Anna Christensdatter, Skovsende, Sønder Omme Sogn, Koldinghus Amt 1780

Startet af Karen Riis Jensen, 02 Sep 2015 - 23:00

Forrige emne - Næste emne

Karen Riis Jensen

Hvem kan hjælpe med oplysninger om Anna Christensdatter, der døde i Skovsende, Sønder Omme sogn, Nørvang herred, Koldinghus Amt den 12. maj 1780;  hun efterlod sig enkemanden Christen Jensen og sønnen Christen på en måned - jf. nedenstående fra Sønder Omme kirkebog:

"1779 d 11 Mar blev Christen Jensen fra Skovsende trogiven til Anne Christensdatter. Viet d 6 Juny. 

1780 d. 16  apr. blev Christen Jensens og Anna Christensdatters barn af Skovsende, døbt Christen.

1780 d. 12 maj døde den yngre Christen Jensens hustru Anna Christensdatter, ætas 21 år nær 4 måneder", så hun må være født omkring 1759.

Sønnen Christen fik senere tilnavnet Bjørslev, måske fordi hans mor, Anna Christensdatter, der døde da han kun var en måned gammel, kom fra et område med dette navn ?  Da Bjørslev ligger i Nørre Vium Sogn, Bølling Herred, Ringkøbing Amt, har jeg forsøgt at finde hendes fødsel i Nørre Vium Sogn - men desværre uden held, idet kirkebøgerne mangler for denne periode, men hun kan jo også være født i et andet sogn og flyttet til Bjørslev som barn.

Måske kan jeg på denne måde komme i kontakt med nogen, der tidligere har haft adgang til skiftet efter hende. Det skulle være at finde i følgende pakke:

Konceptskifter med bilag II  1771-1793, Indhold 1780 B, Pakke 252, men de originale skifter er i en så dårlig forfatning, at de desværre er fuldstændig undtaget fra udlån til læsesalen. De er scannet, men det vides ikke, hvornår de bliver lagt på nettet – iflg. LA, Viborg.

Jeg håber, at der er nogen, der kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Karen Riis Jensen