Alders differancer i FT

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 14 Aug 2015 - 00:44

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Historien er den, at Niels Rasmussen, som blev far til et uægte barn på en gård i Glud, muligvis var tjenestekarl på en går i Sønderby ved FT 1734 - hans alder er opgivet til at være 25, men skulle have været 32 - han er født 1802 i As/Assens sogn

Barnet blev født 1732

1740 FT er Niels Rasmussen blevet tjenestekarl på gården i Glud, hvor moderen bor med barnet, og her er Nielse´s alder korrekt 38

Kunne hele 7 års fejlskrivning af alder i en FT godt forekomme?

Der er nemlig ingen andre med det navn og tjenestekarl og ugift i Bjerre herred, som passer nøjagtigt med denne alder

Sønderby ligger lige syd for Glud, hører Sønderby med til Glud sogn eller til As sogn?

Mvh
Karl-Peter

Georg Brandt Christensen

#1
Citat fra: Karl-Peter Dammeyer [14197] Dato 14 Aug 2015 - 00:44
Hej!

Historien er den, at Niels Rasmussen, som blev far til et uægte barn på en gård i Glud, muligvis var tjenestekarl på en går i Sønderby ved FT 1734 - hans alder er opgivet til at være 25, men skulle have været 32 - han er født 1802 i As/Assens sogn

Barnet blev født 1732

1740 FT er Niels Rasmussen blevet tjenestekarl på gården i Glud, hvor moderen bor med barnet, og her er Nielse´s alder korrekt 38

Kunne hele 7 års fejlskrivning af alder i en FT godt forekomme?

Der er nemlig ingen andre med det navn og tjenestekarl og ugift i Bjerre herred, som passer nøjagtigt med denne alder

Sønderby ligger lige syd for Glud, hører Sønderby med til Glud sogn eller til As sogn?

Mvh
Karl-Peter

Hej Karl-Peter
Ifølge Krabsens database: http://www.krabsen.dk/stednavnebase/ findes Sønderby ikke i AS sogn, men der findes både Over- og Neder-Sønderby i Glud sogn.

I DDA prøvede jeg at søge på Vejle amt, Niels Rasmussen, Fødeår beregnet=1802, interval=2, FT år=1834.
Det gav 3 Niels Rasmussen der var 32, 33 og 34 år.

Han kan jo godt have tjent uden for Bjerre herred undervejs.

Prøv selv.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Mikkel Eide Eriksen

Hej Karl-Peter

Ja, 7 års aldersdifferencer har jeg set. I min erfaring er differencen dog oftest lille ved unge personer og kommer først op på de 5-10-flere år ved folk over 50.

Hvilke FT er det iøvrigt du henviser til? 1734 og 1740, er det skattemandtal eller lignende?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Lars J. Helbo

I FT-1834 (det hele foregår vist i 1800-tallet) er der også en Niels Rasmussen, 32 år i Glud.

Mon ikke du skal følge han i til-afgangslister og lægdsrulle for at finde ud af, hvem af dem det er?

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Tak for jeres svar, - imens har jeg prøvet at finde tilbage til tidligere fundne data, for at bekræfte rigtigheden af Niels Rasmussens fødselsdata, som skulle være 30. 05. 1802.

Faderen: Rasmus Sørensen Dige blev gift med Birthe Marie Powlsdatter i As kirke 23. nov. 1799

Herefter kom: Maren Rasmusdatter i 1800
                    Niels Rasmussen - som nævnt

Men tro mig, jeg kan ikke hitte det i KB, måske pga. de nye opslags forhold, men her kommer vi måske ind på "aneefterlysning"?

Mvh
Karl-Peter

Kim Melchior

Hej,

Med hensyn til aldre i folketaellinger saa kan man ikke regne 100% med at de er korrekte. At der er syv aars forskel forbavser ikke mig. Jeg har endda set en del eksempler hvor en person er blevet indskrevet som vaerende yngre end han/hun var i den foregaaende folketaelling fem til ti aar tidligere.

Mvh,

Kim Melchior (USA)

Lars J. Helbo

Men hvorfor tror du, at det er ham på 25 i As og ikke ham på 32 i Glud - hvor barnet bliver født?

Karl-Peter Dammeyer

Min pointe er at indkredse hans færden - men jeg finder kun en Niels Rasmussen i Glud 1834 på 20 og 25 år
Ham på 25 år på en går i Sønderby passer fint med min Niels, når de 7 ekstra år lægges til, for det år er der en anden tjenestekarl på gården, hvor Nielse´s kæreste bor, og hvor han selv befinder sig i næste FT, så nu er sagen vist faldet på plads
-og tak for de forskellige indlæg og interesse for sagen

Mvh.
Karl-Peter

Lars J. Helbo

Vejle, Bjerre, Glud, 1834, 2, Nørbye Bye, en Gaard
Jørgen Andersen, 75, Gift, Gaardmand, M,
Anne Rasmusdatter, 78, Gift, hans Kone, K,
Niels Rasmusen, 32, Ugift, Tjenestefolk, M,
Poul Nielsen, 18, Ugift, Tjenestefolk, M,
Anne Rasmusdatter, 27, Ugift, Tjenestefolk, K,
Karen Nielsdatter, 17, Ugift, Tjenestefolk, K,

Inge Hedal

#9
Vejle, Bjerre, Glud, Glud, En Gaard, 20, FT-1840, C6129
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Jensen   66   Gift      Selveiergaardmand   
Maren Christensdatter   57   Gift      hans Kone   
Maren Rasmusdatter   31   Ugift      Deres Datter   
Birthe Marie Nielsdatter   8   Ugift      Den sidstes Datter   
Niels Rasmussen   38   Ugift      Tjenestekarl   

Vejle, Bjerre, Glud, Glud, en Gaard, 20, FT-1845, C0534
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Jensen   71   Enke      Gaardmand   Her i Sognet
Niels Rasmusen   43   Gift      Gaardbestyrer   Assens S Weile Amt
Maren Rasmusdatter   36   Gift      hans Kone   Her i Sognet
Birthe Marie Nielsdatter   13   Ugift      deres Børn   Her i Sognet
Maren Nielsdatter   5   Ugift      deres Børn   Her i Sognet
Rasmus Nielsen   5   Ugift      deres Børn   Her i Sognet
Jens Nielsen   3   Ugift      deres Børn   Her i Sognet
Hans Nielsen   1   Ugift      deres Børn   Her i Sognet
Mette Cathrine Jensdatter   28   Ugift      Tjenestepige   Hjarnøe S Weile Amt

Mvh. Inge

Niels' dåb, højre side nr. 3:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33552-20609-87?cc=2078555&wc=M5KK-82K:357517301,360136101,360173801,360179601

Hans mors navn stemmer med, at hans første datter, som blev født uden for ægteskab, bliver opkaldt efter hende:
Vejle, Bjerre, As, Assens Sogn, Hosbye, 29, FT-1801, B9164
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Sørensen   26   Gift   Mand   Inderste og gaaer i Dagleie   
Birthe Marie Powlsdatter   34   Gift   Hans Kone      
Kirsten Nielsdatter   5   Ugift   Hendes Børn      
Jens Nielsen   3   Ugift   Hendes Børn      
Maren Rasmusdatter   1   Ugift   Deres Barn      



Karl-Peter Dammeyer

Til Lars!
Jeg bøjer mig for dit FT bevis - så er det blot underligt, at jeg ikke fandt det på DDD, som jeg har beskrevet, - men nu passer det jo også med FT fra 1840-45, og så var man altså ikke så ringe til at ramme folks alder, der i Glud, men jeg kan godt forstå folk havde øgenavne/tilnavne, for de hedder næsten det samme, i flere generationer

og tak til Inge, at du fandt dåbsindskrivningen m. v. - en stor hjælp

Mvh.
Karl-Peter

Lars J. Helbo

Du fandt ham ikke fordi Rasmussen skrives med enkelt-S

Karl-Peter Dammeyer

Åh ja, næsten selvfølgelig, man skal huske at have hoved og hjerte klikket ind på 1800tallet osv.

Men tak, igen

Karl-Peter