alfabetisk orden:

Mette Marie Bertelsdatter død 1803 på siderne 978, 981 og 987, som starter på ops. 492.

Christen Nielsen Smed alias Christen Nielsen Spanggård død 1799 på siderne 868, 963, som starter på ops. 437.

Christen Pedersen Spanggård død 1790 på s. 543, ops. 274  (må være søn af Peder Christensen Spanggård)

Jens Christensen Spanggård død 1785 på side 393, ops. 201.


Her er navnereg. til i Fjends-Nørlyng Herreder fra 1810:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17176074#192852,32331597

og skifteprotokollerne her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17054269#192850,32331043

Hej Jytte,

Jeg har forsøgt at læse skiftet efter Jens Christensen Spanggaard (det er ikke meget, jeg kan forstå af teksten). Jeg undrer mig over, at Niels Christensen Spanggaard Tapdrup spiller en forholdsvis central rolle i det - på en eller anden måde. Bl.a. underskriver Niels til sidst. Skal vi prøve at få tydet de vigtigste passager i skiftet? Jeg tænker bl.a. på, om der i teksten gemmer sig en henvisning til den familiemæssige relation mellem Jens og Niels Chr. Spanggaard.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jytte Klausen

Hej Søren

Jeg har lige igen kigget på skiftet efter Jens Christensen Spanggård, og kan læse på ops. 203 at Niels underskriver sig som formynder og ekskurator? for sin salige  broders 2 umyndige børn Inger Jensdatter og Peder Jensen.
Der er ingen tvivl, Jens og Niels var brødre, og du har ret, det kunne være fint at få tydet hele skiftet, men det er en temmelig stor opgave!

Jeg har opdaget at fæstebrevene fra 1741- 1808 omhandlende Asmild Kloster ligger indscannet på FS. Desværre er der ikke så mange i de første år. Men jeg fandt et fæstebrev fra 1775, hvor Niels overtager et fæste i Tapdrup efter Jens, og det fik jeg hjælp til at tyde:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,102322.msg542590.html#msg542590
NYT:
Jens Christensen fra Tapdrup blev viet til Bodil Jensdatter d. 11.2.1757 i Viskum sogn ops. 8.
Trolovelsen er på ops. 99 nederst på v. side i samme KB.

Så har jeg kigget på de døbte og døde børn, hvor faderen hed Chr. Pedersen  samt mulige konfirmationer på disse børn.
I Asmild sogn: Chr. Pedersen viet 16.10.1718 ops. 7 til Kiersten Jensdatter. Chr. død 22.3.72 ops. 125. Hans hustru død 1.4.1766 ops. 124.

Født i Asmild:
Johanne f. 19.11.19 ops. 44 - ikke fundet yderligere.
Peder f. 17.5.22 ops. 47 - død 25.4.1723 ops. 116
Peder f. 02.7.24 ops. 50 - konf. Asmild 1742 ops. 133 (18år)/Tapdrup 1738 ops. 81 (14år)
Christen f. 16.9.25 ops. 51 - konf. Asmild 1742 ops. 133 (17år)/Asmild 1744 ops. 134 (19år)
Jens f. 19.1.27 ops. 52 - konf. af Tapdrup i Asmild 1745 ops. 134 (18år)/Asmild 1748 ops. 134??
Søn død Asmild 20.5.31 ops. 118
Barn f. 27.4.32 ops. 56.:

Derudover faldt jeg over en pudsig og mystisk konfirmation i Asmild, som jeg ikke kan få til at passe nogen steder!:
I 1754 blev Peder Spanggårds "dreng" af Overlund Peder konf. ops. 134!! Hvem i al verden er det? Det kan da dårligt være "vores" Peder Spanggårds søn. Det jeg kan forestille mig er, det kan være en tjenestedreng og ikke en søn, for ved næste konfirmation i 1756 skrives der søn og ikke dreng (samme skrift).

Summa summarum mener jeg ikke, vi er kommet et skridt videre med at koble Chr. Pedersens Peder og Jens til Spanggårds.

Vi ved at Jens er født ca. 1727, fordi han er ca. 58år ved sin død i 1785, og han blev konf. i Asmild i 1745 (18år). Han blev viet i 1757 og Niels overtager et fæste i Tapdrup 1775 efter Jens, som er frakommen dette fæste - hvornår?
Om Peder ved vi han muligvis er konf. i Asmild 1742 eller i Tapdrup 1738 (mindre sandsynligt fordi noget tyder på alderen v. konf. er noget højere). I Asmild KB findes Peder Christensen viet 1747 og  Peder Spanggård af Overlund død i 1762. Ingen steder nævnes hans alder.

Jeg tror, vi skal udensogns for at finde disse to fødte og der forældre viet!!! - men hvad mener I??


Jeg finder heller ikke Spanggård nævnt før dåben i 1733 i Tapdrup KB.
I Asmild KB finder jeg Spanggård nævnt første gang v. Peders datter Elline Maries dåb i 1748 ops. 63.

mvh
Jytte






Tom Christensen

Søre har tidligere skrevet:

"Skovsgård under Asmildkloster. Efter reformationen i 1536 blev Asmild- kloster ligesom al andet bispe- og kloster- gods underlagt Kronen, hvorefter det blev brugt til bolig og aflønning af rigets embedsmænd. I 1653 købte kongen Skovsgård med Tapdrups 7 gårde og 9 huse og sammenlagde det med Asmildkloster som dennes ladegård, men kongen solgte det igen 1677 til landsdommer Villum Lange. Efter dennes død i 1682 overtog sønnen, vicelandsdommer Hans Lange godset. Han var 1. gang gift med Mette Broberg og 2. gang med Charlotte Amalie Gyldensparre. Hans Lange døde 1711, mens Charlotte Amalie Gylden- sparre levede til 1757."

Christen Stephansen blev født ca. 1657 d. 21 dec. 1729.

1. Er det ikke nærliggende at tænke at han er født på en af de 7 gårde eller i et af de 9 huse?

2. Kan det ikke tænkes at C.S. levede de sidste år af hans liv hos et af hans børn?. Måske også hans kone boede der?.

På den tid var det ikke unormalt at børnene tog sig af eller havde forpligtet sig til at tage sig af forældrene til de døde.

Vi ved at Christen Christensen tager efternavnet Spanggaard i 1722 da han som fæstebonde overtager gården "Spanggaard" efter den har været ude af historien i ca. 40 år.

Trækker man 40 år fra 1722 får man 1682. Og hvad er det så lige der sker i år 1682?. Læs ovenstående.

Det kunne være spændende om man kan finde ud hvem der beboede ovennævnte gårde og huse.

I mit system har jeg følgende børn af C.S: Mette f. 1688 - Anna f. 1690 - Stephan f. 1691 - Christen f. 1693 og Anders f. 1696. Kan det tænkes han har fået et barn mellem 1693 og 1696?. 3 år er lang tid da de andre er født med 1-2 års mellemrum så tanken er ikke utænkelig.

Mvh
Tom Christensen
Venlig hilsen
Tom Christensen

Søren Tafdrup

Hej Tom,

Den beskrivelse, du henviser til, hentede jeg fra beboerbladet Tappen i Tapdrup. Jeg har siden kommunikeret med forfatteren til artiklen, Erik Langvad. Jeg spurgte, om han kendte til information om de gårde og huse, Tapdrup bestod af i starten af 1700-tallet (herunder evt. gamle kort).

Erik Langvad svarede:

"Først ang. din tolkning fra min artikel om, at Spanggård var en ødegård fra 1688 til 1787. Nej ville dermed kun sige, at den i hvert fald var en fæstegård under Skovgård fra 1787, men om den var det i det 1722 var jeg usikker på. Den kunne jo godt have været selvejende på dette tidspunkt, selv om jeg næppe tror det.

Du citerer noget fra Skovsgård under Asmildkloster. Dette har jeg frabogen - Slotte og herregårde. For øvrigt er det også skrevet på bagsiden af altertavlen i Tapdrup kirke, hvor de blev begravet i krypten.

Ang. dit spørgsmål om kort og oplysninger om gårdene i Tapdrup i 1700-tallet. Der findes ingen kendte kort over Tapdrup by i 1700-tallet. Det ældste kendte kort er fra 1815 - 1858.
Dette kort er trykt i Tappen - Juni 2010."

Link til dette nr. af Tappen her:
http://docplayer.dk/2014964-Tappen-nr-2-43-aarg-juni-2010-beboerblad-for-tapdrup-og-omegn.html
Artiklen med kortet ses på side 10 (artiklen også her skrevet af Erik Langvad). Kortet kan sikkert hentes fra Kort-og Matrikelstyrelsen via nettet.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tom Christensen

Hi Søren

Hvis han har oplysningen om de 7 gårde og 9 huse fra bogen "Slotte og herregårde" så er spørgsmålet hvem har skrevet bogen og hvor kommer oplysninger fra?. Et sted må de komme fra.


Mvh
Tom Christensen
Venlig hilsen
Tom Christensen

Søren Tafdrup

Citat fra: Tom Christensen [16435] Dato 10 Nov 2015 - 00:00
Hvis han har oplysningen om de 7 gårde og 9 huse fra bogen "Slotte og herregårde" så er spørgsmålet hvem har skrevet bogen og hvor kommer oplysninger fra?. Et sted må de komme fra.

Erik Langvad nævner, at det også står skrevet på bagsiden af altertavlen i Tapdrup kirke. Så en dag er der en af os, der må en tur forbi Tapdrup Kirke og kikke efter, hvad der står, og hvordan det ser ud (og tage et par billeder)  :)
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 09 Nov 2015 - 12:48
Jeg har lige igen kigget på skiftet efter Jens Christensen Spanggård, og kan læse på ops. 203 at Niels underskriver sig som formynder og ekskurator? for sin salige  broders 2 umyndige børn Inger Jensdatter og Peder Jensen.
Der er ingen tvivl, Jens og Niels var brødre, og du har ret, det kunne være fint at få tydet hele skiftet, men det er en temmelig stor opgave!

Jeg har opdaget at fæstebrevene fra 1741- 1808 omhandlende Asmild Kloster ligger indscannet på FS. Desværre er der ikke så mange i de første år. Men jeg fandt et fæstebrev fra 1775, hvor Niels overtager et fæste i Tapdrup efter Jens, og det fik jeg hjælp til at tyde:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,102322.msg542590.html#msg542590

Hej Jytte,

Nu har jeg grublet over dine fund et par dage. Det er svært at holde tungen lige i munden. Men, to ting:

Du skriver, at Jens og Niels var brødre - "ingen tvivl". Men hvis de var kødelige brødre, så må Chr. Pedersøn i Gl. Asmild være et vildspor, som ikke har noget med Jens Spanggaard at gøre... og vel så heller ikke med Peder Spanggaard. Kan vi være sikre på, at formuleringen "sin salige broder" betyder, at de var biologiske brødre?

Det andet er skiftet, som er spændende. Men, er du eller I helt sikre på, at det er vores Niels, det handler om? Det er sandsynligt, men kan vi være sikre? Jeg har kikket i FT-1787. Det er noget svært at læse, men der er vist ikke tvivl om, at Niels Christensen Spanggaard og Mette Marie Bertelsdatter ses her som 6. familie i Tapdrup by (opslag 4, øverst). Jeg synes også, jeg kan læse deres søn Anders på 21 år og ugift. Men, som 2. familie i Tapdrup by ses (opslag 3, midt) ses Niels Christensen ...? og Mette Poulsdatter. De to Niels'er er næsten helt jævnaldrende.

Tom har skrevet: "Niels Christensen får fæstebrev på en gård i Tapdrup 1775. 1803 dør Mette Marie Bertelsdatter 72 år sønnen Anders Nielsen overtager hvor Niels Christensen bliver på aftægt til sin død 1813 77år gammel". Familien ses i FT-1801, som er umulig for mig at tyde, men det er tydet (vist af Kaare Grodal). Her er Anders Nielsen husbonde og halvgårdsfæster.

Det er muligt, at det passer, at det er Jens Chr. Spanggaards fæstegård, som først vores Niels overtager i 1775, og siden Anders overtager (som halvgårdsfæster). Men kan man udelukke, at det er den anden Niels Christensen, der overtager Jens' fæste i 1775?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tom Christensen

Hi Søren

Til orientering:
"Via kirkebøgerne kunne vi fra bedstefar i lige linie bagud i tiden nå frem til, at Jens Christensen Spanggaard, f. ca. 1725, var fæster på gården under Asmildkloster gods; hans kone hed Bodil Jensdatter. Jens Christensen Spanggaard døde i 1785, hvorefter hans søn Jens Jensen Spanggaard, døbt 5/10 1760 i Tapdrup, overtog fæstet. Vi er i besiddelse af en fotokopi af fæstebrevet af 11. april 1786, af fæsteren underskrevet med I I S S (han kunne åbenbart ikke skrive)."

Kilde: http://fampraestegaard.dk/slaegtsforskning/Olaf_om_sf.htm

Mvh
Tom Christensen
Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen

Hej

Det fæste du henviser til Tom er her:

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-8978-Q8LL?i=82&wc=M9MJ-M1K%3A1502832154&cc=2015318

så kunne det være sjovt at finde brevet, hvor Jens Christensen Spanggård overtager fæstet.

Til Søren:

Jeg kan godt se, der kan være tvivl om, det er vores Niels Christensen, der overtager fæstet i Tapdrup i 1775 efter Jens Christensen Spanggård. Det er selvfølgelig ikke nemt at vide 100%, når Spanggård-navnet ikke er med. Det samme gælder jo desværre også i kirkebøgerne.

M.h.t. om Jens og Niels er biologiske brødre er vel stadig uafklaret, og jeg tror stadig, vi skal udensogns for at finde Jens og Peders dåb og forældrenes vielse - jvf. mit skriv d. 9.april.

Her er vores familie i 1801:
Anders Nielsen 35 Ugift Husbonde Bonde og halvgårdsfæster 
Ane Laurisdatter 19 Ugift Tjenestepige   
Ane Marie Jørgensdatter 52 Enke Husbondens broders kone Indsidder, nyder almisse 
Anders Christensen 8 Ugift Hendes søn   
Stine Jensdatter 58 Enke  Indsidder og binder strømper 
Niels Christensen 65 Gift Fader til husbonden Indsidder og hjulmand 
Mette Marie Bertelsdatter 68 Gift Moder til husbonden

Jeg har i øvrigt fundet dette om Spanggaard i Chr. V`s matrikel 1688 ops. 189:

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=126608&side=189&kb=Matrikel: Viborg, Nørlyng herreds eng-, skov- og græsningstaksation, Nørlyng Hald amt&height=576

Jeg kan desværre ikke tyde det.

mvh
Jytte

Tom Christensen

Vedr: "M.h.t. om Jens og Niels er biologiske brødre er vel stadig uafklaret, og jeg tror stadig, vi skal udensogns for at finde Jens og Peders dåb og forældrenes vielse - jvf. mit skriv d. 9.april"

Hvad med Viskum Sogn?

Kan det ikke være en mulighed da det ligger tæt på Asmild og Tapdrup. Jeg har været inde og kigge i kirkebogen der starter i 1682 men desværre kan jeg ikke læse præstens kragetræer.

Mvh
Tom Christensen

Venlig hilsen
Tom Christensen

Søren Tafdrup

Jeg bakser med, om FT-1787 kan bruges til at skabe noget mere overblik. Hvis man ellers kan tro på, at alle er med her - kan man mon det?

Jeg har ledt efter Jens Jensen Spanggaard. Han må jo stå et sted i FT-1787 som 26-27 årig. Jeg kan ikke finde ham i Tapdrup by. Den gård han fæstede i 1786, ligger den mon et andet sted i sognet (eller i et andet sogn)?

Hvad betydet titlen "Husbonde"? Kan man sætte lighedstegn mellem fæstebonde og husbonde? Jeg spørger, fordi jeg mener at kunne se i FT-1787, at der på dette tidspunkt var 5 stk. husbonde i Tapdrup by (alle på opslag 3):

1. Familie: Lars? Christensen, 48 år
2. Familie: Niels Christensen ...? (jeg kan ikke læse tilnavnet), 54 år
3. Familie: Niels Jørgensen, 36 år
4. Familie: Laust Nielsen, 33 år
5. Familie: Niels Poulsen, 33 år

Herefter kommer på opslag 4 familierne 6-18, som er mindre familier og vist typisk med flere ældre. Her ser jeg ingen, der tituleres "husbonde" - der står noget andet, som jeg ikke kan tyde.

6. Familie: Niels Christensen Spanggaard, 52 år, - hvad tituleres han som her?
7. Familie: Jens ???, 55 år
8. Familie: ???, Christensen?, 26 år
9. Familie: Christen Christensen Tapd., 65 år (ham kan jeg huske at have set før i kirkebogen)
10. Familie: ???, ???, 49 år
11. Familie: ???, ???, 59 år
12. Familie: Anders Spanggaard, 56 år

Familierne 13-18 har jeg endnu sværere ved at tyde.

Fremgår det af fæstebrevet fra 1786, at Jens Jensen Spanggaard overtog fæstet efter sin far (som døde året før)? Jeg har forsøgt at tyde det, men forgæves. Der er jo noget overraskende ved, at Jens Chr. Spanggaard skulle have været fæster frem til sin død, når han måtte opgive at være det i 1775, hvor Niels Christensen overtog hans fæste i Tapdrup.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tom Christensen

Jens Jensen Spanggaard skulle være her:
Amt: Viborg  - Sogn: Asmild - 1687-1812 - Opslag: 74 – Nr. Øverst t.h. Navn. Jens

Mvh
Tom Christensen
Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen

Hej Søren

Du finder Jens Jensen Spanggård i Asmild sogn i  FT1787. Det er også, iflg. fæstebrevet, en gård i Lille Asmild han fæster efter sin far i 1786. Moderen Bodil Jensdatter er også nævnt i fæstebrevet.

Viborg, Nørlyng, Asmild, Lille Asmild, , 2, FT 1787, A7254

Jens Jensen Spangaard 27 gift husbonde bonde og gaardbeboer 
Else Christensdatter 30 gift hans kone   
Anne Jensdatter 1 - deres ægte datter   
Søren Pejtersen 27 ugift tjenestekarl national soldat 
Jens Andersen 9 - tjenestedreng   
Bodil Jensdatter 60 enke husbondens moder nyder ophold hos sønnen

Det kan være den gård Jens Christensen Spanggård fæster i Ll. Asmild er større end gården i Tapdrup.

Hvis du søger på folketællingerne på Danish Family Search, kan du f.eks. søge amt-sogn-sted- 1787-mand, så får du alle mænd i Tapdrup by i 1787. Det kunne være en hjælp.

Prøv at Google husbonde og fæstebonde, så tror jeg, du måske kan finde en forklaring.

Hej Tom

Hvad mener du med det opslag, du henviser til?

mvh Jytte





Tom Christensen

Hi Jytte

Hvad jeg mener?. Det skulle have været hans fødsel men efter jeg har tjekket kirkebogen det må der være sket en fejl i mine noteringer.

Vil du gøre mig en tjeneste og lige tjekke denne om det ikke ham:

Amt: Viborg - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 41 – Øverst t.h.
Navn. Jens

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17126980#170223,28575799

Mvh
Tom Christensen
Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen

Hej Søren

Her er en anden måde at se familierne på f.eks. i Tapdrup i 1787:

http://www.danishfamilysearch.dk/census1787/sogn2023

mvh
Jytte

Jytte Klausen

Citat fra: Tom Christensen [16435] Dato 17 Nov 2015 - 18:43
Hi Jytte

Hvad jeg mener?. Det skulle have været hans fødsel men efter jeg har tjekket kirkebogen det må der være sket en fejl i mine noteringer.

Vil du gøre mig en tjeneste og lige tjekke denne om det ikke ham:

Amt: Viborg - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 41 – Øverst t.h.
Navn. Jens

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17126980#170223,28575799

Mvh
Tom Christensen

Hej Tom

Jeg læser:

D. 5. okt. 1760 blev Jens Spanggaards hjemmedøbte søn navnlig Jens fremstillet i kirken,
båren af Karen Christensdatter, fadderne var Mette Marie Bertelsdatter, Christen Bødker, Christen Nielsen og Peder Andersøn Skrædder.

mvh
Jytte

Tom Christensen

Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen

Hej

Jeg faldt lige over en dåb d. 18.jan 1739 ops. 36 øverst på venstre side, hvor en Christen Madsen får en datter døbt. Her er en af fadderne Christen Spanggaards søn!

Denne søn kunne meget vel være Peder Spanggaard, og det kunne passe med den Peder Christensen der blev konfirmeret i april 1738 ops. 81. Man skulle jo være konfirmeret inden, man f.eks. kunne være fadder.

Der er noget, der tyder på, at de unge mennesker var omkring 17-18 år på det tidspunkt, hvor de blev konfirmeret, og så mener jeg, vi er derhenne, hvor vi kan udelukke Chr. Pedersens Peder døbt d. 2.7.1724.

mvh
Jytte

Tom Christensen

Til orientering.

Jeg fandt et dokument i mine gemmer med følgende oplysninger:

"Efterforskning af Stephansens famile

Christen Stephansen Født: ca. 1657. Død: 21.12.1719. Kilde: Fra Kirkebogen: Amt: Viborg  - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 130 – Anno 1729 - Nr. 3 (72 år).
Gift med: Anne. Nielsdatter.

Navn: Niels Christensen. 1686? -Død:
Gift med: Kirsten. Thomasdatter. Kilde: Amt: Viborg - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 7 - Nr. 3. Gommen: Niels. Bruden: Kirsten

Navn: Mette. 06.05.1688 -Død:
Fra Kirkebogen: Amt: Viborg - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 26 - Nr. 1. Læst: Christen Stephans Barn kaldet Mette baaren aff Christen Schræders Kone Fadderne Peder Ibss, Morten Jen Søn, Peder Thomiss, Christ Stephans Søster och Jens Thomass? Hustrue.

Navn: Anna. Christensdatter. Født: 27.04.1690 – Død:
Amt: Viborg - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 28 - Nr. 1
Læst: den 27 Aprilis Christen Stephans Barn kaldet Anna baaren aff Anne Thomis datter Fadderne Lauritz Volfs, Niels Christenss, Thomas Jepss, Christen Stephans Søster, Unge Anne Lauritz datter.

Navn: Stephan Stephansen. Født: 11.10.1691 – Død:
Fra Kirkebogen: Amt: Viborg - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 29 - Nr. 1
Læst: den 11 Octobr: Christ. Stephans Barn kalded Stephan, baaren aff hendis Søster i Batum ved naffn Anne Nielsd: Faddre Morten Jenss, Lauritz Volfs, Peder Bødkier, Karen Suendz datter och Anne Sørens datter i Tapdrup
Gift med: Maren. Pedersdatter. Født. 1711. Kilde: Amt: Viborg - Sogn: Asmild - 1687-1812 - Opslag: 18. – Død. 02.04. 1783. Kilde: Amt: Viborg  - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 250 - Nr. 1

Navn: Christen Chistensen - Christenssøn. Født: 10.12.1693 – Død: 19.02.1766
Amt: Viborg - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 30 - Nr. 2.
Læst: "Den 10. december. Christen Stephans Barn kaldet Christen baaren af Maren Christens datter Peder Bødkiers Hustru. Faddere Morten Jensen, Lauritz Volsen, Thomas Jepsøn, Niels Christens, Maren Gregers datter och Inger Povels datter. Faderens navn er Christen Stephansen (men skrevet på den måde, han til daglig omtales Christen Stephans), så barnets navn bliver Christen Christensen. (Fra DSI tydning 21.04.2012)
Gift med: Inger. Pedersdatter. Født: 1700- Død: 08.06.1755. Kilde: Viet: Ca 1720? - ( Iflg. bog s. 11 skrevet af Peder Pedersen, "Fire slægter fra egnen omkring Viborg 1690-1970".

Navn: Anders Stephansen. Født: 02.08.1696 – Død:
Fra Kirkebogen: Amt: Viborg - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 32 - Nr. 1
Læst: Anno 1696. Den 2 Augustj Christen Stephans Barn kalded Anders, baaren aff Anna Nielsdatt fra Batum Fadderne Lauritz Volfs Hans Pedersøn, Jens Christensens, Jens Skyttes Hustru och Maren Christens datter.

Nu er det ikke første gang jeg er ude for at en kilde ikke passer i dag. Det kan jeg ikke forstå da jeg selv har fundet dem engang og fået hjælp til tydning.

Feks. "Christen Stephansen Født: ca. 1657. Død: 21.12.1719. Kilde: Fra Kirkebogen: Amt: Viborg  - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 130 – Anno 1729 - Nr. 3 (72 år). Gift med: Anne. Nielsdatter.
Når jeg går ind på https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17126980#170223,28575759 så er der ikke 130 opslag.

Ligeså på andre kilder som jeg har tjekket nogle af i mit system samt af ovenstående kilder som må tages med forbehold.

Er der nogen der ved noget om hvorfor mine gamle kilder ikke passer i dag?


Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen

Hej Tom

Tidligere i år, tror jeg det var, lavede Statens arkiver et helt nyt system, som bl.a. bevirkede at en del kirkebogs opslag ikke er de samme som i det gamle AO. Der har i øvrigt været rigtig mange tråde omkring denne ændring.
Nogle har bl.a. foreslået, at det kunne være en god ide, udover ops.nr., at skrive kirkebogens sidenr. hvis et sådan findes - man ved jo aldrig, hvornår der igen kan ske ændringer.

Bl.a finder du Christen Stephansens død i 1729 på ops. 70.

Med en lidt hurtig skimning faldt jeg over du skriver Stephansens kone hed Anne Nielsdatter, det har vi tidligere i denne tråd fundet ud af, var konens søster.

mvh
Jytte

Tom Christensen

Hi Jytte

Det er "fandme" surt at finde ud af at ens mange indtastninger ikke svarer til d.d. data. Øv og atter Øv.

Ang: "Med en lidt hurtig skimning faldt jeg over du skriver Stephansens kone hed Anne Nielsdatter, det har vi tidligere i denne tråd fundet ud af, var konens søster".

Den skal jeg lige have gentaget igen: Gider du lige opdate mig omkring det. Evt på hvilken side jeg kan finde det. På forhånd tak.
Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen

Hej Tom

Jeg kan bare huske vi har været omkring Anne Nielsdatter tidligere - jeg husker ikke lige siden - tråden er jo efterhånden lidt lang.

mvh
Jytte

Jytte Klausen


Tom du har faktisk svaret om Anne Nielsdatter i din egen opstilling ovenover bl.a. her:

Navn: Stephan Stephansen. Født: 11.10.1691 – Død:
Fra Kirkebogen: Amt: Viborg - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 29 - Nr. 1
Læst: den 11 Octobr: Christ. Stephans Barn kalded Stephan, baaren aff hendis Søster i Batum ved naffn Anne Nielsd: Faddre Morten Jenss, Lauritz Volfs, Peder Bødkier, Karen Suendz datter och Anne Sørens datter i Tapdrup
Gift med: Maren. Pedersdatter. Født. 1711. Kilde: Amt: Viborg - Sogn: Asmild - 1687-1812 - Opslag: 18. – Død. 02.04. 1783. Kilde: Amt: Viborg  - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 250 - Nr. 1

Tom Christensen

Hi Jytte.

Jeg tager lige denne igen:
Fra Christen Christensen dåb: Fra Kirkebogen: Amt: Viborg - Sogn: Tapdrup - 1687-1812 - Opslag: 30 - Nr. 2 Læst: "Den 10. december. Christen Stephans Barn kaldet Christen baaren af Maren Christens datter Peder Bødkiers Hustru. Faddere Morten Jensen, Lauritz Volsen, Thomas Jepsøn, Niels Christens, Maren Gregers datter och Inger Povels datter. Faderens navn er Christen Stephansen (men skrevet på den måde, han til daglig omtales Christen Stephans), så barnets navn bliver Christen Christensen. (Fra DSI tydning 21.04.2012)

Jeg fandt dette tillæg til ovenstående: "Og ved hjælp af fadder listerne ved vi jo så, at Christen Stephansens hustru må være en Nielsdatter. Men hvis konen kun er 1/2 søster til Anne Nielsdatter i Batum, kan vi jo heller ikke være sikker på det. Kilde: Carsten Friis Fischer" . Note. Batum ligger i Rødding Sogn under Viborg. Beliggende mellem Viborg og Tjele.

Vedr: " Anne Nielsdatter i Batum". Ved Anders dåb 1696 er hun nævnt som Læst: Anno 1696. Den 2 Augustj Christen Stephans Barn kalded Anders, baaren aff Anna Nielsdatt fra Batum.

Så hun kan hedde enten Anne eller Anna

Så ud fra ovenstående er det stadig et stort spørgsmål om hvem hans kone er da hverken jeg eller andre har kunnet finde det endelige bevis på konen og hendes navn.

Mvh
Tom Christensen
Venlig hilsen
Tom Christensen

Søren Tafdrup

Kære Spanggaard-interesserede,

Vi – Jytte Klausen, Lilian Kristensen og jeg selv – har de seneste måneder igen været i gang med Spanggaardopklaringen, og nyt er fundet.

For det første står det nu klart, at Christen Chr. Spanggaard fik fire børn – Peder, Christen, Jens og Dorthe – som blev døbt i et eller flere andre sogne, inden Christen Spanggaard kom (tilbage) til Tapdrup, således som det fremgår af dåben af Anders i Tapdrup i 1730 og hans fire yngre søskende i årene derefter.

For det andet har Jytte fundet et besnærende spor til vielsen af Christen Christensen og Inger Pedersdatter i Øster Velling i 1719. Alt ser ud til at passe – bortset fra, at ét stednavn i et skifte fra 1747 truer med at vælte læsset.

Jeg har skrevet vores fund (som primært er Jyttes og Lilians) sammen i vedhæftede notat, som jeg har kaldt et midtvejsnotat. Hermed er det signaleret, at der kan komme et udvidet 'slut'- notat, når tid er.

Jeg har valgt at fortsætte den gamle tråd med dette indlæg, fordi det vel på den måde er lettere for Spanggaard-interesserede at blive opmærksom på nyheden. Formålet er dels at orientere om de nye fund, og dels selvfølgelig at indbyde til, at flere engagerer sig i jagten på svar. Ikke mindst kunne det være forløsende, hvis 'the missing link' mellem Tapdrup og Øster Velling kunne findes. Det består i en kirkebog, hvor Christen Christensen dukker op og får sine to børn Jens og Dorthe døbt i perioden 1726 til 1729, hvorefter han forsvinder fra sognet igen.

Se den nærmere forklaring i vedhæftede notat.

Mvh Søren

[vedhæfting slettet af admin]
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tom Christensen

Det er et rigtig flot stykke arbejde I har lavet og det bliver spændende at følge.

Mvh
Tom Christensen
Venlig hilsen
Tom Christensen