Jens Christian Jensen, født den 18. oktober 1869, Herlev Sogn, Brusk Herred, Vej

Startet af Karen Riis Jensen, 03 Sep 2015 - 13:09

Forrige emne - Næste emne

Karen Riis Jensen

Hvad blev der af Jens Christian Jensen, født den 18. oktober 1869, Herslev Sogn, Brusk Herred, Vejle Amt ?

Han blev døbt den 2. januar 1870 i Herslev kirke og konfirmeret den 30. september 1883 i Herslev kirke.

Hans forældre var Anne Johanne Nielsdatter og Jens Christensen, husmænd på Herslev mark;  de blev viet 22. juli 1868 i Herslev kirke.

Jeg kan ikke finde Anne Johannes begravelsesdag, men kan have overset den.

Jens Christensen døde den 10. januar 1885 på Frederiks Hospital, København, hvor han var til behandling for en rygmarvslidelse;  han blev begravet på Herslev kirkegård.

Jeg håber, at nogen har mulighed for at hjælpe.

På forhånd tak !

Mvh
Karen Riis Jensen


Klaus Guldager

Det er så familien vi har her:

Vejle, Brusk, Herslev, Herslev By, 1 Hus, 43, FT-1880, C5699
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Christensen   59   Gift   Husfader      Sønderomme, Vejle Amt
Ane Johanne Christensen født Nielsen   57   Gift   Husmoder      Vejlby ved Fredericia
Jens Christian Jensen   10   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet

Jens og Ane blev som du skriver gift i 1868
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17123704#163906,27524048

Kirkebogen fortæller en  del, bl.a.  at Ane var enke efter en anden Jens Christensen.

Ham havde hun to (mindst) døtre med:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17123704#163906,27523940 opsl 60
Herslev
1853 den 16. maj
Johanne Marie Jensen  ....

og

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17123704#163906,27523965 opsl 85j
Herslev
1861 den 15.  januar
Christiane Jensen
Huusmand Jens Christensen og Hustru Ane Nielsdatter af Herslev

I 1880 tjener Christiane Jensen Nicolai Sørensen i Herslev.

Måske har hun taget ophold hos en af døtrene efter mandens død i 1885?
Der er selvfølgelig lige det problem at finde Johanne Marie og Christiane Jensen :)

mvh
Klaus

Karen Riis Jensen

Kære Claus. 

Mange tak for dine oplysninger.  Det er rigtigt, at Jens Christensen blev født i Sønder Omme i 1821;  han var yngste søn og blev husmand i Riis, Givskud sogn, Vejle, og blev gift med Christiane Pedersdatter, som døde i 1863.  De fik sammen fem børn, hvoraf den yngste døde næsten samtidig med moderen, Christiane.  Deres søn Christen Jensen er min oldefar, og ham har jeg nogenlunde styr på;  han bliver gift med en pige fra en af gårdene i Herslev sogn.

I første omgang er jeg interesseret i at finde ud af, hvad der blev af sønnen Jens Christian fra hans 2. ægteskab.  Jeg har uden held forsøgt at finde ham i lægdsrullen, men måske har jeg overset ham;  pga en operation for nethindeløsning bliver mine øjne hurtigt trætte, og derved begrænses mine udfoldelser på nettet.

Jens Christensen hustru i hans 2. ægteskab var forholdsvis velstillet (har jeg læst i en bog for nogle år siden om Herslev sogn i gamle dage), men kan man ikke undre sig over, at en husmand fra Herslev sogn i Vejle Amt var til behandling for en rygmarvslidelse på Frederiks Hospital i København  i 1885 ? 

Jeg hører gerne fra dig og andre ang. dette men også meget gerne,  hvis der er andre bemærkninger.

Jens Christensens mor, Dorthe Christine Poulsdatters far, som hed Povel Christiansen, blev født i 1754 på Silkeborg gaard  i Grene sogn; via ham skulle vi kunne komme langt tilbage til nogle adelsslægter og dermed menes slægten at kunne føres tilbage til dengang "Ruder Konge var knægt" !

Endnu en gang mange tak for dine oplysninger !

Venlig hilsen
Karen

Karen Riis Jensen


Klaus Guldager

Hej Caren :)
ja, underligt at så mange skriver Claus, når der helt klart står Klaus. Folk må jo høre det de læser og så skrive det som de plejer.

Jeg ville godt vide om du har fundet Johanne Marie og Christiane Jensen, hvor Ane Johanne Nielsdatter/Christensen kunne tænkes at have taget ophold efter 1885?

mvh
Klaus

Karen Riis Jensen

Kære Klaus !

Godt at du har humor, men det er nu rart at se sit navn stavet rigtigt.  Min eneste undskyldning er, at jeg skal have sendt en bog til min fætter, som også hedder Claus, men altså med C, og hans navn har nok ligget i mine tanker, da jeg skrev til dig.

Jeg har desværre ikke fundet Anes to døtre !


Venlig hilsen
Karen   

Elisabeth Nielsen

Hej Karen

Jeg tror det er Ane Johanne Nielsen i FT 1860 i Herslev

anden
   Løbe nr.   Navn   Køn   Alder   Født år   Civilstand   Information
   235   Johanne Nielsen   Kvinde   37   1823   Gift   Huusmoder. Indsidder
   236   Johanne Marie Jensen   Kvinde   7   1853   Ugift   hendes Børn
   237   Karen Jensen   Kvinde   5   1855   Ugift   hendes Børn
   238   Nielsine Jensen   Kvinde   2   1858   Ugift   hendes Børn
   239   Jacobbine Jacobsen   Kvinde   4   1856   Ugift   haves for Betaling
   240   Christen Jensen   Mand   60   1800   Enke(mand)   Aftægtsmand
Data hentet fra Dansk Demografisk Database Ref. DDA-26523, Kipnr. D6129. Sogn: Herslev. Herred: Brusk. Amt: Vejle. Post nr. 236 af 1060. Peter Kristiansen. Se dokumentation til indtastningen. Se originale indtastning hos Dansk Demogr

Elisabeth Nielsen

Hej Karen

Ane Johanne¨s første mand Jens Christensen begik selvmord 11 Februar 1868

Mvh Elisabeth

Karen Riis Jensen

God aften Elisabeth og mange tak for dine oplysninger;  jeg har for år tilbage læst i en bog om Herslev sogn i gamle dage, og af den fremgik det af Ane Johannes første mand begik selvmord.

Jeg har ikke fundet flere oplysninger om sønnen i hendes 2. ægteskab, Jens Christian Jensen, men håber at finde data om ham.

Mange tak for din interesse i denne sag !

Mvh
Karen


Karen Riis Jensen

Hejsan Elisabeth og mange tak for info !  Jeg holder en pause i min søgning efter Jens Christian Jensen, men jeg håber, at han dukker op.

Mvh
Karen

Karen Riis Jensen

Oplysninger om Jens Christensens enke Ane Johanne Nielsdatter /Nielsen, Herslev sogn, Brusk herred, Vejle amt samt sønnen Jens Christian Jensen, f. 18-10-1869 i Herslev sogn, søges.

Følgende vides om Ane Johanne, gift Christensen:

Født 1823-1824 i Vejlby, ved Fredericia – jf. FT 1880:
Vejle, Brusk, Herslev, Herslev By, 1 Hus, 43, FT-1880, C5699

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Christensen   59   Gift   Husfader      Sønderomme, Vejle Amt
Ane Johanne Christensen født Nielsen   57   Gift   Husmoder      Vejlby ved Fredericia
Jens Christian Jensen   10   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet

Gift 1. gang med Jens Christensen, fra Herslev sogn, Brusk herred, Vejle amt; han begik selvmord den 11. februar 1868. 
Der var fire døtre i dette ægteskab; ifølge Maltha Jensens bog om Herslev i gamle dage, var det  IKKE økonomien, der var årsag til selvmordet, idet "skiftet efter ham tillagde de fire døtre 150 rdl. hver i arvepart, hvad der på den tid var ikke så lidt."

Deres fire døtre:
1.  Johanne Marie f. 16-05-1853
2.  Karen, f. 23-11-1855
2.  Nielsine, f. 05-02-1858
4.  Christiane, f. 15-01-1861

I 1880 tjener Christiane Jensen hos Nicolai Sørensen i Herslev.

Christiane blev gift med Laurs Nielsen Boesen i Herslev kirke den 07-11-1885; han står opført som værende "af Fredericia" , og N. Boesen af Follerup, er hans forlover.

Ane Johanne blev d. 22-07-1868  gift 2. gang med Jens Christensen, husmand fra Givskud sogn, Vejle amt; han døde den 10-01-1885 på Frederiks hospital i København, hvor han var til behandling for en rygmarvssygdom.
De fik sammen sønnen Jens Christian Jensen, f. 18-10-1869 i Herslev sogn, konfirmeret den 30. september 1883 i Herslev kirke.

Ane Johanne drev husmandsstedet videre indtil 1889, hvor hun solgte det – disse oplysninger er også fra Maltha Jensens bog om Herslev.

MEN HVOR FLYTTEDE ANE JOHANNE HEN ?  OG SØNNEN JENS CHRISTIAN ?

Jeg håber meget, at nogen kan hjælpe mig videre !

Mvh
Karen







Karen Riis Jensen

HJÆLP - hvor finder jeg

:)Jens Christian Jensen, født 18-10-1869 i Herslev sogn, (Herslev mark) og konfirmeret den 30. september 1883 i Herslev kirke, i lægdsrullen ?

Hans forældre var Ane Johanne Nielsdatter (Nielsen), gift Christensen (i begge ægteskaber) og hans far hed Jens Christensen, der døde 10-01-1885.

Jens Christian var det eneste barn i forældrenes 2. ægteskab.

Hans mor solgte husmandsstedet, som blev overtaget af den nye ejer 01-03-1889, og hvad der blev af Ane Johanne, ved jeg endnu ikke.

Jeg har gennemgået FT i 1890 for Herslev sogn, men er ikke stødt på Ane Johanne og Jens Christian.

Så er der lægdsrullerne, men de er lidt kryptiske på dette tidspunkt, og jeg har ikke fundet Jens Christian.

Her er hvad jeg har læst mig frem til ang. relevante lægdsruller for perioden:

"Alder for indskrivning og sletning af lægd

Gennem tiden har aldersgrænsen for hvornår man blev henholdsvis optaget i og slettet af lægdsrullen skiftet.

Tabellen viser hvornår man blev optaget i lægdsrullen og hvornår man senest blev slettet.

År                           Optagelse                                                                   Sletning
1849-1869              14/15 år (Det år, drengen blev konfirmeret)                    38 år
1869-1912                 17/18 år (Det år, den værnepligtige fyldte 18 år)             38 år

I 1869 inddelte man Danmark i udskrivningskredse. I den forbindelse blev lægdsnumrene lagt om. I perioden 1861 til 1869/70 kan man finde både det gamle og det nye lægdsnummer i lægdsrullen. Det gamle nummer er skrevet med hånden, mens det nye nummer er påført med stempel."

Denne ændring skulle jo ikke påvirke Jens Christian direkte, idet han formodentlig først blev optaget ved det fyldte 18. år = 1887, og så burde han vel være at finde i Herslev, forudsat han ikke var flyttet til et nabosogn inden (moderen flytter fra boligen  pr. 1. marts 1889.)
J
eg har ikke tidligere benyttet lægdsruller, som omfatter ovennævnte tidsrum og finder dem svære at anvende.  Og så er det, at jeg spørger: Med jeres kendskab til disse lægdsruller, hvor ville I så kigge ?

Alle råd modtages med taknemlighed !  På forhånd tak for jeres venlighed i denne sag. 

Venlige hilsener,
Karen