OPKLARET! - Folketaellinger fra Schleswig

Startet af Tommy Carstensen, 18 Okt 2010 - 21:22

Forrige emne - Næste emne

Tommy Carstensen

Jeg soeger hustruen til Carl Johan Carstensen (Christine/Christiane Wind/Vind/Wied/Vied) foedt 12 januar 1825 i Ravsted, *Schleswig*. Jeg har fundet hende i en del folketaellinger. Mit spoergsmaal er: Hvor soeger jeg folketaellinger fra Schleswig?

Kirkebogen fra Ravsted (Toender amt) er ulaeselig og ikke til nogen hjaelp. Christi(a)ne optraeder i FT fra Odense, Svendborg og Maribo:

FT1901, Falkerslev, Stubbekoebing, Maribo

FT1870, Gislev, Svendborg, Denmark

Svendborg, Gudme, Gislev, Giislev By, et huus, 5, FT-1860, B0409
Johan Carl Carstensen   36    Gift   skriver, huusmand, huusfader      Rudkjøbing
Christine født Wind   36    Gift   hans kone      Rachstedt sogn, Tønder Amt
Wilhelmine Helene Carstensen   9    Ugift   deres datter      Fraugde sogn

Odense, Aasum, Fraugde, Fraugde, Fraugdegaard, 34, FT-1850, B5240
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johan Carl Carstensen    25     Ugift        Tjenestekarl, forvalter    Rudkjøbing
Christiane Vied   26    Ugift      Tjenestepige, meierske   Slesvig


Lars Erik Bryld

Der er ikke folketællinger på nettet for andet end 1845, hvor hun lader til at være rejst.

Men kirkebogen i Ravsted er altså alt andet end ulæselig (1809-62 opslag 78).

Tommy Carstensen

Jeg kan se, at der i paragraf 3 staar Wied eller Weid. Jeg er foedt i 1980erne, saa jeg har noget svaert ved at tyde det. Men tak for henvisningen Lars Erik.

Inger Buchard

#3
Kirkebogen fra Ravsted er da ikke ulæselig  ;D
Gyde Kristin Wied, Tochter des Jür-
gen Johannsen Wied und Lena
geb. Raben in Raepstedt
Gev. Ann Kistin Kaspers in Bylderup
Maria Wied in Ullerup
Hans Boisen in Raepstedt

Folketællinger for Ravsted finder du kun som indtastninger hos DDA og som mikrofilm på RA hhv. som Xeroxkopier på LA Aabenraa.

FT 1803 har bl.a. en Wied-familie i Ullerup, Sønderborg amt:
Peter Jensen 56  Gift Hausvater Hufner  
Anna Helena Wied 36  Gift Dessen Frau
...
Mad[s ] Wied 84  Gift Vater Der Hausmutter
og der er vel et par søskende i byen samtidig

I 1845 har du denne familie i Ravsted, Tønder amt:
Jürgen Johansen Wied 57  Verheir.  Miethsmann, Böttcher Lundsgaard Ksp. Ulderup
Helena Hansen 52  Verheir.  seine Ehefrau Bredewadt Ksp. Bülderup
Maria Christina Wied 8  Unverheir.  ihr Kind Raepstedt

Ud fra det kan man formode, at moderen Helena har en far, der hedder Hans Raben?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Tommy Carstensen

Jeg deltager normalt i forum paa nettet vedroerende programmering. De svarer ikke saa godt og saa hurtigt, som jeg oplever her paa slaegtogdata.dk. Jeg er supertaknemmelig. Jeg foeler, at jeg maa give noget tilbage. Jeg har taenkt mig, naar jeg faar tid til det, at lave et program, der ud fra en GED-fil kan lave en geografisk historisk tidslinie paa et animeret Danmarkskort.

Tak for hjaelpen Inger og Lars Erik!

Inger Buchard

Jeg må være kommet til at aktivere en mig ukendt kode i nedenstående indlæg: teksten skal ikke være overstreget, men manden Mad på 84 år skal kaldes Mads, hvor jeg oprindeligt satte -s ind i to skarpe parenteser.
De må i dette særprægede univers være årsagen til overstregningen.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Tommy Carstensen

Hej Inger,

Nu er jeg paa hjemmebane :-) s i skarp parentes er syntaks for overstreget tekst i dette forum; b er fed (bold), i er kursiv (italic), u er understreget (underlined). Du afbryder koden med [/s] i tilfaeldet med overstregning.

Tommy

Inger Buchard

Ja, i den situation hjælper et mellemrum !
Redaktør på DIS-Wiki