Christian Lamp, krigsfange og emigrant.

Startet af Erik Rødsgaard Jensen, 07 Mar 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg har en forespørgsel vedrørende Christian Lamp, født 24/8 1845, Skt. Katherine Sogn, Ribe. Opslag 6 (1844-1852) linie nr. 14.

Jeg har fundet ud af, at han skulle have meldt sig frivillig som soldat mod tyskerne i  Marts 1864, med tjeneste på Als. Han har muligvis også været krigsfange under tyskerne og frigivet igen i August 1864. Findes der internet sider, hvor jeg online kan søge oplysninger om dette?

Christian Lamp emigrerer til USA i 1873 med skibet "Cimbria" til New York med ankomst i SEP 1873, sandsynligvis fra Hamburg. Vil blive utrolig glad hvis der er een der vil slå disse oplysninger op da jeg ikke har adgang til passagerlister. Hvis muligt, vil jeg meget gerne have tilsendt skærmprint af listen til min e-mailadresse.

Efter at have boet i USA i nogle år, søger han og får tilsendt en medalje for krigstjenesten i 1864. Disse oplysninger skulle ligge på Rigsarkivet i København, og også her vil jeg være meget taknemmelig for hvis der var een der alligevel havde ærinde her, og som kunne søge dette op og evt. sende mig digitalt kopi af denne ansøgning. Jeg kommer ikke til København så tit da jeg bor i Holstebro.

På forhånd 1000 tak

Erik Rødsgaard Jensen
roedsgaarjensen@webspeed.dk
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg kan se, at der på Ancestry.com kommer 2 hits på Christian Lamp under "immigrants" New York passagerlister samt 1 under Hamburg passenger lists. Jeg vil blive glad, hvis der var een der ville hjælpe mig med at finde ud af, om der var een af disse hits der passede på min Christian Lamp eller Lampe, født i 1845 i Ribe.

Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Line Thorngaard

Hej,

Der er et opslag på ancestry med disse oplysninger:

Chr. Lamp, født ca. 1845
Sophie Lamp 24 år
Jens Lamp 3 år
Bodil Lamp 11 mdr.
ankommmer til New York den 25. sept. 1873 med skibet Cimbria
skibet er afsejlet fra Hamburg via Southampton
Chr. Lamps stilling er anført som bootmaker.

Venlig hilsen
Line Thorngaard

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Line.

1000 tak for svaret. Du har hjulpet mig meget.

Jeg har kunnet konstatere, at man ikke 100% kan regne med de aldersangivelser, der står anført i folketællingerne i USA. For Christian Lamps vedkommende er han i FT for 1880 anført til at være 32 år og ikke 35 år. De øvriges alder i husstanden stemmer. Det har også undret mig, at nogle skifter fornavn, efter ankomsten til USA. Eksempelvis Jens Lamp på din liste. Han hedder i virkeligheden Jens Bodewalt Lamp, født i 1870, men står i samme FT anført som Walter Lamp 10 år. At han virkelig har skiftet navn, er bekræftet af optegnelser fra min slægt i USA. Men det lyder jo nok mere amerikansk.

Med venlig hilsen
Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen