Hjælp

Startet af Karen Riis Jensen, 04 Sep 2015 - 23:31

Forrige emne - Næste emne

Karen Riis Jensen

Hvordan finder jeg nemmest et skifte for Herslev sogn, Brusk herred, Vejle amt?  Det drejer sig om husmænd i 1885.  Jeg har ingen erfaring med skifter, så derfor mit spørgsmål.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Karen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Karen

Du bør nok i fremtiden vælge en lidt mere beskrivende overskrift :)

Skifter blev foretaget af den lokale retsbetjent. Afhængig af tid og sted er der flere muligheder. Som tommelfingerregel kan man sige at i København var det skiftekommissionen, i købstæderne var det byfogeden, i birkerne (svarer godt og vel til godser) var det birkedommeren, og i "resten af landet" (som hverken hørte under gods eller købstad) var det som regel herredsfogeden.

For at finde den rette retsbetjent er der flere muligheder:

- Stedregister til Nørreyske Godsarkiver fra Landsarkivet Viborg.
- Sjællandske Retsbetjente fra Landsarkivet København
- DigDag – Digitalt atlas over Danmarks historisk-administrative geografi. Her kan du gå ind under "retslig" til venstre og så prøve herred/birk/købstad imens du har zoomet ind på et område og valgt det aktuelle år nedenfor kortet. Når du klikker på et område kommer navnet på det frem.

Så vidt jeg kan se skal Herslev sogn have hørt under Elbo-Brusk-Holmans Herredsfoged i 1885. Det ser ud til at der er en del indscannede skifteprotokoller online på AO:

http://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_alt_vis_navne.php?stil=2&navn=Elbo-Brusk-Holmans+Herred&sort=a

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karen Riis Jensen

God formiddag Mikkel og mange tak for dit svar;  Jeg har prøvet at sætte mig ind i benyttelsen af skifter og dermed også været inde på den omtalte arkivalieliste fra DIS, men den omfatter - så vidt jeg kan se – ikke året 1885 for Elbo-Brusk-Holmans Herredsfoged.   
Linket til LAV-Gods-Stedregister jylland.pdf  har jeg ikke kunnet få til at fungere;  jeg havde også prøvet linket:
Stedregister til Nørrejyske Godsarkiver – uden at være kommet videre, så derfor skrev jeg min kortfattede forespørgsel.

Her til morgen har jeg forsøgt at anvende dit link til dit digitale kort, og jeg  har valgt: retslig og år, men kan ikke åbne kortet. Jeg kan have overset en genvej, men pga en øjenskade, er mit computer syn ikke verdens bedste. 

Mange tak for din tålmodighed.  Jeg hører gerne fra dig, hvis du har mod på dette.  :)

På forhånd tak. 

Mvh
Karen


Karen Riis Jensen

Tusind tak Aase - jeg burde selv have tænkt på at kigge her, men godt at du er vågen !

Mvh
Karen


Karen Riis Jensen

Kære Lars !

Bingo - mange tak skal du have - enken sidder som forventet i uskiftet bo;  der ersom forventet myndige og umyndige børn, så nu må jeg jagte enken, Ane Johanne Nielsdatter (Nielsen); hendes 2 ægtemænd hed forresten det samme, nemlig Jens Christensen, og deres søn Jens Christian Jensen skal også findes.

Endnu en gang: tak for hjælpen !

Mvh
Karen