Hvem var Christen Pedersen Humbles slægt?

Startet af Lis Klarskov Jensen, 15 Mar 2011 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Anne Ravnskjær

AO: Haderslev amt Vor Frue kirke 1778-1789 opslag 295


1781; død 9 april beg. 14 april:

Gregorius Homlet, der eweyl. Christen Christensen
Homlet prediger zu Stenderup uund eweyl. Johanna Ca-
tharina geb. Steenholt derselbst ehel. Sohn verehel. mit ...
Maria Catharina Bahnsens; hinterlast 3 Kinder
Magdalena, Botilla Maria verehel. Schützen
hierselbst und Elsabe Magdalena Homlets, alt
79 Jahr 25 Tagen; auf St. Marien Khoff


mvh

Anne R

Lis Klarskov Jensen

#391
Hej Anne

Det var venligt af dig at sende de mange oplysninger om Gregorius Humble og andre efterkommere af Christen Christensen Humble og Johanna Catharine Steenholt, Stenderup. Mange tak for de spændende oplysninger, der batter rigtig meget her. Og det er en stor hjælp med kildehenvisningerne!  

Man skal lige glippe lidt med øjnene for at forstå begravelses-oplysningerne for Gregorius Homlet, men det skal jo heller ikke være for nemt.  :)

Nu har vi så en del viden om Christen Christensen Humbles og Cathrina Justdatters 3 af os kendte børn Margrethe (moderen var?), Catharina Maria og Mads/Mathias (moderen var?) (http://www.klarskov.org/humble/chr-chr-humble.htm)


Til nye læsere, der er interesseret i denne Humble-gren:

Regelsen pegede på Humble-trådens side 2, Svar #56 på denne familie: efter "Johanne Madsdatters død blev Christen Humblet gift med Johanne Cathrina Steenholt... og sønnen Mads Christensen Humblet, * 12.04.1658 i S.Stenderup præstegård, død 15.09.1737 i Seest sogn", der førte til en del spændende undersøgelser omkring bl.a. Bering-efterslægt.

Kender du mon noget til den Elisabeth Raun, død 06.07.1757 i S (http://www.klarskov.org/humble/mads-chr-humble.htm) der var gift med Mads Christensen Humble?



Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Ravnskjær

Hej Lis

Jeg har tjekket mine databaser. Jeg har ikke beskræftigt mig med Raun i Kolding, så der var intet at hente.

Har fundet dette hos Brejl:

http://www.brejl.dk/ribegejst.htm

23 Mads [Christensen] Humble (Humblet), præst i Seest. 28.10.1737, fol.154B, 168.
E: Elisabeth Ravn. LV: bror Henrik Ravn i Kolding. B:
1) Christen Humble, successor
2) Johanne Cathrine Madsdatter, enke efter Lytke Hansen i Haderslev
3) Karen Madsdatter g.m. Hans Bering, præst i Thyregod og Vester
4) Lene Margrethe Madsdatter.
FM: Christian Langelo, præst i Vonsild og Dalby.
Død 15.9.1737.

Begravelsesindførelsen er her

Den 6 Julii behagede det Gud at bortkalde min moder
den Sl. Elisabeth Raun ved Døden, Hendes ef
ladet legeme blev D. 13 i samme maanede til
hvile i Seested Kirche hensatt

AO: Ribe amt Seest sogn 1668-1805 opslag 182

mvh

Anne R

Anne Ravnskjær

Hej Lis

Jeg tror jeg har fundet et godt bud på hvem Elisabeth Raun er.

Hvis man kigger på nedenstående seddel af Nygårds, så har Johan Raffn fra kolding en ældste datter, der døbes Lisbeth og en yngere søn med navnet Henrik. Lisbeth er såvidt jeg ved den korte form af Elisabeth.

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=311242&sort=e

Lisbeths dåbsindførelse finder du her: Vejle amt Sct. Nicolai (Kolding) 1635-1712 opslag 315

Der er mange seddeler i Nygårds samling med henvisning til Raun, Rafn og Raffn i Kolding. Kan anbefales.

mvh
anne r




Regelsen

#394
Hej Anne

Bemærkning:

Trolovede i Kolding:

21.09.1675 Johan Raffn & Karen Knudsdatter

21.11.1659 hr. Johan Rhyde sognepræst i Vonsild & Dalby og
Volborg Jørgensdatter sal. hr. Anthoni Madtzsens

Tilføjet:

"I 1678 var der 2 værtshuse (Kolding), senere kun eet, kopibogen 1695...
hidtil har holdt værtshus, som hedder Johan Ravn, hvis hus er b...., midt
i byen. Rådmandssønnen Johan Rafn og hans hustru Karen Knudsdatter
holdt bryllup 1674!!, måske forfatter til indskriften på sin spæde søns
gravsten....blev Hendrik Rafn (1678) ..
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

#395
Hej Regelsen

Tak for oplysningerne om Johan Rude, især. Indførelsen må være deres trolovelse. Han angiver selv deres bryllupsdag til den 19 feb 1660 i Kolding.

mvh

anne r

Lis Klarskov Jensen

Hej Anne

Mange tak for dine oplysninger om Elisabeth Ravn gift med Mads [Christensen] Humble (Humblet), præst i Seest. Det var en god hjælp! Kigger nærmere på Nygaards sedler.


Hej Regelsen

Så er der altså noget om slægtsskabet til Elisabeth. Dejligt, mange tak.  :)  Interessant med Johan Rafn og hans hustru Karen Knudsdatter. Hvor stammer oplysningerne i din tilføjelse fra?


(Og så til noget mindre spændende: Jeg er ved at sætte Catharina Maria Christensd. Humblet og hendes familie på Humble-hjemmesiden og har derfor opdaget en fejl (nu overstreget her) i mit indlæg 374: vedr. "Catharina Maria Christensd. Humblet og hendes ægtemage Matths Andersen Beesk, sognepræst til Fuelse sogn oc proust i Musse herrit og deres familie!" Ups.

Det rigtige ægtemage er her: "Catharina Maria Christensd. Humblet og hendes ægtemage Anders Matthsen Beesk, sognepræst til Slemminge og Fjelde på Lolland og deres familie!" ifølge Regelsens indlæg # 372.

Den først-nævnte Matths Andersen må være Catharina Maria Christensd. Humblets svigerfar.)


Og så til det spændende: Catharina Maria Christensd. Humblets ægtemage Anders Matthsen Beesk, sognepræst til Slemminge og Fjelde på Lolland må vist være i slægt med Marcus Christensen Humblets første kones, Ingeborg Beskes, slægt?

Jf. Barfods præstehistorie del 1 side 241 og 242, hvor Mads Andersen Beske var sognepræst i Skælby og Geddesby 1569, død o. 1604. MAB var far til en Anders Madsen Beske, der var sognepræst fra 1594-1626 i Fuglse på Lolland.

Er der mon nogen, der kan rede det her ud?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Lis: Kilden er P.Eliassens Koldingbog, Anden del, side 327 (Det gamle og nyere Kolding 1975)
(Rådmænd: Maathias Raff 1696-1721; Brusk herred- Herredsskriver Peder Jensen Rafn 1664,
tillige herredsfoged i Holmans h.; Jens Jensen Rafn, 1671-h.skriver br.)
Rådmand Henrik Pedersen Rafn. NB. De anførte Ravn-folk er ikke anført i "Ravnslægten".

Reg. Trolovede Kolding 1646-1712;
Reg. Viede i Kolding  1635-1712

(Henrik Pedersen Raffn ~ Lisbeth Reiming, 25.02.1638

NB. Anne, vielsesdatoen er som du anfører & her anføres navnet Schrøder også.

(Til Kolding var også Johannes Rüdes forgænger flygtet, Hæderl. oc Wellert Mand
Mathias Anthoni, og død af pesten den 14.11.1658. Hans Søn & efterfølger Anthonius
Mathiæ Raff, døde også her 30.01.1659 af samme sygdom og efterlod sig en 23årig enke
Walburg Jørgensdatter Schrøder, datter af sognepræsten i Sdr. Bjert, Jørgen Schrøder,
som ligeledes dette år døde af sygdommen)

Lis: Vender tilbage til Sara Mattsdatter, * i Stenderup præstegård & ~ med Jes Jebsen!!
& degneslægten Matthsen i Vonsild!! (M.C.Humblet i Seest). Forbindelsen er?
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Til Regelsen

Der må være lidt kluder i rækkefølgen, tror jeg.

Johannes Rude angiver sin forgænger som Anthony Matthias, han gifter sig med enken Walborg Jørgensdatter Schrøders f. 1636 (se: Vejle amt Volsild sogn 1659-1708 ops. 3)

Jeg har fundet en liste over præsterækken på denne hjemmeside: http://torpvestihomepage.dk/n415.html
men jeg er blevet endnu mere forvirret. Linket virker ikke, må jeg konstatere. Kan sikkert googles.

Hvis jeg skal drage en konklussion, så var der en hurtig udskiftning i præste embedet i 1658-59 i Vonsild.

At Anthony Matthias har tilnavnet Raff er meget interessant. Jeg går udfra, det er en Raffn, men hvor kommer det fra. Jeg har indtil nu haft AM som en direkte ane efter Antonius Madsen 1650/60-1617. Hans datter N.N. Antoniusdatter skulle have været gift med David Dampesen (såvidt jeg husker fra stenderup gård) dvs. svigerinde til Kirksten Dampesen g.m. kirkeværgen Erich Raffuen i Vilstrup sogn. Jeg må dykke ned i problematikken.

Spændende og tak for inspirationen

Anne R


Regelsen

Hej Anne

Kilden er: (Kolding - Særtryk af byrådsbogen 1972-73) - En liden fattig by II
af Frovin Jørgensen
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Til Regelsen

Tak for kilden. Man kan desværre ikke hjemlåne bogen, måske få lov til at se/læse på biblioteket. Det vil jeg prøve en af de nærmeste dage.

mvh
Anne R

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Tillader mig at servere en lille Besk for matronen ;D ;D ;D

En Anders Beske - ikke den savnede - men interessant nok endda:

-Det med blåt markeret er min indsætning = googlesøgbar og klippevenligt ;D

http://runeberg.org/dbl/4/0173.html

"Danchel, Folkmar, 1672-1726, Præst, blev født i Kjøbelev Præstegaard paa Laaland 24. Dec. 1672. Forældrene vare Sognepræst Poul D. og dennes anden Hustru, Anna Cathrine v. Støcken. Han blev Student 1691 fra Nykjøbing Skole p. F. Da Kapellanen ved Trinitatis Kirke i Kjøbenhavn Poul Holm døde 1696, ægtede han samme Aar dennes Enke, Anna Margrethe, og overtog hans Embede. 1698 fik han Magistergraden. 1705 forflyttedes han til øverste Kapellani ved Frue Kirke sammesteds og blev Provst i Sokkelunds Herred. 1711 kom han til Amager som
Sognepræst i Taarnby, og endelig 1720 blev han Sognepræst ved Helliggejstes Kirke i Kjøbenhavn. Han døde i Juli 1726; hans Hustru overlevede ham i 12 Aar. D. har ikke efterladt Skrifter, men af en samtidig (deri pietistiske Lærer ved Waisenhuset Edv. Schwartzkopf) berømmes han i stærke Ord: han var «en Englemand saa vel af Ansigt som Væsen, hvis
Lige ikke var i Byen paa den Tid»; han roses tillige for sine «nervøse, nette og aandrige Prædikener», for sin «ugemene Poesi», ligesom han skal have øvet Kobberstikker- og Drejerkunsten. Danske Saml. IV, 84. A. Jantzen.

Danchel, Poul, 1685-1743, Præst, forriges Søskendebarn, blev født i Øster Ulslev Præstegaard paa Laaland; hans Fader var Provst, Mag. Zacharias D., Moderen Margrethe Rud. 21 Aar gammel dimitteredes han fra Nykjøbing Skole, blev Alumn paa Regensen og tog Attestats 1709. Han vendte derpaa tilbage til Laaland, blev 1713 Kapellan med Successions-løfte hos Præsten i Slemminge og Fjelde, Anders Beske, og ægtede 1716 dennes Datter Johanne Cathrine Beske. Ved Svigerfaderens Død (1718) rykkede han op i Sognekaldet, hvilket han beklædte til sin Død, 16. Avg. 1743; i 2 Aar skal han imidlertid have været suspenderet fra Embedet. 1739–41 udgav han i 4 Dele «Diskurser om Menneskets Sjæl», tilegnet den treenige Gud, med Beviser, uddragne af Fornuften og af den hellige Skrift, for Sjælens Udødelighed. Heri tager han ogsaa Hensyn til ældre og yngre Filosofers Meninger. Bogen fik hurtig en betydelig Udbredelse og blev læst som Opbyggelsesskrift af læg og lærd. Da han døde, lagde hans Hustru største Delen af hans Manuskripter med ham i Graven. Hans Søstersøn Peder Danchel (West), der den Gang lige var bleven theologisk Kandidat, kom et Par Maaneder efter Begravelsen til Præstegaarden og blev meget ilde berørt ved det skete, men det lykkedes ham dog endnu at redde fra lignende Tilintetgjørelse det meste af en udførlig Forklaring over Johannes' Aabenbaring med skarpe Udfald mod Papister og Synkretister. I 10 Aar henlaa Skriftet nu og ventede paa Udgivelse. Da fik Søstersønnen Bistand af Professor P. Rosenstand-Goiske, der ledsagede det med en lang, lærd Fortale og anbefalede det paa det bedste (Kbh. 1754, 4to). – Efter sin første Hustrus Død havde D. ægtet Anne Sophie Holm, der overlevede ham og senere blev gift med en Premierlieutenant L. Ellenberg. I Forening med hende skjænkede han 1734 Slemminge By et lille Skolehus.

Rhode, Saml. t. Laalands og Falsters Hist, ved Friis, I, 411 f. Riegels, Smaa hist. Skrifter III, 498. Hofman, Fundationer VI, Lollands Stift, S. 65 ff. A. Jantzen."

Mon da ikke præsten og skoleholderen i Tårnby har kendt hinanden – måske endda ret godt?
Martin Samuel (søn af Ernst Pedersen Samuel og Eva Marie Rhodius) gift med Margrethe Øllegaard From. 1737. Skoleholder i Tårnby sogn på gammel Amager (nævmnt i moderens skifte).

...og Danchel-navnet kender vi i forvejen ;)

Med venlig hilsen :)

Karin

...og den Margrethe - der er forud for sin tid og går ind for det papirløse samfund - måtte hun være den Margrethe Rode, datter af Steffen og Marie Rode, som jeg leder efter --- men Rud har jeg ikke så tit set "forvekslet" med Rode :(
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden

Jeg er så småt ved at være ved tasterne igen efter winterferiens mange oplevelser.

Jeg har modtaget et skifte efter Anders Jensen Scheel, 1725, som Jørgen Green/Mogens Sander har hentet på Landsarkivet - for Sjælland sandsynligvis - med lidt af den første side:

"N 1725 d 19 Martj vare Borgemester Hans Holst Raadmand Claus Flint og Raadmand Gabriel Frandssn Bold, Byefoget Christen Steenssen og Byeskriveren Jacob Dannefer forsamlede udi velagte Hans Jorgen Hans(en) Borger og Bager hans Huus her i Nyekiobing udj Langgaden for at forfalte (? er nok = forvalte) een loflig og Rigtig Registering effter Sahl. (salig) Anders Jenssen Scheel fordum Borger og guldsmed her i Staden Som Natten tilforn - ved døden var afgangen til nermere Skifte og deelings foretagelse jmellem hans effterladte Encke Ingeborre Baltzersdaatter Masqvedel, og 3de børn Neml. Hans Anders(en) Skeel,'Borger og gruldsmed her i byen, Christopher Anders(en) Skeel Constitueret Byeskriver udj Slangerup i Sielland, og Een daatter Agt Andersdatter Skeel* 26 aar gl. og hiemme hos Moderen, og var samme tiid som laugverge for Encken velagte Hans Jorgen Hans(en) bager, og Hans Anders(en) Skeel paa Egne og Samtl. medarfuingers vegne overvarende lmidlertid boets formue af 2o" Mand Nafnl. Hans Hammer og Ernst Bertels(en) Baun loflig blef Taxeret og Wurderet som folger Neml. ..."

... Jørgen Dannefer kender vi jo i familien!

Jeg lægger skiftets originalsider på nettet til nærmere tydning på http://www.klarskov.org/humble/Baltasar-Kristoff-maschwedel.htm. Bud modtages med glæde!

Mange tak til Jørgen Green og Mogens Sander!


Hej Karin
Det er spændende med dine fund om Danchel, Beske og Samuel! Det går fremad med forskningen her, mange tak! Det er super.


Hej Regelsen
Du skal have mange tak for dit svar # 397. Det må være en kæmpemæssig samling forskning og bøger, du har samlet dig, siden du kan hjælpe med så mange oplysninger!

Mange tak for din kildehenvisning til P. Eliassens Koldingbog, Anden del, side 327. Den må jeg kigge lidt på!

Og jeg er spændt på, hvad du har vedr. din bemærkning:
CitatVender tilbage til Sara Mattsdatter, * i Stenderup præstegård & ~ med Jes Jebsen!!
& degneslægten Matthsen i Vonsild!! (M.C.Humblet i Seest). Forbindelsen er?

Hej Anne
Det er dejligt, at du tager dig af Rüde-slægten med dens mange kingelkroge. Det er meget spændende, hvad Humble-slægtsforbindelser kan føre med sig. Tak for din hjælp!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Ravnskjær

#403
Hej på tråden

Jeg har modtaget Vonsild Kirkebog og har kigget i den.

Vedr. lille Peter Andersen Beeske.

Jeg giver Regelsen (397) ret i at resten af teksten er noget himmelpræk. Jeg kendte ikke ordet på forhånd, men jeg har fået en klar fornemmelse af, hvad det betyder. Der er ikke noget yderligere at referere, der har betydning for opgaven (-erne) her på tråden.

Vedr. Degneslægten.

Da Sara døde skrev Johannes Rude - Vonsild Kirkebog side 60:

+ Sara Jessis Matths d. aff Stenderup er fød aff h. Matz Jensen oc Elsa Iess d. ao. 1630 den 19. junij (søndag) oc bleff døbt den 27. junij. Hendis bryllup med Jess Iebsen stood ao. 1651 den 3. junij (tirsdag)i Wonsiel oc hendes stibfader h. Niels Hansen Riber udstyrede hende. + d. 11. jan. 1704

Siger det jer noget? Er der en forbindelse til Humble gemt?

Jeg har fundet denne tekst om en degn i Vonsild med en svag forbindelse til Humble (s. 18). Han hedder dog ikke Matthsen. Jeg tror det muligvis er sønnen Jacob, der efterfølger fadren.

"/33/ Matths Jensen Degn, fød 1633 in sept. døde 1685, (søndag) quasimodogeniti [26. april]
hustru
Ingeborg Hans d. Rydis*, fød i Tynder d. 17. junij hora imm. 4.5.
mane, hun døde 1703 d. 13 majus (søndag) mane hor. 7. blefve sam-
menviijede her ao. 1665 d. 7 febr. (tirsdag)."

Herefter følger en listen med deres børn. To tvillinger [døde, ingen navne opgivet], Jacob, Jess, Gunder, Johannes, Maren, Morten, Hans, Mett, dødfødt daater % navn, Jørgen, Thomas og Martha.

*Ingeborg Hans Rydis er Johannes Rudes søster og faster til Anthonius Rude g.m. Margrethe Humlet

mvh

Anne R

Regelsen

Hej Lis

Guldsmedeslægten Scheel!

Du får lige en flig:

"Her i Hestemøllegaarden boede hos Bodil Ebbesdatter foruden en anden lejer også
hendes afd. mands broder, Christoffer Andersen Scheel, der efter broderens død 1723
blev udnævnt til byskriver den 14.02.1727. Disse Scheel´er var født i Nykøbing F., hvor
faderen - Anders Jensen (død 1725) var guldsmed. Moderen hed Birgitte Maschwedel.
..." 
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

#405
Hej på tråden :)

Bare i forlængelse af Annes indlæg, så omtaler Nygård skrivelsen i kirkebogen således:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=178234&sort=e
Jensen Mads Degn Vonsild 1685
Jensen, Mads degnen begr.[1685] torsd. Post quasim. født her ../9 1633, søn af Jæb Matsen [begr. 17/9 1659) og Maren Mikkelsdatter af Grønninghoved (død jan. 1659]. Gik i Kolding skole, tog 1659 tjeneste i Hygom prstg., kom derfra til Kolding og så til Husum og til sin Petsvorm(?), hvor han tjente fornemme folk i 4½ år osv. osv. osv..  [6 sider] i Vonsild kirkebog (1685-95 fol. 20)

Stenderup er et spændende sted i forhold til flere af vores slægtninge, Roderne er der og nu også Humblerne. Det er jo dejligt. ;) ;)

Med venlig hilsen :)

Karin


PS! Peter har været helt fantastisk :) Lis se her (Opsum. Sommertråd): http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,4751.120.html svar #139 og 140.
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Anne Ravnskjær

#406
Hej

Jeg har fundet Sara Matths forbindelse til Humble. Sara var søster til Johanne Matths g.m. Christen Christensen Humble 1627-1707 i Stenderup.

Vonsild kirkebog er en guldgrubbe, Lis. Jeg har bikset med præsterækken i Vonsild i de sidste dage og har brugt Worsøes tydning af kirkebogen.

Det forløbige resultat (stærkt forkortet) kommer her. Der kan være fejl. Sikkert er ikke alle med. Se det nederste.

Efterkommere af Jess Rasmussen

Generation nr. 1

1.  JESS1 RASMUSSEN   
Generation nr. 2
2.  PRÆST I VONSILD MATTHS2 JENSEN (JESS1 RASMUSSEN) blev født i Vonsild, og døde 1603.  Han giftede sig med SARA ANTHONIUSDATTER BRAND, datter af ANTHONIUS BRAND og FRU BRAND.  
Præst: mel. 1548 - 1603, Vonsild
Børn af MATTHS JENSEN og SARA BRAND:
3.   i.   ANTONIUS (MATTHIÆ)3 MADSEN, f. mel. 1550 - 1560, Vonsild; d. 22 apr 1617, Vonsild.
   ii.   MAREN MATTHSDATTER, v. RÅDMAND I KOLDING OTTO GREGERSEN; f. Kolding.
4.   iii.   DEGN VONSILD & DALBY LAURS MATTHSEN.
5.   iv.   PRÆST I STENDERUP JENS MATTHSSEN, d. Stenderup?.
   v.   IVER MATTHSEN, d. Kolding.
   vi.   DAVID MATTHSEN, d. Kolding.
   vii.   PEDER MATTHSEN, d. Hiarup.
   viii.   CAREN MADSEN, d. Straarup; v. HERREDSFOGED PEDER PEDERSEN.
   ix.   METTE MADSEN, v. HANS JENSEN; d. Warmark.
   x.   ELLEN MADSEN, v. CLAUS ANDERSEN; d. Vonsild.
   xi.   ELISABETH MADSEN, v. SIMON PEDERSEN; d. Stenderup.
Generation nr. 3
3.  ANTONIUS (MATTHIÆ)3 MADSEN (MATTHS2 JENSEN, JESS1 RASMUSSEN) blev født mel. 1550 - 1560 i Vonsild1, og døde 22 apr 1617 i Vonsild.  Han giftede sig med INGER KNUDSDATTER BUCH2, datter af KNUD BUCH og JENSDATTER.  Hun blev født i Skanderup sogn.
Præst: mel. 1603 - 1617
Børn af ANTONIUS MADSEN og INGER BUCH:
   i.   N.N.4 ANTONIUSDATTER, f. mel. 1585 - 1590, Vonsild3; v. DAMPE DAVIDSEN, 1611; f. omk. 1585.
6.   ii.   MADS (MATTHIAS ANTHONI) ANTONSEN, d. 1658, Kolding.
4.  DEGN VONSILD & DALBY LAURS3 MATTHSEN (MATTHS2 JENSEN, JESS1 RASMUSSEN)  Han giftede sig med MAREN NISDATTER BRUN 1613 i Vonsild præstegård.  Hun blev født i Føns Præstegård.
Børn af LAURS MATTHSEN og MAREN BRUN:
   i.   ANTHON LAURSEN4 (TVILLING), f. omk. 1610; d. 12 jan 1699, Vonsild kirke; v. CAREN ANTHONIUSSIS.
   ii.   MATTHS LAURSEN (TVILLING), f. omk. 1610; d. 29 jul 1620, Vonsild.
   iii.   MAREN LAURSDATTER, f. 02 jul 1614, Vonsild Degneboligen.
5.  PRÆST I STENDERUP JENS3 MATTHSSEN (MATTHS2 JENSEN, JESS1 RASMUSSEN) døde i Stenderup?.  Han giftede sig med ELSA.  Hun blev født i Stenderup Strand.
Barn af JENS MATTHSSEN og ELSA:
7.   i.   MATTH4 JENSEN, f. Stenderup; d. 30 mar 1643.
Generation nr. 4

6.  MADS (MATTHIAS ANTHONI)4 ANTONSEN (ANTONIUS (MATTHIÆ)3 MADSEN, MATTHS2 JENSEN, JESS1 RASMUSSEN) døde 1658 i Kolding.
Præst: mel. 1617 - 1658, Vonsild
Barn af MADS (MATTHIAS ANTHONI) ANTONSEN:
8.   i.   PRÆST I VONSILD & DALBY ANTON (ANTONII MATTHIAS) MADSEN5 RAFF, f. 1594, Vonsild; d. 25 jan 1959, Kolding.
MATTH4 JEnSEN (JENS3 MATTHSSEN, MATTHS2 JENSEN, JESS1 RASMUSSEN) blev født i Stenderup, og døde 30 mar 1643.  Han giftede sig med N.N..  
   
Børn af MATTH JEnSEN og N.N.:
   i.   SARA MATTHIÆ5 JESSEN, f. 1630; v. (1) IES IEBSEN, 02 jun 1651; d. jan 1675; v. (2) MATTH JEBSEN, 12 nov 1676; d. 12 mar 1684. Vist nok en 3. ægtemand også
   ii.   JOHANNE MATTHSDATTER, v. CHRISTEN HUMBLET.[/font]


til Karin

Umiddelbar ser det ikke ud til at Matths Jensen og Mads Jensen er identiske.Jeg er træt nu. Kigger på det Imorgen.

God nat

anne r

Anne Ravnskjær

God  morgen

Jeg mangler kilder til ovenstående anetavle, som jeg igen vil understrenge skal tages med forbehold for fejl. Bør kontrolleres.

Oplysningen om Sara og Johanne Matths søskenderelation holder dog vand. Se Vonsild sogn 1703-1708 opslag 22 og pg. 37. Hos Worsøe s. 391

Jeg har mine første oplysninger fra "Schmidt Family tree", der kan googles.  Og har bygget videre ved hjælp af Johannes Rudes optegnelser. Man bør have in mente, at han overvejende skriver på baggrund af fortællinger og erindringer.

mvh

anne r

Regelsen

Hej

Fint arbejde Anne.

Kort supp.:

Maths Jensen kom ikke hjem før i 1664 (Pelworm)(Barndomsbeskr. V.a.å. 1907).
11.11.1664 blev han degn i Vonsild, nytårsmorgen 1665 blev han trolovet med
præstens søster - Ingeborg Hansdatter Rüde, og brylluppet stod 07.02.1665.
De fik 14 børn og degnen døde 1685. (Kilde: E.L.F.B. II).
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Anne har:
iii.   MAREN LAURSDATTER, f. 02 jul 1614, Vonsild Degneboligen

Frovin har:
Maren Laursdatter, * 1614, hvis forældre var Laurs Matthsen degn, i Vonsild
& Dalby menigheder i 36 år & Maren Nissdatter Brun. Maren ~ 1639 med Peder
Povelsen.

Sara Matthsdatter, * i Stenderup præstegaard og gift med Jes Jebsen, kom
under krigen fra deres gaard, kom hjem igen og fik lov til at flytte ind i det øde
Konghus, reparerede det & han døde 1675.
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Til Regelsen

Tak for anerkendelsen.

Matths Jensen g.m. Ingeborg Rude. Du kan finde hans nekrolog på AO:

Vejle amt Vonsild sogn 1685-1695 opslag 13-14-15 pg. 20-25

En dramatisk historie. Han dør efter en løbskkørelse i 1685. Hans far kaldes Jæb Matthsen og må være identisk med Jens Matthsen.



Jeg har kigget på Jeg har kigget på Matths Jensen, men det er svært at holde styr på alle personerne med dette navn, så jeg er ikke blevet klogere. Det bliver ikke bedre af at Rude veksler med stavemåden. Det kræver koncentration. Jeg fortsætter senere.

mvh

Anne R

Regelsen

Hej Lis

Hjemmsiden: Kommer Elisabeth Pedersdatter Widsted ikke på?
(Db. 21.05.1650 i Nakskov, død sstd. 10.03.1688)
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Med al den nye viden der er kommet for dagens lys og alle de brikker vi i fællesskab har samlet over tid – så tror jeg, at vi kan begynde at lægge et større puslespil.

Jeg håber, at vi kan lokke lidt med Lis – så flere Widsted – folk får lov til at komme på hjemmesiden.

Med de helt nye oplysninger på Sommer-tråden, er der flere spændende muligheder der åbner sig.

Jeg har fundet en mulig forbindelse mellem Mogens Sanders forskning og Sommer/Rhode-folket. Jeg skriver den her fordi Widsted har været oppe at vende her på tråden.

Desværre har skribenten Jan Kartengren ikke nævnt årstal og jeg har desværre ikke Svenska ättartal bd 5, 1889 (Stockholm 1889) s 477-482 på min hylde, så jeg kan ikke give nogen garanti, men jeg kan gætte på at Margareta Widsted i Jans artikel er den samme som Mogens Sanders Margrethe Lauridsdatter Widsted. Skulle det ikke være hende, så en ane til hende som hun er opkaldt efter.
Per Olufsen kunne så (for nemheds skyld)  ;) ;) ;) måske være en efterkommer efter vores nye Sommerfolk i Karlebo.

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/17306.html?1327323906.
Indsendt af Jan Kartengren Postat fredagen 30 juni 2006 - 15:58   
       
Släkten är införd i Svenska ättartal bd 5, 1889 (Stockholm 1889) s 477-482 och där sägs i ingressen att "Äldste kände stamfadern Per Olofsson (g. m. Margareta Widstedt) var rusthåll. å gården Rodhe i Skåne".
Släkten är även införd i Svenska släktkalendern 1913, 1917, 1927, 1938, 1950 och 1965 där det senast i årgången 1950 sägs att "Äldste kände stamfadern Per Olofsson, g. m. Margareta Widstedt, var rusthållare å gården Rodhe i Skåne".
I Litteraturhänvisningarna till den som ovan framgår omarbetade ingressen i Svenska släktkalendern 1965 hänvisas till B Bergström i Släkt och hävd 1964.
I Svenskt biografiskt lexikon bd 30 s 257b-262b återfinns en textöversikt med grafisk stamtavla där det framkommer att Bergström är en komplettering och rättelse.

Jeg viser lige en del af Svar #366 side 13 her på tråden: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,10666.360.html

Generation 3 (con't)
Laurits Mortensen Widsted and Margrethe Lauritsdatter Thura had the following children:
i. KAREN LAURIDSDATTER4 WIDSTED was born about 1655 in Nakskov, Maribo Amt. She died in 1727 in Rødby, Maribo Amt. She married LAURITS HANSEN FIIL. He died on 10 Jun 1720 in Landet, Aageby..
ii. CATHRINE LAURIDSDATTER WIDSTED was born in 1656 in Nakskov Sogn, Maribo Amt.
iii. LAURITS LAURITSEN THURA was born on 20 Aug 1657 in Nakskov, Maribo Amt. He died on 01 Apr 1731 in Ribe. He married HELENE CATHRINE ALBERTSDATTER DE WITH on 22 Sep 1697, daughter of Albert With and Barbara Henriksdatter Mule. She was born in 1673. She died in Jul 1760 in København, Denmark.
Notes for Laurits Lauritsen Thura:
Occupation: Rector in Køge 1681-1690, Pastor in Aarhus, Bishop in Ribe 1713. Salmedigter.
iv. DORTHEA LAURIDSDATTER WIDSTED was born in 1661 in Nakskov Sogn, Maribo Amt. She died in 1742 in Ry. She married CHRISTEN KNUDSEN FRIIS. He died on 14 Aug 1723 in Ry.
v. HANS MICHAEL WIDSTED was born in 1662.
vi. MARGRETHE LAURIDSDATTER WIDSTED was born in 1664 in Nakskov Sogn, Maribo
Amt.
vii. SOPHIE LAURIDSDATTER WIDSTED was born in 1666 in Nakskov Sogn, Maribo Amt.
She died in May 1676 in Nakskov Sogn, Maribo Amt.
viii. CHRISTIAN STEPHAN WIDSTED was born in 1667.

Jeg bemærker også at han hedder Mortensen.


Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

PS. Christen Stephan Widsted er gift med Dorethe Pedersdatter Rhode :)

Kunne ikke nå at indredigere. SUK.
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden
Det er interessante ting, der komme frem her - og der er noget, der bringer os videre, og på kryds og tværs :)

Hej Anne
Det var rigtig interessant med dit "biks" om efterkommere af Jess Rasmussen. Jeg takker for den brugervenlige udskrift!

Og det var dejligt med nyheden om:
CitatOplysningen om Sara og Johanne Matths søskenderelation holder dog vand. Se Vonsild sogn 1703-1708 opslag 22 og pg. 37. Hos Worsøe s. 391.
Det er jo ikke så meget vi kender til Johanne.

Du kan se dine oplysninger her fra tråden om Margrethe Christensdatter Humble, gift med Antonius Rüde

http://www.klarskov.org/humble/margrethe-chr-humble.htm - og

http://www.klarskov.org/humble/chr-chr-humble.htm.

Jeg mangler at få efterslægten sat på navneregistret. 

Ja, du har ret i, at Vonsild kirkebog 1659-1708 ved Hans H. Worsøe er rigtig interessant. (Mit nyerhvervede eksemplar har tilhørt Palle Lauring 28.4.1984 og det smager jo også lidt.)

Hej Karin
Du skal have tak for Jensen Mads Degn Vonsild 1685. Vi burde have Nygaards sedler for Fyn og Sjælland også!!! Dejligt at du har syn for slægterne på tværs også.

Hej Regelsen
Du skulle vel ikke have mere om Sara Matthsdatter, * i Stenderup præstegaard og gift med Jes Jebsen ???

Du efterlyser Elisabeth Pedersdatter Widsted (Db. 21.05.1650 i Nakskov, død sstd. 10.03.1688) på Humble-hjemmesiden. Har du mere om hende og hendes slægts-relationer, evt. pr. mail, sætter jeg det straks på hjemmesiden.  :D

Jeg har desværre ikke anden forskning omkring hende og Widsted-slægten end hvad der står i slægtsbogen af F. Hjort: "Beretning om Slægten Thura og dens opridnelse gennem 400 Aar, Eget Forlag 1926."   :)

Der er flere oplysninger på trapperne fra Mogens Sander om Scheel-slægten, jeg skal lige cleare.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Ravnskjær

Hej


Jeg bliver lidt misundlig over dit Palle Lauring eksemplar. Jess Rasmussens efterslægt bør kontrolleres før du evt. lægger noget ud. Det er spredte oplysninger jeg har sat sammen. De er alle i Vonsild kirkebogen. Jeg har allerede tilføjelser.

Jeg har set A. Rude på hjemmeside. Kigger igen når jeg kommer hjem.
Og så på arbejde - Yahooooooo

Anne R

Lis Klarskov Jensen

#416
Hej Anne
Jeg glæder mig til Rüde-nyt! Spændende hvad du finder.

Hej på tråden

Jeg har som tidligere lovet lagt Mogens Sanders og Jørgen Greens slægtsforskning af Jens Scheels efterkommere på Humble-hjemmesiden.

Desværre er materialet alt for stort (239 KB) til at lægge på tråden, men her er en prøve på deres slægtsforskning.

Descendants of Jens Scheel

Generation 1
1. JENS1 SCHEEL .
Jens Scheel had the following child:
2. i. ANDERS JENSEN2 SCHEEL was born about 1641. He died on 26 Mar 1725 in Nykøbing Falster, Maribo Amt, Denmark. He married INGEBORG (BIRGITTE) MASCHWEDEL, daughter of Balthasar Christophersen Maschwedel and Anna Marcusdatter Humble. She was born in 1650 in Nykøbing Falster, Maribo Amt, Denmark. She died on 29 Aug 1727 in Nykøbing Falster, Denmark.

Generation 2
2. ANDERS JENSEN2 SCHEEL (Jens1) was born about 1641. He died on 26 Mar 1725 in Nykøbing Falster, Maribo Amt, Denmark. He married INGEBORG (BIRGITTE) MASCHWEDEL, daughter of Balthasar Christophersen Maschwedel and Anna Marcusdatter Humble. She was born in 1650 in Nykøbing Falster, Maribo Amt, Denmark. She died on 29 Aug 1727 in Nykøbing Falster, Denmark.

Notes for Anders Jensen Scheel:
Anders Jensen Scheel blev uddannet til Guldsmed og var mindst 2 år på valsen. I 1671 da han var 30 år gl. blev han Guldsmed i Nykøbing Falster, hvor han boede indtil sin død i 1725, 84 år gl. Fra bogen "Danske Guldsmede og deres arbejder gennem 500 Aar" (af Aage Sølver):

"I 1685 fandtes der slet ingen guldmager i Maribo, der dog 13 aar senere huser en saadan - Peter Jacobsen - der mulkteres, fordi han arbejdede i daarlig sølv, og det samme kan siges samtid om Guldsmed Anders Jensen (Scheel) i Nykøbing F.

"Falsters Historie" af H. Hjelholt. På side 410 står der:
"Ligesom een Bartskærer var nok til Nykøbing, saaledes havde den ogsaa tilstrækkeligt i een Guldsmed >At den liden Købstad Nykøbing< skrev Lutzow 1705 i Anledning af et Andragende fra Guldsmed Anders Jensen (Scheel) om eneret >Kan vel være forsynet med een dygtig Guldsmed, og at ikke flere af det Haandværk der kan fortjene Brødet af det ringe Sølvarbejde, der kan forfalde, er vist og sandfærdigt.<. Anders Jensen (Scheel), der havde været i Nykøbing i 34 Aar, opnaaede den ansøgte Bevilling, som i 1713 overdroges til Sønnen Hans Andersen (Scheel).
Dennes ønske om at faa Privilegiet udstrakt ogsaa til Aalholm Amt blev derimod ikke imødekommet, skønt han anførte, at Faderen ikke havde kunnet vinde det daglige Brød uden Gæld og Vidtløftighed."

---------------
In the book "Danske Sølvmærker" (Danish Silverstamps) 2 "Købstæderne med fællesregister" bind 2-3 by Chr. A. Bøje. Published by Politiken, Jørgen Green found the following about Anders Jensen Scheel. (Loosely translated from Danish):

Anders Habt. 1641, moving to Nykøbing Falster as goldsmith in 1671, from 1680 member of the merchants guild, mentioned on the tax lists as a very impoverished goldsmith. He gets monopoly 9/10 1705, turnes the business over to his son, Hans Andersen Scheel, in 1713. Dies in 1725, his widow dies in 1727.

Did work for the churches in Nykøbing, Falkerslev, Nysted, Stubbekøbing, Vejleby (now in Brahetrolleborg), Taars, Karleby, Lillebrønde, Sønder Kirkeby, Sønder Alslev, Købelev, Majbølle og Slemminge.

Anders Jensen Scheel was well known for his beautiful silver work for the churches.
In Lolland-Falster Stiftmuseum in Maribo, Lolland one can find some of his work, as well as in
"Falsters Minder" in Nykøbing F.
There is also some of his work in Herning museum.

---------------
The Estate of Anders Jensen Scheel, 1725
Anders Jensen Scheels Skifte 1725.
9 pages in total, only page 1 has been deciphered at this time.
9 pages in total, only page 1 has been deciphered at this time.

1) (PCO90090) deciphered by Jørgen Thue Pedersen:
AO 1725 d 19 Martj vare Borgemester Hans Holst Raadmand Claus Flint og Raadmand Gabriel Frandsøn Bold, Byefoged Christen Steensen og Byeskriveren Jacob Dannefer forsamlede udj velagte Hans Jørgen Hans(en) Borger og Bager hans Huus her i Nyekiøbing udj Langgaden for at forfalte(?er nok = forvalte) een loflig og Rigtig Registrering effter Sahl. (salig) Anders Jensen Scheel fordum Borger og guldsmed her i Staden. Som Natten tilforn - ved døden var afgangen til nærmere Skiffte og deelings foretagelse jmellem hans effterladte Encke Ingeborre Baldtzersdatter Masqvedel, og 3de børn Neml. Hans Anders(en) Skeel, Borger og guldsmed her i byen, Christopher Anders(en) Skeel Constitueret Byeskriver udj Slangerup i Sjælland, og Een daater Agt* Andersdatter Skeel 26 aar gl. og hjemme hos Moderen, og var samme tiid som laugværge for Encken velagte Hans Jørgen Hans(en) bager, og Hans Anders(en) Skeel paa Egne og Samti. medarfvingers vegne overværende imidlertid boets formue af 2de Mænd Nafnl. Hans Hammer og Ernst Bertels(en) Baun loflig Taxeret og Wurderet som følger Neml. * Agatha Birgitte Andersdaatter Skeel . Then follows 3-4 pages of items being evaluated and then 2-3 pages of itemised debt, the last page is more or less a summary and signed by the people mentioned on page 1.

We hope to get it all deciphered eventually. The outcome was actually that Anders Jensen Scheel
owed more away, than he owned in value.

---------------
Fra side 528:
Af Byens Haandværkere var Guldsmeden forsynet med Privilegium, Guldsmed Hans Andersen (Scheel) afstod det 1729 til Jacob Sønderborg, og ved dennes død i 1747 fik Bage Thommesen, der tidligere havde været Guldsmed i København, Privilegiet.

---------------
Barok bonbonniere af sølv, let hvælvet fodrand og lå, rigt støbt med blomster og bladværk, låg prydet med Frederik d. III's mønt fra 1659, prydet med den danske soldat der kapper hånden af den svenske arm med sin sabel samt iskription "Lauritz Pedersen, Hals, Anne Simons Daater".
Mester Anders Jensen Scheel. f. 1641, d. 1725.
Eftersyn fra 11. november i Vejle, solgt 23. november kl. 21.59
Vurdering Kr 4,000 - Hammerslag Kr 2,600
Jørgen Thue Pedersen from Denmark, he has done a lot of deciphering for us, by sheer chance
found out that a Silver candy dish with lid made by Anders Jensen Scheel about 1675, just sold in
Denmark (Nov. 23, 2006) by internet auction. It was offered by Bruun Rasmussen Kunstauktioner
(Art Auctioneer), it was valued at about 4,000 Kroner and sold for 2,600 Kroner. ($ 1.00 = 5.40
Kroner).

...

Den originale pdf-fil kan hentes på http://www.klarskov.org/humble/Baltasar-Kristoff-maschwedel.htm eller direkte på http://www.klarskov.org/humble/Sheel-family-1.pdf.


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Tusind tak for at I deler jeres forskning med mig :D

Nu er det tid til lidt fordybelse - jeg har læst noterne igennem og det er med stor glæde, at jeg ser, at der er andre i slægten, der har rødder i Karlebo og omegnen deromkring. Indtil for blot nogle dage siden, har vores Morten Baltazarsen Rhodius og hans nærmeste familie været ret alene på de kanter.

Det bliver spændende, at finde ud af hvordan tingene hænger sammen :)

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Foreløbig bemærkning:

Gregers Baltasarsen Maschwedel var (ifølge Mogens Sander) født o. 1655 - vel 1675

Gift 2. med Sara Cathrine Caspersdatter Greve, datter af Elisabeth Pedersdater Widsted
& Caspar Greve!

(Elisabeth Pedersdatter var datter af borgmester Peder Mortensen Widsted i Nakskov).
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Kun: Sara Madsdt. har børn, men ikke anført.

Vedr. sølvtøj af Anders Jensen Scheel:
(Kalk - Oblatæske - Disk, med eller uden forgyldning)

Stubbekøbing kirke, K
Nysted kirke, O
Købelev kirke, D
Majbølle kirke, K
Lille brænde kirke, K
Taars kirke, D
Nørre Kirkeby kirke, D
Sønder Kirkeby, O
Sønder Alslev kirke, D
Venlig hilsen
regelsen