Hvad betyder navnet Log, Lok, Loch og Lock - det startede i 1782 i Helnæs sogn.

Startet af Bo Lock Carlsson, 30 Sep 2015 - 17:58

Forrige emne - Næste emne

Bo Lock Carlsson

Hej.
Som det fremgår, er mit mellemnavn LOCK.
Jeg forsøger, at finde ud af, hvor dette Lock stammer fra.

Navnet blev i KB og FT stavet noget forskelligt gennem tiden. Men alle stavemåderne kan med god vilje udtales ens.
1.  Lock 1811-2015
2.  Log 1802
3.  Loch 1801
4.  Lok 1787
5.  Log 1782

I 1782 er det første gang, at "Lock-navnet" dukker op i min slægt i KB (Helnæs sogn, Odense amt).

Det er i forbindelse med, at min 3xtip-oldefar Hans Hansen Log døber sit andet barn Hans.

Længere kan jeg desværre ikke komme tilbage, da Helnæs sogns kirkebog brændte i 1767. Dog ved jeg fra Hans Hansen Logs begravelse, at hans forældre hed Hans Hansen og Johanne ??

Mit spørgsmål til jer:
Er der nogen der har et bud på, hvorfor Hans Hansen - ca. I 1780 - pludselig tilføjer LOG til sit navn??

Det er jo ikke umiddelbart et stednavn eller et erhverv, som var almindeligt at tilføje navnet. Måske det på gammel fynsk/Helnæsk havde en betydning?

Hilsen
Bo Lock Carlsson

Lis Petersen

Hej Bo.

Jeg har desværre ingen forklaring på navnet, men kan fortælle at min tip-6 oldefar, som var husmand i fiskerlejet Kikhavn, Torup sogn, Strø herred, Frederiksborg amt, hed Peder Loch.
Ved hans begravelse d. 22. dec. 1726 fra Torup kirke står: "Gl. Peder Lock paa Leÿet, 65 Aar"

Her står han i mandtalslisten fra år 1700:
1700 Mandtalsliste - Torup Sogn - Kickhavn:           
Name                        Hartkorn             Alder (Age)   G, H, I
Peder Loch                 1.5.0                     40                 H   (Husmand)
1 Søn Jens                                                1

Kilde: http://progenealogists.info/denmark/1700/frederiks/index.html

Sønnen Jens, der må være født o. 1699 kan jeg ikke finde i kirkebogen, men en anden søn Lars Pedersen Loch f. o. 1705 bliver begravet d. 1. februar 1778: "Lars Lock paa Kickhavn død dels af Alderdom, dels af et ulykkeligt fald hvorved han brækkede sit Been. 73 Aar".

En datter Karen Pedersdatter (min ane) førte ikke navnet Loch videre.

Det er alt jeg ved om navnet Loch, og da ingen Hans er nævnt, ved vi ikke om der er forbindelse til Helnæs.
Men nu ved du at navnet også fandtes i år 1700 på Halsnæs i Frederiksborg amt.

Vh Lis.

Lis Petersen - 3000

Leif Thor Olsen

Hej.

Loch betyder hul eller fordybning, det er et almindeligt tysk ord.

Lock er et tysk tilnavn, ordet betyder som end bare lok (hårlok).

Mvh. Leif

Lis Petersen

Ja, og 'Loch' er et gammelt skotsk ord for det engelske 'Lake', som betyder 'sø', men det var vel egentlig ikke det Bo ville vide, men derimod hvorfor hans 3xtipoldefar pludselig døber sit barn med tilnavnet LOG.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Leif Thor Olsen

Hej.

Det har du ret i, men jeg tænkte videre: Har det mon noget med landskabet at gøre, der er et Lokhøje i Haderslev amt. Men den forklaring glemte jeg.

Mvh. Leif

Karen von Ahnen Ahrenst Skou Haugaard

Jeg tror også det må ha' noget med landskabet at gøre ( at man evt. boede i en hulning/lille dal).
Der er adskillige med navnet Lock på Femø i 1700-tallet, og en af de ting som adskiller Femø med naboøen Fejø, er at Femø er kuperet, hvor Fejø er fladt.

M.v.h.

Karen Haugaard

tom brøndsted

Der findes jo gamle matrikelkort på nettet offentliggjort af Miljøministeriet:
http://arkiv.kms.dk/mpn/mpnxy.aspx?x=565095&y=6111029

Prøv at se om du kan finde en lokalitet, der måske forklarer navnet. Din 3Xtip-oldefar kaldes i 1782 måske "pludselig" Lok, for at præsten kan holde ham adskilt fra en anden Hans Hansen i sognet.

vh Tom

Arne Feldborg

Ordet / stednavnet Lok / Luk /Lock / osv. = Lukke / Løkke kendes jo flere steder i betydningen indelukke dvs. et mindre indhegnet eller inddiget areal. Og den slags stednavne giver næsten altid før eller senere anledning at folk der har boet dér får det som tilnavn.

Det kunne jo evt. også være tilfældet her.

Se også:
http://ordnet.dk/ods/ordbog?select=L%C3%B8kke,2&query=l%C3%B8kke
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Bo Lock Carlsson

Hej
Tusind tak for de mange " oversættelser" af Lok osv., og forklaringer hvoraf det evt. kan komme.

Lis. Jeg har ikke kunnet finde noget der tyder på, at Torup sogn er inde i billedet.

Tom. Desværre har jeg ikke fundet noget på Helnæs matrikkelkortene, som ligner noget jeg kan bruge.

Jeg hælder nok til, at det har noget at gøre med landskabet. F.eks. er der på Helnæs et større inddæmmet areal, men jeg ser ingen direkte forbindelse.

Tak for hjælpen.

Hilsen
Bo

Lise Østerberg Bahr

Godaften.

Det tyske - Ein Loch = et hul. (f.eks. et hul - på skjorten). (et hul i landskabet ved Helnæs sogn ?)

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Bo Lock Carlsson

Godaften Lise

Ja, jeg hælder også til, at det har noget med landskabet at gøre.

Hilsen
Bo

Lise Østerberg Bahr

Godaften igen.


Nogle virksomheder, har jo haft /af staten fået -licitation til at greve grus og sten, i hvert fald ikke voldsom lang tid siden - f.eks. åsene blev gravet bort flere steder i landet/til fredning har fundet sted - o.l.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Johanne Geertsen

På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298