Autograf 5

Startet af Klaus Guldager, 07 Jul 2022 - 12:05

Forrige emne - Næste emne

Klaus Guldager

Det går fremad med tydningen af autografer i min mors gamle autografbog (1934). Her er én fra april 1935, som jeg har brug for hjælp til.
Det er en skuespiller eller lignende. Fra samme tid ses på andre sider: Ellen Gottschalch, kapelmester Harald Mortensen og Kaj Mervild.
mvh
Klaus

Poul F. Andersen

Et skud:

Hans Kiel ?
Venligst
Poul F. Andersen

Klaus Guldager

Det kunne være en mulighed, men jeg finder ikke en "Hans Kiel" i de to aviser jeg har adgang til. Politiken har ikke en Hans Kiel i årene omkring 1935, og heller ikke Fyens Stiftstidende. Autografen er sandsynligvis skrevet i Odense - der er i hvert fald nogle stykker fra marts 1935 - og det er fra begivenheder, der er omtalt i den lokal avis. Og personerne kan googles -
mvh
Klaus

Klaus Guldager

Det er den tyske skuespiller og instruktør Harry Piel. Jeg bladede i en avis fra april 1935 og så annonce for filmen "Artister", der var Piels film nr. 100. I Politiken stod, at han overværede filmens danske premiere 8. april 1935 i de fire københavnske biografer, der var tale om.
mvh
Klaus

Gitte Johansen

Med autograf
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Klaus Guldager

Tak - så er det ekstra sikkert :).

Harry Piel blev i 1933 medlem af nazistpartiet og støttede SS.
Jeg ville gerne vide om dette er omtalt i danske medier, og men finder på mediestream dette med søgning Harry Piel og Hitler
https://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/search/%22harry%20piel%22%20hitler/page/2
Men jeg har ikke adgang til aviserne.
mvh
Klaus

Gitte Johansen

Det er reklame for film i Stiften, andre kan jeg ikke se. Hitler er nævnt.

1933
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Klaus Guldager

En tilsvarende findes i Politiken 31. marts 1933 - to måneder efter Hitlers magtovertagelse 30. januar 1933. Piel blev medlem af NSDAP 1. maj 1933.
Det var da noget af en film-annonce.