Faderskabssag Augustenborg/Sønderborg 1872

Startet af Cay-Erik Geipel, 02 Okt 2015 - 14:52

Forrige emne - Næste emne

Cay-Erik Geipel

Hej

den 13.11.1872 fødes det uægte barn Carl Christian Heinrich Schöder (Schrøder) i Sønderborg. Som fader udlægges en Carl Schröder, sergeant i Augustenborg. Han må jo have været preussisk soldat. Er der mon mulighed til at finde en underholdssag/faderskabssag og hvis ja hvor ? LA Aabenraa ?
Tak for enhver hjælp.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Hanne C. Christensen

Hej Cay-Erik.

Mit bedste bud er formyndersager og/eller formynderprotokoller, der kan findes på Rigsarkivet i Aabenraa. De er næppe scannede.

De ligger normalt under amtsretterne eller retsbetjentarkiverne og efter moderens navn. Har moderen flere uægte børn kan deres sager ligge i samme mappe.

En faderskabssag før 1900 er ret sjælden.
Jeg har engang set i de officielle bekendtgørelser i "Amtsblatt", at der oplystes at nogle kommuner oplyste at interesserede skulle henvende sig, for at få udleverede evt. dokumenter i ældre faderskabsager, da de ellers blev destrueret.

Det drejede sig selvfølgelig om gamle sager, hvor barnet for længst var blevet voksen.

Jeg kan desværre ikke oplyse en kilde - det er flere år siden jeg så det. Men jeg mener bestemt, at det var omkring 1900-1910.

Med venlig hilsen
Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Cay-Erik Geipel

Tak for svar Hanne. Det lyder lovende. Så håber jeg blot at de pågældende år ikke er destrueret. Jeg tror jeg også skal kigge i de almindelige Amtsretssager i Sønderborg (på arkivet i Aabenraa). Faderen er muligvis blevet dømt til et underholdsbidrag.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de