Jens Jensen (Liengaard eller ej???) fra Lovns 1761-1823

Startet af Jacob Nørhaven Larsen, 10 Aug 2015 - 00:17

Forrige emne - Næste emne

Jacob Nørhaven Larsen

Jeg har en ane ved navn Christen Jensen (2xtipoldefar) der er født i Lovns (Gislum herred, Ålborg amt)  1806 (enten født eller hjemmedøbt 14/6 1806 opslag 5 og dåben konfirmeret i kirken 20 Jul. 1806 (opslag 13) Hans forældre er forpagter af præstegården Jens Jensen og Maren Christensdatter.

Jens Jensen dør 14/12-1823, 61 1/2 år gammel (Idet mindste tror jeg det er ham, opslag 169)
og Maren Christensdatter dør 18/6-1834, 61 år gammel (opslag 103)

Jeg har fundet hende som født i 1773, døbt 31/5-1773 i Lovns som datter af Christen Pedersen og Giertrud Sørensdatter i Ovenskov i Lovns.

Jens Jensen har jeg hidtil regnet som født i Lovns i 1761, da der er en dåb dette år af en Jens Jensen, som søn af Jens Sørensen Liengaard og Karen Lauritsdatter (opslag 243). MEN nu har jeg opdaget en hjemmeside:
http://www.kragh.biz/genealogy/getperson.php?personID=I21730&tree=tree1
Hvor den samme Jens Jensen er gift med Inger Cathrine Laursdatter og forøvrigt får nogle andre børn end min Jens Jensen.

Min Jens Jensen må altså være fra et andet sogn, men hvilket? Er der nogen der har arbejdet med denne slægt? Et sted står der blandt fadderne at der er en søster til Jens Jensen der står fadder der kommer fra Grynderup (Gislum herred, Ålborg amt) men der er ikke døbt nogen Jens Jensen i årene omkring 1761 i Grynderup og søsterens navn er ikke nævnt.

Forøvrigt da Maren Christensdatter er født i Lovns, burde de være viet i Lovns og her dukker sådan et par ikke op, derimod er der en Jens Jensen der bliver gift med en Maren Sørensdatter i 1790 (opslag 165) og da Marens mor jo netop hedder Sørensdatter, er det muligt at præsten har skrevet forkert?!

Hvis jeg går Jens Jensen og Maren Christensdatters børn igennem så har jeg først fundet Jens Christian i 1801, døbt 3. Sep. 1801: Faddere: Mette Rasmusdatter, Bodil Christensdatter (Konens søster) Jens Jensen i Ilriis, Søren Sørensen i Elkier, Peder Sørensen.

Dernæst Christen døbt 25/3-1803: Faddere: Madame Thonning (Præstens kone) Mette Jensdatter, Niels Liengaard! Jacob fra Grynderup. (Christen døde året efter)

Benedicte bliver hjemmedøbt 10/6-1805 men dør dagen efter. (opslag 5 og 21)

Christen døbt 20/7 1806: Faddere: Leene Pedersdatter i Eschild, Mandens søster af Grynderup, Niels Sørensen, Søren Sørensen, Peder Sørensen.

Rasmus Christian Jensen døbt 18/9-1808 (opslag 14) Faddere: Mandens søster i Grynderup, Lucia Christensdatter fra Ovenschou (konens søster), Søren Sørensen, Niels Sørensen, Christen Andersen.

Sidste barn jeg har kunnet finde er Gjertrud Jensdatter døbt 10/3-1811 (opslag 15) Faddere: Konens moder af Ovenschou, Søren Christensens kone af Ullitz, Søren Christensen, Lars Andersen, Jacob Nielsen af Grynderup.

Jeg håber der er nogen der læser dette der kender lidt til slægterne i Lovns og Gislum herred og kan hjælpe mig videre.
Med venlig hilsen
Jacob


Jacob Nørhaven Larsen

Min teori om at Præsten har skrevet forkert og skrevet Maren Sørensdatter i stedet for Maren Christensdatter, holder desværre ikke da der er en tredie Jens Jensen der bliver gift med en Maren Sørensdatter (FT 1801 for Lovns). Så jeg har altså en Jens Jensen der tilsyneladende er faldet ned fra månen og har giftet sig med Maren Christensdatter fra Ovenskov et hemmeligt sted og mellem 1801 og 1803 har forpagtet præstegaarden.
Mvh Jacob

Klaus Guldager

Hej,

du har Maren Christensdatter som født i 1773. Så er det usædvanligt, hvis hun skulle være blevet gift i 1790.

Har du ingen FT-oplysninger.

I FT 1787 er der en
Christen Pedersen   40   Gift   tjenestefolk   husmand og bonde   

Han bor på præstegården - men uden familie. Men ud fra dine oplysninger er det vel hans kone der  er her:

Aalborg, Gislum, Lovns, Overskov, , 30, FT-1787, A4626
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Giertrud Sørensdatter   39   Gift   kone   huskone og manden tjener   
Bodild Christensdatter   9   -   hendes barn      
Christian Christensen   2   -   hendes barn

En Maren Christensdatter synes ikke at bo i Lovns Sogn, men FS giver et bud på en vielse i nærheden et par måneder før hendes første fødsel i 1801.

Name   Jens Jensen
Spouse's Name   Maren Xstensdr
Event Date   14 Jun 1801
Event Place   Vognsild, Aalborg, Denmark

Men jeg kan ikke finde den AO
http://ao.salldata.dk/vis_billede.php?bsid=161665&side=109&kb=%C3%85lborg,%20Gislum,%20Vognsild%201766-1813%20FKVD%20(EM)&zoom=&height=643

mvh
Klaus

Marc Andersen

Hej Klaus og Jacob

Kan se vielsen står i venstre side af opslaget, altså under Farsøe sogn:

CitatJunius
14, Blev Pigen Maren Xtensdatter a Hvanstrup [Farsøe sogn] og Ungkarl Jens Jensen af Gundersted [Gundersted sogn] etc.    Cop.

Ved tællingen 1801 findes to Maren Christensdatter tjenende i Hvanstrup, hvoraf den ene passer aldersmæssigt:

Aalborg, Gislum, Farsø, Hvanstrup, , 1, FT-1801, B8539
Maren Christensdatter   26   Ugift   Tienestefolk

Samtidig er eneste Jens Jensen i Gundersted 1801:

CitatAalborg, Slet, Gundersted, Gundestedgaard, , 21, FT-1801, B8523
Jens Jensen Foulum   36   Ugift   tienestefolk     udtient rytter

Hvilket vil sige han (såfremt der er tale om samme par) forinden har været i militærtjeneste, og nok oprindeligt er fra området omkring Fovlum sogn. 

vh. Marc Andersen

Jacob Nørhaven Larsen

Hej Klaus, tak for dit svar. Den vielse du nævner er i Ullits KB 1797 opslag 33:
(1797) den 3'de december blev trolovet ungkarl Jens Jensen fra sønder Vognsild
og huusm. Chr. Jacobsens datt. Maren Christ.datter i Ullits.

(1798) Den 19'de Januar blev Jens Jensen og Maren Christensdatter copulerede.

Jeg tror bare ikke det er dem, den Maren Christensdatter jeg søger er fra Ovenskov i Lovns,
hvilket man kan se af fadderne. Men som du også er inde på passer det bedre med at blive gift omkring 1797-98 end i 1790 når hun er født 1773.

Til Marc vil jeg sige at det er værd at undersøge den nævnte Jens Jensen, men jeg har stadig svært ved at forlige mig med at Maren Christensdatter ikke er fra Lovns. Det er en vielse fra Juli 1801 2 mdr. før de får deres første barn. Farsø KB opslag 109. Men det kan selvfølgelig forklare hvorfor de ikke er med i FT1801.

Mvh. Jacob

Klaus Guldager

Dette skulle være skiftet efter Maren:

http://ao.salldata.dk/vis_billede.php?bsid=195373&side=299&kb=%C3%85lborg,%20Skifteprotokol,%20Gislum%20Herred%20,%20Rinds-Gislum%20herreder%201828%20-%201837&zoom=&height=643

Som jeg ser det er det eneste budskab, at der ikke var noget at arve. Ingen oplysninger om personer.
Men så er det da tjekket.

Jeg har ledt efter Jens Jensen, men ikke fundet ham. Måske andre  kan.

mvh
Klaus