Hjælp til at identificere sted for falden i 1. Verdenskrig

Startet af Merethe J, 10 Aug 2015 - 23:21

Forrige emne - Næste emne

Merethe J

Min farfar, Johannes Martin Hansen, blev skudt i 1. Verdenskrig - han er at finde på side 81 her: http://www.museum-sonderjylland.dk/siderne/det-sker/documents/Faldne-Alfabetisk-2_000.pdf

Jeg søger hjælp fra 1. verdenskrigs-kyndige til at identificere stedet, hvor han er faldet. Der står "Salnskje" i oversigten, men jeg har ikke kunnet finde noget sted, der hedder dette. Er der nogen, der ved, hvad dette dækker over? På forhånd mange tak!  :)

Knud Madsen

Hej

Det lyder som Østfronten - måske Slaskie?

V.h. Knud M.

Inge Nissen

#2
I det sønderjyske personregister (Aabenraa 1916-1918 opslag 28) læser jeg det som Saluskje, men det kan jeg heller ikke finde nogen steder. Det er fra de militære myndigheder i Ratingen, [Nordrhein-Westfalen?] der den 4. april er modtaget besked om dødsfaldet, men jeg ved ikke hvordan den militære underretningsvej var - måske kan du finde andre fra samme regiment, der faldt samme dag? Eller i dagene før?

Venlig hilsen Inge

Merethe J

#3
Mange tak for jeres svar. :-) Jeg har kigget på hans mindeblad, og der får jeg det også nærmere til "Saluskje." Jeg har også tænkt på at gå "regimentsvejen", men det regimente, som han i Museum Sønderjyllands register er opført som havende tjent i (regiment 218, 8. kompagni) kan jeg ikke rigtigt finde eksistensen af i den tyske hær før 2. Verdenskrig. Han står opført som infanteri-reservist. Måske der er nogen, der kender til en komplet fortegnelse over regimenterne? Mange tak!

Inge Nissen

Hej Merethe

Har du haft kontakt til Museum Sønderjylland, Sønderborg Slot? De ved jo en masse om 1. verdenskrig og faldne sønderjyder - de regimenter, de var med og de slag de deltog i.

Mvh. Inge

Cay-Erik Geipel

Du kan læse om regiment 218 her:
https://de.wikipedia.org/wiki/47._Reserve-Division_(Deutsches_Kaiserreich)

Siden din farfar faldt 1916 og regimentet ifølge ovenstående kæmpede i området omkring Baranowitschi er det nok der du skal søge. Jeg læser også "Saluskje" men Google maps kender ikke stedet.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

John Hauerberg

Hej

Mon der menes Salushe.

Vh
John

[vedhæfting slettet af admin]

Inger Buchard

#7
Man kan finde meget på tyske Wikipedia, hvis man søger Reserve-infanterie-Regiment 218
https://de.wikipedia.org/wiki/47._Reserve-Division_(Deutsches_Kaiserreich)
RIR 218 indgår i 47. Reserve-Division, om hvilket der på siden står (Johs. Hansen er meldt død 17-03-1916):
Anfang Mai 1915 beteiligte sich die Division am Frontdurchbruch zwischen Gorlice–Tarnów. Sie stand wiederum im Verband der k. u. k. 4. Armee. Zwischen 15. Mai bis 23. Juni absolvierte die Division weitere Stellungskämpfe am San-Abschnitt bei Nieroda und Maziarnia und stieß danach bis zum Wisznia-Abschnitt vor. Nach Kämpfen bei Krasnik erfolgte Ende Juli der weitere Vormarsch von der Wysnika bis zum Wieprzfluss. Zwischen 20. August und 3. September 1915 folgte die Division dem Vormarsch der deutschen 11. Armee zwischen Bug und Jasiolda nach Norden. Im September 1915 im Raum Slonim vorgehend unterstellte sich die Division dem Landwehrkorps Woyrsch. Es folgten zur Jahreswende Stellungskämpfe an der oberen Schtschara im Raum Ostrow. Die Division wurde dabei dem XXXVIII. Reserve-Korps zugeteilt. Im Juli und August 1916 kämpfte die Division erfolgreich in der Abwehrschlacht bei Baranowitschi-Goroditsche gegen russische Angriffe und verblieb die nächsten Monate wieder in Unterstellung der Armeeabteilung Woyrsch.
Schtschara er en sideflod til floden Memel/Nemen i Hviderusland
Ostrow ligger på 51°55' N 26°13' E tæt på den nuværende grænse mellem Hviderusland og Ukraine
men jeg kan ikke finde noget i retning af Salnskje/Saluskje i nærheden

Mon det hjælper dig videre?

Inger

... for sent ude  :)
Redaktør på DIS-Wiki

Inge Nissen

#8
Salushje er jo et godt bud. Prøv at Google Salushje 1916 - Hviderusland (Belarus) i nærheden af Pinsk.