Hvordan finder jeg et sogn?

Startet af Sonja Munkeboe Hornsyld, 11 Okt 2015 - 17:56

Forrige emne - Næste emne

Sonja Munkeboe Hornsyld

Hej

Det er længe siden jeg har været på AO og nu syntes jeg det er blevet svært. Nu skal man kende sogne!
Jeg skal finde ud af hvilket sogn Næstved tilhører, men når jeg går ind under Præstø, får jeg kun herreder. Jeg har så prøvet at kigge på de navne hvor Næstved skulle ligge, men kan ikke finde noget der passer i AO.
Vil en hjælpe mig videre?

På forhånd tak
Sonja


Sonja Munkeboe Hornsyld


Kate Nielsen

Hej Sonja

En del af Næstved by ligger i Herlufsholm sogn, Sorø Amt - hvad er det du søger?

Med venlig hilsen
Kate Nielsen
Næstved

Georg Brandt Christensen

Hej Sonja
Hvis du er i tvivl en anden gang kan du slå op i Krabsens stednavnedatabase:
http://www.krabsen.dk/stednavnebase/
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Sonja Munkeboe Hornsyld

Jeg søger efter en bagersvend Peter Johannes Frederik Poulsen Thestrup født 20-7-1870 i Århus.
Ifølge politiets registerblade skulle han være flyttet til Næstved d. 9-8-1906 - FORMENTLIG.

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=12924&searchname=polit_adv

Men jeg kan ikke finde ham. Desværre ud fra de kirkebøger jeg har prøvet at kigge i, er der ikke Tilgang. Jeg har også prøvet FT, men han er pist forsvundet, det samme er hans far, som han ikke er opvokset sammen med.

Jens Frederik Thestrup født 15-10-1848, Kollerup, Vester Han, Thisted. Jeg kan ikke finde nogen af dem, hverken i FT hvor jeg har været igennem alle amter eller som emigranter.

Ved du evt. hvordan man kan finde tilgange når de ikke er registreret i kirkebøger?

Venlig hilsen
Sonja
 


Lars J. Helbo

#7
Tilgangslisterne i byerne stopper allerede i 1858.

Hvis du har været gennem "alle amter" i folketællingerne, så gætter jeg på, at du har søgt i de indtastede. Her skal du være opmærksom på, at de nyeste folketællinger fra Næstved, som er indtastet, er 1880 og 1901.

Iøvrigt dækker politiets registerblade kun København. Her vil du aldrig finde noget om Næstved.

Sonja Munkeboe Hornsyld

Aha, mange tak.

Tak for hjælpen til jer alle. Det er et par år siden jeg sidst har været i gang. Skal lige huske alle fælderne.

Venlig hilsen

Kate Nielsen

Hej Sonja

En søgning på MyHeritage gav dette resultat:
Jens Frederik Thestrup
1848 - 1914
Fødsel:   15. Okt 1848
Aarupgaard, Kollerup sogn
Dåb:   27. Okt 1848
Kollerup kirke
Beskæftigelse:   Manufakturlærling
Død:   2. April 1914
St Thomas, USA
Familiemedlemmer
Forældre:   
Mathias Lambert Franck Thestrup
1819 - 1904
Johanne Dorthea Jensdatter Thestrup (født Bach)
1821 - 1917
Søskende:   
Helene Sophie Thestrup
1847 - 1858
Ane Marie Hansen (født Thestrup)
1851 - 1919
Julius Christian Thestrup
1855 - 1857
Octavia Juliane Nielsen (født Thestrup)
1857 - 1915
Helene Sophie Thestrup
1860 - 1937
Mathilde Lambertine Johanne Dorthea Larsen (født Thestrup)
1864 - 1941
Jens Møller Haugaard Thestrup
1850 - 1914
Mathilde Lambertine Johanne Dorthea Thestrup
1853 - 1857
Lauritz Mathias Thestrup
1856 - 1918
Julius Mathias Thestrup
1858 - 1878
Anders Christian Nicolai Thestrup
1862 - 1862
Elseline Kristine Thestrup
1865 - 1930

Kunne sønnen også være rejst til USA?

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Sonja Munkeboe Hornsyld

Hej Kate

Mange tak for din søgning. Desværre er det en fejl, i alt fald er det ikke den rigtige når man kiggede under indrejse til St. Thomas.
Jeg kan ikke lige huske hvad der står, men det er i alt fald forkert. Dog vil jeg kontrollere igen.

Personen er rigtig, også familien. Det er kun stedet der er forkert.

Men tak igen
Sonja

Inge Nissen

Hej

De 2 politiets registerblade fortæller jo at at han hurtigt kom tilbage til København, hvis han overhovedet flyttede til Næstved blev til til et kort ophold - fra august til november 1906.

Mvh Inge