Aner til Peder Bennedsen, Fanø

Startet af Anne de Fine Olivarius, 03 Mar 2020 - 11:18

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

Om nævnte ane har jeg fundet følgende:  Han var gift med Anna Hansdatter, som iflg. Brejl, Ribe, opslag 354, døde 28. apr. 1697. Deres datter, Inger Pedersdatter, var gift med Lauge Pedersen, præst i Sønderho, Fanø. Hos Wiberg står der, at dette forældrepar var Ingers. Googler man Peder Bennedsen kommer en anden Peder Bennedsen, fra Fanø, frem, som godt kunne passe på denne Peder; men konen er en anden. Han kan selvfølgelig godt have været gift to gange. Jeg har undersøgt Brejl i Ribe men har ikke fundet denne Peder.
Er der mon nogle der kan hjælpe mig videre? Hvor kan jeg f.eks. ellers lede?

Venlig hilsen
Anne

Kirsten Sanders

Hej

Der er også dette skifte hos Brejl:
732 Anne Pedersdatter i Ribe. 8.7.1718, fol.160B.
Enke efter Gregers [Pedersen] Terpager, [skifte 20.7.1675 lbnr.326]. A:
0) forældre [Peder Bennedsen og Anne Hansdatter i Ribe, skifte 29.4.1697 lbnr.354]. B:
1) [søster Inger Pedersdatter, død ca.1682, var g.m. Lauge Pedersen, præst i Nordby på Fanø, død 1700]. 5B:
a Margrethe Laugesdatter, død, var g.m. [Hans Lauridsen Bagger, præst i Kvong og Lyne, død 1705]. Af børn angives B:
1 Lauge Hansen Bagger
b Mette Laugesdatter, enke efter Carsten [Christoffersen], præst [i Sneum og Tjæreborg, død 13.10.1704]
c Peder Laugesen Fanø, præst [i Hodde og Tistrup]
d Anne Laugesdatter
e Ingeborg Laugesdatter, enke efter Jens Guldsmed.

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Anne de Fine Olivarius

Mange tak, Kirsten.
Men hvor mon han kom fra, denne Peder. Det er nok ikke lige til at finde ud af.

Venlig hilsen
Anne

Kirsten Sanders

#3
Hej Anne

Umiddelbart vil jeg gætte Ribe.
Jeg har prøvet at kigge i Peder Hegelunds almanak, men den slutter i 1613, og der er ingen Bennedsen i personnavneregistret.
Men Bagge(r) og Terpager er jo typiske navne fra Ribeområdet.

Fra Ole Degn: Livet i Ribe, side 166 og 175:
Laurits Pedersen Hegelunds almanakoptegnelser:
1650, 15. febr. Christen Benetsen Riber hommel Waskier.

Hommel betyder humle.
Waskier er en gård, Waskiergaard, som bliver omtalt 6. april 1650.

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Henning Jørgensen

Hej Anne

Jeg forstår ikke helt, hvorfor du anfører Peder Bennedsen som bosat på Fanø? Alt tyder på, at han var bosat i Ribe, jvf. hans kone døde i Ribe, og skiftet efter Anne Pedersdatter i 1718 fortæller, at Peder Bennedsen og hustru var bosat i Ribe.

Skiftet efter Anne Pedersdatter i 1718 antyder, at Peder Bennedsen og Anne Hansdatter kun havde to børn, som nåede voksenalderen: Anne Pedersdatter, gift med Gregers Pedersen Terpager i Ribe, og Inger Pedersdatter, gift med sognepræst Lauge Pedersen i Sønderho (da Anne Pedersdatter døde, havde hun tilsyneladende ingen livsarvinger, og derfor var hendes søskende arvinger).

Ifølge Wiberg blev Inger Pedersen og Lauge Pedersen gift omkr. 1669. Dvs. hun formodentlig var født omkr. 1650 (ikke senere end 1653). Jeg har ikke kigget i kirkebøgerne fra Ribe for at tjekke Anne Pedersdatters alder ved hendes død, men hendes mand døde 1675, og de havde på det tidspunkt 1 søn (som må være død nogle år efter), og hun må også være født omkring 1650 (ikke meget senere).

Peder Bennedsen og Anne Hansdatter havde altså tilsyneladende kun to børn, som nåede voksenalderen. Der kan naturligvis være mange forklaringer på dette. En teori kan være, at Peder Bennedsen døde få år efter døtrenes fødsel. Følgende skifte fra Brejl peger lidt i denne retning:

76 Christen Pedersen Bøvl i Ribe. 30.4.1655. No.88B, opslag 11.
Enkemand efter hustru, skifte 28.9.1650 lbnr.8. A:
1) Anne g.m. Peder Bennedsen
2) Karen g.m. Christen Bennedsen
3) Maren, enke efter Thyge Bøvl
4) Maren Pedersdatter Bøvl
5) Karen Bennedsdatter
6) Anne Bennedsdatter.

Christen Pedersen Bøvl (eller Bouel) og hustru havde ingen børn, hvilket ses af, at tilsyneladende var en søster (Maren Pedersdatter Bøvl) arving. Dvs. de andre arvinger må have været Christen Pedersen Bøvls søskende eller søskendebørn. Her har jeg så en teori. Det kræver dog,at man ser, hvad der faktisk står i skiftet. Ved Maren står der nemlig ikke Maren, enke efter Thyge Bøvl, men Maren, Thyge Bøvls. Jeg tror dog, at det er korrekt, at Maren var enke efter Thyge Bøvl. Formodentlig var Thyge Bøvl en bror til Christen Pedersen Bøvl. Maren kunne dog i så fald ikke være arving efter Christen Pedersen Bøvl. Meningen er nok, at hun repræsenterede sine børn (altså Thyge Bøvls børn, som jo gennem deres far skulle være arvinger efter Christen Pedersen Bøvl). På samme måde tror jeg, at Peder Bennedsens kone, Anne, og Christen Bennedsens kone, Karen, repræsenterede deres børn, idet deres mænd var døde (der står ikke, at de var døde, men det gør der heller ikke ved Thyge Bøvl). I så fald var Peder Bennedsen og Christen Bennedsen arvinger efter Christen Pedersen Bøvl. Det stemmer overens med, at Karen Bennedsdatter og Anne Bennedsdatter også var arvinger (de to skulle så være Christen Bennedsen og Peder Bennedsens søstre). Teorien er så, at enten var disse fire teoretiske søskendes far (Benned) eller mor en bror/søster til Christen Pedersen Bøvl.

At Thyge Bøvl allerede var død i 1624 ses i Brejls tingbogsekstrakter fra Ribe Tingbog 1624:

14/12 1624. Per Thygesen Bøull? i Malmø, født i Ribe, og hans søster Karen og mor Maren Thyges, lader Peder Hansen Dall sælge sin andel i hans far Thyge Bøulls gård på Søndergade til Per T. Bøulls svoger Oluf Michelsen snedker.

Hvis man herefter kigger i Brejls tingbogsekstrakter vedr. Ribe Tingbog 1621 finder man følgende:

28/7 1621. Skudsmål: Peder Bennedsen, ægtefødt i Ribe af afd. Benned Pedersen, død for nogle år siden, og afd. Kierstin Poulsdatter, død for nogle år siden.

Hvis så teorierne holder, og der er tale om den samme Peder Bennedsen, kunne det tyde på, at Peder Bennedsens far Benned Pedersen var var en bror til Christen Pedersen Bøvl (Bouel).

Alt hviler på, at opgørelsen over arvingerne ikke er oplistet som senere skifter. Ved de senere skifter blev de rigtige arvinger oplistet (altså skulle det i dette tilfælde være Thyge Bøvls børn, Peder Bennedsens børn, og Christen Bennedsens børn som skulle stå som arvinger og ikke de afdødes repræsenterende ægtefæller). Hvis man ser de tidlige skifter, vil man dog se, at arvingerne ofte enten ikke er anført, eller deres repræsentanter i stedet er oplistede.

For at gøre en lang historie kort, så er min teori altså, at Peder Bennedsen døde før 1655 i Ribe. Hans forældre var måske Benned Pedersen og hustru Kirsten Poulsdatter i Ribe. I så fald var Benned Pedersens bror måske Christen Pedersen Bøvl (Bouel).

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen


Anne de Fine Olivarius

Rigtig mange tak for alt dit flotte arbejde, Henning.
Jeg ser det først nu og glæder mig til at nærstudere det. Vender tilbage med et ordentligt svar senere.

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

Og tak igen til Kirsten, hvor er I gode!

Anne de Fine Olivarius

Kære Kirsten og Henning

Jeg har brugt et par timer på at studere hvad I har sendt mig, og det har været en kæmpehjælp. Jeg tror, Henning, at du har ret i dine teorier. Jeg kan i hvert fald ikke finde noget der tyder på det modsatte. Man kan læse ret meget i sådanne skifter, f.eks. at Anne Hansdatter, der døde 1697, var enke i 42 år! Mon familien forsørgede én hvis man ikke blev gift igen? Eller man levede af arv fra ægtemanden.
Jeg kiggede i 'Rig og Fattig i Ribe' for at finde oplysninger om Benned Bennedsen, og Peder Bennedsen, og jeg fandt dem begge. Hvis det altså er dem. Benned Pedersen var købmand, rådmand og borgmester og er nævnt på s. 46, 61, 70, 72 og 281. Han døde 1645; men han står som værende gift med en Dorethe Christensdatter, og 'min' Benneds kone hed Kirsten Poulsdatter; men han kan jo have været gift to gange. Sønnen Peder Bennedsen (hvis det altså er sønnen), nævnt s. 52 og s. 263 var også købmand og boede i Stenbogade.
Pedersen Bøvl - navnet har jeg ikke kunnet finde noget om. Så det er ikke sikkert det er de rigtige jeg har fat i. Navnet Bennedsen ser ud til at have været ret almindeligt dengang.

Jeg vil kigge videre og se hvad jeg kan finde.

Venlig hilsen
Anne

Henning Jørgensen

Kære Anne

Jeg er ret overbevist om, at Peder Bennedsen var en velhavende mand. Det betød, at hans enke Anne Hansdatter ikke behøvede at gifte sig igen. Ved enkens død var hun bosat hos sin datter Anne Pedersdatter, som vel tog sig af hende. På det tidspunkt var formuen ved at være spist op. Der var stadig nogle aktiver, men også gæld. Det betød, at der kun blev ca. 18 sletdaler til deling mellem arvingerne. Ifølge begravelsesregisteret var Anne Hansdatter 84 år ved sin død. Dvs. hun var født ca. 1613.

Datteren Anne Pedersdatter må også have været forholdsvis velhavende. Hendes mand Gregers Pedersen Terpager døde allerede 1675. Hun døde selv 1718. Så hun var faktisk enke i 43 år! Ved hendes død var formuen også ved at være spist op, idet der kun var ca. 14 sletdaler tilbage til deling mellem arvingerne. I begravelsesregisteret står hendes alder ved døden som vistnok 87 år (i hver tilfælde over 80 år). Altså skulle hun være født omkring 1631 eller før 1638.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Anne de Fine Olivarius

I min søger efter anerne diskuteret i denne tråd er jeg stødt på noget som forekommer lidt interessant: 

Det startede med Peder Bennedsen, hvis datter Inger var gift med Lauge Pedersen Fanø, der døde ca. 1675. Ved hjælp af Henning og Inger nåede jeg frem til Peder Bennedsens mulige ophav. Inger havde en søster Anne, som blev gift med Gregers Pedersen Terpager, der også døde i 1675. Lauge Pedersen Fanø var søn af Peder Laugesen Lifstrup, som var gift med Margrethe Greisdatter (Gregersdatter) Terpager! Margrethe døde 1662. Jeg har aldrig kunnet finde hvilken Gregers Terpager der var far til Margrethe, men det er jo i hvert fald ikke denne Gregers, som hos Brejl ses at have kun en arving, sønnen Peder. Er der nogen der ved hvem der er far til Margrethe? Det har været vendt i dette forum for flere år siden, men der kom vist aldrig nogen afklaring.

Venlig hilsen Anne

Henning Jørgensen

Kære Anne

Først lige en korrektion til et af dine tidligere indlæg i denne tråd. I indlægget vedr. "Rig og fattig i Ribe" skriver du om Peder Bennedsens forældre. Du har dog fat i de forkerte. Du har ikke fat i Benned Pedersen, men Benned Bennedsen. Benned Bennedsen og hustru Dorethe Christensdatter var ikke forældre til Peder Bennedsen. I "Rig og fattig i Ribe" står der i øvrigt, at Peder og Christen Bennedsen var brødre, hvilket stemmer fint overens med, hvad der er anført tidligere i tråden.

Så kommer vi til Sønderho-præsteslægten. Jeg går ud fra, at kender Peder Laugesen Libstrups ophav. Han var bondesøn fra Lifstrup i Vester Nebel Sogn. Forældrene var Laue Jørgensen (død ca. 1642) og Mette Pedersdatter. Peder Laugesen Libstrups hustru står ganske rigtig anført mange steder som Margrethe Gregersdatter Terpager (i Wiberg kun som Margrethe Gregersdatter). Jeg kan være lidt bange for (uden på nogen måder at være sikker), at Terpager-navnet er et tilnavn, som slægtsforskere fejlagtigt har føjet til navnet. I hvert tilfælde vrimler det med med slægtstavler, som har føjet forkerte eller gættede aner til Margrethe Gregersdatter. Personligt er jeg overbevist om, at hendes forældre var Gregers Hansen og Maren Pedersdatter i Ribe (en af dem kan godt have været af Terpager-slægt, men det fremgår bare ikke nogen steder). Se følgende:

Fra Brejls tingbogsekstrakter fra Ribe 1657:

66 20/8 1657. Erik Mortensen, på vegne af hustru Karen Pedersdatter, giver hr. Peder Laugesen i Sønderho og hendes? afd. mor Margrete Gregersdatter?, og efter hendes oldefar og oldemor. I forvejen havde Peder Laugesen, som? sin 1 1/4 mandslod af Mandø hølade?, som afd. Gregers Hansen tilforn havde, [ er givet??] til sin svoger Erik Mortensen.

Teksten er vanskelig læselig i tingbogen. Det man kan læse ud af teksten er, at Peder Laugesen Libstrups svigersøn (det samme som svoger i teksten) er Erik Mortensen, som var gift med Peder Laugesens datter Karen Pedersdatter. Tolket ud fra teksten var hendes morfar (oldefar i teksten) Gregers Hansen.

Mere interessant er følgende uddrag fra "Livet i Ribe 1560-1700 i samtidiges optegnelser". Det er skrevet af Peder Nielsen Terpager, som levede 1654 til 1738 og i øvrigt var nevø til Gregers Pedersen Terpager:

40. PederTerpager
40.1 Noget af min sal. farmoders levnet. Dorothe Gregersdaatterer fød her i Ribe anno 1595, den 10. septemb. Hendes fader var Gregers Hansen, borger i Ribe. Hendes moder var Maren Pedersdaatter. Gik i skole til Niels Hansen, da skoleholder her i byen. Siden i syeskole.
Udi hendes alders 17de aar er hun trolovet med Niels Nielsen, deres naboe, en enkemand, oc havde 3 børn. Samme deres brøllup stod anno 1612, dom. 1. adventis. Aflede tilsammen 1 daatter, Anne Nielsdaatter, siden Glemend Madsen, oc 1 søn, som døde i barndom. Denne Anne Nielsdaatter fød anno 1613, 8 dage for juul. Denne deres egteskab varede 2 aar oc 5 maaneder.
Anno 1616 kom hun i egteskab med erlig oc velagte ungkarl Peder Jensen Terpager. Oc stod deres brøllup samme aar den 13. octob. Velsignede med 9 børn, 5 sønner oc 4 døttre. Levede i egteskab tilsammen 51 aar. Hånd døde anno 1667 den 3. octob. Ætatis 88 aar. Hun døde anno 1684 den 23. april, ætatis 89 aar.
Salig farmoders forældre: Faderen, Gregers Hansen, borger i Ribe, døde paa Sønderhoe i kejsers tid, anno 1628 den 30. junii, mellem 8 oc 9 om aftenen. Oc ligger begraven i Sønderhoe kirke, hos hans 2de døttre. Hans alder var 67 aar. Moderen, Maren Pedersdaatter, døde anno 1644 den 13. maji. Ligger begraven i Vor Frue Kirke. Hendes alder var 82 aar.

Dorthe Gregersdatter og Peder Jensen Terpager var Gregers Pedersen Terpagers forældre. Det mere interessante er dog, at teksten sammenholdt med tingbogsuddraget viser, at Dorthe Gregersdatters forældre Gregers Hansen i Ribe (født ca. 1561, død 1628) og Maren Pedersdatter (født ca. 1562, død 1644) utvivlsomt også var forældre til Margrethe Gregersdatter i Sønderho. Der står jo, at Gregers Hansen døde i Sønderho og er begravet hos hans to døtre...

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Henning Jørgensen

Hej igen

Jeg ved ikke lige, hvad der er gået galt med formateringen af teksten i mit sidste indlæg, men jeg må jo have lavet et eller andet mærkeligt. Den fede tekst skal læses som almindelig tekst, og overstregningen af den sidste tekst skal der ses bort fra. Det skal ikke være overstreget, men læses som almindelig tekst. Håber, at det er muligt.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Anne de Fine Olivarius

Kære Henning

Tak for din korrektion. Jeg blev vist lidt forvirret af at nærstudere 'Rig og Fattig' og var så begejstret, da jeg fandt den forkerte Benned! Det er nu også den rigtige Benned jeg har skrevet på som 'måske ane' med alle dine argumenter.

Og mange tak for din grundige og meget flotte udredning af Margrethe Greisdatters ophav. Det er da det klareste bevis man kan få. Det er jo også rigtigt at Wiberg ikke har et 'Terpager' ved hendes navn. Jeg checkede også lige Carl Langholz 'Anetavle for berømte danskere'. Han har ikke været helt så grundig som du, for han har kun Dorthe Gregersdatter med som afkom af de to.

Nu kan jeg afslutte min søgen efter disse aner, som jeg har ledt efter siden jeg startede på det her for syv år siden.
Du skal have SÅ mange tak for din store hjælp. Jeg selv har endnu meget at lære.

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

Hej igen

Troede egentlig at Terpager-snakken var stoppet her efter Hennings grundige argumentation for Margrethe Gregers(Greis-)datters forældre; men jeg synes det er underligt, at Margrethe ikke er nævnt sammen med de øvrige børn af Gregers Hansen. Jeg fandt lige igen frem til et dokument jeg har og som stadig kan hentes på nettet, 'Tabelbilag 64. Borgmestre og rådmænd i Ribe' som jeg har brugt til mine ret mange Ribe-aner. Jeg ville checke noget om en anden ane. Der faldt jeg så over Rådmand 70, en søn af Gregers Hansen, som hedder Peder Gregersen, og her står  (s.198), at Gregers havde flg. børn, udover Peder: Dorete og Hans. Ikke et ord om en Margrethe. Til gengæld har nævnte Peder en datter der hedder Margrethe, som er født 1630, og der kan jo være tale om, at hun er opkaldt efter en faster. Desværre ved jeg ikke hvor denne tabel kommer fra, men så vidt jeg kan se er den særdeles grundig.
Når Margrethe ikke er med hos 'Berømte danskere' skyldes det jo, at opgaven her at finde aner til i dette tilfælde Poul Henningsen, og i den sammenhæng er søskende jo ikke vigtige; men burde hun ikke være med i nævnte tabel?
Men grundige slægtsforskere finder jo ind imellem noget andre har overset.

Venlig hilsen
Anne

Henning Jørgensen

Hej Anne

Mht. Borgmestre og rådmænd i Ribe. Jeg tror, at de søskende, der er nævnt, er de kendte søskende. Ved flere af personerne står der ukendte ved børnene. Tabelværket er ikke samtidigt, og da der ikke findes et skifte efter Gregers Hansen, er der nok ingen direkte kilder, som præcist fortæller, hvem hans børn er.

Til gengæld vil jeg kalde Peder Terpager en pålidelig kilde. Han levede 1654 til 1738 og har som voksen kendt sin farmor Dorthe Gregersdatter. Når han så i teksten om sin farmor skriver, at hendes far Gregers Hansen døde i Sønderho og blev begravet sammen med sine to døtre, så mener jeg, at dette klart viser, at Dorthe Gregersdatter altså må have haft 2 søstre mere udover brødrene, som er nævnt i tabelværket. Det i sig selv viser, at det ikke er alle Gregers Hansens børn, som er nævnt her.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Henning Jørgensen

Kære Anne og andre interesserede

I øvrigt tror jeg, at der skal ryddes gevaldigt op i oplysningerne vedr. Peder Laugesen Libstrup og hustru Margrethe Gregersdatter. På mange slægtstavler står Margrethe Gregersdatters dødsår som 1662. Det stemmer ingen steder. Hun er ikke indført i Sønderho begravelsesregister 1662, og i tingbogsuddraget fra 1657 står hun opført som afdød. Desuden er Peder Laugesen Libstrups svigermor Ædel Nisdatter indført i Sønderho begravelsesregister i 1651, og det må jo være hans anden kones mor. Dvs. Margrethe Gregersdatter må være død før 1651.

Jeg har også en rettelse til tingbogsuddraget fra 1657. Jeg har været inde at se i selve tingbogen på AO. Der står ganske rigtig, at Erik Mortensen er Peder Laugesen Libstrups svoger (altså svigersøn). Det viser sig så, at det er i betydningen stedsvigersøn, idet Erik Mortensen på sin kones vegne gav afkald på arv efter hustruens far, afdøde Peder Nielsen (den forrige sognepræst i Sønderho), og afdøde mor Margrethe Gregersdatter (samt afkald på arv efter oldeforældrene, læs bedsteforældre). Dvs. Karen Pedersdatter ikke var Peder Laugesen Libstrups datter, men steddatter. Peder Laugesen Libstrup udbetalte arven ved at give Erik Mortensen et skøde på en anpart i Mandø hølade, som Gregers Hansen tidligere havde haft (og som Peder Laugesen Libstrups hustru må have arvet efter sin formodede far).

Mht. Gregers Hansens hustru så har jeg en formodning om, at hun var datter af tidligere rådmand Peder Knudsen i Ribe. I hvert tilfælde står Gregers Hansen ifølge tingbogsuddrag 1619 som medarving efter Peder Knudsen. Denne Peder Knudsen havde desuden en datter ved navn Ingeborg, som var gift med en Peder Mortensen. Denne Ingeborg døde ret ung og efterlod flere umyndige børn. Gregers Hansen fik afkald på arv fra disse børn efter faderen og moderen samt deres oldefar (bedstefar i vore dage) i 1616. Desuden var han værge for en datter af en af Peder Knudsens sønner.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Henning Jørgensen

Kære Anne

Blot lige et ekstra spor som klart peger i retning af, at Gregers Hansen var Margrethe Gregersdatters far. Både Margrethe Gregersdatters første mand, Niels Pedersen, og anden mand, Peder Laugesen Libstrup, optrådte ved nogle af Peder Jensen Terpagers børns dåb, hhv. før og efter 1625. Peder Jensen Terpager var jo gift med Dorthe Gregersdatter. Jeg mener klart, at dette indikerer, at Margrethe Gregersdatter og Dorthe Gregersdatter var søstre. Hvorfor skulle ellers både Margrethe Gregersdatters første og senere anden mand (som begge var sognepræster i Sønderho) tage rejsen fra Sønderho og deltage ved Peder Jensen Terpagers børns dåb i Ribe? Nogle angiver godt nok, at Margrethe Gregersdatter skulle være datter af en bror til Peder Jensen Terpager ved navn Gregers Jensen Terpager. Denne fiktive Gregers Jensen Terpager optræder dog ingen steder i tingbøgerne. Ifølge Ribe Tingbog skulle Peder Jensen Terpager kun have to helsøskende, Claus og Karen, samt to halvsøskende, Ingvard og Maren.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Anne de Fine Olivarius

Kære Henning

Jeg er lige kommet hjem og ser flere spændende indlæg fra dig. Glæder mig til at se nærmere på det. Jeg har fundet 'Almanak-optegnelser af præsterne hr. Niels Sørensen Rømer og Peder Laugesen Fanøe' ved Evald Tang Christensen, fra 1918 frem fra skuffen igen (begge mine aner) og fandt noget interessant i forbindelse med vores snak.
Vender tilbage imorgen.

Venlig hilsen
Anne


Anne de Fine Olivarius

Kære Henning

Tak fordi du gør alt det her, det er meget spændende.
Jeg mener, ligesom du, at man med stor sikkerhed kan fastslå, at Margrethe Greisdatters forældre var Gregers Hansen og Maren Pedersdatter. Din bevisførelse er overbevisende.

Jeg havde undret mig over denne Ædel Nisdatter, som jeg fandt hos Nygård, men der står jo rent faktisk hos Wiberg, at hun er mor til Peder Laugesens anden kone, Anne Jensdatter.

I den bog jeg lige omtalte, fandt jeg på s. 76 følgende om Lauge Pedersens børns dåb:

'1670 Dom. 24.p. Trin. døbte hr. Niels på Synderhoe min lille D, kaldet Margrethe. Hendes fadderer vaar Anne sl. Peder Bennidtsøns, Ingeborg Hr. Nielses på Synderhoe, Margrethe Hansdatter, Hans Povelsøn, Karen Jensdaater, min kjære fader Hr. Peder Laugesøn, Gregers Terpagger och Søfren  Andersøn.'

Og længere nede, på samme side (han fik 14 børn):

'1672 Dom. 4. p. Epiph. Døbte Hr. Gregers i Jordkær (i noten forklares det, at han hedder Gregers Pedersen, Sønderho, søn af Peder Laugesen Libstrup) min liden datter Metta, hendis Faddere (denne gang stavet rigtigt) var:
Maren Hr. Gregersis, Kiersten Søffren Andersøns, Dorete Baggisdatter, Hr. Anders Resmussen af Raffnsøe, Hr. Niels struch af Synderhoe Anne Hans Lychis i Veldbech'.

Året efter:

'1673 Døbt Dns. affinis (beslægtet) Hr. Niels Struch min liden søn Peder. Fadderne Anne sl. Peder Bendtsøns bar hannem, venerandus Dns pater Hr. Søren i Allerup, Hans Povelsøn i Ribe, Gjøde Hansen,  Anne Gregers Terpagers og Dorethe-Margrethe, Niels Terpagers datter'.

Og sådan fortsætter det frem til  1688. Stakkels koner!

Det jeg fandt interessant er forbindelsen til familien Terpager, som måske har medvirket til at man troede, at Margrethe var af den slægt, selv om disse er fra en generation senere.

Venlig hilsen
Anne

Henning Jørgensen

Hej Anne

Ja, der gemmer sig meget spændende.

Nu vil jeg så sige, at jeg (desværre) har gjort en foruroligende oplysning, som gør det hele endnu mere kompliceret. Herunder skal Wiberg oplysninger også tages til genovervejelse.

Hvis du så i et af mine forrige indlæg, skrev jeg, at Peder Laugesen Libstrup havde en steddatter ved navn Karen Pedersdatter. Det er, hvad der står i tingbogen. Der står faktisk, at hendes forældre var afdøde hr Peder Nielsen til Sønderho og afdøde Margrethe Gregersdatter. Wiberg siger derimod, at Peder Laugesen Libstrup blev gift med Niels Pedersen Hellegaards enke og blev sognepræst efter ham.

Jeg er kommet frem til, at Margrethe Gregersdatters første mand ikke var Niels Pedersen Hellegaard, men Peder Nielsen. Efter al sandsynlighed var denne Peder Nielsen en søn af Niels Pedersen Hellegaard og var i ganske kort tid præst i Sønderho. Det stemmer overens med, at det var hr Peder Nielsen i Sønderho, som var fadder ved en af Peder Terpagers børn i Ribe i 1624. Efter 1625 var det så Peder Laugesen Libstrup, som var fadder ved en anden af Peder Terpagers børns dåb. Formodentlig døde hr Peder Nielsen i 1625.

Beviset ligger især i begravelsesregisteret fra Sønderho. Prøv AO opslag 96 Sønderho kirkebog 1626-1820. Du skal ændre på lysstyrken. Her vil du se, at Margrethe, hr Niels Pedersens døde i 1634. Hr Niels Pedersen, forrige sognepræst til menigheden, døde selv i 1639 i en alder af vistnok 80 år!! Hr Niels Pedersen var altså også gift med en Margrethe, men det var ikke Margrethe Gregersdatter, for hun blev gift med efterfølgeren Peder Nielsen (som sandsynligvis var hr Niels Pedersens søn) og senere Peder Laugesen Libstrup.

Det kunne være rigtig fint, hvis man kunne finde Margrethe Gregersdatters begravelse i kirkebogen. I hvert tilfælde har det vist sig, at der desværre har været for mange huller og fejl i hidtidige optegnelser om denne familie!

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Anne de Fine Olivarius

Kære Henning

Ja, nu bliver det da først rigtig indviklet. Jeg skal lige bruge lidt tid til til at fordøje disse nye input, herunder forsøge at kigge på det sted du anviser. Sådan går det af og til, når man graver lidt dybere: Der er meget mere end det ser ud til på overfladen (og det gælder i mange sammenhænge :)

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

Kære Henning og måske andre interesserede

Endnu engang må man jo sige, at du har undersøgt tingene grundigt.
Når Lauge Libstrup har en steddatter, der hedder Karen Pedersdatter, kan faderen jo kun have været en Peder.
Jeg kan ikke tilføre noget nyt, kun give dig ret, og jeg håber, at f.eks. Kirsten Sanders ser det her og kan rette henvendelse til den person der opdaterer/justerer Wiberg (det har hun før gjort :). Måske er det også værd at nærlæse henvisningerne under de to præster Niels P. Hellegaard og Peder Laugesen Libstrup. Det vil jeg forsøge, hvis jeg ellers kan få fat i værkerne, f.eks.  Hegelund.

Tusind tak igen, Henning, for al dit arbejde. Nogle undrer sig over hvorfor slægtsforskning kan være så interessant. Her er svaret!

Og til sidst: Har jeg ret i, at alle disse personer vi nu har vendt slet ikke har noget med dig at gøre, at du gør det fordi du synes det er sjovt at hjælpe?

Venlig hilsen
Anne

Kirsten Sanders

Hej begge

Jeg følger tæt med, og jeg har allerede sendt det hele til Randi Rostrup, så hun kan - forhåbentlig - få rettet op i oplysningerne om de Fanø præster.
Jeg har Hegelunds almanak, men bøgerne ligger også på slægtsforskernes bibliotek, direkte søgbare: https://bibliotek.dis-danmark.dk/cgi-bin/koha/opac-search.pl?q=hegelunds+almanak&branch_group_limit=

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Anne de Fine Olivarius

Kære Kirsten

Fint du sendte alle Hennings vigtige fund videre, tak. Og tak for linket til Hegelund. jeg har checket, men jeg fandt kun Niels Pedersen Hellegaards ordinering, 30. apr. 1592. Og han er jo nu mest interessant som far til Peder Nielsen. Om Lauge Libstrup er der ingen henvisninger hos Wiberg.

og Kære Henning

- med fare for, at du, med rette, kan synes du har brugt tid nok på det her: Du skrev at du mente at Maren Pedersdatter, gift med Gregers Hansen, var datter af rådmand Peder Knudsen i Ribe. Ham har jeg fundet i 'Rig og fattig i Ribe' hvor han hedder Peder Knudsen Weys, 1596-1607, gift med Karine, død efter 1635. Du lød som om du 'kendte' ham. Ved du mere om ham?

(Kender du de gæster der aldrig gider gå hjem efter en fest? :)

Venlig hilsen
Anne

Henning Jørgensen

Kære Anne m. fl.

Først lige et svar tilbage vedrørende slægtsforskning. Jeg kan kun give dig ret mht. slægtsforskning - der er nok næppe meget, som er mere interessant. Det er så også årsagen til, at jeg fraråder folk at gå i gang, for man kan altså ikke slippe det igen  ;) Mht. min interesse for tråden, så har du delvis ret i, at jeg gør det, fordi jeg synes, at det er sjovt. Jeg gik ind i tråden, fordi jeg så Peder Laugesen Libstrup. Jeg arbejder meget med Vester Nebel Sogn (hvor Lifstrup ligger) og Skads Herred. Derfor kender jeg lidt til Peder Laugesens ophav. Når så det er sagt, så er det jo også sådan, at når man først går i gang i en tråd, så vil man også gerne efterprøve, at de teorier, man kaster ud, holder. Derved bliver man mere og mere inddraget, og pludselig vælter der alt muligt frem. Der er ingen af personerne, som er mine aner, men nogen gange får man alligevel fat i noget, som man så selv kan anvende senere.

Mht. Peder Knudsen. Jeg har desværre ikke så stort et kendskab til ham. Jeg vil dog sige, at hvis du søger i Brejls tingbogsekstrakter fra Ribe, så vil du kunne finde en del steder, hvor hans navn er nævnt. Hvis du herefter går ind i selve tingbogen på AO, er det muligt at stykke flere ting sammen. Jeg tror ikke, at man kan finde det endelige bevis for, at han skulle være far til Maren Pedersdatter, men der er mange indicier.

Jeg har prøvet at lede frem og tilbage i Sønderho kirkebog for at finde Margrethe Gregersdatters begravelse, men kan desværre ikke finde den. Jeg har også prøvet at lede efter Peder Laugesen Libstrups anden kone Anna Jensdatter. Hende kan jeg heller ikke finde. En af forudsætningerne for, at Gregers Hansen skulle være Margrethe Gregersdatters far, er jo, at Peder Laugesen Libstrup var gift to gange. Ellers har vi et forklaringsproblem ved indførelsen af Peder Laugesen Libstrups hustrus moder Ædel Nisdatter i begravelsesregister i 1651.

Jeg har til gengæld fundet endnu et spor, som peger mod, at Gregers Hansen var hendes far. Ved Margrethe Gregersdatters datter Karen Pedersdatter og dennes mand Erik Mortensens død i 1659 var Hans Gregersen i Ribe værge for børnene. Ifølge vores teori skulle Hans Gregersen være Karen Pedersdatter morbror og dermed i slægt med børnene.

Jeg har desuden fundet ud af, at der er andre, som på forhånd vidste, at det var Peder Nielsen, som Margrethe Gregersdatter var gift med først. Se dette link: http://www.mitfanoe.dk/index.php/da/fanos-historie/kirker/337-sonderho-kirke/763-praester . Her kan du også se, at det er korrekt, at også Niels Pedersen Hellegaards kone hed Margrethe. Der er dog lavet den fejl, at hun ikke kan have heddet Margrethe Jespersdatter, men Margrethe Christensdatter. Bemærk desuden, at Margrethe Gregersdatter også her har tilnavnet Terpager - det kan dog være adopteret fra andre steder, som vi tidligere har diskuteret. Bemærk endvidere, at Peder Laugesen Libstrups anden hustru Anna Jensdatter ikke nævnes...

Og så lige en mærkelig indførsel i begravelsesregisteret for Sønderho 1667. Her står salig hr Peder Nielsens søn Jens som begravet i en alder af 17 år. Det passer ingen steder. Hvis alderen skulle være rigtig, skulle han være født i 1650, og hr Peder Nielsen døde 1625!!! Dele af Sønderho kirkebog er dog afskrift, så en fejlafskrift er måske forklaringen??

Med venlig hilsen

Henning

Anne de Fine Olivarius

Kære Henning

Tak for dette link som jeg selv burde have tænkt på. Jeg har så mange præster i familien (især i Jylland) at jeg altid skal besøge kirker hvor jeg kommer hen; og jeg har da også været på Fanø. Lidt flovt, faktisk, men dengang havde jeg ikke opdaget problemet..
Teksten viser jo tydeligt, at der er forvirring mht 'Margretherne', og det svækker jo også troværdigheden, at man kalder N.P. Hellegaards kone Margrethe Jespersdatter når hun var datter af Christen Jespersen. Men her bliver jo nævnt, at denne præsts søn, Peder  Nielsen,var gift med Margrethe Greisdatter Terpager. Vi ved nu at hun kun hed Greisdatter/Gregersdatter, og at hun blev overtaget af Peder Laugesen Libstrup. Og vi ved, at denne Peder ikke er registreret hos Wiberg. Men nu ved jeg at din opdagelse er i de rette hænder til glæde for andre interesserede.

Det er ikke sikkert der er så meget at sige om Peder Knudsen. Hos Hegelund står han nævnt et par steder, men kun i den store tabel, hvoraf det fremgår, at han var øksnehandler, og rådmand, som du sagde. Han har åbenbart ikke gjort sig særligt bemærket.

Jeg er ikke mester i at kigge i gamle kirkebøger, og  jeg er særdeles tilfreds og meget glad over al den hjælp du har ydet også her. Endnu engang stor tak!

Det er dejligt at have løst et spørgsmål af den art, men det er lidt ligesom at være færdig med en god bog: Man savner at være igang med den og vente på slutningen! Men det gode er, at der altid kommer flere spørgsmål :).

Venlig hilsen
Anne








Kirsten Sanders

Hej begge

Bare for - måske - at forplumre vandene, så er der en Peder Bennitzen, der den 22-12-1640 bliver gift med Anne Nielsdatter i Sønderho.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=170130#170130,28560482.

VH
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Anne de Fine Olivarius

Kære Kirsten

Tak for dette!
Det var netop det par der fik mig til at undersøge sagen; for jeg var sikker på, at Peder Bennedsen måtte komme fra Fanø, og det passede jo fint på mange måder. Problemet var bare, at hans kone hedder Anne Hansdatter hos Wiberg og i Brejl, Ribe, 1697 opsl. 283. Det var inden Henning gjorde rede for den traffik der åbenbart jævnligt fandt sted  mellem Fanø og Ribe. Og inden han fandt den rigtige Peder Bennedsen. Det er faktisk ret forvirrende, og  undervejs her kom jeg jo også til at rode lidt rundt i de Bennedsen'er.

Venlig hilsen
Anne

Kirsten Sanders

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Henning Jørgensen

Hej Kirsten og Anne

Jeg havde også kig på Peder Bennedsen og Anne Nielsdatter i Sønderho. Jeg afviste det dog lidt på forhånd, idet den anden Peder Bennedsens kone som omtalt i skiftet skulle hedde Anne Hansdatter og var bosat i Ribe. Der ligger dog en fælde lagt ud, idet Peder Bennedsen i Sønderho faktisk fik en datter ved navn Inge døbt i 1645. Og hr Lauge Pedersens kone hed netop Inge Pedersdatter!! Imidlertid er der kun to andre børn at finde efter Peder Bennedsen i Sønderho: Niels og Maren. Ifølge skiftet efter Anne Hansdatter i Ribe - og Anne Hansdatter kan teoretisk være en fejlindskrivning af Anne Nielsdatter - var der dog kun børnene Inge Pedersdatter og Anne Pedersdatter. Naturligvis kunne de andre være døde, men hvornår skulle Anne Pedersdatter så være født? Ifølge skiftet efter hende selv skulle hun være født tilbage i begyndelsen af 1630'erne. Da Peder Bennedsen og Anne Nielsdatter først blev gift 1640, tror jeg ganske enkelt ikke, at Anne Hansdatter er en fejlskrivning af Anne Nielsdatter - i så fald skulle Anne Nielsdatter have været gift med en anden Peder, inden hun blev gift med Peder Bennedsen.

Peder Bennedsen i Sønderho døde i 1659. Jeg har ikke kunnet finde Anne Nielsdatters død, men nogle slægtstavler angiver, at hun skulle være død i 1662 i Sønderho - hun er dog ikke i begravelsesregisteret. Disse hjemmesider angiver også efterkommere efter Niels og Maren (og disse skulle jo så også vare arvinger efter Anne Hnasdatter/Nielsdatter, men de er ikke med i skiftet efter hende). Problemet med de nævnte slægtstavler er, at de vrimler med fejl, og jeg vil ikke betegne dem som pålidelige kilder.

Jeg har også set på Nordby dåbsregister. Som en sidebemærkning fandt jeg, at Hans Lykkes kone Anne Sørensdatter i Veldbæk (Jerne sogn) optrådte som fadder ved en af hr Lauge Pedersens børns dåb. Jeg har i mange år haft en teori om, at Anne Sørensdatter var barnebarn af Laue Jørgensen i Lifstrup (Peder Laugesen Libstrups far). Denne teori fik jeg hermed bestyrket, idet Anne Sørensdatter og Lauge Pedersen ifølge min teori skulle være søskendebørn - og det var vel årsagen til at Anne Sørensdatter optrådte ved barnedåben.

Bortset fra det har jeg skimtet en mængde skifter og dåb igennem. En af de personer, jeg stødte på i Ribe i 1623, var Ingeborg, Gregers Hansens datter. Dvs. Gregers Hansen også havde en datter ved navn Ingeborg. I 1624 først på året blev nævnt en Margrethe Gregersdatter i Ribe. Det var ikke nødvendigvis Gregers Hansens datter, men teoretisk kan hun godt være gift senere på året i 1624.

I skiftet efter Gregers Pedersen Terpager er der en Hans Poulsen. Der står at Gregers Pedersen Terpagers kone Anne Pedersdatter var Hans Poulsens søsters datter. Det betyder altså, at Hans Poulsen i Ribe (- og for at det ikke skal være løgn, var der også en Hans Poulsen i Sønderho, men ham har jeg udelukket) og Anne Hansdatter var halvsøskende. Umiddelbart vil jeg vurdere, at Hans Poulsen var en yngre halvbror. Da Annes far Hans døde, blev hendes mor evt. gift med en mand ved navn Poul, og deres første søn skulle så hedde Hans Poulsen.

Ved en af Hans Poulsens børns dåb i Ribe, er Anne, Peder Bennedsens, med som fadder. Der er naturligvis ingen tvivl om, at denne Anne er vores Anne. Dåben foregik i Ribe, og da der ikke står noget om, at denne Anne skulle være fra Sønderho (på det tidspunkt levede den anden Peder Bennedsen-familie stadig i Sønderho), er jeg ikke meget i tvivl om, at det er Anne (Hansdatter) og Peder Bennedsen i Ribe, som er forældre til vores Inge Pedersdatter og Anne Pedersdatter, og ikke Anne Nielsdatter og Peder Bennedsen i Sønderho. Jeg er stødt på Anne, Peder Bennedsens, ved barnedåb i Ribe fra 1637 og frem. Tilbage i 1620'erne nævnes Peder Bennedsen i Ribe kun uden hustru.

Lad mig så kaste en ny bold op i luften. Hvem kan fortælle mig, hvorfra man ved, at hr Lauge Pedersens hustru hed Inge/Inger? At hun var en datter af Peder Bennedsen og en søster til Anne Pedersdatter, er der ingen tvivl om, idet skifterne fortæller os dette. Hendes fornavn står bare ikke i disse skifter!! Hvorfra kommer navnet Inge/Inger. Er det taget, fordi man har regnet Peder Bennedsen i Sønderho som hendes far (han havde jo en datter ved navn Inge)?? Eller er der kilder, som fortæller, at hun faktisk hed Inge/Inger?? Jeg skal så på forhånd sige, at også Hans Poulsen havde en datter ved navn Inger, så det er ikke usandsynligt, at hun hed Inger, men har vi kilder, som direkte fortæller det?

Med venlig hilsen

Henning