ny lejekontrakt i Jestrup

Startet af Børge Noer, 25 Aug 2015 - 09:37

Forrige emne - Næste emne

Børge Noer

Der mangler nogle ord i denne lejekontrakt, hjælp.
MVH Børge Noer

Skøde og panteprotokol, Hassing Refs Herred,1836-39, pag. 101 opslag 106 på Arkivalieronline
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16967865#210234,39703911
Jeg læser:
Underskrevne Christen Christensen Smed, Selveierbonde i Jestrup Bye
Lyngs Sogn paa Thyholm, bortleier herved til Niels Nielsen Ninn af Helligkilde
et mig tilhørende og under min Gaards Hartkorn liggende Skifte paa Jestrup Drag,
Der omtrent er 2 ½ tønder Bygsædeland og hvorpaa er opført et Huus som samme
nu har tilkjøbt sig.- Bemeldte Skifte maa nærværende Leier saavelsom efter-
kommende Eier og Beboer af det fornævnte Huus.- Mand efter Mand bruge
og beboe, naar deraf svares til mig eller efterkommende Eiere af min Gaard
aarlig 6 Rbd. skriver 6 Rigsbankdaler rede Sølv, som betales i 2 terminer nemlig
1ste May og 1ste Novbr. hver gang med det halve; Derimod er Leieren fritaget for
Kongelige Skatter og andre Paabudte som udredes af min Gaard med Undtagelse af
ny side
_?__ Byrder og tiender som Leieren selv udreder af den Afgrøde som aarlig avles
paa Skiftet.- Saa længe Leieren og Efterkommere til bestemte tider betaler den betingede
aarlige Afgift forbinder jeg mig og min Gaards efterkommende Eiere til ei at opsige
samme og til Sikkerhed derfor skal og maa dette Document Tinglæses som en Bekræftelse
paa min Eiendom; dog forbeholder jeg mig og min Gaards Efterkommende Ret til at have
Opkjørsel af __?_ med fornøden  __?_til sin Hedelod og Kjørsel over den bortleiede
Jord ved hvilken Side det kan være Samme mindst til Skade.- Jeg Niels Nielsen Ninn
tilstaar herved at have indgaaet og afsluttet nærværende Kontract saaledes som anført
og forbinder mig og Arvinger samt efterkommende Eiere af mit nu iboende Huus til at
efterkomme samme i alle Dele, ligesom jeg og forbinder mig til at drive dyrke Jorden
forsvarlig og ei til upligt, samt ei derfra bortføre __?__ eller Gjødning, og ei heller
ar sælge Huset uden Grundeierens dertil givne tilladelse, og til Sikkerhed for Opfyldel-
sen af de mig herved paadragne forpligtelser saavelsom for Korn Afgiftens promte og
skadesløse Betaling til bestemt tid, skal mit eiende Huus hæfte med første Prioritets
Panteret til hvilken Ende denne Kontract tinglæst som Panteobligation.-
Til Bekræftelse med vores Underskrifter og beseglinger i 2 vidner overværelse
Jestrup i Lyngs Sogn den 10. Marti 1837.- Christen Christensen m.f.P. (L.S.)
Til vitterlighed         Niels Nielsen (L.S.)
P. Simensgaard.  Lars Graugaard
   Tinglæst den 20. April 1837
aflyst 23 Juni 1870

Asger Berg

Et lille bidrag:

personelle Byrder og tiender

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Jørgen Thue Pedersen

#2
Hej!

Jeg læser:

Underskrevne Christen Christensen Smed, Selveiergaardmand boende i Jestrup Bye,
Lyngs Sogn paa Thyholm, bortleier herved til Niels Nielsen Ninn af Helligkilde
et mig tilhørende og under min Gaards Hartkorn liggende Skifte paa Jestrup Drav*,
der omtrent er 2 ½ Tønde Bygsædeland, og hvorpaa er opført et Huus som Leieren
nu har tilkjøbt sig.- Bemeldte Skifte maa nærværende Leier saavelsom efter-
kommende Eiere og Beboere af det her nævnte Huus - Mand efter Mand bruge
og beboe, naar deraf svares til mig eller efterkommende Eiere af min Gaard
aarlig 6 Rbd. skriver Sex Rigsbankdaler rede Sølv, som betales i 2 Terminer, nemlig
1ste May og 1ste Novbr. hver Gang med det Halve; Derimod er Leieren fritaget for
Kongelige Skatter og andre Paabudde som udredes af min Gaard, med Undtagelse af
ny side
personnelle Byrder og Tiender som Leieren selv udreder af den Afgrøde som aarlig avles
paa Skiftet.- Saa længe Leieren og Efterkommere til bestemte Tider betaler den betingede
aarlige Afgift forbinder jeg mig og min Gaards efterkommende Eiere til ei at opsige
Leieren og til Sikkerhed derfor skal og maae dette Document tinglæses som en Forhæftelse
paa min Eiendom; dog forbeholder jeg mig og min Gaards Efterkommere Ret til at have
Opkjørsel af Leergraven med fornøden Leer til sin Hedelod, og Kjørsel over den bortleiede
Jord ved hvilken Side det kan være Leieren mindst til Skade.- Jeg Niels Nielsen Ninn
tilstaaer herved at have indgaaet og afsluttet nærværende Contract saaledes som anført
og forbinder mig og Arvinger samt efterkommende Eiere af mit nu iboende Huus til at
efterkomme samme i alle Dele, ligesom jeg og forbinder mig at drive og dyrke Jorden
forsvarlig og ei til Upligt, samt ei derfra bortføre Fodder eller Gjødning, og ei heller
at sælge Huset uden Grundeierens dertil givne Tilladelse, og til Sikkerhed for Opfyldel-
sen af de mig herved paadragne Forpligtelser saavelsom for Leie-Afgiftens promte og
skadesløse Betaling til bestemt Tid, skal mit eiende Huus hæfte med første Prioritets
Panteret, til hvilken Ende denne Contract bedes tinglæst som Panteobligation.-
Til Bekræftelse med vores Underskrifter og Forseglinger i 2de Vidners Overværelse
  Jestrup i Lyngs Sogn den 10. Marti 1837.- Christen Christensen m.f.P. (L.S.)
                                               Niels Nielsen (L.S.)
Til Vitterlighed.        
P. Simonsgaard.  Lars Gravgaard.
  Tinglæst den 20. April 1837
aflyst 23 Juni 1870

* der står "Drav", (det er et "v" med lang slut-streg); men det er det samme som også skrives "Drag".

mvh

Jørgen


mvh
Jørgen

Børge Noer