lyn-kursus i Folketællinger søges?

Startet af Nicoline Rasmussen, 05 Mar 2011 - 19:41

Forrige emne - Næste emne

Nicoline Rasmussen

man går på ddd.dda. dk ik ? - og trykker på folketællinger.

og hvad gør man så herfra?
Altså jeg 'plejer'  at trykke på 'autocheck af område' er det den rigtige måde?
Er der en der vil være så sød at skrive punkt for punkt hvad man gør? - tak  :)

vh. Nicoline
Nicoline Rasmussen.

Frank Green

Hej Nicoline

Jeg "autochecker" aldrig.Men tager "Udfyld selv alle felter".

Nøjes som regel med Amt hvis jeg ikke er 100% sikker,og så lidt bogstaver som muligt under navne.Evt må jeg bruge % i stedet for et eller flere bogstaver.
Det kommer lidt an på hvor mange hits der dukker op,eller den jeg søger ikke dukker op.

Hvis jeg kender vedkommendes erhverv,kan jeg også finde på at bruge den rubrik.Dog stadig med få bogstaver.F.eks Skomagersvend nøjes jeg med sko....

Ved FT-år tager jeg omfatter eller = hvis jeg kun vil vide præcis det årstal.

Men vi gør det vel forskelligt hver især.

Med Venlig Hilsen
Frank

Ole Sylvester-Nielsen

Hej Nicoline
Jeg foretrækker at bruge det der står i firkanten øverst til venstre,
tryk på Søgning efter personer jeg mener at det er lettere.

Med venlig hilsen Ole
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Judith Olsen

Hej Nicoline

Hjalp de to svar dig ?

Ellers vil jeg gerne hjælpe dig med at finde ud af at bruge folketællingerne.

Har lige haft held med at hjælpe en anden bruger godt igang.

Send en mail til mig på: judith@olsen.mail.dk -skal jeg hjælpe dig  :)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Peter Kristiansen

#4
Søgning efter personer: Autocheck af område

Vælg amt.
Derefter må du beslutte hvor præcist du vil søge efter personen - om du vil vælge herred eller evt. sogn. Det kan dog blive nødvendigt for at begrænse antallet af hits.

Personoplysninger:
Navn - så få tegn som muligt - da et navn kan staves på mange måder
Hvis han nu hedder Christen eller Kristian eller kombinationer deraf: %rist%n
Marie eller Maria: mari_
og så videre - jo mere præcist du skriver, jo større er chancen for at du ikke finder hvad du leder efter, fordi der er afvigende stavemåder. Ane Charlotte Christensdatter kan staves på mange måder...

Hvis du kender personens alder - hvis vedkommende er opgivet som 40 i FT 1840 og du gerne vil finde ham i FT 1845, så kan du vælge et aldersinterval 40-49. Du skal ikke skrive den præcise alder.

Feltet "omfatter" skal der stå "="
Feltet "Alle år" skal der stå året på den folketælling du ønsker at søge i.
Husk at folketællingerne kun er indtastet komplet 1787-1845 og 1880.
Så hvis du ønsker at finde en person i et andet år er det muligt at sognet endnu ikke er indtastet.
Det kan du se på forsiden under "Hvad er der i databasen". (boks oppe til venstre).

Og så trykker du på "søg". Så kan der komme mange eller få personer frem - de kan sorteres efter f.eks. alder i stedet for navn. Hvis ikke den ønskede person kommer frem, så må man tænke lidt kreativt. Søger jeg kun i sognet, men skal søge i herredet istedet? - er nabosognet i et andet amt - skal jeg måske søge der i stedet?
Man skal også overveje, om man fanger alle variationer af en stavning eller hvad.... men man skal ikke give op første gang - men vær kreativ!

Når du så har fundet 10 gange Jens Hansen i dit sogn, så må du gå mulighederne i gennem for at se hvem som er den rigtige. Du kender måske hans børn eller hans hustru - eller andre ting som gør det muligt at vælge den rigtige.
M.v.h. Peter Kristiansen

Nicoline Rasmussen

wow tak alle sammen  :)! - Judith, det kan godt være, at jeg benytter mig af dit tilbud - tak :)

mvh. Nicoline.
Nicoline Rasmussen.