Hvilken dato er gældende?

Startet af Eva Corneliussen Krakou, 22 Sep 2019 - 11:40

Forrige emne - Næste emne

Eva Corneliussen Krakou

Jeg har efter lang tids søgen fundet min oldemors død i kirkebogen for Hillerød sogn. Så vidt, så godt.

Hun er død d. 23. august 1958. Den 26. august er anført som begravelsesdagen.
Men: liget er blevet brændt på Bispebjerg krematorium den 30. august 1958 og urnen er nedsat på hillerød kirkegård den 6. september 1958.

Det giver slet ingen mening for mig. Hvordan kan begravelsen være foregået før kremeringen og før urnenedsættelsen? Og hvilken dato skal jeg anføre i slægtstræet?

Der er et par ting mere, jeg er i tvivl om:
Der står i kirkebogen "enke efter murersvend Jens Johan Rasmus Johansen, x> s. f. bop. dødsstedet" Hvad betyder det? (Han døde i 1925 i Karlebo, hvor familien boede på det tidspunkt).
Under bemærkninger i kirkebogen står der "Dødsa. 23, skf. 25/8.58". Handler det om dødsannonce og skifte? Eller hvad betyder det?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115974#149818,24805936

Venlig hilsen Eva
Venlig hilsen
Eva

Mike Lyng

23. august. Død på Bakkegade
26. august. Hillerød Kapel. (Ceremoni med familie)
30. august. Ligbrænding (Uden familie)
6. september. Urne nedsat

s. f. bop. (Sidste fælles bopæl). Der er sat et X. Det er rettet fra dødsstedet til Karlebo Overdrev.

Dødsa(anmeldelse)
Skf = Skifteretsattest
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Eva Corneliussen Krakou

Tak for hjælpen. Jeg tænker den 26. august/ceremonien må gælde som begravelsesdagen - eller er det urnenedsættelsen? Nu kommer jeg alligevel i tvivl.
Venlig hilsen
Eva