Herkules Pavillon-Rosenborg/Kgs. Have FKT 1850 / 1870 Hvorhenne i disse årstal ?

Startet af Birgitte Helmo, 08 Okt 2015 - 20:16

Forrige emne - Næste emne

Birgitte Helmo

Hej

Jeg har nogen familiemedlemmer i København Vester Kvarter -Kronprinsessegade under Lorentzensgade  FKT 1855  og 1860  Kronprinsessegade, bor i Herkules Pavillon i Rosenborg have/ Kongens Have, som opsynsmand.

Jeg har kigget i FKT 1850 og 1870 i håb om at finde adressen, for at se om de også bor der i disse årstal.

Er der nogen her der har en ide om, hvor stedet er i Folketællingerne i disse årstal.

Jeg har prøvet under forskellige gadenavne i kvarteret, men ikke fundet noget.
Gaderne kan jo ligge under forskellige opslag. Jeg har kigget på DDD ( men det er jo kun de indtastede, der er der), googlet Herhules pavillon m. m.

De hedder Rasmus Olsen f 1810 Allesøe og Anne Sofie f 1807 i Lindelse, viet 1856 i Trinitatis.
Har også kigget i Kirkebøger/begravelsesregister for området, om de skulle være døde årene lige efter 1860.

Bedste hilsener
      Birgitte Helmo


Anne Mortensen

Jeg mener at huske, at Herkules Pavillionen ligger med ryggen til Sølvgade.

På dette link - kør langt ned ses under et billede

http://indenforvoldene.dk/georg%20brandes%20plads%203%20-%20gothersgade%2060-76-78%20-%20kronprinsessegade%201-25%20-%20soelvgade%2031.html

Herkules-pavillonen set på fra Kavalergangen; husrækker anes i Sølvgade (t.v.) og Kronprinsessegade (t.h.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Birgitte Helmo

Hej Anne  M !

Tak for linket (havde set det uden at læse ordentlig), nu så jeg et Matr. Nr. og gik til Københavnske jævnførelser.

Kiggede FKT 1850 Sct. Annæ Vester  5  Gothersgade Opsl 2 matr.nr. 496B der bor en Inspektør på Brøndanstalten (ikke min familie)

FKT 1870 Kronprinsessegade:  Opslag 98  Matr.nr. 496 A og opslag 99 der står Botikken (tror jeg) ca nr 11 (ikke min familie) kan ikke læse manden's erhverv !

Ift.  jeg har søgt under Hjælp til tydning 6/10  15 FKT 1860 og 1855, hvor jeg har fået tydet, der står butikken.

Så er 1870 nok det rigtige sted.

Jeg har været i gang med at kigge Matr.nr. i gaderne og må så jeg se at søge videre....

Bedste Hilsener   
      
                     Birgitte Helmo

Arne Skjelmose

Hej Birgitte,
har du prøvet folketællingerne under "Hof og Stat" ?
Mvh, Arne

Anne Mortensen

Hej

Da ikke Østervold i FT 1870 gav resultat prøvede jeg Nørrevoldgade og se

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=54004#54004,11866277
opslag 157 nederst se:
Rosenborg Slot 1. Februar 1870


Check de omliggende opslag - det vrimler med personale o.s.v.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Birgitte Helmo

Hej Anne og Arne !

Arne: Jeg har kigget kirkebøger under hof og slot, uden at finde dem(døde). Læser nu der står.. folketællinger under hof og stat..... – Hvor er de henne ??

Anne: Jeg har kigget 1850 forskellige adresser og
FKT 1870 (se 10/10 kl 12.45) jeg tror det er rigtigt sted, men andre personer.
Og ellers har jeg kigget igennem som du skrev.

Undskyld det sene svar, men jeg skulle jo kigge rundt på AO og andet arbejde stod også for døren, så dette kommer først nu...

Tak for ideerne og  jeg må lede videre

Bedste hilsener   Birgitte Helmo

Peter Kristiansen

Rasmus Olsen i FT 1850:

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Kokkegade, Kokkegade 448, 1ste sal, 890, FT-1850, B5680
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Olsen   40   Ugift      Alsø sogn, Odense amt   arbeidsmand
Sophie Simondsen   42   Ugift      haandarbeide   Langeland, Bregninge ??, Svendborg amt
Caroline Emilie Putz   26   Ugift      haandarbeide, logerende   Kjøbenhavn
Louise Hering   24   Ugift      haandarbeide, logerende   do.

Rasmus Olsen i FT 1845:

bhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Østervold 483 B,2.Sal, 7, FT-1845, C4015
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Petersen   30   Gift      Miletærskræder   Holme,Wiborg Amt i Hjydland
Ane Margrete Jørgensen   39   Gift      hans Kone   Weile,Hjydland
Caroline Jørgine Petersen   2         hans Datter   Kjøbenhavn
Nekolei Petersen   35   Gift      Arbeidsmand   Ringe i Odense Amt
Ellen Johannes Datter   35   Gift      hans Kone   Baggebølle i Wordingborg Sogn
Rasmus Olsen Alsøe   35   Gift      Arbeidsmand   Alsøe i Fyen
Sofie Simmonsen   36   Gift      hans Kone   Langeland,Lingelse
Marie Berg   45   Enke      hans logerende   Kiøge,Sjelland
Carl Christian Berg   7         Pleiebarn   Kjøbenhavn
Marie Erlandsen   48   Enke      Wadsk   Kjøbenhavn
Frederik Høidal   25   Ugift      Væversvend,hendes Søn   Kjøbenhavn
Ane Dortea Erlandsen   22   Ugift      hendes Datter   Kjøbenhavn
Povel Erlandsen   13         hendes Søn   Kjøbenhavn
M.v.h. Peter Kristiansen

Birgitte Helmo

Hej Peter

Hold da op, hvad der kom der !!

De er gift i FKT 1845 Ugifte i 1850 og 55 gift i 1860 ??

Jeg har deres vielse fra 1856 i Trinitatis ( der er min direkte ane forlover), mon de er blevet gift 2 gange !!!

Der fik jeg da noget at arbejde med TUSINDE TAK

Tænker du har det fra DDD, jeg har prøvet der, men tit lykkedes det mig ikke at få de rigtige personer frem.

Bedste hilsener
                Birgitte Helmo

Peter Kristiansen

Det kan godt være, at du skal kontrollere afskriften af FT 1850, hvor han er angivet som ugift. For han bor jo sammen med samme langelænderinde, som han er gift med i FT 1845.
M.v.h. Peter Kristiansen

Anne Mortensen

Jeg har checket FT 1850 og der står ugift.
Check selv FT 1845 som står til sidst under folketællinger på AO.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Birgitte Helmo

Hej Peter og Anne !

Ja det er den samme kvinde. Jeg har tjekket  AO -  FKT 1845 Sct. Annæ V 4 opslag 227 gift, FKT 1850 opslag 18 ugift læser jeg .
Skriften er den samme, så evt. er det  ejeren , der har skrevet og ikke vidst bedre ??