et svært (og langt) skifte

Startet af Erik Reinert Nielsen, 17 Jul 2022 - 18:31

Forrige emne - Næste emne

Erik Reinert Nielsen

hej
hold dig i skyggen og hjælp mig
når jeg læser dette skifte fra Helsingør 10/11 1695, se
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=14902237#133546,33454532
så bliver jeg forvirret
kan du venligst hjælpe mig med at sætte den nævnte slægt sammen
(det er langt , tungt og besværligt)
søger du skifter fra
Helsingør Byfoged
Køge Byfoged
Vallø Gods
Kronborg Len & Amt
København Len & Amt
Frederiksborg Amt
Hillerød byfoged
Hørsholm Len & Amt
se venligst www.nogn.dk
ERIK

Kurt Dahl

Hej Erik

Jeg ser ingen slægt i dette skifte. Personerne der er nævnt udover afdøde er de der skal tage sig af skiftet, hvilket vil sige øvrighedspersoner og vidner. I skiftet står bla. følgende: "Hand ingen anden Arfuing Hafde end Hans Kongl. Majt." hvilket må betyde, som i dag, er der ingen arvinger går pengene i den offentlige kasse.
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Erik Reinert Nielsen

som jeg læser, nævnes masser af slægtninge, se her mit uddrag:

testamente, uden livsarvinger  -  begge døde  -  han fik kgl. pension -  kaptain Trøjell skriver: " . . . oc ieg tilligemed min Morbroder Schautbinagt  Christian Viibe {residerende udj Christiansand i Norge}, Jtem min broder Magis
Frands De Blocqv:, J Norrig Sogn præst till Holmedals Præstegiæld , ere effter lofuen de Nærmeste till at arve hans effterlatte Midler . . ."  -  "Schoutbinagt Velbaarne Christian Vibe for mig . . . at hand oc Hans 2de Søster Sønner, ærværdige Magister Frands De Bloch oc allerHøystbenn  Hans Kongl: Maj[ts] bestalter Capitain till Søes, Frands Trøjell, var till afgangen Johan Kieruth udj Helsingør beslechtiget saaledis, at bem[te] Sal: Kieruth var vel benefnte Velb[ne] Hl: Schoutbinagts Moederfaders Naunlig Hans Kieruths broder søn oc føed J medens hans fader Vor Jngenieur udj Dend Spansche, Nederlandjsche Stæder, Der samme Hans fader, ved Døden afgich, oc Sønnen bemellte Johan Kieruth blefuen Jndstuchen J et Closter . . . Dernest anviiste Velb[ne] Hl: Schoutbinagt en  __  ermelte sin Søster Søn Hl: Capit: Trøjels Missive . . ."  -  "afg: Johan Kieruth var min Sal: Moder Dorethea Kieruth Sal: Johan Kietruth borgmester J Helsingøers daatter hendis faderbrodersøen, saa ieg ved iche Nærmere Arfuinger vittfindis tillmed bestoed hans Sal: Konne Jngeborg Claus Daater von Busch mig, oc ved iche Nærnere feller paa hindis Siide, end paa min Sal: Moders veigne . . ."  -  en Anders Frandsen skriver: "Da  som ieg hafuer en faderbroders Daatter her udj Landet Nemblig, Lovice Charlotte Niels Daatter, u-feillbahr paa hendis Sal: Mands veigne meenis at blifue Rete oc Nærmeste Arfuing . . ."  -  Louise Charlotte Nielsdatters mand Helvig Bredal var søskendebarn til salig Ingeborg Clausdatter, Ingeborg har en død søster ved navn Anne Nielsdatter, efterladt sig 2 piger som er hos deres farmor Anne Marie i København salig Jacob Sørensen kgl. teltmager + en bror Jacob Nielsen i Holsteen    -   et laaaaangt og svært skifte     -  se nu skifte 6/6+ 1655 + 28/9 1654 + 17/6 1675 + 22/11 1671 + 18/3 1659

men jeg kan ikke få det til at hænge sammen
søger du skifter fra
Helsingør Byfoged
Køge Byfoged
Vallø Gods
Kronborg Len & Amt
København Len & Amt
Frederiksborg Amt
Hillerød byfoged
Hørsholm Len & Amt
se venligst www.nogn.dk
ERIK

Kurt Dahl

Hej Erik

Dit link henviser til fol 67a, og det fortsætter fol. 67b og slutter 68a. Hvor finder du det skifte som du henviser til?
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Erik Reinert Nielsen

#4
hej jo se skiftet starter 67a og slutter 86b !
søger du skifter fra
Helsingør Byfoged
Køge Byfoged
Vallø Gods
Kronborg Len & Amt
København Len & Amt
Frederiksborg Amt
Hillerød byfoged
Hørsholm Len & Amt
se venligst www.nogn.dk
ERIK

Kurt Dahl

Hej Erik

Det er et stort skifte. Jeg har ikke tid til at gennemgå det, da det vil tage lang tid at transskribere; men jeg vil foreslå at du ved læsningen tegner en stamtavle over alle arvingerne for at skabe overblik. Det er muligt at du allerede har gjort det.
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Erik Reinert Nielsen

søger du skifter fra
Helsingør Byfoged
Køge Byfoged
Vallø Gods
Kronborg Len & Amt
København Len & Amt
Frederiksborg Amt
Hillerød byfoged
Hørsholm Len & Amt
se venligst www.nogn.dk
ERIK

Erik Reinert Nielsen

Hej
og tak for dit svar
har du tid så se venligst på mit skifteuddrag
og se om du kan få det til at hænge sammen
(som sagt bliver jeg forvirret og kan ikke finde hoved og hale i det)
søger du skifter fra
Helsingør Byfoged
Køge Byfoged
Vallø Gods
Kronborg Len & Amt
København Len & Amt
Frederiksborg Amt
Hillerød byfoged
Hørsholm Len & Amt
se venligst www.nogn.dk
ERIK

Jette Nielsen

#8
Hej

En del af personerne nævnes på diverse hjemmesider, der kan sikkert findes flere:

s.2864 Claus Busch og Ingeborg Clausdatter Busch gift med Johan Kieruth:

http://danmarkskirker.natmus.dk/fileadmin/user_upload/temasites/danmarks_kirker/DIGITALISERING_-_Frederiksborg/Frederiksborg_2856-2926.pdf
----
https://nermo.org/slekt/d0050/g0000067.html#I67380
----
Nr.30  side 14
https://slaegtsbibliotek.dk/928790.pdf

Mvh.
Jette Nielsen