Jeg har et billede af min farbror Hans Peter Ingvard Knudsen, der var elinstallatør i Hedensted fra først i 1920' til sin død i 1979, der sidder på denne tidlige BSA-motorcykel. Nummerpladen viser Y. Man kan ane nummeret 387, men det er usikkert.
Er det muligt at datere motorcyklen?
Det er vel ikke muligt at se ham som ejer?
🐔 Erik
Hej
Jeg tror, der er god hjælp at hente i dette dokument:
www.bsa.dk/files/Historie/BSA-i-100-aar.pdf
Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe
Mange tak. Fin side.
Det kunne se ud til at være 1914-modellen.
Hej Erik
nrpl.dk har bl.a. dette om motorcyklers nummerplader:
CitatMotorcykler skulle først indregistreres fra 26.6.1906, men allerede fra starten var nummerplader obligatorisk. Indtil 21.5.1910 skulle der være nummerplade bagpå motorcyklen under sadlen. Derefter skulle nummerpladen være foran. Fra 24.3.1919 skulle motorcykler have to nummerplader, en foran på langs med tekst på begge sider, og en bagpå. Fornummerpladen blev senere buet så den fulgte forskærmens facon. Fornummerpladen forsvandt i 1955 af sikkerhedsmæssige årsager. Motorcykelnummerplader med 4 eller flere cifre blev delt på to linjer. Ved 4 cifre deles således at der var 2 cifre på øverste linje og 2 på nederste. Ved 5 cifre deltes pladen med 2 cifre på øverste linje og 3 på nederste. Tusindadskilleren udelades i så fald.
http://nrpl.dk/sys-1903.php
Med en nummerplade på langs over forskærmen må den vist være indregistreret efter 1919. Det er ikke så tydeligt om der er en bagpå...
mvh
Mikkel
Tak skal du have.
Der ses en plade bagpå under sadlen, men man kan ikke om det er nummerplade.
Det er det jo nok, for min farbror blev gift 1922 og flyttede til Hedensted omkring den tid.
Jeg har i mellemtiden fundet en henvisning i en gammel DIS-tråd til
https://slaegtsbibliotek.dk/900171.pdf
Fortegnelse over køreberettigede køretøjer fra 1918 og der er farbror Hans ikke med.
Nu ved jeg jo ikke om nummerpladen fulgte med cyklen ved salg, men hvis den gjorde, kan jeg finde det meget sandsynlige nr Y 682 der tilhørte konsulent J. Nielsen i Kolding.
Det midterste tal af tre er ret sikkert 8.
Erik
Er der nogen der ved, om nummerpladen fulgte cyklen eller ejeren i 1920'erne?
Samme H. P. Knudsen havde i 1950'erne forskellige biler alle med nummeret Y 302, hvor nummeret altså fulgte ejeren, men det siger jo ikke noget om, hvad man gjorde i 1920.
Hej Erik
Måske står der noget i en af bekendtgørelserne her:
http://nrpl.dk/doc.php
mvh
Mikkel
Tak skal du have. Meget interessant.
Det fremgår ikke om pladen følger ejeren,
men jeg kan se, at Vejle politikreds var tildelt Y 800-999 fra 1913 til 1927 (foruden andre numre).
Jeg har nemlig nu af familien fået at vide, at H. P. Knudsens motorcykel havde nummeret Y 987.
Det nummer er ikke i brug i 1918.
Hej Erik
BSA modellen ligger meget tæt på den 1915-model jeg fandt på nettet:
https://www.yesterdays.nl/product/bsa-1915-k-557cc-1-cyl-sv-2805/
Den mangler forlygten, men det var måske ikke et krav i Danmark på daværende tidspunkt. Så er magneten (aggregatet lige foran storetåen) en smule anderledes.
Mvh, Ebbe
Hej igen
Det er måske snarere denne model. Men forskellen er ikke stor.
https://www.yesterdays.nl/product/bsa-1915-model-k-557cc-1-cyl-sv-2602/
Mvh, Ebbe
Tak for de smukke billeder
Hej Erik
Jeg tror der står Y 882 på pladen.
Vh
Hanne Fisker
Tak for dit forsøg,
men min kusine har en fotostat hængende, hvor det tydeligt ses, at numnmeret er Y 987.
Min kopi af en kopi er ikke tydelig.