Kartoffeltyskere

Startet af Julius Preben Linnebjerg Vadstrup, 05 Mar 2011 - 14:30

Forrige emne - Næste emne
Hej.
Jeg søger lidt oplysninger om, det er observeret at efterkommer efter "kartoffeltyskerne" skiftede navn ved giftermål med danskere. Baggrunden er at jeg søger Elisabeth Johannesdatter født i Trehuse Frederiks sogn Lysgård Herred Viborg amt i ca. 1790 hun er død 7. maj 1884 i Sevel sogn Ginding Herred Ringkøbing amt. I folketællingen fra 1801 er der en Johannes Jung med datteren Elisabeth Jungin. Tilsyneladende får pigerne faderens efternavn udbygget med -in. Jeg har ikke kunnet finde andre hvor faderen hed Johannes og datteren Elisabeth. Derfor er spørgsmålet er det konstateret at man ved giftermål med danskere overtog den danske navneskik med faderens fornavn tilføjet -datter.
Venlig hilsen
Julius. 

Inger Buchard

-in er bare det, der svarer til -datter, dog heftet på efternavnet.
På tysk skelner men f.eks. ved erhvervsbetegnelser mellem Lehrer og Lehrerin, og det er dette -in, der bruges ved kvindenavne.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Erik Vandet

Hej Julius
Dit første spørgsmål: JA! Der er ingen regler omkring dette forhold, men jeg har gentagne gange stødt på præster, som ikke kunne eller ville bruge de tyske navne og derfor har fordansket dem som f.eks. her.
Iflg. FT-1845 er Elisabeth Johannesdatter født i Frederiks (Frederikshede), så for mig er der ingen tvivl om, at du har fundet den rigtige. Udbygningen med -in er tysk navnskik, så det vil du typisk finde hos kartoffeltyskerne i FT fra 1787 og 1801. Det markerer, at det er en pige, ligesom danskerne dergang brugte - datter. Desværre findes kirkebøgerne fra Frederiks ikke før 1814, men ref. FT-1801 er det nok sandsynligt, at Elisabeth er født i 1792, så det passer jo også fint.
Vil du vide mere om kartoffeltyskerne, så findes der en forening af efterkommere, som du nemt kan finde via Google. Der er også mange hjemmesider, hvor du kan finde mange oplysninger og slægterne, men lav din egen kontrol. Der er desværre også en del af disse med større eller mindre fejl! Elisabeth blev iøvrigt viet til Christen Jensen (Mølgaard) i Sevel d. 30.10.1824, men det har du måske allerede fundet selv.
Venlig hilsen
Erik Vandet

Tak for oplysningerne, så var min teori ikke helt i skoven.
Venlig hilsen
Preben

Erik Vandet

Hej igen Julius
Jeg bliver lidt nysgerrig. Er Elisabeth Johannesdatter en af dine aner? Jeg ser, at hendes mor hedder Agnete Cathrine Frank, og jeg har selv aner blandt Frank-familien. Agnete Catrine er søster til min tip-tip oldemor.

Mvh
Erik

Bjarne Smedegaard

Hvorfor er det altid præsten der skal have skylden. Jeg har da betragtet navneændringen som et tegn på integration. De var jo ikke velset alle steder disse indvandrere.

Jeg har en ane, Johannes født Philbert i 1812. Kirkebogen er brændt, men konfirmationen oplyser dåbsdag.
Senere kalder han sig Petersen efter sin far Johan Peter. Det tror jeg da han bevidst har gjort. At han så ved begravelsen hedder Pedersen med d, vil jeg godt give præsten skylden for.

Angående de mange slægtstavler, ja så har jeg også hørt at nogle har en del aner som de ikke selv har kontrolleret. Man må selv efterkontrollere.

Man må vel ikke reklamere, men jeg har lige bestilt en snarligt udkommende bog om Bitsch slægten, som skulle være meget grundig i sin reserch.

Hilsen Bjarne Smedegaard

Bodil Madsen

I fortsættelse af Bjarnes indlæg, kan jeg fortælle at broderen til hans ane også valgte at kalde sig Petersen.

Hans korekte navn var: Johan Philip Philbert, men uden for hjemsognet brugte han navnet Philip Pedersen, og i Selling i Ødum sogn, hvor han boede  i omkring 20 år, blev han kaldt Johan Philip Pedersen, dog nævnes han Johan Philip Philbert da han flytter fra Ødum sogn dem 3. juni 1848
Hans søn hed Peter Philipsen og det efternavn har fulgt familien siden.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen