Nyscanning af enesteminestrialbøger før 1814 - hvornår?

Startet af Niels J Dinnesen, 04 Feb 2023 - 13:45

Forrige emne - Næste emne

Niels J Dinnesen

PÅ Rigsarkivets opslagsside for kirkebøger står følgende:

"Enesteministerialbøgerne dækker perioden indtil 1814. Der findes et sort-hvid eksemplar og en nyscanning i farver er på vej (i 2021). Farvescanningen bliver produceret af vores frivilligfotografer og kommer løbende på AO i løbet af 2021".

Måske er der udkommet enkelte nyscanninger af de ældste kirkebøger, men ikke i nogen af 'mine' sogne.

Rigsarkivets tekst er upræcis. Er der nogen, der læser dette, som ved, hvornår vi kan se de nye scanninger af de ældste kirkebøger?

Mvh/ Niels J.

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Niels J Dinnesen

Jeg har undersøgt, om 'mine' sogne har en nyscannet udgave af de ældste kirkebøger. Det er ikke tilfældet, og henvisningen til sallsata hjælper ikke.

Det undrer mig, at Rigsarkivet skriver, at bøgerne kommer i løbet af 2021. Det gjorde de ikke, heller ikke i 2022.

Derfor spørger jeg, om der er nogen, der kender den aktuelle plan. Hvornår kommer en nyscannet udgave af enesteministerialbøgerne?

Gitte Johansen

Dette står der i nyt fra i går.

De frivillige fotografer fortsætter i 2023 det omfattende arbejde med at tage nye farvebilleder af enesteministerialbøger. Bøgerne er er de ældste kirkebøger (indtil 1814) og findes kun i ét eksemplar.

Det må jo tage den tid, det tager.

Det er jo frivillige, der scanner.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com