Christen Christensen Spanggaard - fødsel, forældre og fæste

Startet af Søren Tafdrup, 14 Okt 2015 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Søren Tafdrup

Hej Tom,

Ja, man kan se i Asmild-kirkebogen, som du henviser til, at Christen Jensen og Inger Pedersdatter af Overlund blev trolovet 31. maj og gift 4. oktober 1778 efter kongelig bevilling.

Men, hvor fra ved vi, at han hed Christen Jensen Spanggaard? Min mistanke er, at han kan have været Ingers fætter til Ingers mors side. Som skriften står, kan de begge være af Overlund, ligesom begge forlovere er af Overlund.

Derfor, findes der en henvisning til "Christen Jensen Spanggaard" i en af kirkebøgerne? Hvis ikke, er det en slutning, nogen har draget - og måske altså en fejlslutning.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jytte Klausen


Hej Tom

Jeg er enig med Søren, nemlig at en af Inger Pedersdatters forældre og en af Christen Jensens forældre er fætre og eller kusiner.

Jeg har fundet dette p Kurt Kermits side:

"140
Og for Christen Jensen, og Inger Pedersdatter af Viborg stift, i tredie led. 8 maj 1778."

og dette fra Gyldendals om" forbunden i 3. led":

"næstsøskendebørn, børn af ens fætre og kusiner, idet næstsøskende er en ældre betegnelse for fætre og kusiner. Ordet næstsøster brugtes således om kusine. Genealogisk betragtet er ens søskendebørn fætre og kusiner til egne børn (2. led), følgelig er næstsøskendebørn identiske med grandfætre og grandkusiner (3. led). Se også slægtskab."
og
"børn af ens fætre og kusiner, idet næstsøskende er en ældre betegnelse for fætre og kusiner. Ordet næstsøster brugtes således om kusine."

Så der er ingen udvej, du er nødt til at gå tilbage i kirkebøgerne for at finde rette sammenhæng - formentligt i Asmild eller Tapdrup sogne.

Her har du en ca. alder på Christen Jensen:

Viborg, Nørlyng, Asmild, Overlund, , 8, FT 1787, A7254

Christen Jensen 37 gift husbonde bonde og gaardbeboer 
Inger Pedersdatter 38 gift hans kone   
Laust Christensen 7 - søn af 1. ægteskab   
Jens Christensen 4 - søn af 1. ægteskab   
Anne Thomasdatter 25 ugift tjenestepige   
Inger Christensdatter 66 enke konens moder lever af sin afstaaen...?..aftægt

Som du kan se, har Christen en søn der hedder Laurs. Der kan måske være en forbindelse til forloveren Laurs Thomasen.

mvh
Jytte



 

Tom Christensen

Til Søren og Jytte.

Hvor ved vi det fra?. Det ved vi kun fra: " I bogen af Peder Pedersen "Fire slægter m.v." side. 16 kan det læses at han hedder Christen Jensen Spanggaard".

Min mistanke går på at tager "Spanggard" som efternavn efter sin kones efternavn. Nu vil jeg dyrke jeres oplysninger og se hvad det bringer, med det kunne være sjovt om forbindelse kunne findes.

I bogen skrives at de bosatte sig i Overlund og fik flere børn. Nu har jeg gennemgået Asmild kirke og har ikke kunnet finde deres navne eller børn. Måske er de at finde i en anden kirke i nærheden men jeg fandt følgende. Bare til info.

Asmild sogn 1687-1812. Ops. 86 v.s. spalte 2 nr. 1. - Christen Spanggaard og Anne Nielsdatter osv. (1780)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17121512#159822,26871306

Asmild sogn 1687-1812. Ops. 88 v.s. spalte 2 nr. 2. - Christen Spanggaard og Anne Nielsdatter osv. (1782)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17121512#159822,26871308

Asmild sogn 1687-1812. Ops. 90 h.s. spalte 2 nr. 1. - Christen Spanggaard og Anne Nielsdatter osv. (1785)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17121512#159822,26871310

Asmild sogn 1687-1812. Ops. 91 h.s. spalte 1 nr. 1. - Jens Spanggaard og Else ?datter osv. (1787)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17121512#159822,26871311

Hvis ovenstående info har været på banen før, så bær over med mig :-)

Mvh
Tom
Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen

Hej Søren

Du skrev:

"M.h.t. Christen Pedersøns sønner Peder og Jens (og ikke Anders, som jeg forkert fik skrevet) - kan de mon findes konfirmerede et sted? (Jeg har ikke prøvet endnu). I så fald var der jo ingen af dem, der døde i 1731. Desuden skulle de vel så helst stå konfirmerede i Tapdrup-kirkebogen (være vokset op på Spanggaarden) frem for i Asmild-bogen (være vokset op i Gl. Asmild)."

Jeg har fundet (desværre) både Peder og Jens konfirmeret i Asmild sogne:

Peder Christensen af Gl. Asmild i 1742 ops. 133 - det år hvor han fyldte 18 år.
Jens Christensen AF TAPDRUP i 1745 ops. 134 - 18 år.

At de blev konfirmeret i Asmild (fødesogn), synes jeg ikke udelukker, de har haft deres daglige gang og tilknytning til Spanggårds, de kan jo have været "i opdragelse" der. Der er kun 3-4 km mellem Asmild og Tapdrup.
Børn skulle på det tidspunkt konfirmeres, inden de blev 19 år, før de kunne stå fadder, være forlover eller blive viet.

M.h.t. Inger Christensen/Spanggård er jeg stadig af den klare overbevisning, indtil det modsatte er bevist, at hun ikke er Chr. Christensens kone.

mvh
Jytte

Arne Feldborg

#64
Citat fra: Tom Christensen [16435] Dato 29 Okt 2015 - 13:38
Asmild sogn 1687-1812. Ops. 91 h.s. spalte 1 nr. 1. - Jens Spanggaard og Else ?datter osv. (1787)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17121512#159822,26871311
Jens (Jensen) Spanggaard og Else Christensdatter bor i Lille Asmild både i 1787 og 1801. De er viede i Asmild 27 Apr 1786.

 Fkt-1787; Asmild - Lille Asmild ; 2;
167; Jens Jensen Spangaard; m; 27; gift,1; ; ; husbonde / bonde og gaardbeboer
168; Else Christensdatter; k; 30; gift,1; ; ; hans kone
169; Anne Jensdatter; k; 1; -; ; ; deres ægte datter
170; Søren Pejtersen; m; 27; ugift; ; ; tjenestekarl / national soldat
171; Jens Andersen; m; 9; -; ; ; tjenestedreng
172; Bodil Jensdatter; k; 60; enke,1; ; ; husbondens moder / nyder ophold hos sønnen

 Fkt-1801; Asmild - Lille Asmild ; 30;
116; Jens Jensen; ; 41; gift,1; ; ; Husbonde / Bonde og gårdbeboer
117; Else Christensdatter; ; 44; gift,1; ; ; Hans kone
118; Bodil Jensdatter; ; 13; ugift; ; ; Deres barn
119; Ane Jensdatter; ; 11; ugift; ; ; Deres barn
120; Ane Marie Jensdatter; ; 6; ugift; ; ; Deres barn
121; Karen Jensdatter; ; 3; ugift; ; ; Deres barn
122; Bodil Jensdatter; ; 76; enke,1; ; ; Husbondens moder / Indsidder og nyder almisse

Jens Spanggaard formoder jeg er døbt i Tapdrup 05 okt 1760 og har en søster Inger døbt 31 aug 1766, sidstnævnte måske opkaldt efter den Inger Spaggaard der omtales her i tråden.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Søren Tafdrup

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 29 Okt 2015 - 13:58
Jeg har fundet (desværre) både Peder og Jens konfirmeret i Asmild sogne:

Peder Christensen af Gl. Asmild i 1742 ops. 133 - det år hvor han fyldte 18 år.
Jens Christensen AF TAPDRUP i 1745 ops. 134 - 18 år.

At de blev konfirmeret i Asmild (fødesogn), synes jeg ikke udelukker, de har haft deres daglige gang og tilknytning til Spanggårds, de kan jo have været "i opdragelse" der. Der er kun 3-4 km mellem Asmild og Tapdrup. Børn skulle på det tidspunkt konfirmeres, inden de blev 19 år, før de kunne stå fadder, være forlover eller blive viet.

Jeg har også spottet netop disse to. Der var ikke mange, der blev konfirmerede i Tapdrup sogn i 1740'erne. Det ser ud til, at de blev samlet til konfirmation i Asmild. Deres alder er ikke anført i kirkebogen, så de 18 år er din slutning - og den passer jo med Christen Pedersøns to sønner fra 1724 og 1727. Men hvor Peder er anført værende af Gl. Asmild (som Christen Pedersøn), er Jens Christensen anført værende af Tapdrup. Og en søn af Christen Pedersøns døde jo i maj 1731, og da vi kun har fundet to sønner af Christen Pedersøn, peger pilen imod, at det var Jens, der døde i 1731. I så fald har vi en anden Jens Christensen af Tapdrup til dåbs i 1745. Jeg har ikke tjekket, om der blev født en Jens Christensen i Tapdrup ca. 1727.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Citat fra: Arne Feldborg [185] Dato 29 Okt 2015 - 14:24
Citat fra: Tom Christensen [16435] Dato 29 Okt 2015 - 13:38
Asmild sogn 1687-1812. Ops. 91 h.s. spalte 1 nr. 1. - Jens Spanggaard og Else ?datter osv. (1787)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17121512#159822,26871311
Jens (Jensen) Spanggaard og Else Christensdatter bor i Lille Asmild både i 1787 og 1801. De er viede i Asmild 27 Apr 1786.

Jens Spanggaard formoder jeg er døbt i Tapdrup 05 okt 1760 og har en søster Inger døbt 31 aug 1766, sidstnævnte måske opkaldt efter den Inger Spaggaard der omtales her i tråden.

Jeg kom tilfældigt forbi Jens Jensen Spangaards død i Asmild-kirkebogen opslag 132. Han blev begravet 8. januar 1812. Der står en lille historie om hans død.... men jeg kan ikke tyde den.

Han blev døbt 5. oktober 1760 (Tapdrup opslag 41).
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Arne Feldborg

#67
Jeg er godt klar over, at det nok er i periferien af det i arbejder med. Men det var noget jeg stødte på for et par år siden i forbindelse med Lille Asmild, og da navnet så blev nævnt i et andet indlæg her i tråden så kunne i jo ligeså godt få det med.
Se evt. også:
http://fampraestegaard.dk/slaegtsforskning/Olafs_fars.htm

Bemærkningen ved dødsindførslen tyder jeg noget af:
han kom til Skade ved at ...
i RindsHolms .... hvor af
han siden døde.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Tom Christensen

Hi Søren

Her har du Jens Jensen Spangaard:
Amt: Viborg  - Sogn: Asmild - 1687-1812 - Opslag: 74 – Nr. Øverst t.h. Navn. Jens

Mvh
Tom
Venlig hilsen
Tom Christensen

Søren Tafdrup

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 29 Okt 2015 - 13:27
Her har du en ca. alder på Christen Jensen:

Viborg, Nørlyng, Asmild, Overlund, , 8, FT 1787, A7254

Christen Jensen 37 gift husbonde bonde og gaardbeboer 
Inger Pedersdatter 38 gift hans kone   
Laust Christensen 7 - søn af 1. ægteskab   
Jens Christensen 4 - søn af 1. ægteskab   
Anne Thomasdatter 25 ugift tjenestepige   
Inger Christensdatter 66 enke konens moder lever af sin afstaaen...?..aftægt

Som du kan se, har Christen en søn der hedder Laurs. Der kan måske være en forbindelse til forloveren Laurs Thomasen.

mvh
Jytte

Jeg synes, jeg kan se, at Jens Christensen (Spanggaard) bliver trolovet 24. juni og gift 24. september 1756 (Tapdrup opslag 9). Bruden hedder Lauritsdatter og til fornavn... Anne?

Året efter - 27. november - får han en datter døbt (opslag 39, navnet kan jeg ikke læse). Her ses en Christen Lauridsen som fadder.

Hvis Christen Jensen var 37 år i 1787, dvs. født i 1750, så er der ikke noget, der tyder på, at han var søn af Jens Christensen Spanggaard.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Hov, beklager, nu har jeg vist lige gået rodet Jens Christensen Spanggaards svigerfar i 1756 - Laurits - sammen med Christen Jensens svigerfar - som sikkert var Laurs Tomasen - i 1778.

Der er ellers nok at blive forvirret af...
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jytte Klausen

For at gøre forvirringen total - eller få noget på plads, så mener jeg noget andet om det her:

Søren skrev:

"Jeg synes, jeg kan se, at Jens Christensen (Spanggaard) bliver trolovet 24. juni og gift 24. september 1756 (Tapdrup opslag 9). Bruden hedder Lauritsdatter og til fornavn... Anne?"
og:

"Hov, beklager, nu har jeg vist lige gået rodet Jens Christensen Spanggaards svigerfar i 1756 - Laurits - sammen med Christen Jensens svigerfar - som sikkert var Laurs Tomasen - i 1778."


Jeg læser, det er Anders Christensen, der blev viet til d. 24. sept. 1756 med Anne Lauritsdatter. 

Og i FT 1787 hedder hans kone Else Marie Laursdatter!:

Viborg, Nørlyng, Tapdrup, Tapdrup Bye, , 12, FT 1787, A7255

Anders Spangaard 56 gift mand huusfæster med lidet avl 
Else Marie Lausdatter 55 gift hans kone   
Peder Andersen 6 - deres søn


Christen Jensens svigerfar må være Peder Christensen Spanggård!

mvh
Jytte


Søren Tafdrup

Tak for oprydningen, Jytte!

Nu vil jeg være varsom med at sige ret meget mere i dag. Men det var historien om "Christen Jensen Spanggaard", jeg var igang med. Ham, der sandsynligvis slet ikke var en Spanggaard og 'blot' hed Christen Jensen.

Han kunne jo have haft Jens Christensen Spanggaard til far. Men, du fandt jo Christen Jensen 37 år gammel i FT-1787, dvs. født ca. 1750. Og hvornår blev Jens Christensen Spanggaard gift? Noget senere end 1750, vil jeg gætte på. Som jeg har kunnet se det, fik Jens Christensen Spanggaard sit første barn (Tapdrup opslag 39) 27. november 1757 (en pige, hvis navn jeg ikke kan læse). Ergo ville det passe fint, hvis han blev gift i 1756.

Humlen med Christen Jensen er vel, at han efter alt at dømme var fætter til Inger Pedersdatter af Overlund på Ingers mors side. Og at "Spanggaard" er blevet tilføjet på Præstegård-hjemmesiden via en fortolkningsfejl, der har indsneget sig. Dem man kan jo let komme til at lave - det har jeg selv lige bevist.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tom Christensen

Jeg vil tillade mig at vove mig ud på glat is men alligevel.

Vedr. Christen Jensen Spanggard f. ca 1750 gift med Peder Christensen Spanggaards datter Inger f. ca 1751.

Hvis man kigger på navnet "Christen Jensen" så kunne faderen hedde "Jens Christensen".

Og hvem har vi så der hedder det ?. Såmænd Jens Christensen Spanggaard f. 1727 gift med Bodil Jensdatter f. 1725. De får en søn "Jens Jensen Spanggaard" f. 5 okt 1760 i Asmild gift med Else Christensdatter f. okt 16 1757.

Så i teorien kunne Christen Jensen (Spanggard) f. ca 1750 snige ind der ?

Hvis ikke det passer så er det i hvert fald et godt forsøg :-)

Mvh
Tom
Venlig hilsen
Tom Christensen

Søren Tafdrup

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 29 Okt 2015 - 20:46
"Jeg synes, jeg kan se, at Jens Christensen (Spanggaard) bliver trolovet 24. juni og gift 24. september 1756 (Tapdrup opslag 9). Bruden hedder Lauritsdatter og til fornavn... Anne?"

Jeg læser, det er Anders Christensen, der blev viet til d. 24. sept. 1756 med Anne Lauritsdatter. 

Og i FT 1787 hedder hans kone Else Marie Laursdatter!:

Viborg, Nørlyng, Tapdrup, Tapdrup Bye, , 12, FT 1787, A7255

Anders Spangaard 56 gift mand huusfæster med lidet avl 
Else Marie Lausdatter 55 gift hans kone   
Peder Andersen 6 - deres søn

Hej Jytte,

Ved nærmere eftersyn kan jeg godt se, at det ligner Anders, der bliver gift 24. september 1756 med Anne Lauritsdatter.

Men i 1787 er Anders gift med Else Marie Laursdatter, og Else Marie Laursdatter bar barnet - Inger - da Jens Spanggaard fik hende døbt 31. august 1766 (opslag 43, nederst venstre). Ergo må Anne Lauritsdatter være død, og Anders må have giftet sig igen, i perioden 1756-1766.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Citat fra: Tom Christensen [16435] Dato 29 Okt 2015 - 23:06
Jens Christensen Spanggaard f. 1727 gift med Bodil Jensdatter f. 1725.

Hej Tom, - hvor står giftemålet mellem Jens og Bodil, er det fundet i kirkebogen? Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tom Christensen

Hi Søren

Jeg har det fra:

"Forfædrene til familien Præstegaard

B) Jens Christensen Spanggaard, født ca. 1727, død 1785, gift ca. 1755-59 med Bodil Jensdatter, født 1725 (?) i Tapdrup, begravet 23/11 1806. Bodil Jensdatter ikke fundet i kirkebøger, hverken fødsel eller bryllup, måske gift i et nabosogn.

Mvh
Tom
Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen


Vedr. Christen Jensen og Inger Pedersdatter er de, iflg. bevillingen, forbundne i 3. led, og det tolker jeg, er næstsøskendebørn.
Næstsøskendebørn må være børn af fætre og kusiner:

"140
Og for Christen Jensen, og Inger Pedersdatter af Viborg stift, i tredie led. 8 maj 1778."

Dette fra Gyldendals om" forbunden i 3. led":

"næstsøskendebørn, børn af ens fætre og kusiner, idet næstsøskende er en ældre betegnelse for fætre og kusiner. Ordet næstsøster brugtes således om kusine. Genealogisk betragtet er ens søskendebørn fætre og kusiner til egne børn (2. led), følgelig er næstsøskendebørn identiske med grandfætre og grandkusiner (3. led). Se også slægtskab."
og
"børn af ens fætre og kusiner, idet næstsøskende er en ældre betegnelse for fætre og kusiner. Ordet næstsøster brugtes således om kusine."

mvh
Jytte   

Tom Christensen

Hi Jytte

Hvad nu hvis han har skrevet forkert i bogen og der skulle have stået "Søskendebørn" i stedet for "Næstsøskendebørn" - Han kunne jo have taget fejl.

Mvh
Tom
Venlig hilsen
Tom Christensen

Jytte Klausen

Hej Tom

Hvis man sammenligner med min henvisning til Kurt Kermits side under Jydske Registre:

"140
Og for Christen Jensen, og Inger Pedersdatter af Viborg stift, i tredie led. 8 maj 1778"

må man vist tage det for gode varer, at Christen og Inger var næstsøskendebørn.

Jeg har i øvrigt kigget lidt på Jens Christensen Spanggårds skifte dateret d. 10. okt. 1785.

Her står bl.a. enken Bodil Jensdatter og at de havde 4 børn.

Børn:
Jens, 25 år
Peder 22 år
Maren i Wiborg gift med Jeppe Christensen
Inger Jensdatter

Som formynder Niels Christensen Spanggård

Skiftet her på ops. 201:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17175690#192331,32259740

mvh
Jytte

Tom Christensen

Nu har bogen af Peder Pedersen "Fire slægter fra egnen omkring Viborg" været nævnt en del gange.

Jeg har en Peter Pedersen f. 30 aug 1894 i Vinkel d. 22 okt. 1976 søn af Laust Pedersen f. 1857

Er det ham?
Venlig hilsen
Tom Christensen

Søren Tafdrup

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 30 Okt 2015 - 12:24
Hej Tom

Hvis man sammenligner med min henvisning til Kurt Kermits side under Jydske Registre:

"140
Og for Christen Jensen, og Inger Pedersdatter af Viborg stift, i tredie led. 8 maj 1778"

må man vist tage det for gode varer, at Christen og Inger var næstsøskendebørn. ...

mvh
Jytte

Hej igen,

Denne her simret lidt i mit hoved. Og så har jeg igen kikket i Asmild-kirkebogen opslag 16 til højre, hvor Christen Jensen og Inger Pedersdatter står trolovet 31. maj og gift 4. oktober 1778. Efter kongelig bevilling. Jeg kan ikke helt tyde det, men der står tydeligt noget med, at de er beslægtede i 3. led. Og ergo må være næstsøskendebørn eller grandfætter/kusine. Det, der undrer mig, er, hvorfor man skulle have kongelig bevilling, når men var beslægtet så langt ude. Det forekommer mig, at der må have været masser af ægteskaber mellem grandfætre og grandkusiner i alle de små bondesamfund dengang. Havde øvrigheden mon så megen styr på avlen, at de kunne kontrollere det helt ud i 3. led?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jytte Klausen

Hej Søren


Jeg har fundet dette, hvor 3. afsnit på side 1 giver en god forklaring på hvordan og hvor mange, der skulle bevidne, at de trolovede ikke var i familie med hinanden:

http://www.marvede.dk/naf/trolovelse-vielse.pdf





Søren Tafdrup

Jeg har bemærket nedenstående omtale i Tappen (beboerblad for Tapdrup og omegn) nr. 2, juni 2012. Link her: http://tapdrupby.dk/uf/50000_59999/52239/697258fc6b5935f7ae75049e8262d180.pdf

"Skovsgård under Asmildkloster.
Efter reformationen i 1536 blev Asmildkloster ligesom al andet bispe- og klostergods underlagt Kronen, hvorefter det blev brugt til bolig og aflønning af rigets embedsmænd. I 1653 købte kongen Skovsgård med Tapdrups 7 gårde og 9 huse og sammenlagde det med Asmildkloster som dennes ladegård, men kongen solgte det igen 1677 til landsdommer Villum Lange. Efter dennes død i 1682 overtog sønnen, vicelandsdommer Hans Lange godset. Han var 1. gang gift med Mette Broberg og 2. gang med Charlotte Amalie  Gyldensparre. Hans Lange døde 1711, mens Charlotte Amalie Gyldensparre levede til 1757."

Jeg er med på, at jeg bevæger mig ud i perifirien af Aneefterlysning. Det kunne bare være interessant at får styr på, hvor mange husstande og gårde, Tapdrup havde omkring år 1700 - og måske endog finde et gammelt kort med markering af dem.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Arne Feldborg

Citat fra: Søren Tafdrup [37474] Dato 01 Nov 2015 - 14:08
Det, der undrer mig, er, hvorfor man skulle have kongelig bevilling, når men var beslægtet så langt ude. Det forekommer mig, at der må have været masser af ægteskaber mellem grandfætre og grandkusiner i alle de små bondesamfund dengang. Havde øvrigheden mon så megen styr på avlen, at de kunne kontrollere det helt ud i 3. led?

Danske lov 3-16-9:
Personer, som for Slegts, eller Svogerskabs, Skyld ikke maa samlis i Egteskab:
1. [3-16-9-1] Forældre og deris Børn, saa og de, som ere i Forældris Stæd, og de, som ere
i Børns Stæd, maa hverken nær, eller fiern, samlis i Egteskab. Forældre ere Fader og
Moder: Børn ere Søn og Daatter: I Forældris Stæd ere alle Oldefædre, og Forældris og
Oldefædris Sødskinde, fra Olding til Olding, i hvor vit de sig opstrekke kunde: I Børns
Stæd ere Børnebørn og deris Børn ned ad, i hvor vit de sig nedstrekke kunde.

2. [3-16-9-2] Brødre og Søstre maa ej komme sammen i Egteskab,
enten de ere Fuld- eller Half-Sødskinde; Broder maa ej heller tage til Egte Søsters, eller
Broders, Daatter, ej heller nogen af dem, som af Søsters, eller Broders, Børn avlis, i hvor
vit de sig nedstrekke kunde; Ej heller maa Søster til Egte bekomme sin Broders, eller
Søsters Søn, ej. heller nogen, som avlis af dem, i hvor vit de sig kunde nedstrekke.

3. [3-16-9-3] De, som i andet og tredie Leed ere beslegtede, det er Sødskindebørn og
Næstsødskindebørn; Item om den eene Person er i andet Leed og den anden i fierde
Leed, maa ikke komme sammen i Egteskab; Men de, som ere i fierde Leed, disligeste om
den eene Person er i tredie og den anden i fierde Leed, da maa de have hin anden.

Fortsættes med flere specifikke regler.

Se også "Regler_Aegteskab.pdf" nederst på siden:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=69

Men som det også fremgår her blev der rask væk givet dispensationer. Se:
http://kkermit.dis-danmark.dk/ => "Jyske registre"
og
http://kkermit.dis-danmark.dk/ => "Jyske registre blandet"
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Søren Tafdrup

Hej igen,

Jeg kunne godt tænke mig at opsummere, hvad vi mener at vide, og hvad vi mener at have sandsynliggjort i betydeligt - måske til vished grænsende - omfang. Vi ved, at Chr. Chr. Spanggaard havde 5 børn. Her i (noget af) Jyttes opsummering:

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 20 Okt 2015 - 12:27

Anders  Christensen (Spanggård?) f. 8. okt. 1730 Tapdrup (far Chr. Christensen) – ses i FT 1787 som Spangård. Anders ikke fundet død. Det er Anders Spanggaards hustru, som døde 58 år d. 11. jan. 1789 – Tapdrup sogn!

Maren  f. 18. marts 1733. Far: Chr. Christensen. Faddere: Stephan, Niels Christensen Anders Christensen – Bertels kone bar og Niels Christensens kone stod ved.

Niels  f. 2. dec.1736. Far: Chr. Christensen. Faddere: Bl.a. Niels Christensen og Anders Christensen.

Karen  f. 14. juni 1739. Far: Chr. Christensen af Tapdrup. Faddere: Bl.a. Stephan Christensen – Båret af Mette Christiansdatter.

Anders  f. 2. juli 1742 – døde 21. okt. 1742 i Tapdrup sogn – far: Christian Spanggård. Faddere: Bl.a. Stephan Christensen.
Hvorfor døber Chr. Christensen Spanggård 2 sønner med navnet Anders.?

Så er der Peder og Jens Christensen Spanggaard. Det bedste bud er vel, at det er Christen Pedersøns sønner:

Peder, døbt 7. juli 1724 (Asmild opslag 50)
Christen Pedersøns Barn Kaldet Peder, Baaren af Anna Christensdatter. Fadderne. Jens Christensen, Bent Møller, Stephan Christensen, Maren Mortensdatter og Johanne Christensdatter.

Jens, døbt 10. januar 1727 (Asmild opslag 52)
Christen Pedersøn i (gammel?) Asmild ... barn kaldet Jens, baaren af frøken Anne Magrete Lange, faddere Bent Møller, Stephan Christensen, Christen(?) Mortensen(?), Johanne Christensdatter og Maren Mortensdatter

Peder og Jens konfirmeret i Asmild sogn passer aldersmæssigt:
Peder Christensen af Gl. Asmild i 1742 ops. 133 - det år hvor han fyldte 18 år.
Jens Christensen AF TAPDRUP i 1745 ops. 134 - 18 år.

Ganske vist står år 1731 under døde på opslag 118: "Christen Pedersøns søn af gl. Asmild 20. maj". Men det kan vel være en nyfødt søn, som ikke nåede at blive døbt?

Status må være, at det er sandsynliggjort (men ikke bevist), at Peder og Jens Spanggard er Christen Pedersøns sønner.

Så er der Chr. Chr. Spanggaards kone: Jytte vurderer (det er jeg enig i), at Inger Spanggård ikke er Chr. Christensens kone, og Jytte fandt en anden og mere sandsynlig mulighed, Anne Marie Andersdatter, som passer med, at Christen Chr. første barn fundet i kirkebogen er Anders.

Første gang navnet Spanggaard optræder
Efter hvad jeg har fået øje på er det 19. juli 1733 (opslag 34 i Tapdrup-bogen), hvor Anders Christensen får sin datter Edel døbt (her i Jyttes tydning):
"Anders Christensens barn kaldet Edel,
Bertel Nielsen kone bar, stod ved Christen
Tapdrups kone, Stephan Christensen, Niels Christensen,
Chr. Spongaard, Lars Poulsen og Broder"

Hvis nogen har spottet Spanggaard-navnet nævnt på et tidligere tidspunkt, så sig endelig til.

Relation til Christen Stephansøn
Det er sandsynliggjort, at Christen Chr. Spanggaard er søn af Christen Stephansøn. Det er det via diverse faddere m.m. eksempelvis ovennævnte Anders Christensen, som får Edel døbt, båret af hans søster (Bertel Nielsens kone), og med hans brødre - Stephan og Christen - som faddere. (Samt Niels Christensen, som kan være identisk med den Niels Christensen Stephansen, som ikke er fundet døbt og kan være en ældre halvbror eller lignende.)

Er vi der, hvor det kan kaldes bevist, at Christen Stephansøn var Christen Chr. Spanggaards far?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Tom Christensen

Jeg vil lige indskyde en bemærkning.

Hvis man kigger på tilgængelige skrevne kilder så er der 2 som går igen.

1. Bogen "Fire slægter fra egnen omkring Viborg" af Peter Pedersen. Hans kilder er:
1.1: Hans faders fætter "Jakob Peter Wammen" f. 1870.
1.2: Hans faster Kirsten i Vejrum
1.3: Hans kusine Ane Væck i Vejrum
1.4: Lærer J.P. Wammen udgav i Viborg Folkeblad ca. 1925 en serie af beretninger angående slægten Spanggaard. (fra hans bog s. 7)

2. H.C. Fleng "http://fampraestegaard.dk/slaegtsforskning/Olafs_fars.htm"
2.2.: Jeg har mailet med Chris om han kunne bidrage med nogle oplysninger vedr. "Inger". Desværre kunne han ikke det og oplyste at hans oplysninger stammer fra hans morfar J.P. Wammen. Han har nogle bøger eller lignende af J.P.

Så vidt jeg kan konstatere er ovenstående 2 kilder til andre sites på nettet.

Stamkilden er derfor: J.P. Wammen.

Da der ikke foreligger nogen dokumentation for at Inger er hans kone kan det derfor ligeså godt være:

"Så er der Chr. Chr. Spanggaards kone: Jytte vurderer (det er jeg enig i), at Inger Spanggård ikke er Chr. Christensens kone, og Jytte fandt en anden og mere sandsynlig mulighed, Anne Marie Andersdatter, som passer med, at Christen Chr. første barn fundet i kirkebogen er Anders.". J.P. Wammen kunne tage fejl eller med vilje undladt at nævne "Anne Marie Andersdatter" af diverse grunde.

Er det muligt lige at få data på Anne Marie Andersdatter?. Da jeg ikke lige kan finde dem i de forgående sider.


Mvh
Tom Christensen
Venlig hilsen
Tom Christensen

Tom Christensen

Vedr:

"Første gang navnet Spanggaard optræder. Efter hvad jeg har fået øje på er det 19. juli 1733 (opslag 34 i Tapdrup-bogen), hvor Anders Christensen får sin datter Edel døbt (her i Jyttes tydning):
"Anders Christensens barn kaldet Edel, Bertel Nielsen kone bar, stod ved Christen Tapdrups kone, Stephan Christensen, Niels Christensen, Chr. Spongaard, Lars Poulsen og Broder"

1. Er der nogen data på Edel´s mor?

2. (opslag 34 i Tapdrup-bogen). Hvad er dette for en bog der henvises til?


Mvh
Tom Christensen
Venlig hilsen
Tom Christensen

Søren Tafdrup

Hej Tom,

Det er Tapdrup-kirkebogen, jeg henviser til.

Jeg kan ikke se, at Anders Christensen (Christen Stephansøns søn - efter hvad vi må tro) fik børn i årene forud for Edel. Så hun må være hans første. Og derfor må det rigtige bud på hans kone være Anne Poulsdatter, jf.

Opslag 7 øverst højre: 11. marts Anders Christensen og Anne Poulsdatter trolovet. Copuleret d. 10. juni 1731

Og så er jeg i øvrigt lige snublet over denne kortfattede meddelelse:
3. juni 1727 "Christen Stephansøns datters barn kaldet Niels" (Tapdrup opslag 32). Det må være enten Mette eller Anna, der her fik barn udenfor ægteskab. Anne Christensdatter blev trolovet med Bertel Nielsen et halvt år senere (14. december 1727 – og gift 22. februar 1728), jf. opslag 7.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jytte Klausen


Hej

Søren du skrev:

"Relation til Christen Stephansøn
Det er sandsynliggjort, at Christen Chr. Spanggaard er søn af Christen Stephansøn. Det er det via diverse faddere m.m. eksempelvis ovennævnte Anders Christensen, som får Edel døbt, båret af hans søster (Bertel Nielsens kone), og med hans brødre - Stephan og Christen - som faddere. (Samt Niels Christensen, som kan være identisk med den Niels Christensen Stephansen, som ikke er fundet døbt og kan være en ældre halvbror eller lignende.
Er vi der, hvor det kan kaldes bevist, at Christen Stephansøn var Christen Chr. Spanggaards far?"


Ja, jeg mener, vi, via kirkebøgerne, har bevist at Chr. Christensen Spanggård er søn af Chr. Stephansen, og det kommer i mit slægtstræ som sådan.

"Første gang navnet Spanggaard optræder
Efter hvad jeg har fået øje på er det 19. juli 1733 (opslag 34 i Tapdrup-bogen), hvor Anders Christensen får sin datter Edel døbt (her i Jyttes tydning):
"Anders Christensens barn kaldet Edel,
Bertel Nielsen kone bar, stod ved Christen
Tapdrups kone, Stephan Christensen, Niels Christensen,
Chr. Spongaard, Lars Poulsen og Broder"
Hvis nogen har spottet Spanggaard-navnet nævnt på et tidligere tidspunkt, så sig endelig til"


Det vil jeg gerne kigge efter på et tidspunkt.

Tom du skriver:
"Er det muligt lige at få data på Anne Marie Andersdatter?. Da jeg ikke lige kan finde dem i de forgående sider"

Det eneste vi har på hende her i tråden, er vielsen med Chr. Christensen. Om hun var kone til vores Chr. Chr. Spanggård, er stadig et spørgsmål, og det bliver nok svært at bevise via kirkebogen. Da der ikke findes skifter fra det tidspunkt, er det heller ikke en mulighed. Hvis fæsteprotokollerne er bevaret, er der måske et håb om, hustruens navn er nævnt der.

Jeg er stadig i tvivl om brødrene Peder og Jens Christensen Spanggård, og er derfor lige nu i gang med at prøve og få styr på de børn, hvor faderen er Chr. Pedersen, Gl. Asmild.

Jeg kigger i øvrigt også efter data på Anders Spanggård f. 1730 og hans familie.

mvh
Jytte