Nyeste indlæg

#1
Mange tak for hjælpen  :D
#2
Mange tak for hjælpen til jer begge.  :D
#3
AneEfterlysning / Vielsesdato i 1877
Seneste indlæg af J. K. Olsen - 03 Jun 2024 - 14:40

Ved FT 1901 bor smeden Anders Chr Landbo i Borgergade 93 på 1. sal med kone og datter:
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?bsid=20648#20648,1770806

Det fremgår, at han og hustruen bosatte sig i København i 1876, samt at de blev viet i 1877.

Datterens fødsel i okt. 1882 ses i Vor Frue sogn - de bor da i Løngangsstræde:
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=21618411#380009,73907815

Men hvor finder jeg vielsen? Umiddelbart hverken i København eller Thisted?

Med venlig hilsen
J. K. Olsen
 
#4
AneEfterlysning / Barna til Gomme Gregorius Gebe...
Seneste indlæg af Mette R Francke - 03 Jun 2024 - 14:32
Hei

Myheritage

Navn   Agnethe Sophie Scheiner (født Gommesdatter Gebert)
Fødsel   sep 1737
  København, Danmark
Barnedåb   1. okt 1737
  Vor Frue Kirke, København, Danmark
Ekteskap   Ekteskap til: <Private>
30. juli 1766
  Vor Frue Kirke, København, Danmark
Folketelling   1. juli 1787
  Vestervold 272, 4., Nørre Kvarter, København, Danmark
Medlemmer innen familien
Foreldre   
Gomme Gregoriusen Gebert
1708 - 1752
Anne Sophie Gebert (born Petersdatter Rochou)
1717 - ?
Mann   
Johan Wilhelm Scheiner
1731 - ?
Søsken   
Gregorius Gommesen Gebert
1738 - ?
Peter Gregorius Gommesen Gebert
1741 - ?
Anna Birgitte Gommesdatter Gebert
1740 - ?
Cathrine Marie Gommesdatter Gebert
1746 - ?

Barn   
Andreas Gregorius Wilhelm Johansen Scheiner
1767 - ?
Anna Maria Magdalena Scheiner
1768 - ?



Navn   Andreas Gregorius Wilhelm Johansen Scheiner
Fødsel   14. mai 1767
  København
Barnedåp   14. mai 1767
  Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Yrke   Tømrer
Yrke   Afskediget Boseniak
Folketelling   Tømrerdreng
1. juli 1787
  Vestervold 272, 4., Nørre Kvarter, København, Danmark
Ekteskap   Ekteskap til: <Private>
3. feb 1797
  Korsør, Sankt Povl Sogn
Medlemmer innen familien
Foreldre   
Johan Wilhelm Scheiner
1731 - ?
Agnethe Sophie Scheiner (born Gommesdatter Gebert)
1737 - ?
Kone   
Maren Kirstine Scheiner (born Jørgensdatter Meyer)
1775 - ?
Søster   
Anna Maria Magdalena Scheiner
1768 - ?
Datter   
Ingeborg Sofie Frey (born Andreasdatter Scheiner)
1798 - 1859
#5
AneEfterlysning / Djalmer Werner-Petersen. (Død...
Seneste indlæg af Steen Heidemann - 03 Jun 2024 - 14:16
Kære Inger,   

Tak for denne mest værdifulde information. Det hele hænger langsomt sammen. Heldigvis lykkedes det mig at få min tante i Mexico, inden hun døde, til at skrive om hendes mest usædvanlige barndom. Det bliver en interessant bog, ikke kun for de mange efterkommere, men også for en meget modig kvinde fra 1920'erne.

 Interessant at Johan Andreasen var gift første gang.

Også interessant, at min oldemor Maren Jensen Bager forsøgte at skjule, at min farmor var født udenfor ægteskab. Dette ved at oplyse en falsk dødsdato for hendes husmand Johan Andreasen. Ligeledes hænger det hele sammen : Maren og Johan fik to børn Mette Marie (1867) og Anders Johan (1869) før de giftede sig i 1872. Min farmor fortalte, at hendes bedsteforældre Jens Peter Petersen Bager og hustru Christiane Jensdatter Bloch var imod forholdet , på grund af den sociale forskel. Jeg er ikke overrasket over, at hendes forældre pressede hende til at gifte sig i deres hjemby Voldby. Da Johan døde i 1885, fik Marens familie, der bor i nærheden af ��Sostrup Slot og kendte Benzonerne, hende her til at passe den ældre og syge baron. (Ernst von Benzon (død 1888). Han var stadig gift, men jeg gætter på, at det ikke fungerede særlig godt. Det endte i hvert fald med, at Maren blev gravid og blev bortvist. Hendes forældre afviste hende, og hun tog til Ärhus, hvor - hvis min hukommelse er korrekt - startede en lille renserivirksomhed. Min bedstemor giftede sig stort set for penge med min bedstefar Georg Christian Christensen. Dette startede det usædvanlige scenario i Mexico.

Ville du muligvis kunne finde Maren Jensdatter Bagers dødsdato. Hun må være død i Ärhus efter 1901. (Gift med Johan Andreasen) Også da mine bedsteforældre giftede sig i Ärhus (tror jeg ved i domkirken omkring 1910/11. (Georg Christian Christensen (20.11.1881-21.10.1942) med Christiane Catherine Frederikke) (Ella) Andreasen.

Interessant også, at du fandt ud af, at min bedstemors anden mand, (W ?) Valdemar Christensen, som hun blev gift med i Cincinnati (USA) døde i 1933. Jeg ved, at han var kemiker og var dansker. Om han er født i Danmark eller USA, ved jeg ikke.

Jeg har en gåde tilbage i denne "saga", Marens far er også født udenfor ægteskab. Marens forældre var Jens Peter Pedersen Bager og Christiane Bloch pä Djursland. Jens blev født som uægte barn i Hammeslev (Djursland) 26.3.1812. Min farmor fortalte mig, at hans mor Kirsten Hendrichsdatter Busse (Født 17.7.1791 som datter af Hendrich Pedersen Busse og Anne Marie Jensdatter Frich) sä efter en syg mand i Grenä og blev gravid. Mandens mor var født Munthe af Morgenstierne. Det var desværre alt, hvad hun vidste.  Kirsten er født i 1791, han kunne være født omkring 1770/85 og hans mor (født Munthe af Morgenstierne) omkring 1740-1765. Jeg kiggede på Geneanet, men kunne ikke finde en mulig "kandidat".

Interessant at min bedstemors familie ser ud til at have flere forhold til dansk adel. Min far (Ellas søn) giftede sig (før han giftede sig med min mor Inge Heidemann i 1955) med kunstneren Arild Rosenkrantz 'uaegte' datter, adopteret Wissing. Afslutningsvis var de alle meget ulykkelige og frustrerede mennesker. Min bedstemor med sin endeløse sorg og frustrationer ødelagde hendes børn. Min far var yderst intelligent og succesrig forretningsmæssigt, men altid trist og totalt  frustreret og gennemgik - ligesom sin mor (Ella) tre ægteskaber, det ene mere ulykkeligt end det næste. Jeg har været mere heldig end mange kusiner, da min mors forældre (Heidemann) forstod situationen fra starten og virkelig var dem, der sammen med min mor opdragede mig.

Endnu engang tak.
De venligste hilsener.
Steen.
#6
Ja det må have været svært at være fast i troen i svære tider.

Mange tak for hjælpen.

mvh
Per
#7
AneEfterlysning / AneEfterlysning på Lars Månss...
Seneste indlæg af Eva Morfiadakis - 03 Jun 2024 - 13:51
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0066622_00117#?c=&m=&s=&cv=116&xywh=3672%2C2342%2C1565%2C1114

Han är född i Kyrkoköpinge församling och där ligger Mellanköpinge. Hököpinge Hököpinge ligger 23 km längre bort.
F. 22 juli 1832. Far åbon Måns Larsson och Mätta Jeppsdotter.

Kyrkoköpinge ligger inte långt från Trelleborg.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0064910_00021#?c=&m=&s=&cv=20&xywh=99%2C2795%2C3503%2C1913

1857 kom han till Genarp från Jylland och 1858 åkte han till Danmark.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0070735_00012#?c=&m=&s=&cv=11&xywh=13%2C1990%2C4204%2C2295

Han var på Rosengård i Västra Skrävlinge församling när han 1856 åkte till Danmark.

Eva M
#8
AneEfterlysning / hvor døde Hans Pedersen og Met...
Seneste indlæg af sanne rasmussen - 03 Jun 2024 - 12:37
Hej Inge

Tak for din interesse. De er på fattiggården i Kalvehave sogn, Præstø amt. Medtager kun Hans Pedersen + familie fra folketællingen

Præstø, Baarse, Kalvehave, Langebek, nr.20, fattighuset, , FT-1845, B5338

Hans Pedersen     39     Gift          fattiglem, væver     Mehrn, Præstø amt 
Mette Catrine Jensdatter     40     Gift          fattiglem, hans kone     her i sognet, Kalvehave 
Peder Hansen     14     Ugift          fattiglem, deres børn     her i sognet, Kalvehave 
Karen Marie Hansdatter     11     Ugift          fattiglem, deres børn     her i sognet, Kalvehave 
Lars Hansen     8     Ugift          fattiglem, deres børn     her i sognet, Kalvehave 
Hans Hansen     5     Ugift          fattiglem, deres børn     Holte sogn ( skal nok være Holtug) 
Niels Hansen     3     Ugift          fattiglem, deres børn     her i sognet, Kalvehave 

Mvh
Sanne Rasmussen
#9
Tak for linket!
Rasmus Lassen er født i Brendstrup, Hasle Herred, som så mange andre af den familie.
Han fik borgerskab som købmand i 1636, Århus.
Anne er sikkert fra samme egn, måske en kusine, der er flere Rasmusser i familien. Det vil jeg kigge på.
Rasmus Lassens far var Las Jensen, født 1590, foged på Østergård.
Vh Anne
#10
Opdagede lige en tastefejl i linie 5: dende → hende