Johanne Marie Andersdatter 1 år ved FT 1834 i Asminderød, men hvor er hun født?

Startet af Peter Pedersen, 24 Aug 2015 - 09:00

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

I folketællingen for Frederiksborg Amt, Lynge-Kronborg H, Asminderød S, Endrup by ses -

Johanne Marie Andersdatter 1 år gammel sammen med sine forældre Anders Olsen 28 og Ane Kirstine Jensdatter 27 år. Familien er flyttet ind hos Ane Kirstines far Jens Truelsen og husstanden omfatter adskillige personer.

Anders Olsen og Ane Kirstine Jensdatter er blevet gift den 22. februar 1833 i Sankt Olai kirke i Helsingør, hvorfor Johanne må være blevet født før brylluppet, men jeg kan ikke finde hendes fødsels- endsige dåbs dag, hverken under Asminderød eller Sankt Olai.

Samme Johanne dør i øvrigt med nogen usikkerhed den 4. september 1834 altså et halvårs tid efter folketællingen i Asminderød. Under forældre står en Anders, men efternavnet er streget over og Johansen skrevet i stedet. Det kan selvfølgelig være udtryk for, at Johanne Maries rigtige far hed Johansen, men jeg tror nu det er en skrivefejl.

Så med håb om hjælp til at finde hendes fødselsdag og i øvrigt venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Egon Sørensen

Hej!

Det er sandsynlig at det er Johanne Marie Andersdatter født 1833 der dør i 1834 da der fødes en ny Johanne Marie Andersdatter i  1840



Johane Marie Andersen
 
Denmark Baptisms
         
Name     Johane Marie Andersen     
Gender     Female     
Christening Date     16 Aug 1840     
Christening Place     , ASMINDEROD, FREDERIKSBORG, DENMARK     
Father's Name    Anders Olsen     
Mother's Name    Ane Kirstine Jensen


Mvh.

Egon Sørensen

Peter Pedersen

Hej,,,

Ja, det tror jeg også, blot undrer det mig så, at jeg ikke kan finde hendes dåb.

Moderen Anne Kirstine Jensdatter er født i Asminderød, men opholder sig sandsynligvis som tjenestepige hos en af de trolovere, der nævnes ved brylluppet i Helsingør. Faderen Anders Olsen opholder sig ligeledes i Helsingør. Anders stammer godt nok fra Benløse, men udskrives som soldat ved Kronens regiment i 1830 og får i samme forbindelse udstedt Amtspas. Efterfølgende forbliver Anders i Frederiksborg amt, flytter efter brylluppet ind hos svigerfamilien.

Der er derfor ikke rigtigt noget, der indikerer, at deres første datter skulle være døbt andre steder en enten Asminderød eller Sankt Olai  ???

mvh Peter
Peter Pedersen