KNUD JENSEN CA 1770 SKANDERBORG

Startet af Bettina Lund Mollerup Larsen, 27 Sep 2015 - 10:32

Forrige emne - Næste emne

Bettina Lund Mollerup Larsen

Hej

jeg søger Knud Jensen fra Skanderborg måske Voerladegaard sogn.
Han var gift med Karen knudsen f 1766 voerladegård,Skanderborg
Sammen fik de en søn Jens knudsen f 22 dec 1803 Voerladegård,Skanderborg
Jens Knudsen var gift med Ane catrine Hansdatter f 1815

Men disse 4 personer er jeg ved at tjekke efter for 3 gang da jeg er i tvivl om at skulle være en fejl

og dog----

for Jens og Ane fik en søn Hans Jensen f 7 aug 1843 i Søvind skanderborg og hans er med sikkerhed min tiptip oldefar som var gift med Jenssine Pauline Jensen f 18 maj 1846 horsens vor frelser.

Er der nogen der vil hjælpe med at gennemtjekke om de 4 øverste er forfædre til min Hans Jensen?????

Er ved at være lidt rundforvirret da jeg har arbejdet med dem de sidste par år men er stadig i tvivl.

Mvh

Bettina

Marc Andersen

#1
Hej igen Bettina.

Jeg bestemte mig for at bruge lidt tid på at besvare dit spørgsmål..

Starter vi ved Hans Jensen og Jensine Pauline Rasmussen, kan der læses følgende fra deres vielse i Søvind,1868 (Søvind 1865 FKVDJTA - 1877 FKVDJTA, opsl 141):
CitatBrudgom:
Ungkarl Hans Jensen af Aaes, søn af hmd [husmand] Jens Knudsen i Aaes...

Så der skulle ikke være tvivl der, hvem hans far er. Ses på Hans Jensens dåb i 1843 (Søvind 1840 FKVDTA - 1851 FKVDTA, opsl 15), fremgår det ligeledes at hans forældre er Jens Knudsen og Anne Cathrine Hansdatter af Aaes.

Parret (Jens og Anne Cathrine) går på aftægt hos datteren Ane Dorthe Jensdatter og svigersønnen Hans Pedersen i Aaes, hvor Jens dør i 1875 og Anne Cathrine i 1883.
Ses på indførslen for Jens Knudsens død i 1875 (Søvind 1865 FKVDJTA - 1877 FKVDJTA, opsl 141), bemærkes det at han er opført som 66 år gl. Han må derfor være født omkring 1808-1809.

Går man tilbage til en tidligere kirkebog for sognet (Søvind 1792 FVD - 1814 FVD, opsl 58), findes følgende:
Citat1809
d. 8 Januar. Dom. 1. p. Epiph. havde Boelsmand Knud Nielsen i Aaes og hans hustru Anne Dorthe Rasmusdatter et barn i Kirke som var født d. 28 November f.A [året forinden] og næste dag derpå hjemmedøbt og udnavnt Jens. ...

Ser du i folketællingen for Søvind, 1845, lever Knud Nielsen endnu. Han og en senere hustru er da på aftægt hos Jens Knudsen og Anne Cathrine Hansdatter. Det fremgår heraf at han er født i Torrild sogn, Århus amt omkring 1769-1770.

Tænker det burde kunne hjælpe dig lidt videre.

Vh.
Marc Andersen

Bettina Lund Mollerup Larsen

Hej Marc

Takker og går strax igang!

Knuz Bettina

Bettina Lund Mollerup Larsen

Hej Marc

Fik lige et par manglende oplysninger.

dvs at jens Knudsens far ikke hed Knud Jensen men Knud Nielsen??? og moderen var ikke karen Knudsen men Anne Dorthe  Rasmusdatter????

og at Jens Knudsen er f 28 nov 1808 døbt 8 januar 1809??

Hvis man ser kirkebog for Torrild 1814-1833 ops 137 er Jens Knudsen og Ane Catrine Hansdatter viet 1840 og der står enten Jens er 32 eller 37 år.
Hvis der står 32 passer det hvad du siger men jeg har et fund hvor han er født i dorup 22 dec 1803. så hvad tror du???


knuzer

Bettina Lund Mollerup Larsen

hmmmmmmmmmmmmm tror mere og mere på Knud Nielsen.

har fundet en vielse på  Knud Nielsen og Anne Dorthe Rasmusdatter.( myheritage smartmatch)
12 feb 1807 i Søvind, men der står den Danske folkekirke i Søvind. jeg kiggede under Søvind men kunne ikke finde den, og den danske folkekirke ved jeg ikke hvor jeg skal lede efter.


Knuz Bettina

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bettina Lund Mollerup Larsen

Hej gitte

Tak for hjælpen

knuz bettina

Bettina Lund Mollerup Larsen

Er det kun mig der ikke kan komme ind i kirkebøgerne????

Bettina Lund Mollerup Larsen

Hej

Så tror jeg at jeg har fundet Knud Nielsens død. Skanderborg, Søvind 1814-1839 opslag 168 nederst
men jeg kan ikke læse helt om det er ham. Kan se navn og datoer men står der at han er 70 eller 76 år og hvad står der ellers om ham.?

kan nogen hjælpe???

Jeg har ledt efter hans fødsel men kan hverken finde ham i Søvind eller Torrild sogn.

mvh

bettina

Bettina Lund Mollerup Larsen

Hej Jeg leder stadig efter Knud Nielsens fødsel  ca 1770 og hans kones Anne Dorthe Rasmusdatter men jeg er altså gået på grund.
Jeg har deres vielse og dødsdato ( se ovenfor) men kan altså ikke finde dem.

Er der nogen der kan hjælpe???

Mvh

Bettina

Bettina Lund Mollerup Larsen

Hmmmm

Nå men nu har jeg prøvet hele dagen med fødsler/ dåb, så nu prøver jeg een af de andre jeg har været kørt fast med tidligere.

God aften til alle.

knuz Bettina

Bettina Lund Mollerup Larsen

og jeg er bare så stædig!

fandt en anne dorthe Rasmusdatter over DDD Skanderborg 1787 og den eneste jeg kunne finde var tilfældigvis en der var født i 1773 ca. og jeg ledte så efter hende og fandt hende i tolstrup sogn d 25 sep. 1773. tilfældigvis var hun tvilling med Niels Christian. set Skanderborg,Tolstrup 1742-1803 opslag 21 højre side næsten nederst.

Kunne det være MIN Anne Dorthe?????


Nogen der ville være sød at tjekke det for mig???


MVH

Bettina

Marc Andersen

#12
Hej Bettina

Jeg har set lidt i den anden retning i stedet, altså Knud Nielsens slægt..

Ser du på folketællingen 1787 for Torrild sogn, findes Knud Nielsen (da 16 år gl) som tjenestekarl hos sognepræsten.

I lægdsrullen for Torrild sogn, 1789 (Åkjær 1789 Hovedrulle, opslag 106), fremgår det at Knud Nielsen (da 18 år gl), er født i Torrild, og er søn er Niels Bertelsen.
Der er ligeledes anført to brødre: Peder Nielsen, 22 ½ år gl, født i Torrild, og Søren Nielsen, 13 år gl, født i Fruering.

Søges på broderen Søren, findes han 1787 boende sammen med moderen, som er enke:

CitatNavn:                        Alder:    Civilstand:          Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Else Knudsdatter        52         Enke(mand)   -   Sider til Leje nyder almisse   
Søren Nielsen            12          Hendes Søn

Else må, at dømme derudfra være født omkring 1735.
Faderen, Niels Sørensen, som i kirkebogen kaldes Bertelsen, bliver gift med Else i Torrild Kirke i 1765 (Torrild 1683 FVD - 1791 FVD, opsl 277):

Citat1765
20 marts troloved Niels Bertelsen og Else Knudsdatter som 18 juni blev ægteviet.

Knuds dåb findes ligeledes i Torrild Kirke, i 1771 (Torrild 1683 FVD - 1791 FVD, opsl 286):

Citat1771
Dom. Qvasimod.[07/4] døbt Niels Bertelsens søn Knud. Vidner:
Jens Michelsen, Bertel Sørensen, Jens Knudsen, Anne Knudsdatter, Maren Knudsdatter
.

Knuds far, Niels Sørensen "Bertelsen" dør 1775 i Fruering, 45 år gl.,
og begraves 9 søndag efter trinitatis [d. 13/8] på Fruering Kirkegård (Fruering 1771 FKVD - 1813 FKVD, opsl 201). (Det kan ud fra anførte alder anslåes at han er født ca. 1730).

Først over et år efter hans død bliver der afholdt skifte:

Citat2 Niels Sørensen i Fruering. 14.12.1776, side 9.
E: Else Knudsdatter. LV: bror Mikkel Knudsen i Torrild. B: Peder 10, Knud 5, Søren 2. FM: morfar Knud Mikkelsen i Torrild, farbror Bertel Sørensen sst.
(Kilde: http://www.brejl.dk/hads.html)

Heraf fremgår det at Elses far (Knud Nielsens morfar) er Knud Michelsen i Torrild.

Knud Michelsen dør i Torrild i 1781, 71 år gl, og begraves d. 24/3 på Torrild Kirkegård (Fruering 1771 FKVD - 1813 FKVD, opsl 198) (Han må således være født omkr. 1710).

Der findes i hans tilfælde ligeledes et skifte:
Citat507 Knud Mikkelsen i Torrild. 31.3.1781, fol.485.
E: [Navn mangler]. LV: Jens Mikkelsen den ældre sst. B: Mikkel, Hans, Anne g.m. Søren Hansen Skjeller i Torrild, Bodil g.m. Jens Jensen sst, Else, enke efter Søren Bertelsen sst, Maren.
(Kilde: http://www.brejl.dk/hads.html)

Vh.
Marc Andersen


Bettina Lund Mollerup Larsen

Hej Marc


Hold da op en smøre du har fundet. du har godt nok haft travlt.
Jeg må lige få styr på alle de info.

Hvordan får man det der skifte? og hvad fortæller de helt nøjagtigt??+


tusind tak for hjælpen og god aften til dig

knuz Bettina

Bettina Lund Mollerup Larsen

knud Michelsen skulle stå under torrild juni 1710 og hans fader skulle hedde michel Knudsen.

MVH

Bettina

Bettina Lund Mollerup Larsen

Hej Marc

Jeg ved godt at mit syn er mega dårligt men jeg vidste ikke at det var SÅ dårligt.

Kan hverken se Niels Sørensen Bertelsens eller Knud Michelsens Død - og sidstnævne side står på hovedet!! er jeg ved at blive skør eller kigge jeg det forkerte sted???

godmorgen til dig

knuz bettina

Bettina Lund Mollerup Larsen

Hej Marc

iflg. Myheritage skulle Knud Michelsen 1710-1781 Torrild være viet med Kirsten Muhlsen 1708-1789 Torrild ca 1735 hvor de får Else.

De får ifl.Myheritage yderliger 4 sønner og 2 døtre

Knuds forældre var Michel Knudsen 1672-1751 Torrild og Bodild Jensen 1668-1746 Torrild Viet ca 1696 torrild

De havde yderligere 2 sønner og 4 døtre.

Iflg. Myheritage optegnelser står der (Hjort) - i klammer - som en del af efternavnet.

Michels far hed Knud Michelsen 1630-1698 og moderen var født ca 1632

Da jeg Ikke kan læse kirkebøgerne for denne periode grundet mine dårlige øjne og manglende evner til andet end de tydelige skrifter har jeg ikke kunne tjekke om ovenstående er korrekte, jeg har forsøgt men desværre måtte jeg opgive.

knuz Bettina

Bettina Lund Mollerup Larsen

øv! har forsøgt hele dagen at lede efter Anne Dorthe Rasmusdatter f.1773 og hvem hendes forældre var.
Har intet fundet jeg med sikkerhed kan skrive på mit træ.

Øv øv øvog 3 gange ØV!

har svømmende øjne så nu opgiver jeg fra idag.

godnat og sov godt




































Bettina Lund Mollerup Larsen

jeg prøver lige igen.

--------------------------------------------------------------------------------
og jeg er bare så stædig!

fandt en anne dorthe Rasmusdatter over DDD Skanderborg 1787 og den eneste jeg kunne finde var tilfældigvis en der var født i 1773 ca. og jeg ledte så efter hende og fandt hende i tolstrup sogn d 25 sep. 1773. tilfældigvis var hun tvilling med Niels Christian. set Skanderborg,Tolstrup 1742-1803 opslag 21 højre side næsten nederst.

Kunne det være MIN Anne Dorthe?Huh??


Nogen der ville være sød at tjekke det for mig???


MVH

Bettina

Marc Andersen

hej Bettina

Jeg har ikke lige haft tid sidste dage, og går nok yderligere noget tid før jeg får det igen.
Men skal nok se på det, når det er.

Vh. Marc

Bettina Lund Mollerup Larsen

Kære Marc

er så taknemmelig for din hjælp, så jeg har tid nok til at vente på du får tid.

knuz Bettina