Uden Arne Feldborgs utrættelige flid med at tilpasse excel-ark og billedfiler havde flygtningedatabasen aldrig rundet de 40.000 poster.
Man er meget velkommen til at gøre mig opmærksom på forekomster af flygtninge i kirkebøgerne 1945-1949. Især perioden frem til januar 1946, hvor der er kommet styr på flygtningene i større lejre, er det noget af en opgave at finde indførsler i kirkebøgerne vedr. fødsel og død blandt flygtningene. Fra ca. 1.1.1946 findes de såkaldte flygtningeprotokoller (som faktisk er kirkebøger), og jeg tror, jeg har fået fat på dem, der er tilgængelige.
Men tiden frem til 1.1.46 er problematisk, da flygtningene jo ikke var danske statsborgere, og da det var uklart, om de overhovedet skulle noteres af de danske personregisterførere/sognepræster. Og hvor skulle man i givet fald notere en fødsel eller et dødsfald? I Aalborg fyldte man gamle kirkebøger op med fødsler og dødsfald i 1945, og jeg ville gerne have et hint, hvis det også er sket andre steder.
Selve kartotekerne over flygtninge i de store flygtningelejre à la Oksbøl, Aalborg og Grove må vente, til adgangsreglerne gør dem tilgængelige om ca 10 år
Inger